Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 05.09.22 - klo:05:10
-
Heinon Kuikke 46:sen letku näyttää vuotavan ja pitäs koppeutua letkun vaihtoon. Mitä pittää huomioijja, tai siis niksit siihen letkun ujuttamiseen sinne aesapalakin sissään, pittääkö laita käysi kiinni vanahaan pois vettäessä ja niin etelleen. Saapiko niitä letkuja muuten valamiina, vae onko mentävä letku kaenalossa letkuntekoputtiikkin?
-
Heinohan ite kysy ja itse vastasi jo omiin kysymyksiin.
-
kyllä. ota malli mukaan ku uutta teetät ja valihe pikkasen parempi letku kui tuo alkuperäinen.. niisä se hassu liitin sit toisessa päässä..
-
Sen kun sais vielä seleville että mikä niistä letkuista vuotaa,.. siellä aisan sisällä vissiin joku nelejästä rikki, tosin ei oo iso vuoto, mutta ne ei mee itestään tukkoon
-
Tältä etäisyydeltä on turvallista neuvoa... Hydrauliletkut on suht. halpoja. Monesti suurin kustannus on irtiotto, mallin kuljettaminen letkupajalle ja takaisin ja sitten se asennus. Eli: uusisin itse saman tien ne kaikki.
-
Olen joskus ihmetellyt mikä idea on tuossakin ollut? Onhan se tietty olevinaan tyylikäs, mutta kai työkoneissa ihmiset enemmän arvostaa käytettävyyttä ja huollettavuutta kuin ulkonäköä. Tai minä ainakin. Kävin eilen rauta-ja petroolissa, siellä esiteltiin jo uudempia koneita kun tämän talon uusin…
-
Olen joskus ihmetellyt mikä idea on tuossakin ollut? Onhan se tietty olevinaan tyylikäs, mutta kai työkoneissa ihmiset enemmän arvostaa käytettävyyttä ja huollettavuutta kuin ulkonäköä. Tai minä ainakin. Kävin eilen rauta-ja petroolissa, siellä esiteltiin jo uudempia koneita kun tämän talon uusin…
Ei mahtasi olla iso synti, jos uuvven letkun vetäseis pintaan ja köyttelis sen vaikka jeesusteipillä
-
😅
-
Ei mahtasi olla iso synti, jos uuvven letkun vetäseis pintaan ja köyttelis sen vaikka jeesusteipillä
Jesari hapertuu auringonvalossa parissa viikossa; paali- tai aumateippi pitää pidempään...
-
Elho1620 runkoputkessa oli ainakin niin tungosta että uutta letkua sinne ei saanut. Vanhakin piti katkaista että sai malliksi / mitaksi. Yhteen naitetuilla nippusiteillä roikkuu nyt rungon alla, koska ei siihen viittinyt ruuviakaan vääntää tai pidikettä hitsata, kun runko silti yhä "täynnä" letkuja.
-
piti ihan kattova kuukkelilla mikäpä se tuo kuikelo 46 on. Pittääpi sannoo että toen perrään on kuikelo, ja kukkelo lie suunnitellu. Meillä tuossa jeesuksen aikasessa reettenissä jota ämppelihtiksikin on sanottu nih siinä on aisojen sivuilla jotkin pillit joita myötästen mehu liikkuu.Siis ovatten jotain rautapilliä. Ja letkut sitten liikkuviin osiin. Toki tainneet aikanaa hurrit kunnon letkua laittanut kun tolla härpäkkeellä ikkääkin jo kohta 25 vuotta, eikä ole koristeena taikka pelkästään nokkapainona tuossa ollut. Paskaa ja rehua mätetty ja aurinkookin saanut mitä on vuosien saatossa paistanut. Liekö nykysin tollasta letkua enää tehdään, sehä viä perikatoon letkutehtaat. eri asia sitten jos johonnii nirhaantuu.
-
Putkilla minunkin vanhassa kuikassa menee kaikki mikä on mahdollista ilman letkua tehdä. Ja putket hyvin siinä aisan sisäkyljessä näkyvillä.
Minusta on huonoa koneenrakennuskäytäntöä jos laitetaan letkuja sinne minne putkikin kävisi.
Metkossa katselin autojenkuljetusperävaunua, jossa oli hydrauliikkaa riittävästi. Oli putkitettu oikein nätti asennus jossa kymmenkunta linjaa ja ventiiliä muodostivat suorastaan taiteellisen kokonaisuuden :-)
Vaihtamiseen... joskus on helpointa laittaa vaan joku muu samankokoinen letku kaksoisnipalla poisvedettävän päähän, niin että vanha korvautuu poisvedettäessä sillä toisella. Ja sitten kun on uusi letku käsillä niin homma toisinpäin. Edellyttää tietysti että on sopivia letkuja nurkissa lainattavaksi ja se nippakin löytyy. Auttaa jos kaveri avittaa siellä toisessa päässä jos kovin ahtaat tai pitkät paikat.
Tietysti jos uusi on jo käsillä eikä vanhaa tarvita ensin malliksi niin suoraan uusi vanhan jatkoksi...
-
on se kiva kun saabi oikein sorkkiksen malliin nuita koneita korjailla. nykyään tuntuu olevan tuo tyyylikäs ulkonäkö käytettävyyten kustannuksella. tuossa kesällä yks asentaja kiroili kun joutu pelkän löysän liitoksen takia koko koppia nosteleen ja miljoonia liitoksia löysäämään.. putkitukset liian kalliita tehtä kun saabi letkuntapaista halvalla. jo aikoinaan miun nyyssä triman kuormaajassa letkut semmosta kuraa että ei hyvä päivä!
-
Juu tuo ulkonäkö on tärkein. Amzonen ruiskussa on letkut koteloitu tiukasti, eikä sinne näe mistä vuotaa. Ensin purat hanojen kahvat pois, että saat pellin jotenkin ähellettyä pois. Sitten kokoat hanat, että ne pitävät painetta. Sitten pääset tutkimaan, mikä liitos on löysä. Sitten purat taas hanat, että saat pellin paikalleen. :o
Ekös tuon Quikken letkupaketin saa vedettyä kokonaisena pois ja sitten voi tutkia letkujen kuntoa.
Omassa 540 Quikassa on vielä putkilla. Putkia ei ole tarvinnut 32 vuoden aikana korjata ja letkuistakin suurin osa alkuperäisiä.
-
niinpä. tuolloin ei vielä pörssi vaatina käyttää kinukkien paskaa. nykyään tuntuu et jos jossain vain pääsee säästämään ni aina sieltä sen invlaation verran voip nipistää.