Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: taneli - 15.12.22 - klo:10:10
-
Bensavehkeitäkin on ja mietin tuossa, jos bensallekin olisi oma tilasäiliö. Pieni sellainen 100 - 200 litraa ja siihen joku pumppu. Semmoinen olisi hyvä, joka mahtuisi farmarin perälle tankkauskeikkaa varten, tai vähintäänkin peräkärrylle.
Dieselille on kaikenlaisia säiliöitä, mutta bensalle en ole nähnyt 20 litran kanisteria suurempia. Taitaa vaatimukset olla vähän erilaiset myös pumpulle Onkohan semmoisia olemassa?
-
Ei sitä vissiin oikein saisi varastoida kovinkaan suuria määriä 🤔
-
Saa IBC-astian bensallekin. Tilavuutta kolmasosa dieselin astiasta eli reilu 300 litraa. Pumpussa pitää olla erilaiset tiivisteet.
-
Ja tankatessa kannattaa huomioida maadoitukset / potentiaalien tasaus. Ettei kovin runsaasti tsipunoisi. Oikeissa bensaletkuissa taitaa tuo olla jo huomioitukin. Kuten huoltoasemilla. Tankkiautot taitaa huoltsikan säiliöön purkaessaan käyttää ihan erillistä maadoitusjohtoa.
Isommat kiinteät säiliöt tarvitsevat luvan / ilmoituksen ja systeemin tekniikan ja sijoituspaikan pitää täyttää määrätyt vaatimukset. Vaatimukset ovat tiukemmat kuin maatilan polttoöljyn varastoinnissa. Pelastusviranomaiset kertovat lisää... taitaa ne löytyä netistäkin mutta en nyt malttanut etsiä.
-
https://www.watski.fi/DuraMax-53L-polttoainekanisteri-letkulla-11dAD?artnr=108405&gclid=EAIaIQobChMIt-3gyab9-wIVF853Ch0ZMQSGEAQYAyABEgLEIvD_BwE
Tommoinen on ollut jonkun vuotta. Kahvapumppu aika hidas, mutta kyllä sillä nyt ajettavan ruohonleikkurin tankkaa.
-
Ei sitä vissiin oikein saisi varastoida kovinkaan suuria määriä 🤔
Vaatimuksia tuon suhteen mietinkin. Toisaalta joku isompi jenkkiauto, niin taitaa olla liki 100 litraa bensatankki.
https://www.watski.fi/DuraMax-53L-polttoainekanisteri-letkulla-11dAD?artnr=108405&gclid=EAIaIQobChMIt-3gyab9-wIVF853Ch0ZMQSGEAQYAyABEgLEIvD_BwE
Tommoinen on ollut jonkun vuotta. Kahvapumppu aika hidas, mutta kyllä sillä nyt ajettavan ruohonleikkurin tankkaa.
Tuo jo vaikuttaa aika pätevältä, jaksaisi ehkä käsin nostaa auton perille. Pumppausnopeus tosiaan aika hidas.
Googlellakin löytyi jotain:
https://www.infraline.fi/tuotteet/muoviset-bensiinisailiot (https://www.infraline.fi/tuotteet/muoviset-bensiinisailiot)
Vähän isommissa näyttää hinta nousevan äkkiä tosi suolaiseksi.
Ja tuolta löytyi teksti "Vak- lain mukaan yksityishenkilöt saavat kuljettaa max bensiiniä 60 l kanistereissa. Tämän ns. Kanisterilain mukaisia pe - säiliöitä on useita. Kaikki bensiinimallit sopivat myös diesel/-polttoöljy käyttöön", eli aika tiukkakin säädös olisi.
Tavallisissa kanistereissa hinta jotain 2-4 € / litra, noissa isoissa meneekin yli 5 € / l, toki niissä onkin sitten pumppu.
-
Kyllä niitä säädöksiäkin löytyy, kun vaan etsii:
https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteklinikka/turvallisuus-kuljetus-ja-varastointi (https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteklinikka/turvallisuus-kuljetus-ja-varastointi)
Kuljetuksessa max 60 litran astioissa 240 litraa yhteensä ja varastossa 200 litraa säilytyksessä.
-
mut kuka nuita oikein vahtii?
-
Kyllä niitä säädöksiäkin löytyy, kun vaan etsii:
https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteklinikka/turvallisuus-kuljetus-ja-varastointi (https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteklinikka/turvallisuus-kuljetus-ja-varastointi)
Kuljetuksessa max 60 litran astioissa 240 litraa yhteensä ja varastossa 200 litraa säilytyksessä.
Ja tähänkin varmaan löytyy poikkeuksia tarvittaessa. Voihan sitä vaikka olla oma tankkiauto. Toki hyväksytty ja katsastettu polttoainekuljetuksiin ja kuljettajalla koulutus ja VAK-luvat...
Ei halpaa kuitenkaan.
-
Vaikka tuommoinen.
https://www.infraline.fi/tuotteet/tuote/prima-gas/category_pathway-115
-
Ja tähänkin varmaan löytyy poikkeuksia tarvittaessa. Voihan sitä vaikka olla oma tankkiauto. Toki hyväksytty ja katsastettu polttoainekuljetuksiin ja kuljettajalla koulutus ja VAK-luvat...
Ei halpaa kuitenkaan.
En vielä löytänyt varsinaista lain kohtaa, missä kaikki sanotaan. Vähän epäilen, että niissä on osittain tulkinnan varaa.
VAK-luvasta vapaa on bensalla alle 333 l, mutta jossain oli maininta pakollisesta kurssista, en enää löydä, mistä sen näin.
Vaikka tuommoinen.
https://www.infraline.fi/tuotteet/tuote/prima-gas/category_pathway-115
Tuolla oli useitakin päteviä pönttöjä.
On nuo vaan niin kalliita, että taidan jatkaa kanisterilinjalla.
-
Tuossa lienee ajantasainen tieto, sivu 17. Ilmoitusvelvollisuus laukeaa jo 1:tä tonnista (säilytys maastossa tai työmaalla). Konehallissa ajoneuvon/työkoneen tankissa oleva plus 60 kg. Alkuperäistieto CLP-asetuksessa.
https://www.logisteam.fi/wp-content/uploads/2019/05/Polttonesteiden_kayttoopas_2017.pdf
-
60 litran tynnöristä ei kukaan kysele. tuo valvonta on aika hentoa... ja pelkkä tynnöripunppu riittää monasti..