Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 10 11 [12]

Viestit - Von Fendt

Meidän pitäis katsoa vahän tuonne etelämmäs miten isoja yksiköitä hoidetaan, nyt ja tulevaisuudessa. Virossahan on euroopan suurimmat karjat. Nyt siellä jo isoissa karjoissa on huutava pula hyvistä työntekijöistä. Lypsy on kaikkein ongelmallisin, lypsäjiä ei saa kohta rahallakaan. Ketä se nyt kiinnostaa 6 tuntia putkeen kiinnitellä lypsimiä tai vaikka pestä utareita. Ei ihmistä ole tehty sellaiseen työhön. Nyt siellä on jo suuri vaihtuvuus lypsäjissä ja pahenee vaan. Toinen merkittävä juttu on se että jäljellä olevat lypsäjät on mitä sattuu. Juoppolomia ja monasti aamusin soittelevat etteivät pääse tulemaan kun jotain paikkaa kolottaa, jne. Se arkinen aherrus kärsii paljon poissaoloista ja yms. Palkkaa pyydetään joka käänteessä lisää. Siellä on tulossa paljon lähitulevaisuudessa 8-12 robotin yksiköitä, mistäköhän syystä??

Robottilypsyssä nuo ongelmat pienempiä. Asemilla lypsää amerikoissa meksikolaiset ja täällä isoissa karjoissa eestiläiset, mut kuin kauan?? Robottitilalla ei ole eduksi jos on monta kansalaisuutta yhessä työpaikassa tai sitteen pitää todella osata suomen kieli. Laitteiden hallinta kun on kummiskin suomeksi. Iso tehokas robottilypsy-yksikkö pystyy kilpailemaan jo palkallakin kun työntekijöitä ei tarvita niin paljoa kuin asemalypsyssä ja on helpompi saada kotimaisia työntekijöitä. Työnteko on mielekkäämpää eikä se ole ihan sellaista liukuhihnatyötä kuin asemalypsy.

Itekkin vielä tammikuussa piirtelin paperille isoa navettaa 80-paikkasella karusellilla, mut Agromek-reissu laittoi vaihtamaan ne 10 robottiin. Tammi-helmikuun taitteessa tais alkaa sitten vielä värikin vaihtua sinisestä punaiseen, sille haetaan vahvistusta kevään mittaan vielä monesta paikkaa.

Tanskan paikallisen ProAgrian mukaan Tanskassa tehään nyt 200-600 lehmän navetoita ja 80% niistä toteutetaan robottilypsyllä! Nyt jo! Vaikka robotit on ollut suhteellisen vähänaikaa markkinoilla. Onko luku 100% neljän vuoden päästä?? Kymmenen vuoden päästä lypsyasema on jo hyvä vitsi  ;D

Ohjattu?

Vapaa?

Ohjattu?

Vapaa?

Putkilypsykoneen jatke??

Maidon lehmistä imemiseen kehitetty tehokas robotti??

Putkilypsykoneen jatke??

Maidon lehmistä imemiseen kehitetty tehokas robotti??

Hyviä kysymyksiä, kuka tietää oikean vastauksen?? On siinä isäntä pahassa raossa, molemmilla lypsetään... Ja ettei 1,5 Milj.€ menis ihan turhaan...
Kuin myös, verrata nyt polkutraktoria traktoriin  :D

200 heppanen waltteri vie samassa hommassa löpöö enempi 6€/tunti kuin Fendt 818 TMS , kokeiltu on.

Ai niin, kaks kertaa suuremmassa koneessa on tietysti vähintään kolminkertaset pääomakulut. Järkevää.
Mää en oo mikään valtran mies, joten turha on provota sillä. Ventti on itelläkin harkinnassa ollut, mutta töitä löytys vaan vähän toistatuhatta tuntia vuodelle. Eikä ego vaadi mitään ihmeellistä.

Fentti kannattaa jo 800 tunnin vuosittaisella käyttömäärällä ja vähän riippuu mitä sillä tekee. Kun sinäkin saat suuret suunnitelmat toteutuun niin lasien väri helposti vihertyy  ;) Silloin kun minä näpertelin niin ajelin waltterilla, mutta oma aikansa siinä menee ennekuin kissanpojan silmät aukeaa  8) Onnea lupahakemuksellesi, kaltaisiasi yrittäjiä tarvitaan tulevaisuudessa paljon. :)



Remonttikulut 10 egee tunti valumötillä ja se suuri häpeä pitää kestää  :D Polttoaineessakin kulut aivan kohtuuttomat valumötillä.

Luetunymmärryskin on vähän niin ja näin kun, on vihreet lasit päässä :D

Kuin myös, verrata nyt polkutraktoria traktoriin  :D

200 heppanen waltteri vie samassa hommassa löpöö enempi 6€/tunti kuin Fendt 818 TMS , kokeiltu on.
Ostin 2003 valumötin, 6850 ek:lla. Vm. 01 ja ajettu 800h. Maksoi 54000 egeä, päivän arvo näyttäisi olevan 40 kiloegeä (ajettu nyt 4900h). Poisto 3.5 e/h, korko 1.9e/h. Huoltokustannus 1.2e/h....

pitääköhän tässä nyt myöntää, että ylivoimainen on ventti. Kalliimpia tunteja saisit vain ajamalla vielä vähemmän :D Jos ero pitää paikkansa vastaavassa kokoluokassa (125hv) olevan koneen kanssa, ei tarvi edes harkita fenttiä :D

Remonttikulut 10 egee tunti valumötillä ja se suuri häpeä pitää kestää  :D Polttoaineessakin kulut aivan kohtuuttomat valumötillä.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Dyna
: 02.01.08 - klo:11:37
Mitä nyt Dynä vähän nikottelee suuntaa vaihdettaessa ja polttoainettakin kuluu liikaa  ;D
Ostin Fendt 818 Varion 2004, ajettu oli 500 tuntia ja kone oli puoli vuotta vanha. Esittelykoneena ollut saksalaisella jälleenmyyjällä. Fendt maksoi kotipihaan tuotuna 86 000 egee. Koneella on nyt ajettu meillä 2200 tuntia. Fendin arvo on nyt n.65 000 egee.

Pääomakustannus(arvon alenema) on ollut n. 9,5 egee tuntia kohden. Korkokustannus ollut noin 5,6 egee tuntia kohden. Huoltokulut ollut n. 1,4 egee tuntia kohden. Ilman polttoaine kuluja siis vain 16,5 egee tuntia kohden. Tavallisen edullista ajoa, varsinkin kun polttoainetalouskin on kunnossa. Huoltojen lisäksi ainoastaan yksi pieni takuuremontti on tehty.

Kyseessä on siis 195 hevosvoimainen traktori ylellisellä mukavuudella ja aidolla, alkuperäisellä ja ylivoimaisella Fendt Vario ajovoimansiirrolla varustettu huippulaadukas kone.

Ei voi muuta todeta kun ompas edullinen traktori   8)
Se on sitten ihan umpipuuta, lienee prässätty lopulliseksi pariksi. Itelläni meni vaihtoon kolinan vuoksi myös ja tuli uusi roottori akselin kanssa.
Ehkä vois miettiä karusellia, koska niihin tulee tulevaisuudessa robottikäsi kiinnittään lypsimiä. Koeajossa niitä on jo, Brasiliassa.

Rakenna 350 lehmän navetta ja siihen sopiva karuselli, seuraava sukupolvi voi sitten laajentaa navetto-osaa ja automatisoida karusellin. Lehmämäärän voi helposti tuplata kun karusellin käyttöastetta nostetaan  :)
Sivuja: 1 ... 10 11 [12]