Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Avantti pitää ainakin arvonsa paremmin. Ja kyllä silläkin oppii ajamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=JvRiF5g7Vbc
Tossa pieni vertailu avantti ja giantti.Edustus muutos avantti jäi pois ja jatkuu giantilla. Hänellä oli palon enemän avantin ominasuuksista vs ne muut mutta ne ovat poistettu.
Loppujen lopuksi makuasioita
Kyseisen herrasmiehen videioista ei kannattane paljon välittää. Ilmiselvästi niissä videoissa otti hermoon kun markkinajohtaja otti edustukset itselleen ja nyt pitäisi koittaa pärjätä marginaalimerkkien myynnillä.
https://www.uittokalusto.fi/echo-moottorisahojen-saatotyokalu-1.htmlOisko tommonen. Echoista en tiedä, mutta voi olla että ne erikoiset kannat on irrotettavissa kun purkaa vähän sahaa ja alta paljastuu normaalit säätöpultit.
tuossa echossa ite ihmettelen kun ei mitään talvisarjaa tartte. ostin tosa joku aika sit tuohon toisen ilmaputsarin kun se toisen saabi pestä joskus tarvittaessa... kuusen töhnä tarttuu hyin. muutapa tuo ei ole tarvinna.
Ei taida nykyään olla noita talvisarjoja oikein missään sahoissa. Paperisuodattimen tilalle vaan nylonia.
Kyllähän Stihl 201 on pienempien sahojen kunkku, yllättävän hyvin kaatuu tukkikokoinenkin puu. Turha katella muita merkkejä.
Jotkut väittävät että 540 Husqvarna olisi yhtä hyvä ellei jopa parempi. Omaa kokemusta ei ole.
Kyllähän Stihl on viime vuosina ottanut niskalenkin ruotsalaisista teho/paino suhteessa.
Kalliiksi kävi maataisteluharrastus heidän kohdallaan jos mietitään mistä lähdettiin ja mihin päädyttiin.
aika isoja eroja on kuin vanha on malli. tosa just kaveri neuro kuin on kehitys menny vuotessa...
Yleensä mitä vanhempi neuvoja niin sitä kauemmin siitä on ku kaikki oli paremmin
Noiden huskien kohdalla mark2 lisättiin toimintavarmuutta painon kustannuksella. Ensimmäiset autotune mallit oli kyllä kevyitä ja ärhäköitä, mutta toimintavarmuus ei ollut vaaditulla tasolla.
Tämän päivän itse säätyvistä sahoista en osaa sanoa yhtään huonoa puolta. Pätee niin stihlin m-troniciin kuin huskun autotuneenkin.
Samaan tulokseen tullut 550:n kanssa, että helpoimmalla pääsee, kun vie yöksi lämpimään. Lähtee helpommin käymään ja jää nopeammin kierroksille. Jos jättää yöksi kylmään, niin käynnistyksen jälkeinen lämmityskäyttö kestää pitkään. Välillä, kun kyllästyy ja painaa kaasua, niin sammahtaa siihen.
Stihlin 201 tuntuu pelaavan kylmästä paljon paremmin, käymään kun nykäisee, niin paljon nopeammin työkunnossa. Voi olla, että isommat mallit samanlaisia. Arvostettava ominaisuus.
Sulla tais olla sen verran vanha saha että on vielä mark 1 mallia? Kakkosella ei ainakaan noita käynti- ja käynnistymisongelmia ole tullut vastaan, ykkösellä kyllä.
Sirtyy hankinnat kessään, ja tiijä sannoa tarviiko ollenkaa. Ne kun kohta kieltää turvepellot ja parsinavetat, niin mitä mulle jää... muutama hehtaari kuivanmaan kivikoeta ja paskatunkio. Yks kylän isäntä on nyt ollu höylillä pääällä ja käyny pari kertaa jauhamassa apevaunulla parin viikon evväät lattoon, josta poetsu on kottikärryllä evästä patukkahänille kuletellu. Kehu olevan hyvä systeemi,niin hyvä etä kuumetta pukkovaesi jos oesi kasorahoja taekkka lotossa tulisi jättipotti. Petsi että pitäs vissiin veikata, että pystysi voettamaan...
Täytyy heinonkin laittaa kantturat korkealaitaseen ja siirtyä nousevan auringon alalle
Ei menisi apevaunun hankinta haaskuuseen pitkällä eikä lyhyellä aikajänteellä.
https://www.koillissanomat.fi/poronlihan-tuotannon-kulut-kovimmat-koillismaalla/6230402
ja mikä mahtais olla se oikia paikka kysellä? paikka johon ois myös tavon kansalaisen pääsy...
Tori.fi
Facebookin eri ryhmät
Naapurit / kylän lopettaneet tilat.
Tuossa muutamia mainitakseni.
Maidontuottajat ja entiset sellaiset on muuten siinä mielessä vähän jännä köyhäilistö, että joku tonnin parin romu jää ihan huomaamatta ruostumaan sinne navetan taakse vaikka rahaa ei ole koskaan ollutkaan.
Tulihan tuo eilen vähä rehuhomman investoetuo, kunostaa paukasin koo-rauvvasta uuvet kottikärryt. Melekeen sata euroa niihin meni. Meleko pahaksi on yltyny tuo apevaunu kuume, mutta ei oo onneksi tarjolla sen hintasta tae mallista mikä kelepovaesi ja mihin kynnet yltäsi. Mihinhän lie roijjattu ne halavat varmolihtit, kun ei oo yhtää vastaan vieriny
Varmoliftejä löytynee kuusien alta vielä kun osaa oikeasta paikasta kysellä.
Vanhat Sekot sitten taas on kulkeutuneet poromiehille loppukäyttöön.
Yhtenä vaihtoehtona, jos vaan navettaan sopii, heittäisin vielä Volvon esim. L25.
Varmoja vehkeitä pienkuormaajiin verrattuna ja huomattavasti monikäyttöisempi.
Itte lähtisin Varmolla, avantilla, bobcatilla tai tuommoisella volvolla liikkeelle.
Varmoja saa tonnilla, nuita muita 20+, mutta niistä saa jotain muutakin iloa ja tarvittaessa rahaa irti myydessä.
Varmolift on varmaan (valitettavasti) toimivin ratkaisu. Tosin tarvii sen 2m leveän pöydän.
Tai sitten se pieni avantti, jotkut käyttää jopa bobcatteja.
2m pöydällä taitaa mennä linkkumallin pienkuormaajatkin, jos tilan korkeus riittää ja linja on suora. Tämähän on aika arpomista , kun ei tiedä millaiseen paikkaan sillä pitäis päästä. Oven leveys ja maitoputken korkeus saattaa asettaa omat rajoituksensa. Pieni helpotus saattaisi tulla jo siinä, kun sen paalipuukon vie kuusen alle ja yrittää etsiä Kilpi leikkurin tilalle. Jäistä paalia voi yrittää pilputa kuten appelsiinia. Sulalla paalilla se ei onnistu, mutta saa sentäs puoliskat täysin erilleen toisistaan. Onhan noita purkupöytiä olemassa paaleille, mutta vaatinevat kuivat ja sulat paalit. Yhden sellaisen työskentelyä seurasin viime keväänä. Oli schefferin noukassa ja tapahtuihan se näyttävästi.
Varmolla nuo silppuamiset etukuormaajalla jää pois ja todennäköisesti maidontuotantokin nousee noin litralla.
Varmolift on varmaan (valitettavasti) toimivin ratkaisu. Tosin tarvii sen 2m leveän pöydän.
Tai sitten se pieni avantti, jotkut käyttää jopa bobcatteja.
Halpiksia ei kannata ostaa. Can-ami parempi ku polaris ja Yamaha paras, mutta kallis.
Mäkkäri oli jo kymmenen vuotta sitten kallis, mutta ei se silti maksanut puoliakaan tuosta
Sen aikaisilla hinnoilla hyvä ostos, nykyisillä en ihmettele paalauksen hiipumista.
Kuva: Paalikärry sivulaidoilla
Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?
-SS-
Eikö tuosta ole ollut jotain epäselvyyksiä viime aikoina. Liekkö nykyään jo mekaaniset lukot näissä tehdasvalmisteisissa, ainakin toivottavasti on (lukkoventtiilit ainakin sentään on).
Ja ainakin jos jää kuorma lyhyeksi, niin vaatii liinan.
Ja aloituksen jutun mukainen kuorma ei todellakaan ole ok.