Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12

Viestit - kusti65

Kasvintuotanto / Vs: Turvenuijat huomio!
: 14.06.10 - klo:07:14
Ei tahdo typensitojat toimia noilla mailla. Ensin pitää ratkaista vesiongelma, ojan pohja pitää saada pohjamaahan asti ennen kuin vesi lähtee. Sitten paskaa ja kalkkia. Hyvä jos saisi vielä savea. Pieni määrä muuttaa pellon paljon viljeltävämmäksi.

Kyntämisen olen unohtanut kantojen ja puiden takia, jyrsimellä olen rikkonut pinnan ja kylvänyt siihen. Viime vuonna uusin tuollaisen maan, nyt korjataan ensimmäistä kertaa ruokohelpiä säilörehuksi. Sillä pitäisi olla vahva juuristo ainakin vanhempana. Kestää uusimatta vuosikausia, ei saa häviämään edes Roundupilla.
Pienkuormaajan Lombardi moottori sanoi työsopimuksen irti. Uusi vastaava on aika kallis eikä laatukaan ole oikein vakuuttanut. Mistä löytyisi vastaava 2-sylinterinen dieselmoottori. Kiinalaisetkin käy.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Ford/NH
: 20.03.10 - klo:00:32

[/quote]
Tuntimääristä päätellen ei voi aivan huonoja koneita -40 sarjalaiset olla.
Kuitenkin varusteita ihan mukavasti jo vakiona.
Onko etuakseleita tarvinnut korjailla ? Kuormaimen alle kun tulee...
[/quote]

Etuakseli on ollut auki kaksi kertaa niin kun edellä mainitsin (navoista huom.). Heikko kohta on etuakselin navan sisäänmenoakselin pusla. Akseli pyörii aika kovaa ja laakerointina on pelkkä pusla?! Mielestäni suunnittelijoilta selvä arviointivirhe. KUITENKIN 11000h kuormaaja päällä ja kuormaustyötä kestäneenä, en pidä tuota etuakselia millään lailla ongelmallisena.

Pusla kuluu, öljyn joukkoon tulee hilettä ja seuraavaksi joko pienempi tai suurempi stefa huutaa vaihtoa. Olen kuullut tarinoita joissa nämä osat vaihdetaan kerran vuodessa. Voi olla tottakin, mutta silloin edellinen remontti on tehty huolimattomasti.

Jos napa vuotaa öljyä joko akseli- tai napastefan kautta, PITÄÄ NAPA VÄLITTÖMÄSTI OTTAA AUKI!!!! Ja tähän auki ottamiseen sisältyy koko navan purkaminen ja TÄYDELLINEN PUHDISTAMINEN. Laakereita myöden kaikki irti ja kunnollinen liuotinpesu kaikille osille. Tämän vuoksi öljyt pitää vaihtaa napoihin vähintään kerran vuodessa. Silloin nähdään irronnut rauta, jos sitä on niin kaikki auki ja pusla vaihtoon. Samalla pitää muistaa irrottaa ja puhdistaa suuret laakerit ja niiden pesien onkalot. Muuten sama hile jää kiertoon ja sitten seuraavaksi vaihdetaankin jo planeettapyöriä ja hammaskehää.
Katso johdot etuvilkkujen takaa, kohdasta josta tulee putkesta ulos. Eriste kulunut. Sama vika voi olla takana siinä mistä tulee lokarin metalliosan läpi ulos. Tuota jälkimmäistä pitää purkaa vähän enemmän että näkee. Laita vilkku päälle ja paukuttele lokasuojaa tai etuvilkkua, sitten kun sulake palaa on kohde löytynyt.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Ford/NH
: 18.03.10 - klo:22:59
Tuos tontilla on vm -95 7840 SLE, uutena ostettu ajettu n. 11000 h. Turbo laitettiin heti takuuajan jälkeen. Etukuormaaja ollut koko ajan ja käytössä. Ei tuota nyt pahasti voi moittia, mitään suurempia murheita ei ole ollut. Nostolaitteen kansi on ollut pari kertaa auki kun sieltä meni euron hintainen tiiviste. Tuokin vika poistui kun nostolaitteeseen laitettiin lisäsylinteri molemmin puolin. Muuten ei ole sen kummemmin perää, vaihteistoa kun moottoriakaan avattu. Vesipumppu on vaihdettu ja laturi pari kertaa. Etuakselin navat avattu ja stefat ja puslat vaihdettu pari kertaa. Nyt venttiilit ääntää sen verran että pitänee lähiaikoina tehdä kansiremppa, säätämällä ei enää ääni poistu.

miinuksia ja plussia

-laiska ilman turboa
-nostolaite tehoton ilman lisäsylintereitä
-vetovarret lyhyet
-hydr. tuotto ei mikään huippu, riittävä kuitenkin useimmiten
-kevyt (löytyy myös + riippu hommasta)
-jarruventtiili helevatan kallis jos ei jo ole

+tehokas kone turbolla, pitää hyvin kierrokset kuormituksessa
+kevyt, huippu äkeen vetoon
+ketterä kokoisekseen
+hyvä varustelu, ilmaistuin, ilmastointi
+hyvät välitykset, 4-vaihdetta ilman kytkintä, peltohommat samalla alueella
+etuakseli edessä, hyvä kuormaajakone
+tukeva ja ryhtinsä pitävä hytti, suht hiljainen
+sähkönostolaite, käyttö perinteisellä vivulla
+nopea 2500r/min 49km/h
+huollot helppoja, yleisöljy käy joka paikkaan
+hyvä lähtemään käyntiin
+pieniruokainen

Nuo nyt äkkiseltään tuli mieleen. Luotettavaa Ford-tekniikkaa. Saa käytettynä aika sopivaan hintaan.
Myidään kyllä varmaan monenlaisia mutta se jälkimarkkinointi (huolto,varaosat) siinäpä tihkoo kuten esim Ferkun huolto ja varaosat.


Ittellä ei varsinaisesti oo kokemusta ku en osta ihan heti alppien tuoltapuolelta olevaa konetta mutta: niin nuo varaosa myyjät sanoo ja muutkin yksityiset osien tuojat ku mennään alppien tuolle puolelle ni kyllähän osien tuleminen kestää... joskus voi tulla nopeestikin mut useen menee liki kuukausikin  >:( ja jos meet hoputtamaan jos alkaa kestämään osan saanti ni kestää viä kauemmin!!!!

ja nämä maat ovat: ranska,espanja ja italia ku ne ei tie kiireestä mitään...

Ai jaa. Olipa hyvä että en tuota tiennyt. Lambon kytkinakselin toi posti kotiovelle alle vuorokaudessa kun Italiasta tilasin.

NHK-keskuksen varaosasysteemi on päällisin puolin mieleeni kun voi itse tunnuksillaan katsella ja säästäähän se siellä päässä työtä. Sen toimivuudesta ja hinnoista taidettiin täällä olla eri mieltä. Itse tuli aikoinaan tilattua talvialennuksella niin iso satsi ettei jäähdyttelyvaiheessa oleva kone ole vuosiin kaivannut lisää.
[/quote]

Miten tuo systeemi toimii. Pääseekö tuonne kuka vaan katselemaan? Tuo olis kyllä hyvä, firman myymiä koneita on tontilla kuitenkin useampia.
Nyt kone on poikki ja uudet osat käsillä. nimim. volvo88 taisi heti kerralla osua ongelman ytimeen, kun epäili jonkinlaista värinää kytkimen ja akselin välissä. Näin on varmaan ollut. Kytkinakselin ja sen sisällä olevan akselin välissä pitäisi olla pusla. Sitä ei ollut ollenkaan ja epäilen että ei ole tässä koneessa ikinä ollutkaan. Tämän johdosta kytkinlevy/akseli ei ole keskittynyt kunnolla ja on todennäköisesti aiheuttanut tämän vaivan. Myös sisimmän akselin kulumismerkit kertovat tämän puolesta.

Puslan puuttumisen jäljille pääsin nimim. realisti ja cosmic-cowboyn lähettämien vastausten perusteella. Kiitos Teille!! :) :)

Huomenna lyön lambon kasaan huomattavasti luottavaisimmin mieli kun ilman tätä keskusteluketjua. Kyllä täältä viisautta löytyy. Hyvä ME ;D ;D
Kiitos realistilla ja cowboylle. Vv-kone toimittaa. Hinta on sama kun italiassa.

Nuo trattori sivut oli tosi hyvät. Onko tiedossa mistä muualta löytyisi traktorien räjäytyskuvia tai vastaavia. Niistä olisi paljon apua kun miettii jonkin koneen purkamista tai korjaamista.
Kytkintä ja kytkinakselia olen taas 1060 Lamboon vailla. Yrmalla on virallinen ja hidas varaosapalvelu. Kuka muu noita myy, joskus on ollut keskustelua kai tääläkin mutta en nyt äkkiä löytänyt.
Joko on kone poikki ja ongelma ratkaistu? Ihan mielenkiinnosta kun on tullut vastaavia joskus vastaa. Boorit menee nopeammin kuin pitäisi.

Ei oo vielä poikki. On ollut vähän muita kiiruita ja kun koneita on muitakin vaunun eteen niin olen vasta selvitellyt taustoja. Koneessa ei edellisellä omistajalla ole ollut vastaavia ongelmia, joten kai ne perusasiat on kunnossa.

Rasva jota booriin laitettiin on ihan tuota varten tehtyä, siinä vika ei pitäisi olla. Vahvin epäilys tällä hetkellä on pieni öljyvuoto perästä ja sen purkautumispaikka on onton kytkinakselin sisältä kytkinkoteloon. Noita koneita huoltanut kaveri epäili että vuotava öljy on syönyt boorilta vaseliinin pois ja se aiheuttaisi tämän. Vuoto on kuitenkin niin pieni että ei ole vaikuttanut kytkimen toimintaan.

No tämä on puhdas arvaus, mutta kai tuo vuoto pitää lopettaa. Ongelma vain on se että pitänee ottaa vaihdelaatikkokin pois ja perä auki ennen kuin siihen pääsee käsiksi.
author=redbull link=topic=15637.msg236649#msg236649
Tarkootin että se kytkin on alamittainen. :oEikös siinä ole joku 13 tuuman Lukin asetelma, missä kaksi levyä peräkkäin..Varmaan sama kaikissa kuivissa italialaisissa...Kun sen mällin heität sinne vaunuun, niin aina syntyy hetkellistä vääntöä, joka sille Lukille on liikaa..Onko pysty vai vaakaruuvivaunu?
[/quote]

Jos se olis tuo asetelma niin ymmärtäisin. Se on ajokytkin jonka boorit ei kestä. Tuos on ulosoton kytkentä hydr. pakalla. Sille menee voima ajokytkimen akselin sisällä suoraan moottorista. Ulosoton voimansiirto on ihan kunnossa. Olin kysymyksessä epätäsmällinen. Ongelma on nimenomaan ajokytkimen booreissa
Se lampo on yksinkertaisesti alamittainen :P siihen hommaan..Suorahko voimansiirtolinja ilman pehmentäviä hydraulipakkoja järsii ne boorit, koska se apevaunun vastakuorma ei ole tasaisesti kuormittavaa. Itselle kävi samoin 80-90 fiatagrille joskus -90 luvulla, kun sillä ajettiin Glaasin tarkkuussilppuria... >:(
Tuon ymmärrän tarkkuussilppurin kanssa kun sillä ajetaan samalla kun ulosotosta revitään voimaa. Mutta tässä hommassahan ajokytkin saa olla aika rauhassa. Niin eikä kone kyllä pitäisi alamittainen olla kun tehoa on 110hv. Kesäisin samaa vaunua pyöritetään 90hv jonnikalla eikä sitä mikään vaivaa.
Eihän siellä mikään paikka ole vinossa? Eli kaikki akselit on suorassa niinkun pitääkin? Jotenki kuulostaa että kytkinakseli kampee itteensä johonko suuntaan

Tuota olen itsekin ajatellut, eihän millään 500h voi syödä booria loppuun vaikka mitä tekisi!! Varsinkin kun levyssä on pintaa vielä reilusti.  Mutta mistä se vinous? Kaikki kotelot kyllä istuu niin kun pitääkin. Ja sitten vielä kun ulosoton voima menee sisällä olevaa akselia pitkin ja sitä ei mikään vaivaa. Kai sekin kuluisi jos joku paikka on vinossa?
Ostin neljä vuotta sitten apevaunun pyöritykseen reilut 2000h ajetun traktorin. Mikä on vikana kun kytkimen boorit kuluu kelvottomaksi kahden vuoden välein. Nyt meni kolmannen kerran ja aina on vaihdettu uusi asetelma ja kytkinakseli. Ei ymmärrä.

Kyllähän kytkimellä luistatetaan kun apetta jaetaan mutta ei kai se nyt 500h jälkeen pitäisi boorien päälle käydä. Missä vika? Kyseessä on Lambo 1060 ilman pikavaihteita, ihan tavallinen levykytkin.
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12