Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 30.10.22 - klo:21:30

Otsikko: Tume nova combi
Kirjoitti: jariman - 30.10.22 - klo:21:30
Tarttis kylvölannotinta päivittää, joko tulen nova compi,  tai
Wädestaedin rapidi,  käytettyä hakusessa, uusien hinnat kun on
Pompsahtanut poskettomiksi.
Joka koneessa heikot kohdat, mitä tumen nova combissa kannattaa
Tarkistaa ensimmäisenä (piilevät viat!)  yleiskunnon näkee kyllä
Päällepäin.
Pääsääntöisesti muokatulle maalle kylvö,  perinteinen kyntö ja äestys.
Vantaisto kohtuullisen toimivan oloinen.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: metsajussi - 30.10.22 - klo:22:09
Minusta noissa ei varsinaisia piileviä vikoja paljoa ole, kaikki näkee päälle jos katsoo

- tietysti lautasten kuluneisuus ja laakerit, uretaanikielekkeet ehjät ja tallella
- takapyörästön mahdollisesti vuotavat sylinterit ja renkaiden kunto
- takapyörien laakerit, vuosimallista riippuen
- etupyörien laakerit
- onko syvyydensäätövivut jumissa / liikkuuko pyörän 'varsi' vantaassa herkästi alas
- ruosteviat laatikoissa tai vantaistossa, vantaissa vaikea nähdä ellei tiedä mitä etsii
- syöttörihlat ehjiä, säädöt liikkuu
- sitkaimien murtopultit, onko pultinreiät miten jo niljantuneet
- hyvin paljon ajetuissa koneissa kasetin kunto ja ketjut, maapyörän laakerit...

Muuta ei ole tainnut tulla vastaan. Tietysti erilaisia yksittäisiä juttuja on joku aina onnistunut rikkomaan. Laakeri- ja tiivisteviat ovat edullisia korjata mutta teettävät vähän puuhatunteja. Alakerran korjauspaketti (kaikki lautasiin liittyvä) on lienee vähän päälle tonnin per työleveysmetri. Tuosta remontistakin tuli hankittua kokemusta...

Uudet koneet ovat kyllä aika suolaisia hinnaltaan, merkkiin katsomatta :-(

Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: jariman - 31.10.22 - klo:09:25
Mites tumen nova compissa on laakerien suojaus,
Laakerin oma pölysuoja ( malliin junkkari), vaiko
Asiallisempi suojaus. ( vähintään stefa)
Rasvattavaa kyllä novacompissa riittää, ei sen puoleen, helpompi
Rasvata, kun aina laakerit vaihtaa.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: metsajussi - 31.10.22 - klo:10:05
Mites tumen nova compissa on laakerien suojaus,
Laakerin oma pölysuoja ( malliin junkkari), vaiko
Asiallisempi suojaus. ( vähintään stefa)
Rasvattavaa kyllä novacompissa riittää, ei sen puoleen, helpompi
Rasvata, kun aina laakerit vaihtaa.

Ainakaan lautasissa ei ole kuin sisemmän laakerin oma suoja.
Noiden kestossa tuntuu olevan selittämätöntä hajontaa. Meidän eka kone oli valmistajan alkupään koneita ja sillä oli lopussa ajettu ehkä vajaa 3000 ha. Ei ensimmäistäkään laakerivikaa lautasissa tai takapyörissä.  Joku sylinteri takana hiukan tihkui mutta niin vähän että ei sillekään mitään tehty, kunhan seurailtiin.

Paljon uudemmissa on ollut enemmän murheita niin laakereissa kuin hydrauliikassakin.

Meillä on nyt käytetty tuoreempi kone jolla ei ollut ajettu kai tuhattakaan ja lautasten laakereista osa oli täysin loppu; osa ruosteessa, osa kappaleina. Tiedä sitten onko sillä vedetty kahtakymppiä kivisillä mailla vai mikä lienee. Konehan oli ollut 'etelä-suomessa' aiemmin...

Niitä etupyörien laakereita on kyllä vanhempaan koneeseen mennyt tasaiseen tahtiin, muutama vaihdettu aina kauden alussa. Tosin ne uudetkaan eivät välttämättä ole olleet mitään huippulaatua vaan jotain mitä on tullut puoli muovikassillista johonkin ostettua.
Tumen omat varaosalaakerit näkyivät olevan NTN:ää.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: AP120 - 31.10.22 - klo:17:20
Yksi mikä kertoo paljon myös, ei niin mukava homma.
Mutta ottaa rasvarässin mukaan, ja ryömii rasvaamaan  vannaskelkat.
Jos ei ole tehty rasvaputkia yläpuolelle.
Muuten olikin kattavasti kohdat kerrottu.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: kylmis - 31.10.22 - klo:19:09
Tarttis kylvölannotinta päivittää, joko tulen nova compi,  tai
Wädestaedin rapidi,  käytettyä hakusessa, uusien hinnat kun on
Pompsahtanut poskettomiksi.
Joka koneessa heikot kohdat, mitä tumen nova combissa kannattaa
Tarkistaa ensimmäisenä (piilevät viat!)  yleiskunnon näkee kyllä
Päällepäin.
Pääsääntöisesti muokatulle maalle kylvö,  perinteinen kyntö ja äestys.
Vantaisto kohtuullisen toimivan oloinen.
Mielestäni kaksi vaihtoehtoa.

1. Lantmannen/Hankkijan pihasta tarkalta isännältä tulleen hyvin pidetyn kamppeen. Siellä kaupan pihassa sitten konttailet koneen alla ja väistelet kuivunutta multaa, mitä rapisee vantaiden päältä, kun tarkka isäntä on ollut niin tarkka, ettei suotta hukkaa pesuvesiä vaihtoon menevään koneeseen. Plussaa se, että ei sitten tipu kylläkään rasvaakaan silmille.

2. Soittelet Tumelle ja kerrot minkälaista konetta ja millä varusteilla olet etsimässä. Myyjä ilmoittaa sitten sinulle, kun sopiva kone on löytynyt. Tumen porukka katsoo koneen läpi ja tekee sinulle arvion missä kunnossa kone on ja mitä ehkä kannattaisi laittaa. Sitten teet päätöksen, että laitatko itse vai ostatko niiltä koneen remontoinnin ja missä laajuudessa. Lopputuloksena on sitten sellainen kone, mistä oikeasti tiedät mitä on odotettavissa ja missä mennään.

Yksi kaverini osti parikymmentävuotta vanhan jyräcombin tuolla periaatteella ja on ollut kauppaan kovasti tyytyväinen. Ainoa miinus on ollut, että hieman harmitellut nuukuuttaan, että olisi kannattanut enemmän laitattaa uutta osaa tehtaalla, mutta menee näinkin.

Minusta ei niin kauhean vaikea valinta, mitä tehdä. :)
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: jariman - 31.10.22 - klo:19:53
Mites tumen nova compissa on laakerien suojaus,
Laakerin oma pölysuoja ( malliin junkkari), vaiko
Asiallisempi suojaus. ( vähintään stefa)
Rasvattavaa kyllä novacompissa riittää, ei sen puoleen, helpompi
Rasvata, kun aina laakerit vaihtaa.

Ainakaan lautasissa ei ole kuin sisemmän laakerin oma suoja.
Noiden kestossa tuntuu olevan selittämätöntä hajontaa. Meidän eka kone oli valmistajan alkupään koneita ja sillä oli lopussa ajettu ehkä vajaa 3000 ha. Ei ensimmäistäkään laakerivikaa lautasissa tai takapyörissä.  Joku sylinteri takana hiukan tihkui mutta niin vähän että ei sillekään mitään tehty, kunhan seurailtiin.

Paljon uudemmissa on ollut enemmän murheita niin laakereissa kuin hydrauliikassakin.

Meillä on nyt käytetty tuoreempi kone jolla ei ollut ajettu kai tuhattakaan ja lautasten laakereista osa oli täysin loppu; osa ruosteessa, osa kappaleina. Tiedä sitten onko sillä vedetty kahtakymppiä kivisillä mailla vai mikä lienee. Konehan oli ollut 'etelä-suomessa' aiemmin...

Niitä etupyörien laakereita on kyllä vanhempaan koneeseen mennyt tasaiseen tahtiin, muutama vaihdettu aina kauden alussa. Tosin ne uudetkaan eivät välttämättä ole olleet mitään huippulaatua vaan jotain mitä on tullut puoli muovikassillista johonkin ostettua.
Tumen omat   näkyivät olevan NTN:ää.

**** aika nolosti, jos ei perusrakennetta osata tehdä oikeaoppisesti
Kun vädestaedin rapidin  osalta kiekkojen laakerinavan suojaus.
Tää on niin perisuomalaista mäkitupalaisen  maatalouskonerakennetta.
Ei niin hääviä, jos kesken kiivaimman kylvösesongin pitää
Koneen alla laakerijumppaa harrastaa.
Ei siinä auta isobus käyttöliittymä ja isompi käyttönäyttö ::)
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: klapikasa - 31.10.22 - klo:20:58
Yks tuttu jolla nova combi, alkupään konetta uutena ostannu, mietti vaihtoa ihan tumen kanssa, tume kävi kattoo olemassa oleva konetta ja tarjosi myös se tehdaskunnostus olemassa olevalle koneelle ja oli huokea hinta vs vaihto uuteen. Oli renkaatkin uusittu, mitä tarkempaa mitä ne vaihtoi tai hinnat en muista, mutta tyytyväinen ratkaisuun oli
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: Rakkine - 31.10.22 - klo:21:42
^
Ei niin hääviä, jos kesken kiivaimman kylvösesongin pitää
Koneen alla laakerijumppaa harrastaa.
Ei siinä auta isobus käyttöliittymä ja isompi käyttönäyttö ::)

Keskittyisivät Suomessa rakentamaan kestäviä koneita, mutta ovat konepajoissa kovin ihastuneita näihin digisovelluksiin.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: metsajussi - 31.10.22 - klo:22:52
^
Ei niin hääviä, jos kesken kiivaimman kylvösesongin pitää
Koneen alla laakerijumppaa harrastaa.
Ei siinä auta isobus käyttöliittymä ja isompi käyttönäyttö ::)

Keskittyisivät Suomessa rakentamaan kestäviä koneita, mutta ovat konepajoissa kovin ihastuneita näihin digisovelluksiin.

Kesken sesongin ei ole tarvinnut vaihtoon ryhtyä jos on ennen sesonkia rasvauskierroksella viitsinyt kädellä pyöritellä osat läpi. Ja on niitä laakereita mennyt ja osia tippunut ulkolaisistakin maanmuokkausvehkeistä... Mun kommenteissa pitää huomioida että kyseessä on olleet joko melko iäkkäät tai sitten rujosti pidetyt koneet.

Minusta tuo rakenne on aika lähelle sitä että jos vuosittainen käyttömäärä on edes jonkinlainen ja koneesta pitää vähän huolta niin esim lautasten laakerit kestävät varmaan suurinpiirtein sen mitä lautasillakin ajaa ennen niiden loppuun kulumista ja silloin koko paketti on kuitenkin purettava.

Yksi ajaa koneen hehtaareilla mitattuna 'loppuun' muutamassa vuodessa kun vuosittainen ala on suuri; toinen taas toivoo sen kestävän 30 vuotta vähäisellä käytöllä. Varastointi ja pesut muodostavat silloin merkittävän tekijän verrattuna varsinaiseen kylvötyöhön. Sinne lautasten väliin ei varmaan kuitenkaan kannata painaa 200 bar pesurilla 30 kertaa.

Jos on mielenkiintoa ja aikaa peruskunnostukseen niin kyllä sillä jonkinlaisen työpalkan itselleen saa. Mikään unelmaduuni se homma ei ole, riittävä nostovehje ja sopivat työkalut kannattaa olla. Mm prässi (uusien pulttien painaminen uusiin lautasiin) ja kulmamallin iskevä mutterinväännin ovat suureksi iloksi. Yhdestä vanhasta laakerikupista tehtiin laakereille parempi ulosvetäjä ja muuta pientä. Mutta tosiaan tehtaalla laittavat myös jos siltä tuntuu.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: Paalimies - 31.10.22 - klo:23:17
Mä kun olen tässä tehtaan piipunvarjossa niin olen käyttänyt Tumen huoltoa, mulla tosin vanha sivupyörä kone… osat oli laitettuna aikoinaan halvempia kuin keskon tiskiltä.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: jariman - 22.03.23 - klo:13:58
Tommonen tumen novacombi  4000 sitten tupsahti pihaan, sattu
Sopiva kone sopivilla varusteilla , tumelta löyty vaihdokkina, huollettuna
Ja tarkastettuna.
On tää niin harvinaisen positiivista, et vaihdokit huolletaan ja tarkistetaan.
Ekojen kylvöjen jälkeen viisaampi……. :)
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: jupe - 22.03.23 - klo:18:15
Se koneiden laitto taitaa olla kivipekan poikien tuomia ajatuksia nehän laittaa siellä myös muiden merkkien vaihdossa tulleita koneita kuntoon
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: Paalimies - 22.03.23 - klo:19:59
Koko 2000 luvun ovat ainakin ovat kunnostaneet tehtaalla isäntien koneita, vaihdokeista en tiedä kuinka pitkään
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: kylmis - 22.03.23 - klo:20:17
Tommonen tumen novacombi  4000 sitten tupsahti pihaan, sattu
Sopiva kone sopivilla varusteilla , tumelta löyty vaihdokkina, huollettuna
Ja tarkastettuna.
On tää niin harvinaisen positiivista, et vaihdokit huolletaan ja tarkistetaan.
Ekojen kylvöjen jälkeen viisaampi……. :)
Tänään kävin tehtaalla, kun oli vaihtokonepäivät. Samalla tuli osallistuttua tehdaskierrokseen. Muutama vuosi vierähtänyt edellisestä kierroksesta. Silloisesta keikasta kirjoittelin artikkelin tänne. Löytynee haulla. Mukavasti oli väkeä liikkeellä nytkin.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: skuutteri - 13.04.23 - klo:21:01
Tarttis kylvölannotinta päivittää, joko tulen nova compi,  tai
Wädestaedin rapidi,  käytettyä hakusessa, uusien hinnat kun on
Pompsahtanut poskettomiksi.
Joka koneessa heikot kohdat, mitä tumen nova combissa kannattaa
Tarkistaa ensimmäisenä (piilevät viat!)  yleiskunnon näkee kyllä
Päällepäin.
Pääsääntöisesti muokatulle maalle kylvö,  perinteinen kyntö ja äestys.
Vantaisto kohtuullisen toimivan oloinen.
Ite hankin muutama vuosi sitten alkupään 3 metrin Rapidin ja ainakin Junkkarin sivupyöräkoneen jälkeen tuo kone on kyllä huomattavan paljon parempi ja painavampi.
Plussia:
- kunnon rautaa
- vantaat ja kiekot kestää ikuisuuden ja on semihalpoja orkkiksena
- saa painaa 12kmh jos ei ole ihan tyhjä kone ja jäykkä maa

Miinukset:
- painava, kulkee 120hv:llä sujuvasti
- kiekkokone jäykällä rungolla vaatii tasaisen pohjan
- vanhoissa jyräpyörästö yhdessä rivissä, lauttaa mutaa pehmeillä paikoilla
-uudemmissa myös koneiston käyttövoima isolla rautakiekolla, mulla  on kumipyörä etukiekkojen välissä mutta on toiminut hyvin sekin


Ite ostin tuon alle 10 tuhannella ja oon joutunut vaihtamaan ketjun ja laakeroinnin käyttövoiman puolelle ja hommasin vantaat kampanjasta ja oon ootellu milloin vaihtaisin. Niin ja kompuutterin virtakytkin hajos, motonetistä löytyi noin 5 eurolla.
Junkkariin (2,5m) ois maksanu siemenvantaat jotain 3 tonnia.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: Make - 13.04.23 - klo:21:56
On Rapidin selkeät säiliöt myös aika ameriikkaa. Joskus tavaraa kumminkin joutuu tasaamaan ja silloin on mukavaa kun säiliö ei ole tukirautoja täynnä.
Otsikko: Vs: Tume nova combi
Kirjoitti: jariman - 13.04.23 - klo:22:15
Tarttis kylvölannotinta päivittää, joko tulen nova compi,  tai
Wädestaedin rapidi,  käytettyä hakusessa, uusien hinnat kun on
Pompsahtanut poskettomiksi.
Joka koneessa heikot kohdat, mitä tumen nova combissa kannattaa
Tarkistaa ensimmäisenä (piilevät viat!)  yleiskunnon näkee kyllä
Päällepäin.
Pääsääntöisesti muokatulle maalle kylvö,  perinteinen kyntö ja äestys.
Vantaisto kohtuullisen toimivan oloinen.
Ite hankin muutama vuosi sitten alkupään 3 metrin Rapidin ja ainakin Junkkarin sivupyöräkoneen jälkeen tuo kone on kyllä huomattavan paljon parempi ja painavampi.
Plussia:
- kunnon rautaa
- vantaat ja kiekot kestää ikuisuuden ja on semihalpoja orkkiksena
- saa painaa 12kmh jos ei ole ihan tyhjä kone ja jäykkä maa

Miinukset:
- painava, kulkee 120hv:llä sujuvasti
- kiekkokone jäykällä rungolla vaatii tasaisen pohjan
- vanhoissa jyräpyörästö yhdessä rivissä, lauttaa mutaa pehmeillä paikoilla
-uudemmissa myös koneiston käyttövoima isolla rautakiekolla, mulla  on kumipyörä etukiekkojen välissä mutta on toiminut hyvin sekin


Ite ostin tuon alle 10 tuhannella ja oon joutunut vaihtamaan ketjun ja laakeroinnin käyttövoiman puolelle ja hommasin vantaat kampanjasta ja oon ootellu milloin vaihtaisin. Niin ja kompuutterin virtakytkin hajos, motonetistä löytyi noin 5 eurolla.
Junkkariin (2,5m) ois maksanu siemenvantaat jotain 3 tonnia.
****
Junkkarin kylvölannoittimien varaosat&kulutusosat on kyllä
Melko  poskettoman kalliita,  3 k€ remppa pari vuotta sitten
Junkkarin  3000 T , ja iso työmaa. Pakko oli tehdä
Hyvän käytetyn löytäminen on välillä  onnenkauppaa.