Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eevertti - 12.09.22 - klo:17:35
-
Näin puintikauden päätyttyä on taas aika paneutua kaluston huoltoon ja ehostamiseen. Puintien aikana ongelmaksi muodostui vanhan (vm.-91) john deeren puimurin käynnistys. Eli lähtee kyllä yön seisottuaan hyvin käyntiin mutta sammuu hetken kuluttua ja sitten onkin noin kolmen vartin jumppa että saa uudelleen käymään. Polttoaine letku siis valuu yön aikana tyhjäksi, tankki kun on alhaalla ja moottori ylhäällä. Muistan kuulleeni että samoja ongelmia on ollut muillakin. Onko kukaan keksinyt ratkaisua tuohon ongelmaan.
Tankin siirto ylös🤔 tankkaus hankalaa.
Sähköinen pumppu 🤔 onkohan vaikea asentaa.
Joku muu, mikä.
-
Helpoin on laittaa imuputkeen vastaventtiili (vai mikä yksisuuntaventtiili lienee)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/190306/Takaiskuvaliventtiili-Diesel-o8mm
-
Pitäisiköhän toi laittaa ala vai yläpäähän🤔
-
Ei kait sillä ole merkitystä, mihin nyt saa helpoiten laitettua.
-
Mieluummin kai alapäähän, mahdollisimman lähelle tankkia/polttoainetta.
Syystä siitä että kun se tyhjäksi valuminen johtuu jostain ilmavuodosta ruiskutuspumpun ja tankin välissä. Vikapaikan yläpuolelle laitettuna se ei välttämättä auta mitään jos linja saa kuitenkin edelleen ilmaa sen venttiilin alapuolelta, tavara liruu takaisin tankkiin kuten ennenkin.
Vähän sama juttu kuin pohjaventtiili kaivossa; polttoainetankkiin imuputken päähän sitä vaan on vähän hankala laittaa.
-
jostainhan tuo päästää ilmaa kun polttoaineet pois valuu.Meillä tuossa vanha claas, onhan siinäkin tankki alempana kuin siirtopumppu ja moottori. Ei ole edes talven jäljiltä mitään operointia aina käynnistyy. Eli olisko tuo siirtopumppu tai se käsipumppu syynä että letku tyhjenee. Sitä käsipumppua ensin epäilisin jos sellanen on.
-
Ite olen pari kertaa vaihtanu letkut kun on vähän tuota vanhempi jonnu. Mutta tuo takaiskuventtiili vaikuttaa hyvältä idealta kyllä. Täytyy ehkä käydä sellainen hommaamassa. Vaihto tosin voi olla vähän dieselin käryistä hommaa mutta jos letkut on vaihtamatta niin voi olla että kannattaa tehdä molemmat kerralla. Mutta ei ongelma kyllä päivittäinen ole meillä. Lähinnä ilmenee kun seisonut sen 11 kuukautta.
-
Claysonissa oli samaa vikaa, pistin sähköpumpun, ei oo enää sohlannu.
-
Käytettynä ostin aikoinaan MF puimurin. Etsin ja etsin vuotoa pa-imulinjasta,, ei ole kuin yksi liitoskohta imupuolella kupariputkessa ihan tankin yläpuolella. Vaihdoin uuden siirtopumpun ja uudet kumiset putkiliitosten tiivisteet pumpun liitäntöihin, ei vaan ongelma poistunut. Eli lähti hyvin käyntiin ja samantien sammui, ilmausrumba yli vartin operaatio.
Lopulta löytyi syy. Cav pa-suodattimen pohjasta puuttui kokonaan tiiviste vedenpoistopropusta. Hätävarana laitoin sopivan O-renkaan ja ostin myöhemmin proppu+tiiviste varaosan.
-
Sähköinen pumppu on tullut laitettua pariin vanhaan puimuriin, sen jälkeen kone käynnistynyt paremmin ja ilmaus sujuu mukavasti. Ei ole kallis hankinta ja melko helppo asentaa.
-
Aikanaan kultille valittelin, että minuutin joutuu 1042:sta starttaamaan ennenkuin käynnistyy, tuumaili, että eipä taida paljoa päivittäistä työtehoa laskea...siirtopumpun ja syöttöpumpun välillä on pikkuisen kissanselkää matkan varrella, että tuloputki ceeaaveen kyljestä myöskin auki...
-
Aikanaan kultille valittelin, että minuutin joutuu 1042:sta starttaamaan ennenkuin käynnistyy, tuumaili, että eipä taida paljoa päivittäistä työtehoa laskea...siirtopumpun ja syöttöpumpun välillä on pikkuisen kissanselkää matkan varrella, että tuloputki ceeaaveen kyljestä myöskin auki...
No juu, mutta starttihan siinä sulaa jos minuuttitolkulla sahaa🤔
Kokeillaanpa nyt sitä takaiskuventtiiliä ja uutta polttoaineletkua ensin.
Paree tehrä nyt syksyllä kun ensi kesänä se jää kuitenkin tekemättä😏
-
juuu, laita vaan kuntoon tänä syskynä. unohtuksen lumet niiin nopsaan päällä. ilmavuotoa tuo kait viittaa. uutta letkua ja tiivisteitten vaihtoa. yks konemiäs laitto putsarin kahella tiivisteellä kasaan ja siitä onkelma....
-
No ny on uudet letkut takaiskuventtiili ja sähköpumppu painonapilla. Ja kyllä, nyt tuntuis toimivan. Pumppaa ensin sähköpumpulla vähän aikaa ja sitten starttaus ja varuiksi pitää vähän aikaa pumppua päällä niin ei ollu ongelmia. Noh, tosi koetuksellehan pääsee vasta vuoden päästä.
Kävi ilmi että toi tossa oleva thermostart systeemi ei kyllä toimi, enkä saanut tolkkua missä vika piilee kun ei sinne imusarjalle mitään virtoja tullut mutta antaa olla jos noin pelaa.
Nyt vielä putsaukset ja rasvaukset ja yksi hihna vaihtoon ennakoivasti, ja sitten talviunille :)
-
Wanhassa NH:ssa vähän samaa vikaa. En ole laiskana jaksanut asiaan enempää perehtyä, pidemmän seisokin jälkeen lutkutan hetken sitä käsipumppua niin ongelma ei oikeastaan ole havaittava.
Kuitenkin ennen pidemmän tauon jälkeistä starttia tulee sinne ylös apinoitua katsomaan öljyt ja vedet niin samallahan siinä sitten 10 s nitkuttelee :-) Voi olla juuri samainen pumppu tms joka ilmaa vuotaa. Tai joku liitos, suodatin tms.
Thermostart-tulppa vaatii aika paljon virtaa, ja sille on tavallisesti ihan ikioma sulake luokkaa 16A. Voi olla hapettunut tai jopa palanut.
-
No ny on uudet letkut takaiskuventtiili ja sähköpumppu painonapilla. Ja kyllä, nyt tuntuis toimivan. Pumppaa ensin sähköpumpulla vähän aikaa ja sitten starttaus ja varuiksi pitää vähän aikaa pumppua päällä niin ei ollu ongelmia. Noh, tosi koetuksellehan pääsee vasta vuoden päästä.
Kävi ilmi että toi tossa oleva thermostart systeemi ei kyllä toimi, enkä saanut tolkkua missä vika piilee kun ei sinne imusarjalle mitään virtoja tullut mutta antaa olla jos noin pelaa.
Nyt vielä putsaukset ja rasvaukset ja yksi hihna vaihtoon ennakoivasti, ja sitten talviunille :)
miten liitit linjaan tuon sähköpumpun, yleensähän sen on tarkoitus olla pumppaamassa niin kauan kun kone käy...
-
Ihan vaan letkun väliin ennen koneen omaa pumppua. Tarkoitus pitää päällä vain starttauksen ajan. Voi olla että se takaiskuventtiilikin olisi riittävä apu. Sen laitoin taas tankin kupeeseen.
Tositoimissa pääsee kokeilemaan vasta vuoden päästä mutta onhan tuo nopea ottaa poiskin jos on haittaa.
-
Suuttimien ohivirtausletkut saattavat aiheuttaa ilmavuotoja kun vanhenevat. Sen johdosta sitten saattaa polttoaine päästä valumaan takaisin tankkiin. Ja jos pitkään tai liikaa valuu takaisin ei ilmaamatta käyntii lähde. Näin aikoinaan omassa JD 1055'sessa. Tais olla suuttimilta hehkun säiliöön menevä letku jossa oli halkeamia.