Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jarde6400 - 19.05.22 - klo:10:18

Otsikko: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Jarde6400 - 19.05.22 - klo:10:18
Millaasilla hevosvoimilla on porukat vetäny potila 5m äestä 5 piikkirivillä. Nyt tuntuu ettei 6 mukinen turbotettu case jaksa vetää oikein sitä, vakiona 120hp mutta hieman kutiteltu. Nopeutta jaksaa pitäö yllä 8.5kmh asti ilman että alkaa vedättämään. Äestyssyvyys 3cm pintaan
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Filosofi - 19.05.22 - klo:10:38
Savikoilla voisi ajatella, että noin 30 hv/m. Jos on paljon rinnepeltoja, hieman enempikään ei ole pahasta. Tämä arvio siis tuollaisella normiäkeellä, muokkaussyvyys 3-5cm. Riippuu loppupelissä pitkälti maalajista ja pellon pinnanmuodoista.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 19.05.22 - klo:13:39
4,8 metristä potilaan 90-luvun pyörä-äestä vetänyt vanhalla 805 Vallulla. Hietamoreenista saveen maalaji. Hyvin kulkee. Vois olla metri lisääkin. Valluun ei syöttöä ole lisätty.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 19.05.22 - klo:13:41
Savikoilla voisi ajatella, että noin 30 hv/m.

Niin että sun mielestä vanhalla 60 heppasella voi vetää vain 2 metrin äestä?😅
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Constantem - 19.05.22 - klo:16:53
Savikoilla voisi ajatella, että noin 30 hv/m. Jos on paljon rinnepeltoja, hieman enempikään ei ole pahasta. Tämä arvio siis tuollaisella normiäkeellä, muokkaussyvyys 3-5cm. Riippuu loppupelissä pitkälti maalajista ja pellon pinnanmuodoista.

 :o Tänä keväänä vetelin 5,5 metristä Multivaa JD 2650:llä, jossa on uutena ollut 78 hv. Tasaiset savimaat, muokkaussyvyys 3-5 cm ja -nopeus 8-10 km/h.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: farmeri - 19.05.22 - klo:19:54
Millaasilla hevosvoimilla on porukat vetäny potila 5m äestä 5 piikkirivillä. Nyt tuntuu ettei 6 mukinen turbotettu case jaksa vetää oikein sitä, vakiona 120hp mutta hieman kutiteltu. Nopeutta jaksaa pitäö yllä 8.5kmh asti ilman että alkaa vedättämään. Äestyssyvyys 3cm pintaan
Itsellä kanssa 5 metrin potila, joku sph se taitaa olla vuosituhannen vaihteesta. Vakiona 100 heppainen ja noin 140 heppaiseksi piristetty MX maxxum hinasi aikanaan tuota ihan hyvin 10 kilometriä tunnissa ja syvyyttä 4-5 senttiä. Toki kevyttä hietaista maata. Valtran 141 vakio ännäläinenkin tuota hinaa ihan hyvin, kunhan ei latalla liikaa ahnehdi.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: AP120 - 19.05.22 - klo:20:40
Potila Magnum Pro 8m ja Veturissa 240hv, painoa koneessa 8t
Kulkee köykäseen savimailla syvyydessä 4cm.
Tänä vuonna maat muokkautu helposti, ei äes painanut yhtään, piikin kärjetkään kulut 1cm enempää.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Don Essex - 19.05.22 - klo:21:46
Potila 540 menee vähän piristetyllä (n.100hp) Valmet 6300 juuri ja juuri 10km/h. Kaikki  pollet pelissä, paino meinaa loppua. 125 hp vakio Valtra 8150 vetää kevyesti. HeS maalaji. Työsyvyys 5 cm.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Filosofi - 19.05.22 - klo:22:51
Mielestäni jos äkeen saa vaivoin kulkemaan 10 km/h, ei veturi vie sitä kepeästi. Jos 10 km/h riittää vauhdiksi, niin kai se sitten voisi olla joku 20 hv/m. Näin 60 hv veturilla voisikin vedellä jo kolmen metrin äestä, eikä Perussuomalainen porvarikaan kai tämän isompaa äestä noin pienen traktorin perään laittaisi.

Monet savikkoa muokanneet osaavat arvostaa varpajyrää ja 13-15 km/h äestysnopeutta. Monet pitävät hyvänä myös sitä, että rinnettä saa muokattua myös ylöspäin ajettaessa. Tällöin ollaankin jo melko lähellä alkuperäistä arviotani noin 30 hv/m.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: metsajussi - 19.05.22 - klo:23:17
Lisäksi veturin koon kasvaessa yhä enemmän tehoa tarvitaan siihen että vetäjä itse liikkuu ja kiipeää rinnettäkin. Se 60 hv 2,5 tonnin kone tarvitsee ehkä 30 hevosta siihen että se nousee rinteen ilman äestä. 8-9 tonninen täysillä levikkeillä tarvitse 100 hv pelkästään siihen että kiipeää saman mäen...

Samoin koon kasvaessa äkeet järeytyvät rakenteiltaan ja ovat yhä painavampia per metri..
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Viljelijä evp - 20.05.22 - klo:05:24
Lisäksi veturin koon kasvaessa yhä enemmän tehoa tarvitaan siihen että vetäjä itse liikkuu ja kiipeää rinnettäkin. Se 60 hv 2,5 tonnin kone tarvitsee ehkä 30 hevosta siihen että se nousee rinteen ilman äestä. 8-9 tonninen täysillä levikkeillä tarvitse 100 hv pelkästään siihen että kiipeää saman mäen...

Samoin koon kasvaessa äkeet järeytyvät rakenteiltaan ja ovat yhä painavampia per metri..
Tämä on tosi, kun perässä on väderin 5,5 metrinen crosboad etuladalla jota myös käytetään vaatii se enempi tehoja kuin potilan etu takavarpajyrällä oleva äkeen nimellä oleva himmeli. Aikoinaan oli sellanen etulata takavarpajyrällä oleva nostolaitepotilas 4,5 metrinen, kyllä se kevyesti kulki 80 heppasen perässä.Mut ei se jälki mitään hääviä tullut kun hiukan jäykempää maata on.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 20.05.22 - klo:07:12
Mielestäni jos äkeen saa vaivoin kulkemaan 10 km/h, ei veturi vie sitä kepeästi. Jos 10 km/h riittää vauhdiksi, niin kai se sitten voisi olla joku 20 hv/m. Näin 60 hv veturilla voisikin vedellä jo kolmen metrin äestä, eikä Perussuomalainen porvarikaan kai tämän isompaa äestä noin pienen traktorin perään laittaisi.

Monet savikkoa muokanneet osaavat arvostaa varpajyrää ja 13-15 km/h äestysnopeutta. Monet pitävät hyvänä myös sitä, että rinnettä saa muokattua myös ylöspäin ajettaessa. Tällöin ollaankin jo melko lähellä alkuperäistä arviotani noin 30 hv/m.

Juu, toki rinnepellot eri juttu. Voimaa tarvitaan.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: AP120 - 20.05.22 - klo:07:57
Mielestäni jos äkeen saa vaivoin kulkemaan 10 km/h, ei veturi vie sitä kepeästi. Jos 10 km/h riittää vauhdiksi, niin kai se sitten voisi olla joku 20 hv/m. Näin 60 hv veturilla voisikin vedellä jo kolmen metrin äestä, eikä Perussuomalainen porvarikaan kai tämän isompaa äestä noin pienen traktorin perään laittaisi.

Monet savikkoa muokanneet osaavat arvostaa varpajyrää ja 13-15 km/h äestysnopeutta. Monet pitävät hyvänä myös sitä, että rinnettä saa muokattua myös ylöspäin ajettaessa. Tällöin ollaankin jo melko lähellä alkuperäistä arviotani noin 30 hv/m.

Se että voi ajaa 13-15km/h äkeellä. Vaati aika uuden, painavan ja jäykkä piikkisen äkeen. Normaali 11*45 piikki ei pysy työsyvyydessä, saatika pienempi piikki.
Ja äes vaan vatkaa ja pomppii perässä.
Joten 10km/h on aika monelle äkeelle se max ajonopeus.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: eevertti - 20.05.22 - klo:09:03
Paljonhan tuo äkeestä riippuu. Varpajyrällinen tulee perässä kevyesti mutta jos on kaksi tai kolme tasauslataa äkeessä niin sitten saa jo isommastakin veturista mustaa putkesta.
Silloin kun äestin 4-pyttysellä, niin täydet painot keulalla tuo kummasti vetotehoa lisää.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 20.05.22 - klo:09:05
Joo. Äkeen kuuluu tulla tasaisesti perässä eikä pomppia. En ole koskaan ymmärtänyt miksi äestäessä pitää ajaa kuin kilparadalla. Ehkä silloin on hyvä pitää vauhtia jos yrittää rikkoa savikokkareita varpajyrällä.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Make - 20.05.22 - klo:10:32
Pyörä-äkeissä yleensä sellaiset piikit, jotka toimivat parhaiten alle 10 km h vauhdilla. Huomaa eron kun ajaa kokkareista kohtaa vierekkäin eri ajonopeuksilla. Väderiä ja Multivaa kun olen ajanut parhaiten murustuu 7 km/h vauhdilla. Hitaasti ajaen äkeen kuluminen on huomattavasti vähäisempää. Varpajyrä lajittelee kokkareita enemmän kun ajonopeutta lisää. Kovaa ajessa kokkareet ovat pohjalle siemenen ympärillä ja hieno pinnassa odottamassa liettävää sadetta.  ;D Näyttäähän se hyvältä kun on hienoa pinnassa..
Itsellä on äkeenä 7 m Multiva Mega XL 6 cm piikkijaolla ja kolmella ladalla. Tasaukset teen yleensä vakiolla Valtra N111 ja varsinaiset muokkaukset 140 heppaan viritetyllä CS 120 Casella. Hieman tiukilla Case on reunoissa kun pyörä putoaa kyntövakoon ja maissimaan muokkauksessa 10 cm syvyyteen.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Paalimies - 20.05.22 - klo:11:03
Voiman tarve on huomattavasti maltillisempi hiljaa ajattaessa, samoin löpön. Mutta onhan se komian näköistä kun mennään kovaa ja pölyää kunnolla. Ja äkeen edessä on jäähallia isompi Fendt.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: metsajussi - 20.05.22 - klo:11:15
Alkaa nykyäkeet olla melko rajuja vehkeitä. Tuossa pienen pätkän vetelin vajaan 8 metristä hanhenjalkaterillä olevaa sänki-Multivaa. Äkeellä omaa painoa lisävarusteilla lähes 6 tonnia... eipä tarvitse mopon perään sovittaa kuin tiellä ajoon. Muuten ei äestä voine moittia (hinnan lisäksi) kuin että pellon nurkkia ei tuolla turhaan hierota - niin pitkä perähärveleineen että peruuttamisestakaan ei ole iloa ellei aloita metsän puolelta. Jälki suoraan sänkeen vaikutti yllättävän hyvältä :-)

Menneiltä ajoilta jäi mieleen sellainen ero länsinaapuriin että kun täällä lennätettiin kapoisia äkeitä vauhdilla niin naapurissa puolestaan kiskottiin melkoisen leveitä mutta rauhallista vauhtia. Tietysti lohkojen koossa ja muodoissakin oli eroja, täällä kierrettiin sitä keskellä sarkaa olevaa kiveä ja toisessa päässä olevaa lantapatteria;  3 m nostolaiteäes oli oikein näppärä peli. Sawoon ei tainnut isoja Wibergsejä ym. juuri eksyä.

Hankmolla oli tietysti syytäkin pitää vähän vauhtia... nykyaikainen (pysty)piikki toimii kyllä vähemmälläkin.

Henkilökohtaisesti tykkään mieluummin ajella vähän rauhallisemmin mutta reilun levyisellä työkoneella. Vähemmän ryskytystä ja renkutusta ja päistepuuhaa.

Jaaha, pellolle tästä mars...
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Viljelijä evp - 20.05.22 - klo:21:21
varpajyrän ideaa en ole oikein sisäistänyt, paitsi että on muutama laakeri rasvattavana. Kyllä etulata oikein säädettynä on se millä ne kokkareet saa pieneksi vähemmällä ajolla.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: kylmis - 21.05.22 - klo:07:13
Ainakin ensimmäiseksi ilmansuodattimet vaihtoon. Hyväkään puhdistus ei riitä jos suodatin on ollut pölyisissä olosuhteissa jo aiemmin. Niitä partikkeleita vaan jää kankaaseen kiinni. Meinaan imuilman merkitys koneen ahdistuneisuuteen on jonkin moinen.

Minulla 4,5m äes, 7cm piikkijako, 120 Din hevosvoiman VoimaValtra edessä. Ajonopeus 6,5-7,5 ensimmäisellä kierroksella, toisella voi nostaa jo 9, jos maat menevät hyvin pieniksi. Ottaa kyllä voimaa tuokin karhi tiukassa savessa, mutta alle seiskan, kun ajaa, niin tulee kuitenkin perässä. Sanotaan niin, että joku kuuden metrin äes tappaisi konetta jo aikalailla, kun äestyssyvyys kuitenkin ennemmin 4cm kuin pelkkää pinnan liippaamista.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: eevertti - 21.05.22 - klo:10:47
Mulla 8400valmet vetää 7metrin megaa 7vm. jaolla ja kolmella tadauslatalla. Hyvin kulkee iso ykkönen 1500kierrosta 6-8km/ha. eikä ole ollut tarvetta kovemmalle vauhdille. Maalajit
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: Petri - 22.05.22 - klo:06:37
82 hv, 4,5 metriä täyshinattavaa 7 cm piikkijaolla, kevyet ja tasaiset maat. Isot tukipyörät, että työsyvyys pysyy, aiemman 4,2 m Esa-Patun tukipyörät sukelluttivat äestyssyvyyttä tarpeettoman syvälle, voimaa tarvittiin enemmän. Tällä yhdistelmällä ei etulataa kovin suuriin maansiirtoihin voi käyttää, 4000 kg vetokoneessa ei siihen oikein riitä.
Otsikko: Vs: Paljonko äes vaatii veturilta tehoa
Kirjoitti: AP1982 - 23.05.22 - klo:17:14
Millaasilla hevosvoimilla on porukat vetäny potila 5m äestä 5 piikkirivillä. Nyt tuntuu ettei 6 mukinen turbotettu case jaksa vetää oikein sitä, vakiona 120hp mutta hieman kutiteltu. Nopeutta jaksaa pitäö yllä 8.5kmh asti ilman että alkaa vedättämään. Äestyssyvyys 3cm pintaan

Tuntuu kummalliselta etteikö vetäisi, onko koviakin mäkiä? Tasaisella ei luulisi olevan mitään ongelmaa millään maalajilla jollei lata ole täysin alhaalla?

Meillä oli ennen Potila SPH540, jota viimeisenä vedettiin täysin vakio Valtu 6400:lla, ei se tuonkaan perässä tuntunut juuri ahdistavan niillä nopeuksilla kuin tuollaista pystyy vetämään ilman pomppimista. Vaihtui 6m järeämpään joka ottaakin tehoa jo ihan erilailla.