Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: klapikasa - 30.01.23 - klo:09:09

Otsikko: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: klapikasa - 30.01.23 - klo:09:09
Firman lumilinko, siinä eturuuvi veto isompi kuus ura tappi ja ura reikä vaihteistossa. Se tappi tahtoo katetaan hieman liian usein. Vedossa on räikkä eikä ylitehoo tarjottu sille.

Yks sanoi heti että klappi noista booreissa on se mikä katkaisee. Siinä on klappia, olisko kymppejä, ei millimetriä. 

Onko näin?
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Peltola - 30.01.23 - klo:09:41
Perässä juostava vai mikä?
Ainahan klappi saa iskua aikaan, mutta alimitoitettu, jos ei sammu.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: klapikasa - 30.01.23 - klo:09:55
Pyöräkoneen keulassa.

Akseli 1 3/4 z6 ruuvissa. Peruskoneen ei saa sammumaan. Se saa nyt n130hv.

Jumi kivistä naksukykin mutta kuitenkin jossain kohtaa naps poikki
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: metsajussi - 30.01.23 - klo:10:59
Mä olen ymmärtänyt että klappi on haitallinen vasta sitten jos kuormitus on sillä lailla nykivää että se välys 'hakkaa'.
Tasaisessa väännössä klapilla ei olisi merkitystä.

Hakkaava vääntö on sitä pahempaa mitä painavampia ne eri osat ovat. Iskumaiset huippukuormat kasvavat vaikka läpi siirrettävä teho ei olisi kummoinen. Siis inertian suuruus ratkaisee. Pahin on se jos eri osien välille syntyy sellainen resonassin tapainen jossa nylkytys on aivan jatkuvaa. Joskus voimansiirto ei muista syistä pyöri tasaisesti, esim kulmassa epäideaalisesti toimiva nivelakseli ravistaa kaikkea, niin käyttäjää kuin käytettävää.

Se eturuuvi lienee melko painava kappale? Ehkä on hyvä että se on se tumppi joka katkeaa eikä esim vaihde porsi :-(
Joku hiukan joustava kytkinelementti saattaisi auttaa mutta rakennetta arvaamatta en osaa mitään ehdottaa.

Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: pig24 - 30.01.23 - klo:11:17
Ei kai ole ihan mahdottomuus, että siinä teräksessä, josta tuo voa on loihdittu, on itävähennys. Vähän niinkuin pulteissakin tahtoo olla.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Paalari - 30.01.23 - klo:13:06
Jos vaihtaa sen ylikuormakytkimen vähän "heikompaan" jotta antaisi helpommin periksi ja kokoaa syksyllä pihamaalla lojuneet 100kg Lokomot pois aurausreiteltä.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: jariman - 30.01.23 - klo:14:35
Räikkäkytkin, se kun laukeaa pitää melkosen räpätykset ja
Iskumaisen kuormituksen.
Ehkä levykytkin olis parempi, tai pulttikytkin.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Oksa - 30.01.23 - klo:17:00
pulttikytkimelle piste.   levy kun kerran pyörähtää ni joutaa vaihtoon.   mut pultin voi vaihtaa kovempaan.     ite nuiten kaa tappelin linkon kaa mut nyt on kestänny jopa nuoskalla...    ku tuo punavanne ei ole niitä hellimpiä käynnistäjiä.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Make - 30.01.23 - klo:18:12
Onko pyöritystappi ja lingon tappi samansuuntaisia? Onko akselin eripäiden ristikot oikeassa asennossa? Yleensä muotoputket kylläkin sellaisia, ettei mene kuin yhdessä tai kahdessa asennossa paikalleen. Noiden puutteella saa sitä Metsäjussin mainitsemaa nykimistä aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: klapikasa - 30.01.23 - klo:18:47
Meidän lingossa ei ensimäistäkään nivelakselia, vaikka voa aksenlin päitä kyllä. Se on hydro vetoinen lastaus linko. Kun lumivalleissa on kynnetty mukaan muutakin kun lunta, ne kivet, yli 10cm kokoa, ne saa sen etukierukan jumiin, Räikkä kytkin rätisee, mutta silloin myös iskua tulee siihen akselitumpiin.  Ja kun se tulee vaihteiston kautta alesvaihdettuna, oisko 200r min niin vääntö on kova pluss sitten pyörivä massa. Nyt se kysymys, kun booreissa on klappia, mutta kun jyrsii, aika tasaisesti se kyllä kuormittuu, onko se klappi joka kuitenkin saa sen 45mm akselin poikki?

https://www.maskinisten.net/userpix/22199_15R64JO7TNL631675072820.jpg
Katkennu vs hitsattu. On walterschied akselina ostettu mutta i kestänny yhtään paremmin tossa, ei ole karkaistu hitsauksesta
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Make - 30.01.23 - klo:19:51
Mitä tuossa on akselin ja hydraulimoottorin välissä?
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Toivo Tonta - 30.01.23 - klo:20:23
Onhan öljyn kierto niin että pääsee vapaasti kiertämään jos ei pysäytetä uivaan asentoon kuten pitäisi?
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: klapikasa - 30.01.23 - klo:20:40
Vapaa on uiva, se on semmonen ventiili. Heitto siivikkon ja pikkiruuvin vaihteiston välissä on se räikkä kytkin. Eli jos jumi tulee, se heittää sen sen pesän tyhjäksi että ei tarvii sorkki tyhjäks. Se muuten on työläs saad tyhjäksi jos sen ahmii tukkoon.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: jariman - 31.01.23 - klo:08:38
 ??? Hmmm. Tarkoitatko sillä räikkäkytkimellä sittenkin
Vapaakytkintä?? Eli  välittää voimaa vain toiseen suuntaan.
Siinä räikkä/vapaakytkimessä voi olla ne levysakaran kärjet
Pyöristyneet ja antaa periksi isommalla kuormituksella,
Tulee muuten aikas iskumainen  kuormitus, ja tumppi poikki??
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: klapikasa - 31.01.23 - klo:09:35
Ei, se on nokka kytkin. Se rätisee kun kivi välissä jumittaa eturuuvin.

Täs yks laski ilman laukaisua, 260bar 200lmin, 300cc moottori .
600r min se linko siivikko, sitten ales vaihteiston kautta 200r min, hurjia momentteja. Ja kuten todettu, laukaisu toimii, mutta, pyörivä massa pluss se tärisevä iskut päälle. Täytyisi tutkia, onko siellä kuinka monta jousia ja nokkia, jos poistaisi yksi tai kaksi nastaa?
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: metsajussi - 31.01.23 - klo:10:02
Mä olen tavannut vain sellaisia nokkakytkimiä että ylikuormassa kerran naksahtaa ja sitten se ei välitä momentia oikeastaan ollenkaan, niksuttaa vaan hiljaa ja pyörii käytännössä vapaasti. Kun pysäyttää kokonaan niin sitten se sanoo *klik* ja palaa taas työhön.

Saattaisi käyttäytyä toisin jos kierrosluku olisi kovin alhainen, ehkä se virittyy uudelleen ja laukeaa taas heti uudelleen... tuo laakista poikki toteutuu ainakin tonniperällä nivelakselissa.
Otsikko: Vs: Voa Akseli poikki
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 31.01.23 - klo:14:01
Suotavaa olisi vapaakytkintä, kumimuhvia ja hihnaa välissä. Parempihan se olisi, jos lumen hävityskoneisto olisi sen verran vahva, että periksi antaisi jokin ylikuormituskytkin, eikä mikään poikki menevä. Valmiin tuotteen modaus ei välttämättä ole helppo juttu, mutta toisaalta ei mahdotonkaan. Jne jne turhia korulauseita.