Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10

Viestit - Pete

Itellä 220 Murskan mylly ja juurikin Triotecin spiraali alla. Ei ole ikuna ollu semmosta ongelmaa, että spiraali ei kerkeis viemään sitä mitä mylly jauhaa. Myllyn säätö täysillä. Spiraali lähtee myllyn alta 45 asteen kulmassa. Ohraa, kauraa, vehnää ja näiden eri sekoituksia litistellään.
Osta AK-47 tai isompi, jos iso sauna. On hyvä. Mukavan pehmeät löylyt ja seuraavana aamunakin pääsee aamunavetan jälkeen jälkilöylyihin. Meillä ollu vuodesta -87 asti. Kiviä on vaihdettu ja muutama arina. Ei muuta remppaa.
Mää olen nyt harkinnu vaihtaa 6 siipiseen nostolaitekääntäauraan.

https://www.youtube.com/watch?v=XcUtHH5hR74

Samal vaival enemmän....
Timpaltahan kylmis sit saa hyvät 5-siipiset.
Unohtu mainita, että 141 ei ole vakiotällissä. Pito ei ole tuosta yhdistelmästä loppunut, jos nyt yleensä keli on semmoinen, että järkeä kyntää. Rengastus 520/70 R 38 ja 420/70 R 28. Kyntönopeus piukalla savella alhaisimmillaan ollut 3-4 km/h(ei riittäny potku enempään). Normi kyntönopeus 6-8 km/h savella ja multamaalla joskus päästelly yli 10 km/h. Aurat vanhalla siipimallilla nro. 8 ja jos nopeutta liikaa rupee viilut kääntyyn yli. Varsinkin savella menee jälki hirveeksi. Kvernen uudempi siipimalli nro. 27 sallis(kuulemma) nopeutta lisää, mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.
Muistisylinteri löytyy ja on hyvä. Säästää traktoria ja nostolaitteita.
Savimaata on niin monenlaista. Hyvät menee sukkasillaan 20 hp/ojas ja pahoille ei tahdo riittää 40 hp/ojas. Molemmista kokemuksia.
Itellä N 141 etukuormaajalla(55 kuikka) ja kvernen 5 siipiset variomaatit(11-20 tuumaa) kiekoilla, kuorimilla ja siivenjatkeilla. Muutama lisälehti on jousipakkoihin laitettu, koska piukkoja saviakin löytyy. Keula pysyy alhaalla ilman kauhaa, mutta käytännössä sorakauha ja vähän hiekkaa painona niin on vakaampi tiellä ajella. Olen tykänny.Nelisiipiset oli aikanaan etsinnässä, mutta noi löytyi Huittisista sopivasti niin tuli hommattua. Variomaatit ehdottomasti kannattaa hankkia. Huonoissa olosuhteissa aloitusten teko helpompaa, kun voi viilunleveyttä kaventaa ja vastaavasti hyvissä oloissa tai multamaalla leveys vaikka tappiin ja jälkeä syntyy kunnon lohkoilla toista hehtaaria tunnissa. Saa traktorin tehot hyödynnettyä. Myös mutkien oikominen helppoa.
 
"Kvernelandien vetopään numero kuulemma tarkoittaa vetotraktorin maksimikokoa. Siis meidänkin 160 vetopää tarkoittaa että aurat on tarkoitettu vedettäväksi max 160 hv traktorilla."

Taitaa toi numero tarkottaa vetopään akselin halkaisijaa.

Tarkoittaa nimenomaan hevosvoimia eikä halkaisijaa.
Aitokiukaalle ääni täältä. AK-47 antaa hyvät löylyt :D
Maccurat johdeöljy käytössä.
Perhana, joku kaivanu vanhan ketjun esille :D
Selvishän ne asiat jo -09 vuonna.

Asiasta kolmanteen Fusionin variomalli on kait esitelty ulkomailla. Koskas Suomeen?

Minon finland on näitä ennätystyrkyttäjä firmoja, viime huhtikuun jälkeen on soitettu ehkä 15-20 kertaa, pahimmillaan samalla viikolla.

Erehdyin huhtikuussa pari purkkia tilaamaan ja ylihinnoiteltua ainetta tuli tontille. Tuon jälkeen totesin ettei tarvi noihin aineisiin sekaantua. Millä aineella myyntimiehistä pääsee eroon?

Se auttaa kun sanoo ettei ole rahaa ja ettei sitä ole edes tulossa
Tai sitte moommatyyliin:Rahaa on pirusti ja lisää on tulos.Ostan koko teidän puljun ja annan sulle potkut,jos et lakkaa soittelemasta ;D ;D

Toi on hyvä ;D
Nyt on kaksi konetta nokka-akseli hoidossa etelä-pohojanmaalla  ;)
Kovat on odotukset lämpötalouden ja ketävyyden ja kulutuksen ja ennenkaikkea ton nelipyttysen osalta liikkeellelähtömomentin paranemisen osalta  :) Lisukkeena se, että alkaa öljyt pysyä puhtaana, ny ku öljyt vaihtaa ja käynnistää, niin ihan paskaa on heti ku noki lähtee kiertoon..
Onnittelut!
Oman 141:n nokka-akseli kävi Kylmäkoskella sorvissa reilu vuos aikaa, eikä muu harmita kuin se, ettei tullu käytettyä jo aikaisemmin.
Piti ensin vaihtaa uusi akseli, mutta Suolahdessa oli nokka-akselien hinta "jostain syystä" pompsahtanu. Sorvari taisi velottaa 120 eeroa jollen ihan väärin muista. En pitäny pahana.
Suurin kustannus oli koneen purkaminen sen verran, että sai akselin ulos ja uudelleenkasaus operaation jälkeen.
Kulutukseen paha mennä sanomaan, että vähenikö, mutta savutus väheni selvästi ja voimaa tuli lisää.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pyörii välillä 1,2(tyhjäkäynti)-44(kaikki pelissä) litraa tunnissa.
Käytössä LTR:n ohjelma. Sekalaisessa ajossa pitkän ajan keskikulutus ajotietokoneen mukaan tällä hetkellä 8,8 litraa.
Mukavasta asiakasillasta :)

Kylmis on syötetty ja juotettu hyvin ;D
Mää olin kans ;)
Muusia ja poronkäristystä. Hyvää oli.
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...
Laita se työntövarsi sopivan mittaseksi. Mitä järkee kyntää tönäri liian lyhyenä?
Paas säätäen tukipyörän jousta. Mullakin ES Kvernet(-01 tai -02) eikä kyllä kuulu tommosta tehdä. Niitä välttejä ei kannata nostaa ihan pystyyn päisteellä, sen verran vaan että mahtuu kääntymään.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10