Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jallu Kolu - 08.10.22 - klo:12:08
-
Aiemmin foorumilta : L212
MOOTTORIN OHJAUSYKSIKKÖ,
TOIMINNOT: Varaajan paine
Moottorin ohjausyksikön
valvontajärjestelmä on havainnut vuodon
ruiskutusjärjestelmän
korkeapainepuolella ruiskutusmäärän
tasapainossa. Asetettu virta ---arvo
MPROP:lle on korkeampi kuin raja---arvo.
Selittäkääs tyhmälle a) Mikä on MROP? b) Miten tuota mahdollista vuotoa voi tutkia kotioloissa?
Koodi tulee tauluun silloin kun kone saa kovaa kuormaa. Eli esim. maantiellä liipaisin lattiassa. Poistuu heti sammutuksen jälkeen.
Käyntiääni muuttuu rakuttavaksi ja kierrokset max 1500 koodin ollessa aktiivinen.
-
MPROP on käsittääkseni Boschin korkeapainepumpun Fuel Metering/Pressure Control venttiilisysteemi. ECU ohjaa sen kautta pumppua tuottamaan sinne railiin toivottua määrää, mitatun paineen ja kymmenen muun parametrin perusteella...
Herjaa ilmeisesti sitä että paineen ylläpitämiseksi venttiliä joudutaan ohjaamaan syöttämään enemmän kuin mitä on raja-arvoissa katsottu terveeksi.
Jokuhan siellä vuotaa, suutin? Jossain testissä mitataan suuttimien vuotomäärät, tyypillinen CR-suuttimen raja-arvo joutokäynnillä on kuulemma luokkaa 20 ml minuutissa joutokäynnillä. Oikeastaan toinen mahdollinen vika on sitten siinä korkeapainepumpussa.. tai joku anturi antaa väärää dataa ja ECU hämääntyy siitä.
Voi olla muukin vika suuttimessa (tai sen ohjauksessa!)
Ja kai sen pumpun säätöpiirin vikakin voi tehdä samaa jos säädön vaste ohjaukseen ei ole toivottua tasoa.
Suuttimien vuodon pystyy teoriassa kai karkeasti tarkastamaan kentälläkin niiden vuotolinjasta ilman hienompia testereitä, mutta mä en ole sitä koskaan tehnyt eli en osaa neuvoa tarkemmin. Tai sitten vaan suuttimet irti ja osaajalle testeriin.
Onko koneella (suuttimilla) kuinka paljon tunteja takana?
-
Eli pirun monimutkainen asia..
Tunteja 12900. Jossain vaihessa ajettu epäpuhtaalla polttoaineella ja itse saanut puhdistaa tankin useasti, samaten sakkakupin. Nyt alkaisi olla polttoaineen puolesta ilmeisestikin puhdas järjestelmä.
-
Toinen mikä voi vuotaa on railin päässä oleva varo/ylipaineventtiili, jos on tuonkin verran tunteja niin sekin kyllä saattaa päästää painetta läpi. Aloittaisin sen vaihtamisella ennen suutinremonttia.
-
j nuo epäpuhtautet noisa hitisvinkuloissa aiheuttaa myös kaikkea kivaa... putsaus on monasti helpoin remontti. tuo epäpuhtas on kyllä se hälymerkki mikä miuta kiinnosti...
-
Onko kone laskutettu, tai viriohjelmoitu, saattaa tehdä kyseisiä
Vikoja? Juuri täydellä vedolla ilmenee, toki täytyy olla aika
Reilusti ohjelmoitu.
-
Ei ole ohjelmoitu eikä viritetty. Ei ole ollut tarpeen. Pa-järjestelmä oli likainen ja toivon itse että sen puhdistuksen kautta pääsisi viasta eroon. Ekassa puhdistuksessa tuli tankin pohjalta hiekan oloista silsua ja sakkakuppiin pitkin kesää kaiken näköistä muuta höttöä. Lisäksi nyt viimeisessä tankin tyhjennyksessä pienia hiutaleita ruostetta. Siirtopumppu on vaihdettu, mallia tarvike ja entinen oli ilmeisestikin rikki koska hälyytti jatkuvasti liian alhaisesta paineesta suodattimien jälkeen.
Kokeilen halvinta konstia ensin, eli suodattimet vaihtoon kerran vielä ja Liqui Molyn dieselin puhdistusainetta polttoaineen sekaan.
Seuraavaksi menee sormi suuhun. En ymmärrä tuon CR:n tekniikan päälle mitään.
-
Toivotan onnea mutta voi olla että se ei riitä :-/
CR-systeemi on periaatteessa yksinkertainen mutta ECU, anturit ja sähkö tekevät asioista kertaluokkaa monimutkaisempia.
Lyhyesti ja yksikertaistaen
- siirtopumppu pitää korkeapainepumpulle matalalla paineella tavaraa tarjolla
- korkeapainepumppu pitää railissa jatkuvan korkean paineen, jopa 1800-2000 bar
- moottorinohjausyksikkö ohjaa korkeapainepumppua paineenmittauksen ja tiedetyn syöttömäärän perusteella niin että paine säilyy mutta turhaa työtä ei paljoa tehdä
- moottorinohjausyksikkö ohjaa sitten sähköllä suuttimia päästämään oikeilla hetkillä oikean määrän kuhunkin sylinteriin. Eli suuttimet ovat varsinainen annosteluyksikkö, korkeapainepumppu pitää vaan tasaisen paineen tarjolla.
- ECU - siis se moottorinohjausyksikkö - laskee tarkat ohjaukset suuttimille lämpötilojen, paineiden, moottorin kuorman, kierrosluvun, kampiakselin asennon ym perusteella
- suuttimien ohjattavuus on nopea, yksi työtahdin ruiskutus voi koostua monesta erillisestä ruiskutusjaksosta. Esim esi-, pää- ja jälkiruiskutus. Jaksoja voi olla jopa 5.
- ECU myös valvoo kaikkea mistä se saa dataa eri antureiden ja mittausten kautta.
-
Ei ole ohjelmoitu eikä viritetty. Ei ole ollut tarpeen. Pa-järjestelmä oli likainen ja toivon itse että sen puhdistuksen kautta pääsisi viasta eroon. Ekassa puhdistuksessa tuli tankin pohjalta hiekan oloista silsua ja sakkakuppiin pitkin kesää kaiken näköistä muuta höttöä. Lisäksi nyt viimeisessä tankin tyhjennyksessä pienia hiutaleita ruostetta. Siirtopumppu on vaihdettu, mallia tarvike ja entinen oli ilmeisestikin rikki koska hälyytti jatkuvasti liian alhaisesta paineesta suodattimien jälkeen.
Kokeilen halvinta konstia ensin, eli suodattimet vaihtoon kerran vielä ja Liqui Molyn dieselin puhdistusainetta polttoaineen sekaan.
Seuraavaksi menee sormi suuhun. En ymmärrä tuon CR:n tekniikan päälle mitään.
******* puhdistithan kanssa imuputken tankin sisältä, lähtee auki tankin
Päältä liittimistä, siinä pitäis olla verkkosuodatin päässä, jos on vielä
Jäljellä.
Viisainta olis viedä Valtran huoltoon, eipä sille itse pysty juuri mitään tekemään,
Kun suodattimet vaihtaan näihin saa REMAN kunnostettuja osia,
Hinta noin puolet uusista, omaan T 171 REMAN korkeapainepumppu
Vaihto- osana ( vuoti ulospäin, ja sotki moottorinkyljen)
-
MPROP on käsittääkseni Boschin korkeapainepumpun Fuel Metering/Pressure Control venttiilisysteemi. ECU ohjaa sen kautta pumppua tuottamaan sinne railiin toivottua määrää, mitatun paineen ja kymmenen muun parametrin perusteella...
Herjaa ilmeisesti sitä että paineen ylläpitämiseksi venttiliä joudutaan ohjaamaan syöttämään enemmän kuin mitä on raja-arvoissa katsottu terveeksi.
Jokuhan siellä vuotaa, suutin? Jossain testissä mitataan suuttimien vuotomäärät, tyypillinen CR-suuttimen raja-arvo joutokäynnillä on kuulemma luokkaa 20 ml minuutissa joutokäynnillä. Oikeastaan toinen mahdollinen vika on sitten siinä korkeapainepumpussa.. tai joku anturi antaa väärää dataa ja ECU hämääntyy siitä.
Voi olla muukin vika suuttimessa (tai sen ohjauksessa!)
Ja kai sen pumpun säätöpiirin vikakin voi tehdä samaa jos säädön vaste ohjaukseen ei ole toivottua tasoa.
Suuttimien vuodon pystyy teoriassa kai karkeasti tarkastamaan kentälläkin niiden vuotolinjasta ilman hienompia testereitä, mutta mä en ole sitä koskaan tehnyt eli en osaa neuvoa tarkemmin. Tai sitten vaan suuttimet irti ja osaajalle testeriin.
Onko koneella (suuttimilla) kuinka paljon tunteja takana?
Esmes merseksen paluulinja menee suodattimelle eli joutuu tukkimaan ennen vuototestiä kenttäolosuhteissa. Vuotava suutin ilmenee kaikkein selvimmin huonona käynnistymisenä kylmänä. Onko korkeapainepumpun maksimituoton vähyydelle valtulla omia koodeja? JD:ssä imusäätimen huonous on räkäistä tyhjäkäyntiä ja huonoa jouheutta vaihteiston ja suunnanvaihdon toiminnassa.
-
No nyt on vaihdettu suodattimet ja kiristetty suutinten paluulinja. Sakkakupissa oli vielä jotain kumman väristä polttoainetta.. Laitettu puhdistusainetta löpön sekaan pari litraa. Lisäksi sorkittu kaikki liittimet.Sylinterin Nro 6 paluulinjan pultti oli hiukan ehkä löysällä. Yritin ajaa koneen tiukalle ja ainakaan vielä en saanut tilttaamaan. Tuollainen vika on pirullinen, koska se ei jää ns."päälle". Olisi varmaan ammattilaisenkin helpompii diagnosoida jos vika olisi koko ajan olemassa.
-
Dynon kanssa on helpointa etsiä noita kuormitusvikoja.
Jos siis sellainen on jossain käytettävissä.
Voi paikallaan kuormittaa miten haluaa, aika tietysti jossain määrin rajoitettu dynon jäähdytyskapasiteetin rajoissa.
-
sähkiviat niiiiin kivoja. punavannekin välillä plokkaa automatic systemit.. mutta paranee kun laittaa koko värkin virrattomaksi. mutta mitään vikaa ei löyty millään mittarilla. kiva katkia tiellä virtoja ku rekka lähestyy.. mut ku ei lähe liikkeelle.....
-
Dynon kanssa on helpointa etsiä noita kuormitusvikoja.
Jos siis sellainen on jossain käytettävissä.
Voi paikallaan kuormittaa miten haluaa, aika tietysti jossain määrin rajoitettu dynon jäähdytyskapasiteetin rajoissa.
Ei taida onnistua näillä vauhtipyörä dynoilla, joita joku käyttää?
-
Dynon kanssa on helpointa etsiä noita kuormitusvikoja.
Jos siis sellainen on jossain käytettävissä.
Voi paikallaan kuormittaa miten haluaa, aika tietysti jossain määrin rajoitettu dynon jäähdytyskapasiteetin rajoissa.
Ei taida onnistua näillä vauhtipyörä dynoilla, joita joku käyttää?
Ei varmaan juu. Melkein pitäisi olla iso generaattori ja sille kuorma jota voi huoletta ajaa pitkäänkin. Tai iso hakkuri, tai murskaava mylly tjsp. Reilu lietesekoitin on muuten hyvä tasainen kuorma, eikä ole käyttöaikarajoitusta .-)
Suuren tehon hukkaaminen pidempään ei ole aina helppoa. Tuli vaan mieleen eräs isoja lämpölaitosten polttimia valmistava vientiyritys, heillä oli takapihalla lampi johon testilaitoksen tehoa kuumana vetenä ajettiin. Jossain vaihessa se lampi oli kuulemma kohtuullisen kuuma kun 60 MW:n kaasulansseja päivän koeajoivat... ei kuitenkaan vielä kiehunut. Isompi kylpytynnyri, sano.
-
säkillinen pippuria ja lava sipulia sekä ämpäri laakerinlehtiä ja koko kylä kylpemään; kannipaaleille hyäää!!!
-
No niin. Nyt on koitettu urakalla ajaa vikaa pihalle ja taisi käydä niin että tuo puhdistusoperaatio toimitti jotakin.
Eli koodia ei enää pukkaa, vaikka kuinka kurittaisi. Mutta katsellaan onko tilanne pysyvä.
-
oliko kuinkin työläs homma?
-
Tankin puhdistus neljä kertaa. Kaksi pesua vedellä. Kuivaus paineilmalla. Suodattimien vaihto kahdesti ja tätä ennen suodattimien tyhjennys kait 20 kertaa, aina kun sakkakupissa oli jotain epämääräistä. Niin kauan tyhjennyksiä että sakkakuppi oli totaalisen puhdas eikä tankista tullut mitään törkyä kupille. Ja sitten uudet suodattimet. Uusi siirtopumppu ja tankki talvilaadulla täyteen ja sitten tuota kallista puhdistuainetta neljä purkkia täyteen tankkiin. Lisätankillinen vehje siis kyseessä.
Ei ole eka meille ostettu kone jolla on ajettu paskaisilla polttoaineilla.
-
oisko muuten mahollista laitella nykyäänki samanlaisia kuin enne vanhaan, tiukka silmänen verkkosihti? vaarissa on kait vieläkii moinen. ite oon huomannu et sinne jää aina pikkasen töhnää, vaikka tankin tyhjentynettyä putsaan ropun kautta varmarin. autosta kait nuo epäpuhtautet pääosin.
-
oisko muuten mahollista laitella nykyäänki samanlaisia kuin enne vanhaan, tiukka silmänen verkkosihti? vaarissa on kait vieläkii moinen. ite oon huomannu et sinne jää aina pikkasen töhnää, vaikka tankin tyhjentynettyä putsaan ropun kautta varmarin. autosta kait nuo epäpuhtautet pääosin.
Ainakin vanhoissa Casen MX Maxxumeissa oli erillinen vähän ruohonleikkurin bensansuodattimen näköinen karkeasuodatin polttoaineletkussa ennen suodatinta. Kai ajateltu että helppo putsata/vaihtaa siitä jos sattuu joku epäpuhtaus eksymään sinne.
Uudemmissa Valtroissa ja kai joissain muissakin merkeissä on tankin täyttöaukossa sellainen sihti. Siihenkin silloin tällöin kerääntyy jotain pientä epäpuhtautta. Tiedä sitten tuleeko tankin korkkia aukaistessa/sulkiessa vai polttoaineen mukana.
Mitä uudempaan mennään, sen tiheämpiä ovat suodattimet, uusissa koneissa polttoaineen paineet ovat yli kaksinkertaiset vanhoihin verrattuna ja komponenttien toleranssit todella pieniä. Puhdas säiliö, mieluiten auringolta suojattuna katoksessa on hyvä lähtökohta varastointiin.
-
Tankkauspumpulle myös suodatin ennen tai jälkeen ja vieläpä sellaisella suodattimella mihin jää vesi.
-
ja kuinka monella mahtaa tuollainenkaan olla? kun kattelee nuita varmareita joista tankataan....
-
ja kuinka monella mahtaa tuollainenkaan olla? kun kattelee nuita varmareita joista tankataan....
Säästetään mielestäni väärässä paikassa ;D