Agronet

Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: klapikasa - 04.03.23 - klo:16:45

Otsikko: Auraamaton tie
Kirjoitti: klapikasa - 04.03.23 - klo:16:45
Niin mun takamaille menee ihan kunnon soratie. Alkupäässä asukkaita. Yksitystie jossa on johtaja ja kokous jne. Saa kunnalta avustuksii, kemerella peruskunnostettu joitain vuosia sitten, silloin myös jostain saatu lausunto merkittävä metsätaloudellinen tie tai jotain. Tieosakkaita paljon, perikuntia ja hiljaisia paljon.

Auraamaton päätös jollain kokouksessa nojaten johonkin että kun siellä ei kukaan asu. Nyt tetenkin ensimäisinä metsästäjät runnoo 4x4 ja päälle vielä moottorikelkoilla. Muutatekemistä, kilkutellut yhdellä traktorilla sinne, mutta oishan se mukavempi kuitenki autolla? Oisko 3km, äkkiseltään semmonen avata ois tankki tyhjä, vehe ku vehe, eli 200€ tai joku muu ei varmana halvemalla. Sitten ku avattu, ihan varmasti turhia tiellä. Saatikka ne jo kasan alut varmaan yhtiö haluais ennen toukokuuta...... ei vain mun.....
Sitten muistaa vielä että osuuksia sen verran että maksan yli 400 vuosimaksua siitä tiestä..

Vaikeeta
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: pig24 - 04.03.23 - klo:19:05
Sähän voit yrittää markkinoida tiekunnan väelle tien avaamisen kevättalvella... ja tarjota auraamista hintaan x.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Härö - 06.03.23 - klo:20:51
Täälläpäin on muistaakseni kunta laittanut avustuksiin ehdon, että tie on pidettävä liikennöitävässä kunnossa ympäri vuoden. Sinänsä ihan ymmärrettävä asia.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: metsajussi - 07.03.23 - klo:08:35
Ei kai sinä muuta kuin toimitsijamiehehelle / hoitokunnalle / tieisännöitsijälle ilmoitus että nyt tietä tarvitaan, järjestäkäähän auraus.
Jatkossa sitten osakkaat varautuvat mahdolliseen tiemaksujen korotukseen. Voi toki myös itse tarjota ao. palvelua korvausta vastaan jos haluaa.

Sinänsä en näe siinä mitään pahaa että 'kerran talvessa' tarvittava metsätie avataan sitten kerran talvessa. Aika moni metsätie toimii noin. Jos siellä on asuntoja niin tietenkään silloin ei voi noin tehdä. Jos käyttötarve on yleisempää niin sitten pitää aurata säännöllisemmin. Kuitenkin osakkaat saavat määrätyissä rajoissa valita kunnossapidon tason, varsinkin jos tie ei ole samalla mikään yleinen läpikulkutie jonnekin. Sinne asumattomille metsälohkoille ei kuitekaan säännöllisesti tarvita postia, palokuntaa, jätehuoltoa tai ambulanssia. Kunnossapidon avustuksiakin maksetaan lähinnä vain vakituisten asuntojen tarvitsemalle osuudelle, ainakin tällä seudulla.

Avaamisessa varmaan joku järeän luokan  pyöräkone ja kärkiaura voisi olla kova sana.  Se on aika ikävää se kelkoilla ym survottu polanne.

Kumpi on sitten taloudellisesti järkevämpää, avata silloin tällöin varmuuden vuosi jotta tilanne ei pääse kovin vaikeaksi vai tosiaan vain tarvittaessa, sitä voinee pohtia vallitsevista lähtökohdista.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Make - 07.03.23 - klo:11:07
Voi olla parempi, jos ulkopuolinen auraa. Jonkun mielestä kumminkin rikastut siitä aurauspalkasta.  ::)
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: metsajussi - 07.03.23 - klo:12:28
Voi olla parempi, jos ulkopuolinen auraa. Jonkun mielestä kumminkin rikastut siitä aurauspalkasta.  ::)

Kai siitä pitää pyytää yleiset tarjoukset kuten muustakin kunnossapidosta ellei homma ole niin vähäinen ettei kannata vaivautua. Jos tarjouskilpailun sitten voittaa (tai muita halukkaita ei löydy...) niin silloin ei pitäisi suurempaa nokan koputtelua tulla. Vaikka tietysti aina voi kuitenkin  :D
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: ja101 - 07.03.23 - klo:15:58
Jos se on kelkoilla kunnolla polettu niin voipi olla sit tiukassa = ihan helvetin kallista avata...
 
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Oksa - 07.03.23 - klo:19:28
mut työtunnilla hinnoiteltuna hyää..   nimimerkki kokeillu..      nyyn tankki tyhjeni iloisesti ku avasin mettähallituksen tietä aikoinani kelkkoin jälkeen.    lasku oli kiva!
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: de Citonni - 07.03.23 - klo:19:35
Jos ei ihan pakottavaa tarvetta, niin jättäisin auraamatta.   Sellaista kokemusta, että aurattua tieuraa routa kohtelee huomattavasti kovakouraisemmin verrattuna auraamattomaan. 
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Paalimies - 07.03.23 - klo:20:43
Mulla on kanssa aurattavana yksi tuollainen tie silloin tällöin siis mikä kelkalla tampataan. Jonain pääsiäisenä oli pakko päästä mökille kaupunkilaisten. Sille auraukselle tuli hintaa, noin 1 euron metri käteisellä, vajaan kilometrin tie. Jos on varaa ajaa uudehkolla isolla mersun maasturilla, niin on vara maksaa. Laskin hintaan vartavasten laitetut ketjujen laitotkin. Sattui hyvä vesisade kun olin auraamassa, meni parilla ajolla maailmanpyörä lingolla pohjia myöten. Seuraavana viikonloppuna olisi päässyt jo ilman aurausta.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Oksa - 08.03.23 - klo:08:30
juuri noin.   joutava raha pois kuleksimasta.         tuossa yks tuttu vuosia sitten kaivoi yhen parin kilsan tien auki keväällä etukuormaimella kauhomalla.   oli aika hurjan näkönen tie mutta pääsipä kulkija hyin perille..  ja maksoi kiltisti pikkulaskun.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: metsajussi - 08.03.23 - klo:11:28
Tuo survotun umpisen auraus on laji jossa mopovehkeillä ei ole jakoa. Jos käytettävissä on riittävän iso kone ja vankka kärkiaura niin 120 e/h hinnalla se on nopein ja halvin menetelmä. Menee kertatyönnöllä ja kakistelematta ja aikaakaan eikä löpöä  mene mahdottomia.   3 kilsaa menee varmasti alle tunnissa.
Sopivaa kalustoa ei vaan yleensä ole lähimaillakaan tarjolla.

Olen kauempaa seurannut kun iso soramonttu-Hitachi puski kärkiauralla umpista metsäautotietä. Ei ollut paljon väliä mentiinkö jäisestä entisestä lumipenkasta läpi vai muuten vaan umpista... pakkaskelillä meni ilman ketjujakin eikä pysähdellyt kuin tarkoituksella. Koneen painoa ja kokoa en osaa sanoa mutta veikkaisin että luokkaa 20 tonninen. Jyrkät mäet Savon malliin voi tuottaa pito-ongelmia ilman hyviä vitjoja.

Lapissa avattiin tunturiin umpiseen Jehulla (822 SA, 8x6) jossa oli täystelat ja vähän painoakin kyydissä.  Maisema oli survomatonta, toisinaan tiestäkään ei ollut tietoa mutta toisaalta sitä lunta oli sitten metristä puoleentoista. Aika hyvin sekin selvisi vaikka vauhdin juhlasta ei voinut puhua.

Joskus nuorena olin yhdellä louhoksella pienen hetken noin 40 t pyöräkoneen kyydissä. Kokemus jäi poikasen mieleen, ei pomppinut eikä hyppinyt vaan keinui raskaasti kuin laiva merellä  :-) Oli ehkä Terex 72-71 tjsp. Detroit Diesel piti arvoistaan mölinää ja jylinää.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Oksa - 09.03.23 - klo:20:18
nuita vaan aika harvoilla kärkiauroilla tarjulla..    mut ei kait se haittaa jos maksaja joku toinen et teköö hieman verkkaisemmin...  ja pienemmällä kalustolla..
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: klapikasa - 10.03.23 - klo:12:47
Niin tai näin, metstäjät, jolla ei nykyään kellään osuuksia millään siihen tiehen paitsi pieni osuus maksusta. Niillä g mersuja, korotettu hiluksi, rangeroovereita ja kelkkoja. Kilkuti raktorilla, mutta lasten passutelu muut jutut, sekin rupes V%#utaa sitten pikitietä jne ja sitten vielä autolla jonneki. Miks ei leimikolle suoraan. Nyt sitten eilen, hammaslääkärin jälkeen, avasin sen tien, sutimista mutta tassut paljon ales niin sai enimät sivuun, kun tulin pois pääosa jo kovaa pohjaa myöden, mutta pötä paloi kivasti. Tänä aamuna sitten sah fokukseen, no yllätys, kolmet autot jop käynnyt kääntyy! Ois pitänny istuu eilen illalla jakaa laskua.


Puhunnut täs nyt urakotsian kanssa, hän ehdotti otta puheeksi vielä kerran nostaa rajusti metsästysporukan tie maksua. Toinen, soitin kunnalle, mutta en saanut vastausta , kun se tie saa kunnan avustusta, onko ehtoa sitten koko tien kulku kunnossa pitoa. Jos ne ovat nostannett tukia koko tielle, nostan metakan. Se tie on kemera tjms, merkittävä tiestö metsätaloudellisesti.

Jos ne ei vielä tee mitään, jyvitys uusiksi ja puolitaa mun hinnan,
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: roadrunner - 10.03.23 - klo:18:56
Jos entisestä yksiköinnistä on kulunut 5 v, voi vaatia yksiköinnin tarkastusta. Metsästysseuralle, tai metsästäjille käyttömaksu käytön mukaan. Tietysti jos on osakkaana, ei voi vaatia käyttömaksua. Aurausta on vaikea vaatia, jos ei ole vakituista asutusta sillä osalla tietä, vaikka tie saisikin kunnanavustusta. Vastaavasi talvikunnossapito ei saa jyvittyä auraamattoman osan osakkaille. Siinäpä sitä pähkinää purtavaksi. Jos sulla on metsätien osalla yksikkömaksu  400 ekua, lienee metsäpinta-ala suht iso 100 ha , tai sitten on  yksiköt päin prinkkalaa.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Rakkine - 10.03.23 - klo:22:07
Mikäs erityisryhmä ne metsästäjät on, että heitä erikseen pitää passata? Jos eivät pääse kulkemaan, niin olkoot menemättä. Sitäpaitsi metsästys on jo periaatteessa sellainen harrastus, että erämiehellä pitää olla valmius  kulkea jalan, suksilla, lumikengillä, lumikelkalla jne. jos ei autolla pääse ja miksi pitäisi päästäkään joka paikkaan? Vai onko nykypäivän metsämiehet niin laiskoja, että saaliin ääreen pitää päästä autolla, kun ei jalan jakseta, minä en ainakaan mokomia laiskureita alkaisi passaamaan.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Paalimies - 10.03.23 - klo:23:27
Kävin yhden mökkitien”auraamassa” tänään, oli niin hyvin poljettu kelkalla ettei paljon lumi siirtynyt, keväällä on sitten pitkään hyvä polanne tiessä…
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Petri - 12.03.23 - klo:18:51
... Metsästysseuralle, tai metsästäjille käyttömaksu käytön mukaan...
Itse mietin, että maanomistajahan vuokraa metsästysoikeuden seuralle - ainakin peltovuokrissa maanomistaja vastaa tiemaksuista, laittaa vaan sen tiekustannuksen vuokraan?

Meillä metsästysseura tarjoaa rahaa ihan oma-aloitteisesti (no, lasku pitää kirjoittaa) eli ongelma ei ole henkilökohtainen eikä koske edes niitä kahta tiekuntaa, joiden sihteeri-rahastonhoitaja olen.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: antti-x - 30.03.23 - klo:16:34
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Paalimies - 30.03.23 - klo:20:34
Sitten täytyy miettiä laittaako tienpäähän kasvamaan rypsi vai maissia…. noin yksinkertaistaen😉.  Tulee kyllä hurjat tonnikilometrit nautakarjatalouden käyttämille teille, toki kyllähän keväinen lietteenajoa paljon tietä rasittaa varsikin jos levitysvaunulla ajetaan. Ja rehunajokin sujuakseen vaatii mursketta ja lanausta.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: ja101 - 31.03.23 - klo:07:05
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Eikö se näin ollut aiemminkin?
Paljonko nuo tonnit muuttui? Eikö ne olleet niin et ulkoinen liikenne 25t ja sisäinen viljatiloilla 50, nautatiloilla 95 ja päälle sit lannan ajot oliko 25.

Ongelmahan tuo on ja tulevaisuudessa vain kasvaa. Tien varrelle kun sattuu muutama omakotitalo niin tietä hoidettava kuin mitäkin valtaväylää ja silti maksua ei saa jyvitetty heille kuin nimellisesti..
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Paalimies - 31.03.23 - klo:16:02
On onni ettei ole mukana tienhoitokunnissa. Valtion tietä ja muutama sata metriä omaa peltotietä. Toki on tuossa valtiontieskin omat haasteet, mutta ei tartte keskustella kenenkään kanssa saanko käyttää ja mitä maksaa. Riitelykin tapahtuu poliisin kanssa jos niikseen on….
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Pulu - 31.03.23 - klo:21:08
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Eikö se näin ollut aiemminkin?
Paljonko nuo tonnit muuttui? Eikö ne olleet niin et ulkoinen liikenne 25t ja sisäinen viljatiloilla 50, nautatiloilla 95 ja päälle sit lannan ajot oliko 25.

Ongelmahan tuo on ja tulevaisuudessa vain kasvaa. Tien varrelle kun sattuu muutama omakotitalo niin tietä hoidettava kuin mitäkin valtaväylää ja silti maksua ei saa jyvitetty heille kuin nimellisesti..

Nouseehan se vakkariasujillakin yksiköt 1700/km ja mökkiläisilläkin pitkälti yli 1000/km et kyllä mun mielestä pellon omistajilla maksuvelvoite kevenee suhteessa muihin
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: ja101 - 31.03.23 - klo:22:49
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Eikö se näin ollut aiemminkin?
Paljonko nuo tonnit muuttui? Eikö ne olleet niin et ulkoinen liikenne 25t ja sisäinen viljatiloilla 50, nautatiloilla 95 ja päälle sit lannan ajot oliko 25.

Ongelmahan tuo on ja tulevaisuudessa vain kasvaa. Tien varrelle kun sattuu muutama omakotitalo niin tietä hoidettava kuin mitäkin valtaväylää ja silti maksua ei saa jyvitetty heille kuin nimellisesti..

Nouseehan se vakkariasujillakin yksiköt 1700/km ja mökkiläisilläkin pitkälti yli 1000/km et kyllä mun mielestä pellon omistajilla maksuvelvoite kevenee suhteessa muihin
Mä en ole näitä uusia nähnyt missään.

Pysyykö nuo peltojen tonniluvut samoina? Jos pysyvät niin oikeaan suuntaan muutos menee silloin. On ihan järjetöntä et muutaman kerran kasvukaudella tietä ajava traktori maksaa moninkertaisesti se kuin päivittäin tietä ajava henkilöauton omaava asukas..
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Pulu - 01.04.23 - klo:10:17
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Eikö se näin ollut aiemminkin?
Paljonko nuo tonnit muuttui? Eikö ne olleet niin et ulkoinen liikenne 25t ja sisäinen viljatiloilla 50, nautatiloilla 95 ja päälle sit lannan ajot oliko 25.

Ongelmahan tuo on ja tulevaisuudessa vain kasvaa. Tien varrelle kun sattuu muutama omakotitalo niin tietä hoidettava kuin mitäkin valtaväylää ja silti maksua ei saa jyvitetty heille kuin nimellisesti..

Nouseehan se vakkariasujillakin yksiköt 1700/km ja mökkiläisilläkin pitkälti yli 1000/km et kyllä mun mielestä pellon omistajilla maksuvelvoite kevenee suhteessa muihin
Mä en ole näitä uusia nähnyt missään.

Pysyykö nuo peltojen tonniluvut samoina? Jos pysyvät niin oikeaan suuntaan muutos menee silloin. On ihan järjetöntä et muutaman kerran kasvukaudella tietä ajava traktori maksaa moninkertaisesti se kuin päivittäin tietä ajava henkilöauton omaava asukas..
jos en hirveesti valehtele niin joku ikihömppä tms. Missä käydään vaan niittämässä niin oli 25, viljamiesten viljelykset 65 vai 90 en jaksa muistaa ja karjatilan pellot joihin kohdistuu paskan levitys oli 120
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: ja101 - 01.04.23 - klo:10:34
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Eikö se näin ollut aiemminkin?
Paljonko nuo tonnit muuttui? Eikö ne olleet niin et ulkoinen liikenne 25t ja sisäinen viljatiloilla 50, nautatiloilla 95 ja päälle sit lannan ajot oliko 25.

Ongelmahan tuo on ja tulevaisuudessa vain kasvaa. Tien varrelle kun sattuu muutama omakotitalo niin tietä hoidettava kuin mitäkin valtaväylää ja silti maksua ei saa jyvitetty heille kuin nimellisesti..

Nouseehan se vakkariasujillakin yksiköt 1700/km ja mökkiläisilläkin pitkälti yli 1000/km et kyllä mun mielestä pellon omistajilla maksuvelvoite kevenee suhteessa muihin
Mä en ole näitä uusia nähnyt missään.

Pysyykö nuo peltojen tonniluvut samoina? Jos pysyvät niin oikeaan suuntaan muutos menee silloin. On ihan järjetöntä et muutaman kerran kasvukaudella tietä ajava traktori maksaa moninkertaisesti se kuin päivittäin tietä ajava henkilöauton omaava asukas..
jos en hirveesti valehtele niin joku ikihömppä tms. Missä käydään vaan niittämässä niin oli 25, viljamiesten viljelykset 65 vai 90 en jaksa muistaa ja karjatilan pellot joihin kohdistuu paskan levitys oli 120
Eli nousevat sit myös.  :-\
Kokonaistulos taitaa olla sit melkein plus miinus nolla.

Näitä ei taida olla vielä missään netissä kun ei ainakaan nopealla Googlella löytynyt...
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Filosofi - 01.04.23 - klo:14:19
Joo eipä löytynyt nopealla googlailulla uusia laskentaperusteita. Mutta jos ajatellaan, että vanhoilla yksiköintiperusteilla tien samalla kohdalla olevat vakituinen asumus ja n. 20 ha:n peltokiinteistö (viljatila) maksavat suurinpiirtein samat yksiköt, niin aika paljon pellonkäyttäjä lopulta joutuu maksamaan...
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: ja101 - 01.04.23 - klo:15:08
Joo eipä löytynyt nopealla googlailulla uusia laskentaperusteita. Mutta jos ajatellaan, että vanhoilla yksiköintiperusteilla tien samalla kohdalla olevat vakituinen asumus ja n. 20 ha:n peltokiinteistö (viljatila) maksavat suurinpiirtein samat yksiköt, niin aika paljon pellonkäyttäjä lopulta joutuu maksamaan...
Jep näin on. On tietysti totta et peltokoneet painavampia mut ei niitä kertoja nyt niin montaa tule. Ja ainakin itsellä on tapana tehdä lohkolla aina kerralla työvaiheet eli kukin kone käy kerran kaudessa lohkolla. Joitakin rehu ja viljakuormia sit useampi. Lanta sit eri juttu siitä voi tulla montakin kuormaa per ha.

Kyl tuota olis ollut varaa enemmänkin muuttaa. Jos ajattelee et asuinkiinteistöstä tulee 1700 ja pellosta 65 per ha niin n. 26 ha menis sit samoihin.
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Paalimies - 01.04.23 - klo:21:41
Vaihteleeko ne yksikkömaksut vuosittain mitä viljellään?

Mites sitten jos on peltoa johon ajetaan vuosittain lantaa ja joka päivä kuljetaan kuljettamaan vettä laitumelle ja tehdään valvontakäynti. Ihan poskettomia kustannuksia tulee noista yksityisteistä.. huh
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: Pulu - 02.04.23 - klo:07:27
Tuli uuteen yksityistielakiin perustuvia tieyksikkölaskelman lomakkeita. Ilmeisesti tien käyttötonnit on kokonaisuuden keskiössä. Tämä on peltojen osalta siinä mielessä vähän ongelmallista, että jotain kalkituksia lukuunottamatta talvikunnossapito on pelloille täysin tarpeetonta, ja talvikunnossapito saattaa hyväkuntoisen tien osalta aiheuttaa valtaosan tiekunnan vuosittaisista menoista.
Eikö se näin ollut aiemminkin?
Paljonko nuo tonnit muuttui? Eikö ne olleet niin et ulkoinen liikenne 25t ja sisäinen viljatiloilla 50, nautatiloilla 95 ja päälle sit lannan ajot oliko 25.

Ongelmahan tuo on ja tulevaisuudessa vain kasvaa. Tien varrelle kun sattuu muutama omakotitalo niin tietä hoidettava kuin mitäkin valtaväylää ja silti maksua ei saa jyvitetty heille kuin nimellisesti..

Nouseehan se vakkariasujillakin yksiköt 1700/km ja mökkiläisilläkin pitkälti yli 1000/km et kyllä mun mielestä pellon omistajilla maksuvelvoite kevenee suhteessa muihin
Mä en ole näitä uusia nähnyt missään.

Pysyykö nuo peltojen tonniluvut samoina? Jos pysyvät niin oikeaan suuntaan muutos menee silloin. On ihan järjetöntä et muutaman kerran kasvukaudella tietä ajava traktori maksaa moninkertaisesti se kuin päivittäin tietä ajava henkilöauton omaava asukas..
jos en hirveesti valehtele niin joku ikihömppä tms. Missä käydään vaan niittämässä niin oli 25, viljamiesten viljelykset 65 vai 90 en jaksa muistaa ja karjatilan pellot joihin kohdistuu paskan levitys oli 120
Eli nousevat sit myös.  :-\
Kokonaistulos taitaa olla sit melkein plus miinus nolla.

Näitä ei taida olla vielä missään netissä kun ei ainakaan nopealla Googlella löytynyt...

Huhtikuun aikana on kuulemma aikomuksena saada uudet taulukot ja laskentaohjeet julkiseksi. Tieisännöitsijät on saaneet jo uudet kertoimet ja asiakkaiden niin halutessa alkaneet jo käyttää vaikka vissiin vasta ensi vuodesta ne virallisesti tulee käyttöön
Otsikko: Vs: Auraamaton tie
Kirjoitti: ja101 - 02.04.23 - klo:08:35
Vaihteleeko ne yksikkömaksut vuosittain mitä viljellään?

Mites sitten jos on peltoa johon ajetaan vuosittain lantaa ja joka päivä kuljetaan kuljettamaan vettä laitumelle ja tehdään valvontakäynti. Ihan poskettomia kustannuksia tulee noista yksityisteistä.. huh
Ne yksityistiet missä olen osakkaana niin kaikissa on käytetty sellaista keskimääräistä kulutusta.
Perusidea on siis tkm joka viljatilalla oli 50 ja nautakarjatilalla 95 ennen muutosta. Tuo sitten kerrotaan ha määrällä ja kuljetulla matkalla niin saadaan yksiköt. Yksiköiden hinnan päättää sitten tiekokous.

Olet siinä oikeassa et tuosta voi tulla todella kovatkin kulut. Esim. Itsellä 3/4 pelloista menee yhden yksityistien kautta ja sanotaan että maksu tuossa on vaikka 100%. Sitten osa noista pelloista n. 1/4 menee toisenkin yksityistien kautta niin sieltä tulee maksua noin 75% tuosta isommasta maksusta. Eli Juu maksuissa on paljon eroa.

Maksut ovat siitä perseestään että ne päätetään enemmistö päätöksellä kokouksissa ja ohjeissa puhutaan kyllä kohtuuttomista maksuista mutta ei niitä kai ole missään todettu et mikä on kohtuuton ja mikä ei. Kuten arvata saattaa tuo jälkimmäinen maksu on mielestäni kohtuuton kun ottaa huomioon et tie on vielä vähäisemmällä käytöllä yleisesti ja huonommassa kunnossakin.

Maksun suuruuteen vaikuttaa paljon se kuinka paljon niitä yksiköitä tiellä on. Metsäpalstoista ei saada isoja yksiköitä vaikka olisi paljonkin hehtaareita. Samoin kaikki talot menevät aika pienillä. Kyl viljelijät nuo maksavat. Ja jos tien varrella on vähän viljelystä niin yksiköitä tulee vähän ja silloin yksikönhinta nousee korkeaksi. Omissa tiekunnissa erot yksikönhinnassa 30 sentistä 3 senttiin.. :o

Et se on Juu hyvä jos voi viljellä vain valtion tietä ajaen ;)