Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Agronautti - 15.12.07 - klo:10:36
-
Lieneekö myynnissä aggregaatteja jotka toimii traktorin etuvoimanotolla ???
Etupäässähän voimanotto pyörii "väärään suuntaan" ja 1000rpm.. Tuskin noita tavan aggreja voi pyörittää vikasuuntaan, vai voiko?
Vai pitääkö laittaa 7000-sarjan E-jöntikkä.. ;D
-
Voihan sitä aggregaattia pyörittää kumpaan suuntaan tahansa, mutta samalla muuttuvat kaikkien sillä käytettävien moottoreiden pyörimissuunnat. Eli kannattaa käyttää aina samaa pyörimissuuntaa, niin ei tarvitse joka kerta muuttaa vaihejohtojen järjestystä.
-
On tossa 1000 kierroksen VOAn käytössä sekin pulma että saattaa agre mennä tyhjäkäynnilläkin liian lujaa..
Ainakin meillä joutuu laittaa 750 kun nousee voltit muuten liian korkealle.Tosin voi olla koneyhdistelmästä kiinni tuo.
-
Kierrosluvun kanssa on oltava tarkkana. Eli voa:sta on tultava se kierrosluku, mitä aggregaatti vaatii.
-
meil on agre jota pyöritetään tonnilla.
-
Meidän aggregaatti pyörii 540 rpm ja 1000 perällä ei ole koitettukaan. Eikös traktorissakin pysy kierrokset tasaisempana, kun ei edes yritä tyhjäkäynnillä pyörittää? Ja talon suurin traktori on oltava edessä, muuten voi tulla kalliiksi...
-
Voihan sitä aggregaattia pyörittää kumpaan suuntaan tahansa, mutta samalla muuttuvat kaikkien sillä käytettävien moottoreiden pyörimissuunnat. Eli kannattaa käyttää aina samaa pyörimissuuntaa, niin ei tarvitse joka kerta muuttaa vaihejohtojen järjestystä.
No tuohan ei ole ongelma jos laittaa jatkojohtoon töpselin, missä voi vaihtaa pyörimissuunnan ruuvarilla pyöräyttämällä..
-
Mitenkähän siirtyy (kostea)vilja pellon laidassa tr:n peräkärristä rekan kyytiin yhdistelmällä aggregaatti ja sähkömoottorilla oleva viljakanuuna.. ???
Kanuunoiden teho n. 25 tonnia/h. esim Sami viljakanuuna moottori 5,5kW, max.pituus 12m.. Tommoinen kait pyörii keskitehoisellakin aggrella?
Noita kanuunoita saa tietysti myös hydr.moottorilla, muttakun sähkömoottorilla olevaa kanuunaa voi pyörittää pihassa verkkovirralla..
Systeemihän olisi että traktorin etunostimessa aggregaatti, takana hinauksessa viljakanuuna tai perävaunu+kanuuna...
Peräkärrejä olisi pellolla tietysti useampi (2-3kpl, n.10-mottisia)..
Sitä vaan kun tuossa miettiny jos/kun tulevaisuudessa "viljamies jos oisin", ja pohdin tuota Suomen Viljavan vaihtoehtoa viljankuivaukseen ja -varastointiin, että milläviisiin kostea vilja pellolta rekan kyytiin.. Matkaa Viljavalle n. 60km, ei taida traktorilla viittiä körötellä ja iiiso viljakärrinkin pitäisi laittaa... :-[
-
60km ei ole pitkä matka traktorille. Lyhyt matka kuorma autolle. ::)
-
Lieneekö myynnissä aggregaatteja jotka toimii traktorin etuvoimanotolla ???
Etupäässähän voimanotto pyörii "väärään suuntaan" ja 1000rpm.. Tuskin noita tavan aggreja voi pyörittää vikasuuntaan, vai voiko?
Vai pitääkö laittaa 7000-sarjan E-jöntikkä.. ;D
Eiköhän noi etuvoimanotot pyöri "oikeinpäin". Yleensähän siä etupääs on kytkennän lisäksi alennuspyörästö, jolla saadaan samalla tapin keskilinjaa alemmas. Ei se etuvoimanotto tietääkseni suoraan mutkaraudan päästä suoralla välityksellä tuu...
-
Eikö noita etuvoimanottoja ole ainakin joissakin tapauksissa saanut valita tilatessa pyörimissuunnan?
-
Traktorin takavoimanotolle tarkoitetut koneet pyörii etuvoimanotolla väärinpäin.. Vakio etu-pto pyörii traktorin edestä katsottuna vastapäivään..
Fendillä suunnan saapi valita tilauksen yhteydessä ???
-
Traktorin takavoimanotolle tarkoitetut koneet pyörii etuvoimanotolla väärinpäin.. Vakio etu-pto pyörii traktorin edestä katsottuna vastapäivään..
Fendillä suunnan saapi valita tilauksen yhteydessä ???
Järjetöntähän toi väärinpäin pyöriminen on. Jos koneelle on aivan sama onko se etu vai takapääs, niin kuitenkin voimanoton pyörimissuuunta estää käytön etupääs...
Vai päteekö tuo mainitsemasi vain tuohon "vihreään", joka kuvassa on...
-
Perjantain 7.12 Sontasiionissa oli ilmoitus myydään: 'Aggregaatti 68 kWa vähän käytetty. P. 0400-205689' . No meikä tietenkin kauppaa tekemään puhelimessa innolla. Kaveri ilmoitti hinnaksi halvat 5500 ögöä. Kone Soneran vanha ja moottorina V8 Deutzi ja käyttötunteja kuulemma 1550. Ei muuta kuin naapurin uusi Niavro traillerin eteen ja menoksi. Niin ja rahat pankista taskuun.
Päästiin periille ja nurkan takaa löytyi pressun alta hirmuinen malmimöykky, ainakin kaks ja puoli tonnia painoa. Silloin pörähti hymyn puolelle. Valmistuskyltistä löytyi valmistusvuosi 1965, ulkonäön perusteella ensimmäisen maailmansodan aikainen.
Kaveri ilmoitti, että ulostuleva tuote on samanlaista kuin uudemmissakin. Sinne möykky jäi ja menimme kaffeelle. Joten jos jotakuta kiinnostaa, niin jatkan jutustelua aiheesta.
-
Perjantain 7.12 Sontasiionissa oli ilmoitus myydään: 'Aggregaatti 68 kWa vähän käytetty. P. 0400-205689' . No meikä tietenkin kauppaa tekemään puhelimessa innolla. Kaveri ilmoitti hinnaksi halvat 5500 ögöä. Kone Soneran vanha ja moottorina V8 Deutzi ja käyttötunteja kuulemma 1550. Ei muuta kuin naapurin uusi Niavro traillerin eteen ja menoksi. Niin ja rahat pankista taskuun.
Päästiin periille ja nurkan takaa löytyi pressun alta hirmuinen malmimöykky, ainakin kaks ja puoli tonnia painoa. Silloin pörähti hymyn puolelle. Valmistuskyltistä löytyi valmistusvuosi 1965, ulkonäön perusteella ensimmäisen maailmansodan aikainen.
Kaveri ilmoitti, että ulostuleva tuote on samanlaista kuin uudemmissakin. Sinne möykky jäi ja menimme kaffeelle. Joten jos jotakuta kiinnostaa, niin jatkan jutustelua aiheesta.
Arvailun varaan vaan jää, että onko silti pitkäikäisempi kuin uudet...
-
Järjetöntähän toi väärinpäin pyöriminen on. Jos koneelle on aivan sama onko se etu vai takapääs, niin kuitenkin voimanoton pyörimissuuunta estää käytön etupääs...
Vai päteekö tuo mainitsemasi vain tuohon "vihreään", joka kuvassa on...
Kyllä toi ihan standardin mukainen on..
Semmoiset koneet mitkä on tarkoitettu toimimaan sekä taka- että etunostolaitteessa (esim. kesantomurskat ja tasojyrsimet) niin niissähän on nostolaitesovitteet ja kulmavaihteelta ulosottoakselin tumppi myös taaksepäin. Eli etunostimeen kone tulee perspuolelta kiinni..
tuossa nyt linkki kesantomurskaan, minkä nyt tähän hätään muistin..:
Kesantomurska
(http://www.vaihtokone.com/vaihtokone/2002/vaihtokone/vktiedot_index.asp?vid=1667922&kriteeri=hinta_alas&tar=&laji5=K3&laji7=Kesanto%2D+ja+puomimurskaimet&laji8=&burl=teehaku1%2Easp%3Ftyp%3D2%26laj%3DK3%26hid%3D0%26rad%3D0%26mak%3D%26mod%3D%26loc%3D%26kau%3D%252D1%26imin%3D%26imax%3D%26pmin%3D%26pmax%3D%26tmin%3D%26tmax%3D%26temin%3D%26temax%3D%26kmmin%3D%26kmmax%3D%26tar%3D%26lkm%3D50%26pag%3D1%26maatalous%3Dyes&maatalous=yes)
-
60km ei ole pitkä matka traktorille. Lyhyt matka kuorma autolle. ::)
Siis 60km suuntaansa.. Tuskin täydellä kuormalla menee Jontikkakaan 50km/h eli matkoihin 3-4h, punnituksiin, vuoron odotteluun,kippaukseen, yms. vähintään 0,5h...
Joku 18m3 viljakärri, vehnää siinä menis max. 15tonnia. Paljonkos kuorma-autoilla, en ole perehtynyt noihin rekkojen ominaisuuksiin.. :-[
-
Olet ostanu vajavaisen rattorin, meillä pyörii etu voa molempiin suuntiin. Toiseks eihän 60km matkalla voi tommosella kuormalla mennä tuntia pitempään, ja aivan tehas arvoissa olevalla koneella. Miks täytyy pellolla lastailla tommosilla värkeillä, me ajetaan suoraan puimurin alta rekalla. Se tietysti edellyttää että pellolla on lastaus tie ja oikein hyvillä olosuhteilla myös vauhista lastaus onnistuu, voi tietty pelto pikkusen tallaantua. Puimuri suosittelen olevan samaa luokkaa minkä met ollaan ajeltu eli nh9070 muistaakseni, ei pala hermo ootellessa. Eikä mee lastaus teillä turhiin ajoihin aikaa, tulee nääs yli 10m3 kerralla säiliössä. Sit jos tuntuu että tommonen puimuri on liika iso, niin pistä pillit pussiin ja istuta tonttis kasvamaan mettää. Rekkaan saa suomes n.40t kuormaa, eli 5 tankkia vehnää.
-
luokkaa minkä met ollaan ajeltu eli nh9070 muistaakseni, ei pala hermo ootellessa. Eikä mee lastaus teillä turhiin ajoihin aikaa, tulee nääs yli 10m3 kerralla säiliössä. Sit jos tuntuu että tommonen puimuri on liika iso, niin pistä pillit pussiin ja istuta tonttis kasvamaan mettää. Rekkaan saa suomes n.40t kuormaa, eli 5 tankkia vehnää.
Niin trollihan toi olikin...
Ja akselipainot oli...
Sekuli on ollu niin kauan ulkomailla hommis, jottei enää muista miten ruokamullan alla oleva maakerros käyttäytyy tää kotomaas. Jossain päin Euruuppaa on toki maalejeja, joita ei saa tiivistymään, vaikka kuinka yrittäis... Niin olihan tuo trolli, olihan...
-
Olet ostanu vajavaisen rattorin, meillä pyörii etu voa molempiin suuntiin. Toiseks eihän 60km matkalla voi tommosella kuormalla mennä tuntia pitempään, ja aivan tehas arvoissa olevalla koneella. Miks täytyy pellolla lastailla tommosilla värkeillä, me ajetaan suoraan puimurin alta rekalla. Se tietysti edellyttää että pellolla on lastaus tie ja oikein hyvillä olosuhteilla myös vauhista lastaus onnistuu, voi tietty pelto pikkusen tallaantua. Puimuri suosittelen olevan samaa luokkaa minkä met ollaan ajeltu eli nh9070 muistaakseni, ei pala hermo ootellessa. Eikä mee lastaus teillä turhiin ajoihin aikaa, tulee nääs yli 10m3 kerralla säiliössä. Sit jos tuntuu että tommonen puimuri on liika iso, niin pistä pillit pussiin ja istuta tonttis kasvamaan mettää. Rekkaan saa suomes n.40t kuormaa, eli 5 tankkia vehnää.
Muistaakseni.
-
Kyllähän pikkuusen kuisoottelin, mutta toisaalta kun kattoo täällä tuota nyhertämistä onnettomilla peltotilkuilla niin sääliksi käy. Varsinkin kun ajetaan tätä tukipuolta alas senkun keretään, tai toisin sanottuna suomen neuvottelijat käy luovuttamassa näitä jo saatuja etuja.
Toisaalta vielä kun tuollakin missä on oltu tolskaamassa on ha kohtainen tuki korkeempi kuin suomes, mutta sehän on aikoinaan sovitettu ha tulosten mukaan. Eivät ole vaan neuvottelijat hoksannu vertailla niitä netto tuloksia.
Ohan niissä puimureissa akselipainot kohillaan, kyllä ratas pysyy maassa kii. Taitaapi painaa ton kokooset säiliö täynnä liki 25t, mutta perskeleen isot on rattaatki.
Toi muistaakseni johtuu siittä kun kävin vain pari jyväkuormaa itte ajamassa, enkä omista ko. koneita. Mut aika liki sen numeron pitäis olla, mutta rateekiset mitat oli: pöytä hiukka yli 9m ja säiliö 10,5m3 ja yli 500hv jotta semmonen.
Vielä tuohon etuvoimanottoon, että melkein kaikissa saa suunnan käännettyä. Joissain joutuu vaan paskaamaan näpit ja joissain sen suunnan saa valita suoraan sieltä mistä rattoria normaalisti hallitaan.
Generaattoreita kans olemassa joissa pyörintäsuunnalla ei merkitystä, luulis olevan jo kaikki rattori käyttöset. Samalla hintaa mitä noi kunnolliset rattori käyttöset saat omalla koneella olevan varavoima koneen, jossa löytyy potkua riittävästi ja ongelmia paljon vähemmän kuin noissa rattori vetoisissa.
-
Ohan niissä puimureissa akselipainot kohillaan, kyllä ratas pysyy maassa kii. Taitaapi painaa ton kokooset säiliö täynnä liki 25t, mutta perskeleen isot on rattaatki.
Menöö jo pahasti offtopikiks, mutta ihan pakko...
Niin... ei se akselipaino muutu miksikään, vaikka kuinka isot renkaat olis koneessa. Akselipaino on akselipaino on akselipaino...
-
niin silläkö ei ole merkitystä että jakautuuko se akselipaino kuinka isolle alalle?
-
Pohjamaan tiivistymiseen ei rengaskoko auta.
-
Pohjamaan tiivistymiseen ei rengaskoko auta.
Ei auta, ei...
Tuostahan on maailman sivu väitelty ja tullaan väittelemään, mutta näin se vaan on.
-
Pohjamaan tiivistymiseen ei rengaskoko auta.
Ei auta, ei...
Tuostahan on maailman sivu väitelty ja tullaan väittelemään, mutta näin se vaan on.
--juu niin on,jossain puolen metrin syvyydessä alkaa olla ihan sama isoilla akselipainoilla miten isolle alalle jaetaan.
-
Pohjamaan tiivistymiseen ei rengaskoko auta.
Ei auta, ei...
Tuostahan on maailman sivu väitelty ja tullaan väittelemään, mutta näin se vaan on.
--juu niin on,jossain puolen metrin syvyydessä alkaa olla ihan sama isoilla akselipainoilla miten isolle alalle jaetaan.
...nii'i, siltaki pettää, ku ajetaan päälle tarpeen iso värkki vaik olis kummoset renkaat.
-
Pohjamaan tiivistymiseen ei rengaskoko auta.
Ei auta, ei...
Tuostahan on maailman sivu väitelty ja tullaan väittelemään, mutta näin se vaan on.
--juu niin on,jossain puolen metrin syvyydessä alkaa olla ihan sama isoilla akselipainoilla miten isolle alalle jaetaan.
Ja edelleen pohjamaan tiivistyminen johtaa kosteusongelmiin, mikä taas pahentaa tiivistymisriskiä...