Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pasimycin - 17.03.22 - klo:21:39

Otsikko: MF 4260
Kirjoitti: Pasimycin - 17.03.22 - klo:21:39
Onko kokemuksia? Miten soveltuu mekaanisella suunnanvaihtajalla etukuormaajakäyttöön? Aluevaihteistossa on kuulemma joku jousi joka katkeaa joskus, tyyppivika, mahtaako olla vaikea korjata?
Otsikko: Vs: MF 4260
Kirjoitti: Pasi - 17.03.22 - klo:22:32
Aluevaihteistossa on kuulemma joku jousi joka katkeaa joskus, tyyppivika, mahtaako olla vaikea korjata?

Traktori pitää katkaista hytin alta jotta jousen pystyy vaihtamaan. Joten homma on ainakin työläs vaikka olisi hyvät tilat ja taitoa...
Otsikko: Vs: MF 4260
Kirjoitti: farmeri - 17.03.22 - klo:22:52
Tuommonen oli etukuormaimella varustettuna aikanaan pihassa kymmenkunta vuotta. Tosin kyseinen yksilö oli hydraulisella suunnanvaihtajalla. Ihan pätevä kampe, ei oikeestaan mitään ihmeellisempää vikaa ikinä ollut. Pieneksi jäi itselle niin jouti kiertoon. Ihan ketterä ja sopusuhtainen paketti oli quiken kuormaajalla, mallia en muista. Koppiin on kanssa helppo kiivetä.

Toisella 4000-sarjan verkulla mekaanisella suunnanvaihtajalla olen myös ajellut jonkun verran. Eihän se nyt hydraulisuunnanvaihdon tasolle yllä, mutta käytettävyydeltään voittaa esim. valmetin mekaanisen version. Jotain puslia kun vaihtoi tuohon suunanvaihtomekanismiin parani melko paljon, eli jos tuntuu vipu kovin löysähköltä ja epämääräiseltä niin tuolla saa apuja.

Tuo jousihan nyt särkyy vain kerran, ammattiukko vaihtanee max. parissa päivässä. Ei nyt kovin kalliiksi kerkeä tulemaan.
Otsikko: Vs: MF 4260
Kirjoitti: Viljelijä evp - 18.03.22 - klo:05:42
Legendaarinen juttu tämä jousen katkeaminen.Taisi olla lähinnä alkupään tuotantosarjassa eli niissä 300 sarjalaisissa kun keppi siirtyi keskeltä sivulle. 4000 sarjassa sama ratkaisu ja muutoinkin samaa. Ohjaamo vain erimallinen ja peltejä pyöristelty. Itellä aikoinaan oli kumpaakin mallisarjaa.Käyttöomonaisuuksiltaan mukavat mutta muuten niistä paskan maku jäi.Ihmettelen mikä niiden myynnin suosio oikein oli. Turbotettunahan tuo kuutoskone on ihan OK tehoja vissin 125. Kuormainkoneena 6 pyttynen ei kovin näppärä ja ainakin kuikan aisat tuntuivat huteralta tuossa 6 pyttysessä. Mieluummin otin aina kuormainhommiin nelipyttysen Casen ja se on edelleenkin ja casessa pysyn. Tuosta jousesta sen verran että jälkipään mallisarjoihin on jousta vahvistettu ja asiallisella käytöllä kyllä kestää.Lähinnä kuulemma rikkoontuu kun vauhdisa heittää pienemmälle moottorijarrutukseelle. Näin huoltomies kertoi joka fergun ollessa talossa tuli tutuksi.