Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
onko joku vaihtanut fendtin ison ratin pienempään. mistä löytyi. minkä auton keskiö käy. apuja kaivataan
Taas näkyy käyneen niin, että mitä vähemmän asiatietoa sitä, vankempi mielipide. Vaikea on koneketjua suunnitella kiihkomielisten keskustelupalstakirjoittajien neuvoja kuunnellen. Olosuhteet poikkeaa tilojen kesken lähes yhtä paljon kuin asenteetkin...
Noukkarimiehet on kyllä outo rotu. Niillä on aina kaikki niin helevetin hianosti. Kannattais olla vähän kateellinen.
Ite ostin pari laatikkoa Uittokalusto Oy:n 35 w.n valoja. Osramin pallastit ja muut kalut on ruottissa laitettu rumaan alumiiniputken pätkään, mutta on pirun hyvät on. Hinta 170 € kieppeillä. Hyvä kuvio ja kirkas. Ainakin parempi on kun IKH:n xenon. H3 muutossarja ei ole koskaan D1 pallastin veroinen. H7 muutossarjan ostin autoon Peten puuhapajalta ja on ollut hyvät nekin. En kaipaa enää keltaisia valoja....
Osta ainakin jostain muualta kuin maatalouskaupasta, niin saat kunnon varaosa ja huoltopalvelun. Itellä Kuusi vuotta vanha JCB 530-70 mittarissa 9000 h. Puslia jouduin laittamaan kun ostin 500 tuntia sitten. Ei ollut vanha omistaja rasvaprässiä osannut käyttää. Taka-akselia ei rasvattu varmaan koskaan.
Olen tykännyt. Vaihteet hydrauliikka ja moottori toimii moitteitta. Työkalujen kiinnitys saisi olla volvolainen.
Meillä tehdään hinattavalla tarkkuussilppurilla ja mielestäni hintalaatusuhde on kohdillaan. Väkeä toki tarvii vähän enemmän kuin noukkarilla. Meillä ei noukkari pelaa kun on mäkiset maastot. Noilla ajomatkoilla tuntuu hullulta ajella kalliilla noukkarilla teitä pitkin. Korjuukone pellolle ja maantielle omat koneet. Onhan noukkari ihan kätevä, mutta noukkarimiehilta et saa koskaan puolueetonta mielipidettä. Ne kehuu aina omaansa. Se on vissiin joku oma rotunsa, niinkuin robottilypsäjätkin...
Käytössä ollut Masa 80 kw porrasarinalla muutaman vuoden ja on todellakin toiminut. Alkuun oli ongelma valosilmän kanssa kun oli aumamuovin paloja mukana. Nyt ei niitäkään. Kännykkään tulee hälytykset ja se on ihan ehdoton. En antaisi pois. Tosin nyt kun olen vähän oppinut käyttämään, ei hälyjä tuu kun yks kaks kuussa. Omatekoisen hormin takia veto-ongelmia, jolloin tuli takapalohälyjä, mutta nekin laukesi siksi, että savukaasu lämmitti kattilaruuvia. Varsinaisia takapaloja ei ole tullut. Alkuun tietty sen valosilmän kanssa tuli alilämpö ja ylitäyttöhalyjä, mutta se on pirun hyvä kun nekin saa heti kuitattua. ei pirtti jäähdy, eikä tarvi tulia viritellä. Arina toimii muutaman päivän ilman rapsutteluja, mutta palaa toki puhtaammin jos viitsii joka päivä käydä katsomassa. Naapuri vaihtoi arimaksinsa masaan ja on tykänny.
Joka tapauksessa tankopurkain itse rakennettuun betonibunkkeriin on paras vaihtoehto. Pellilaatikot ei kestä ja niissä maksaa helposti turhasta.
Asiasta on keskusteltu ennenkin, mutta nyt kaipaisin käyttäjäkokemuksia, en mielipiteitä ja hinnatkin saan muualta. Nokialaiset, Alliance, Michelin. Kommentteja. Tulee tarpeeseen...kiitos. Hankintaan johtaneen vihjeen antajalle kymppi joulusahtia....
Levitän urakointina Agronicin 20m3 vaunulla, 800/34 renkaat ohjaavalla telillä ja kiekkomultaimella. Tähän mennessä täysin toimiva yhdistelmä, ei moittimista.
Tuon tautiriskin takia vaunua ei täytetä muuten kuin alatäytöstä. Käytännössä vaunu pysyy koko ajan suht puhtaana lietteestä kun täyttö sekä purku tapahtuu siististi koneita likaamatta. Tämän lisäksi vielä pintapuolinen höyrypesu veturille ja kärrylle aina ennen seuraavaa taloa. Ylimääräistä työtä äkkiä ajateltuna, työn laatuun pitää silti panostaa. Eri mukava mennä uuteen kohteeseen puhtaalla kalustolla isäntää tervehtimään, eikä entisiä kuria pihoille levittäen.
Siirtokalusto - erillinen multain, esimerkiksi vredo on tehokas mutta siihen liittyy melkoinen määrä erilaisia ongelmia. Tautien eliminointi, suuri väentarve, siirto tiellä on luvanvaraista rahtiliikennettä yms.
Agronicin miehet luulee oikein urakalla, että vredolla ei saa tiellä ajella. saa ajaa samalla tavalla kun puimurilla. Kun työsaavutus jollain agronicilla on pari kuormaa tunnissa, nousee oman palkan osuus niin suureksi, että tehokkaampi ja kalliimpi kone tekee työn halvemmalla. Ylimääräinen työ on kuran siivoaminen tieltä, kun sama kone kulkee pellolla ja tiellä. Tautien eliminointi? Eikö agroniciin tauti tartu? Joku kumi päällä vai??
Usein näissä keskusteluissa kerskutaan työsaavutuksien sijaan ennätyksillä, joilla ei ole mitään tekemistä työsaavutuksien kanssa. Mukaan pitää laskea myös nenänkaivuu. Meidän iskä on parempi kuin teidän iskä.....
Suosittelen. Itse hankin koneen pekan konepörssin välityksellä ja kauppa kävi todella kivuttomasti. Koneesta sain valokuvat ja sen perusteella ostin. HIntataso on erittäin viljelijäystävällinen. Isommat Fendtit lähtee helposti 40% halvemmalla kuin suomesta, jos niitä täältä edes saa.
Monella ongelmana vaihtokone, mutta monesti saat vastaavan engelsmannin suomikaupan välirahan hinnalla, eli ei tarvitse pyytää ihan älyttömiä vanhasta kun myy suoraan. Koneet joita suomeen tuodaan on usein alle tuhat tuntia ajettuja esittelykoneita tai vastaavia. niihin ei juuri ole vikaa ajamalla saatu.
Lyhyesti: Vain vainoharhaiset ostaa suomesta yli 200 hv koneen.
Paras vaihtoehto teettää urakoitsijalla. Saa olla iso porukka ja paljon lietettä, mikäli saat oikeasti halvemmaksi oman kaluston kun urakoitsijan palvelut. Laske. Laske myös omille traktoreille hinta ja itselle palkka ym.
On vanhanaikaista ajella samalla koneella pellolla ja tiellä. Kuka viitsii enää kurata teitä? Jos lietettä halutaan mullata parhaalla mahdollisella tavalla, niin Vredo on kone siihen työhön. Ainakin Karkon perässä keikkuva kevyen näköinen multain oli aika säälittävä näky IMO:lla viime viikolla. Nurmella liete jäi pintaan ja sängellä se keräsi oljet kasalle. Voihan ne siitä toki polttaa...
Meillä oli elhossa myös kytketty samaan piiriin etnostolaite ja koneen nosto. Oli vaan tuskasen hidas ja nousi joka kerta eri lailla. Liian hankala. Elhoon vielä tuotekehittelyä lisää....
Vaihdettiin juurio elhon 280 etukone lelyyn. en tiedä vielä mentiinkö ojasta allikkoon. elhossa vikana pieni nostokorkeus. joutui käyttämään nostolaitetta kun ei koneen nostovara riittänyt. Kevennyksen säätö turhan tarkkaa nikkarointia. Heti uudesta jouduttiin laittamaan toiselle reunalle vanha nokkapaino, kun ei laskenut suorassa. Myös niitto ontui ilman painoa. Raakile. Muuten ihan hyvä kone. Siedettävä rasvattava.
tietäisikö joku oikeasti miten voisin yhdistää keinolannoituksen lietteen multauksen. Aloittelemme lietteen multauksen urakoimista ja aihe voisi kiinnostaa...
On vaikea löytää näiltä sivuilta keskustelun aihetta, jossa kerrottaisiin mielipiteiden sijaan oikeita käyttökokemuksia. Masentavaa lukea nuorten miesten uhoa. Aiheeseen: Suosittelen ehdottomasti 1050. Hintaero uutena ainakaan ole liian suuri. Metallinpaljastin maksaa 8000 € ja se ei estä vielä kiven menoa koneeseen. Tuolla rahalla muutaman kiven telojen välistä jo onkii ja teriäkin vaihtaa. Teimme keväällä n. 110 hehtaaria n. 45 tunnissa veturina valtra T140 sis. nenänkaivuut. Ei tietenkään ajosilppurin tehoa, mutta eipä ole niin kallistakaan. Koneen hinta pyörii kait 33 000 € nurkilla sis alv. Sillä rahalla ei ajosilppurimarkkinoilta saa kun murheita. 1350 hinnasta en tiedä, enkä sen tehoista, mutta luulisin ettei sillä pääse samaan kustannustehokkuuteen. 100 000 euron ajosilppurila meidän tapauksessa tulee ajosilppurilla ajetulle hehtaarille hintaa n. 38€ kun ajoa n. 500 ha / vuosi. sama määrä 1050:llä jää n. 25 euroon. Paljon riippuu ajomääristä, työsaavutuksesta ja monesta muusta. Kannattaako tosiaan hulluna riehua ja satsata silppurointiin, jos muualla vähänkään tökkii. Pitää ajatella ketjua kokonaisuutena. Lisäksi onko pakko saada rehut tehtyä päivässä, jos kolmessakin ehtii ihan hyvin. Urakointikalusto ja toiminta on luku sinänsä. Ei tätä kukaan jaksa lukea....