Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Viestit - maapekka

Missä sä noin niinku muuten olet töissä, kuulutko johonkin virkakoneistoon?
Virkakoneistoon? No en ole virkamies (hyi helkkari!), koska silloinhan palkkani tulisi verorahoista ja palkka riittäisi vaikka uuden kaivurin ostoon - en siis räpläisi hädissäni museo-Fordin 6-sylinteristä moottoria.
Itse asiassa, jos olisin virkamies niin aikaa olisi kanssa enempi ja silloin olisin jo korjannut tuon kotteron :-)
Virkamiehenä tilanne olisi siis win-win...

Neuvottomuuteen ei pidä suostua! >> http://tinyurl.com/jexotod
Mites etenee?
Kiitos kysymästä. Etenee huonosti, projektin vauhti on tällä hetkellä 0 m/s. Onneksi ei mene taaksepäin. Syy hitaaseen vauhtiin on aivan muut hössötykset.
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...

Kiinnostaa oikeasti.

Lyhyesti: on mahdollista saada sama tuotto ja jopa parempi elinkeino pienemmällä eläinmäärällä - jos valitsee kapeamman sektorin.
Väitän, että on mahdollista saada sama elinkeino 20 sialla kuin 1 000 sialla, jos vaivautuu markkinoimaan. Tai ehkä vielä pienemmällä määrällä jos on virtuoosi. Takuuvarma asia on se, että pienempi elukkamäärä (tai elukkamäärän käsittely) ei ole työnä yhtä raskasta, eikä vaadi yhtä mittavia investointeja.

Eräs-melko-tuttu tilateurastamo on hyvä esimerkki. Tyypillinen perintötilalle rakennettu sikala ja teurastamo ylityöllistää tuon yrittäjän. Isot investoinnit ja systeemit. Non-stop, mikä viikonpäivä tahansa, aamuvarhaisesta iltamyöhään tämä yrittäjä rehkii lihanleikkuussa, teurastuksessa, eläintenhoidossa ym ym. Olen saanut mahdollisuuden seurata toimintaa läheltä jo monen monta vuotta. Tuolla yrittäjällä menee hyvin mutta työ on liian kovaa. Ihan harmittaa kun näen miten väsynyt ja kulunut tuo tilateurastamon pitäjä alkaa olla.

RATKAISU olisi -> pienempi volyymi, suuremmalla hinnalla. Hinnalla kun ei kuitenkaan voi kilpailla markettituotteiden kanssa. Tuon ratkaisun saa markkinoimalla mutta sekin on työtä, siihen tulee varata resursseja. Markkinointi ei ole mikään ihmeellisyys mutta se tulisi kuitenkin tehdä - ja useimmiten sitä ei tehdä ollenkaan.

Ihmeellistä tässä esimerkkitapauksessa (ja monessa muussa vastaavanlaisessa) on se, että vaikka asiasta keskustelee nokikkain tämän yrittäjän kanssa niin asia ei nyt vaan kiinnosta. Ei kiinnosta. Ei. Mieluummin kuolee sitten vaikka sydänkohtaukseen työtaakan alle.
Tämä ei siis ole mikään sikatilallisten tai tilateurastajien erikoisuus. Tämä koskee ärsyttävän monia yrittäjiä, markkinointi tai asiakkaat ovat useimmille täysin turhakkeita.


Tuo lähituote vetää luomua paremmin -lausahdus eteenkin

Niin, siis “luomu” on käytännössä tavaramerkki. Sitä puffataan valtavan paljon jopa julkisilla varoilla ja siinä se suurin etu jos itse on luomu-tuottaja. Markkinointi on siis tavallaan ulkoistettu. Harva kuluttaja tietää mitä luomu tarkoittaa, useimmilla on mielikuva, että luomukana lentää vapaana mittavien niittyjen yli, joilla luomupossut tekevät kärrynpyöriä. Todellisuus taitaa olla, että oikeastaan luomu on nippu asetuksia.

Luomun huonoin puoli on se, että luomun markkinaosuus on vain runsas prosentti. Jos kuluttajalla on mahdollisuus valita niin valitsee mieluiten ei-luomun. Edes Hipsteri-Helsingissä ei luomukauppa kannata (Aitokauppa ym).
Tärkein markkinointi luomussa tapahtuu tuottajille, jotka olettavat selviävänsä ahdingosta investoimalla ja alkamalla tuottaa luomua. En tiedä miten kannattavaa on oikeasti.

Lähituotteille taas on spontaania kysyntää, jopa ilman merkittävää promoamista. Jos oma tila sijaitsee alle 200 km etäisyydellä suuremmasta suomalaisesta kaupungista niin jälleenmyyjistä ja muista asiakkaista ei todellakaan ole pulaa (jos nyt viitsii kertoa omasta olemassaolostaan).

Äh, tästä tuli vähän pitkä ja sekava. Pahoittelen. Lopetan ennen kun juttu karkaa ihan tumpusta.
Tsemppiä tuottajille!
Tuli nyt vasta katsottua tota videoo. Eikö sulla ollu rakotulkkia millä venttiilivälykset tarkastit, tiedätkö edes mitä se välys pitäisi olla?
Oli rakotulkki, ei vain pysynyt kaikki yht'aikaa kädessä kuvatessa.
Välys on ohjekirjan mukaan (imu) 0,406 mm ja (pako) 0,305 mm. Nyt ovat kaikki juuri noin. Mielestäni, ehkä, käynti muuttui paremmaksi...

Ja eikö niis paris venttiilis ollu välyksiä ollenkaan, missä peukutit alaspäin, mitkä pytyt ne oli, oliko juurikin ne 3- ja 6-pytyt?
Tuo peukutus oli vain sitä varten, että työntötangosta kokeilemalla voi helposti kokeilla venttiilin asennon. Eli jos työntötanko on löysällä niin venttiilin tulisi olla kiinni.

Meni muuten suurin osa ajasta kun etsin taas vaihteeksi muttereita, prikkoja ja ruuveja nurtsilta. Hyvä apu on magneetti-harava...

Seuraava projekti on ilmeisesti 3- ja 6-sylinterin suuttimien irroitus ja jonkinlainen puhdistus. YouTubessa on monta vinkkiä miten diesel-suuttimet voi puhdistaa ultraäänellä.
Ehkä jo ennen joulua...
Pakko nyt kommentoida tätä kun olen tekemisissä useamma tilateurastamon kanssa (nimenomaan sika) - kaiken a ja o on markkinointi. Ihan turha tehdä yhtään mitään jos ei kukaan tiedä tekemisistä... Tämä ei siis ole mitenkään nenäkkäästi tai viisastelevasti mutta näin se vaan on. Sama juttu tietenkin muissakin jutuissa.

Esimerkkinä tilateurastamoista - Hesassa (siis Helsingissä) on massivisen homo-suuri kysyntä lähituotantosikajutskoille (l. ei- luomu vaan lähituotanto). Kyse ei ole hinnasta vaan saatavuudesta. Jos tälle kuluttajaryhmälle vaivautuu tarjoamaan tuoretta lihaa niin kysyntä on rajaton.

MUTTA - tilateurastamon pitäjä, sikalan pitäjä, tilateurastaja laittaa mieluummin 100 000,00 € uuteen rotaattori-kompostoriin kuin 500 euroa mainoslehtisiin. Siis 200-kertaisesti. Sellaista se on.

Äh, noh, tästä lisää jos OIKEASTI kiinnostaa...


Hyvä kun homma etenee suunnitellussa aikataulussa. Ja hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty :D

Aivan! Tästä on tehty jo 50,0 %!

Se mikä tässä stressaa on tuo päälle pukkaava syksy... Tuli jo jonkinlainen ensilumi tms. Ei hyvä.
Äh, nyt kerkesin katsomaan moottoria. Ford 2703E diesel-moottori, 6-sylinterinen. Ilmeisesti tämä on verraten yleinen moottori vanhoissa puimureissa, venheissä, traktoreissa - ja minun traktorikaivurissa!

Nyt on tarkistettu vaikka mitä. Ilmeisesti vika on 3- ja/tai 6-sylinterin diesel-suuttimessa.
Tämä arvaus siksi, koska mitään muutakaan ei ole vielä ilmennyt. Nämä suuttimet tarkistetaan seuraavaksi.

Nyt on katsottu mitkä pytyt EI toimi (syytä ei vielä tiedetä). Ongelma on 3- ja 6-sylinterissä. Kaikki venttiilit toimii ja venttiilivälykset ovat O.K. Laakerivika ja sen semmoiset eivät tunnu ihan hyviltä arvauksilta tässä vaiheessa. Arvaus on, että diesel-suutin/suuttimet ei toimi...

Tässä uusi hauska video -> http://sendvid.com/hp1pw83f - retro-diesel-pornoa!
Tossa ylempänä kirjoittelut, että korjaat kun saat lisää valoa.
Paljonko sitä sitten pitäisi olal, kun noissa kuvissa sitä oli jo 300-500 lx  ;D ;D ;D
Paljon! Kymmeniätuhansia lumeneita! Tänäänkin oli aamulla pilvistä ja säkkipimeää tuossa kello neljän aikoihin. Käsin joutuu hapuilemaan. Aurinko nousee vasta kasin jälkeen ja päivällä taas on kaiken maailman muita kiireitä - ei ole helppoa. Liikaa juttuja, tarttis kai ensin rakentaa talli. Se olisi yksi projekti lisää.
Tämä kuulostaa nyt kiinnostavalta, mutta aika vaikeasti selitettävältä. Ja se koneen käyntiääni oli kuitenkin sellainen että ei sitä oikein pelkkä yhden pytyn puuttuva ruiskutus selitä.
Voisiko olla havaintovirhe - toisin sanoen putki on juuttunut suuttimeen eikä liitos aukea vuotavaksi pelkällä mutterin avaamisella?

Kyllä vain, luulen, että kyse on juurikin havaintovirheestä. Teen mittavan testiohjelman tässä kohta. Eiköhän sitten selviä yhtä jos toista.
Tarkastitko venttilien välykset, vai onko se sitten eri tarina  :D
Katsoin, että välystä on (sylinterit 3 ja 6 venttiilit), ja miestäni venttiillin varret liikkuvat kun kone kävi. Tarkistan asian tarkemmin kun on enempi valoa.
Kyllä, tästä venttiilijutusta tulee jatko-osa, tarkemmilla mittauksilla... Luultavasti oma tuotantokausi.

Onko siinä motissa millaiset öljynpaineet, toimiiko edes öljynpainevalo?
Ei ole valoa mutta ohjaamossa on öljypainemittari, en tiedä näyttääkö oikein. Mielestäni on ihan mitä-voi-odottaa-öljypaineet.

Tässä kiva venttiilivideo -> http://sendvid.com/qwhvtux8 :)
Joo, ei mitään kiirettä, rauhallisesti hyvä tulee  :D
AIVAN!
Huomasin juuri, että pumpusta ruikkii 6-sylinterille ihan hyvin. Ei siis ainakaan ihan heti ole ykkösenä purkaa palasiksi diesel-pumppua.

Tässä kiva video -> http://sendvid.com/oiwmk2xm

Seuraavaksi kokeilen pa-suuttimien puhdistusta... Vaikka ultraäänellä! Tilasin jo tiivistesarjat eBaysta...
joko venttiilikoppa on auki?
no, ei ny vielä... täytyy pitää hulluja jännitykses!
Tää voi kestää koko talven.
Missä säätiloissa korjaus etenee?

Sää on just hyvä. Kesää riittää vielä pitkään. Venttiilikoppa on avattu jo viikolla, ja suljettu.
Onnistuin samalla hukkaamaan jo yhden ruuvin, onneksi löytyi muutamassa tunnissa...







Venttiilivälykset olivat o.k. ja muutenkin vaikutti toimivan kaikki ihan normaalisti. Täytyy tutkia asiaa vielä tarkemmin. Suuttimia en uskalla (yrittää) irroittaa ennen kun on uudet prikat.

Ihmetys on kanssa se, että miksi 6-sylinterille pumpusta tulee polttoainetta mutta putken suuttimen päästä ei falskaa dieseliä vaikka löysää kiinnitystä. Pumpun päästä siis ruikkii mutta ei toisesta päästä. Asiaa tutkitaan.
Joo, ei mitään kiirettä, rauhallisesti hyvä tulee  :D
AIVAN!
Huomasin juuri, että pumpusta ruikkii 6-sylinterille ihan hyvin. Ei siis ainakaan ihan heti ole ykkösenä purkaa palasiksi diesel-pumppua.

Tässä kiva video -> http://sendvid.com/oiwmk2xm

Seuraavaksi kokeilen pa-suuttimien puhdistusta... Vaikka ultraäänellä! Tilasin jo tiivistesarjat eBaysta...



Väilailatiedote, tässä juttuja, joita olen huomannut tässä välissä:
- diesel-pumpussa on tarkistusluukku, sen avaamalla näkee jos jouset yms. on ok (6-sylinteri)
- pa-suuttimet voi irroittaa ja puhdistaa uä-pesurissa (3-sylinteri)
- ym.
Lisää aivan kohta... :-)
Dieselsuuttimet ovat suoraruiskutusdieselissä niinkö sytytystulpat siinä kannessa jossakin venttiilien välisellä alueella, mutta useimmiten ilman kierrettä. Ne on puristettu kahdella pultilla ...
Kiitos, hyvä selostus. Kohta pääsen tutkimaan tilannetta.
Laitan tänne vähän kuvia ja tietoja miten edistyy. Luultavasti tulee läjä kysymyksiä ennen sitä. Kiitos kärsivällisyydestä jo nyt.

YouTubesta on löytynyt paljon mielenkiintoista. Tässä videossa vaihdetaan toisenlaiseen Fordiin diesel-suuttimia -> https://youtu.be/T3ydP3ZYpg8. Hyvin samanmalliset kuin tuossa SS:n laittamassa kuvassa.
Eiköhän tämä videonpätkä selvennä rakennetta https://www.youtube.com/watch?v=pMr6LF49RZo
Kiitos, kiva video!
Sinänsä tuo venttiilikoneisto, venttiilivälystensäätö tms. ei ole mysteerio. Samahan se on bensakoneissa, joita olen ehtinyt rassata aivan liikaa. En vain ole koskaan ollut missään tekemisissä diesel-systeemien kanssa - vaikka diesel-moottoreita on kohta piha täynnä. Ajattelin siis vaan, että irroitetaanko kaikissa diesel-moottoreissa suuttimet ylöspäin. En ole irroittamassa suuttimia toivottavasti vielä.
Kysyn kohta lisää kunhan ehdin selvittämään missä polttoaine luuraa 6-syllinterille...
Sivuja: [1] 2 3