Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2]

Viestit - jullikka

Jatketaanpas vanhaa ketjua.

Onko kellään kokemusta nosto-ovista, joissa on normaalia paksumpi eristys?

Itsellä olisi tarve hyvin eristävälle 3,4 x 4,2m ovelle, joka tulisi uusittuun korjaushallin. Ovi on tietenkin suurimman osan aikaa kiinni, joten tärkeimmät ominaisuudet ovat eristävyys ja tiiveys. Ikkunoita tai ovea ei tarvita.

Tähän mennessä löytyneet vaihtoehdot on Turnerin Nassau 6000D ja Ryternan TLP ultra thermo. Molemmissa on 80mm eristys, mutta lamellien välinen tiivistys erilainen.

Ryterna on hieman halvempi, mutta esitteen (http://www.ryterna.eu/en/documents/tlp-ultra-thermo.pdf) kuvista ei oikein selviä lamellien saumojen rakenne. Päällipelti näyttäisi olevan taitettu eristeen sisään, ja välissä on jokin palikka lämpökatkona. Epäilyttävän oloinen. Paikallinen myyjäkään ei oikein osannut asiaa tarkemmin selittää, lähin ovi olisi 100km päässä, jossa voisi käydä kattomassa.  Jos jollain on kyseinen ovi, niin laittakaa kommenttia.

Nassaun esitteessä (http://www.turner.fi/files/esitteet/esite_nassau_6000d.pdf) näkyy, että lamellien saumassa on pontti, tiiviste ja lämpökatkokin. Eli vaikuttaa paremmalta, mutta sitten yllä olevissa viesteissä on hieman huonompia kokemuksia Nassausta.

-Juha
Kiitokset kommenteista.

Tarkoitus on laittaa tuo taakseajon ohjaus pikaliittimillä, jotta sen saa otettua irti muulloin kuin kaivaessa.

Itsekin mietin, että välttämättä mitään paineenalennusta ei tarvittaisi. Eihän paine nousisi kovin korkeaksi, vasta kun pyörät menee ääriasentoon. Ja sittenkin ohjaussylinteri ja orbitrooli varmaan kestäisi vanhan valmetin kehittämän paineen. Mutta 100 eurolla toisaalta saa tuon paineenrajoituksen, joten taidan pelata varman päälle.

Eihän tuossa laikutushommassa kovalle tuntipalkalle pääse. Lähellä olevat sileät aukot on tullut itse laikutettua. Saapahan sellaiset mättäät kun itse haluaa. Kaivurikuskeilla tuntuu urakkahommissa olevan niin kiire, että monesti kauhastaan niin syvälti ja mättäästä tulee liian paksu.
Kyselläänhän masinisti palstan lisäksi täältäkin vinkkejä taakseajon ohjauksen tekemiseen. Pääsis rakentelemaan, kun sais vähän itsevarmuutta asian tiimoilta.

Lainaus
Minulla on vanhaan 604:een tuppisovitteinen Masa kaivuri. Työergonomia on todella huono. Tähän asti kaivuut on tehty selkä kierossa, kädet selkänojan päällä ja jalka kaasulla. Keväällä olisi sen verran laikutusta, joten päätin parantaa työasentoa.

Tein penkkiin käännön. Ratin kun ottaa lisäksi irti, niin penkin saa riittävän eteen, että jalat mahtuvat hyvin. Ohjaamon takaseinää en ajatellut muokata.

Kytkimelle tein taakse yksinkertaisen korkean vivun, josta menee tanko kytkinpolkimeen. Tämäkin toimii välttävästi.

Vaihteenkin saa laitettua silmään penkki väärinpäin.

Käsijarruvipuun 20cm jatkoa, niin sekin tulee hyvin hollille.

Mutta entä ohjaus? Suunnitelma olisi käyttää työhydrauliikan 2-toimista lohkoa siihen. T-haarat ohjaussylinterin letkuihin ja pikaliittimillä kiinni traktorin perään. Mutta mitä muuta? Tänään kävin Valtralla ja hydrauliliikkeessä kyselemässä, mutta mitään faktaa ei tuntunut löytyvän. Painetta ainakin pitäisi alentaa. Riittääkö jos tuollaisella kaksoispaineenrajoittimella rajoittaa paineen 90bariin ja sitten vain t-haaroilla kiinni? http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=295

Muistan törmänneeni joskus keskusteluihin, joissa ihmiset oli näitä rakennellut metsävehkeisiin. Eli mielellään kuulis kokemuksia, ennekuin rikkoo jotain tai ostaa satasilla turhia osia.
Kyselit tuosta terän korkeussäädöstä... Pilkemasterissa säädöstä olen tykännyt, vaikka se ennen koneen hankintaa vähän arveluttikin(tuntui jäykältä). Korkeussäädön kahva on lähellä käyttäjää ja sitä pystyy säätämään vasemmalla kädellä, oikea käsi voi olla koko ajan kahvalla eikä tarvitse hötkyillä minnekään. Nyt kun konetta on käyttänyt enemmän, niin hienosäädön tekee sahausliikkeen aikana, jolloin siihen ei mene yhtään lisäaikaa.
Mittarilla tarkoitin erillistä mittaria, jolla voisi vaikka suoraan ulosottoakselista mitata pyörimisnopeutta. Biltemalla olis tämmöinen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Kierroslukumittari-laser-15294/.
Metsätalous / Pilkekoneen hydrauliöljyt
: 20.02.13 - klo:22:08
Olen käyttänyt kohta viikon päivät uutta Pilkemasteria. Koivukuitua muutettu pilkeeksi useampi kuutio. Pyöritän konetta 502:lla, jossa ei kiekkamittari toimi. Arviolta olen säätänyt kaasun, jotta ulosotossa olisi 400r/min. Kone on pelannut ihan hyvin, mutta hydrauliöljyjen väri on muuttunut aika paljon tummemmaksi. Säiliön lämpömittari on käynyt suurimmillaan 65 asteessa, mutta olisikohan öljyt silti voineet ylikuumentua!?

Ohjekirja sanoo, jos öljyn väri muuttunut mustaksi, niin on ylikuumentunutta ja tulisi vaihtaa välittömästi.

Eli onko kokemuksia Pilkemasterin öljyistä, tai öljyistä muuten vaan? Uskallanko vielä käyttää konetta 100 tuntiin asti, jolloin eka öljynvaihto tulisi tehdä? Vai pitäisikö vaihtaa heti, ettei synnyt koneeseen vauriota?



PS. Kuinkahan sais mitattua traktorin kierrosnopeuden? Varmaan jotain mittareita on?

Metsätalous / Irtopilkkeen kuormaus
: 05.02.13 - klo:23:00
Kertokaas kokemuksia millaisella kuormaajalla ja kauhalla olette kuormanneet pilkettä kasastä kärryn kyytiin.

Olen aikeissa tehdä pilkettä kuivamaan betonilattian päälle verkkoseinäiseen rakennukseen. Vielä on kuitenkin ratkaisematta kuinka saan ne sieltä pois kärrin kyytiin. Yhdessäkään traktorissa ei ole etukuormaajaa eikä kourakuormaaja mahdu toimimaan rakennuksen sisässä.

Etukuormaajahankinnan sijasta ole alkanut harkitsemaan pienen pyöräkuormaajan ostamista. Ei liian isoa, jotta olisi ketterä. Mutta ei liian pientä, jotta homma sujuisi kunnolla. Ihan pienimmällä Avantilla tuskin pärjää, kun kai sitä kasaa pitää aika voimalla puskea, että pilkkeen tulee kauhaan. Kokemuksia?
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Patu
: 28.11.11 - klo:23:40
Onkos kukaan säätänyt Patun hydraulisen esiohjauksen (Valvoil) kouraa?

Oma on Patu 203T ja alkaa kyllästyttämään tuo kouran liikkeen epätarkkuus. Kylmänä menee kiinni ja auki yhdestä napin hipaisusta, lämpimänä toimii hieman paremmin.

Kokeilin jo laittaa kuristusta kouran kiinnimenosuunnan puolelle, mutta en ole varma onko tämä hyvä keino. Ensinnäkin näytti siltä, että avaus hidastui enemmän kuin kiinni-suunta. Toinen huomio oli, että otti aika paljon voimaa koneesta kun namiskaa painoi(kierrokset tippui...)

Onko olemassa jotain fiksumpaa keinoa hidastaa kouran liikettä tai nopeuttaa sähöventtiilin toimintaa?

-Juha
Sivuja: 1 [2]