Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sorkkis - 24.02.22 - klo:08:38
-
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/4f6bfc95-524d-4bca-bea8-92e2a041faa0
ei yski eikä kähise
-
Tuostapa ei testi parane eikä kovemmaksi muutu. Siinä räjäytetyssä Teslassa ei kuulemma tutun mukaan ollu akku sökö, yks huono liitos ja johonkin mersun louskuun asentavat tekniikan. Iltavuoroja taitaa olla sähköautomekaanikoille luvassa, samassa hallissa ei e-biilin huollon aikana saa olla muita henkilöitä.
-
Tuostapa ei testi parane eikä kovemmaksi muutu. Siinä räjäytetyssä Teslassa ei kuulemma tutun mukaan ollu akku sökö, yks huono liitos ja johonkin mersun louskuun asentavat tekniikan. Iltavuoroja taitaa olla sähköautomekaanikoille luvassa, samassa hallissa ei e-biilin huollon aikana saa olla muita henkilöitä.
https://yle.fi/uutiset/3-12316464
-
samassa hallissa ei e-biilin huollon aikana saa olla muita henkilöitä.
Älä nyt aikuinen mies kehtaa lässyttää paskaa. :P
-
samassa hallissa ei e-biilin huollon aikana saa olla muita henkilöitä.
Älä nyt aikuinen mies kehtaa lässyttää paskaa. :P
Joo,o ja täydet pomminpurkajan vermeet päällä ;D
Aika erilaiseksi muuttuu huolto ja korjaus, ei tarvitse mustien öljyjen kanssa ainakaan käsiään tahria.
-
Eipä siinä huollossa nyt niin ihmeellistä ole ellei nimenomaan puututa siihen suurjännitepuoleen. Kyllä ne jarrut saa herkisteltyä, kässärin säädettyä ja nivelet vaihdettua ihan ilman pomminpurkuvarusteita :-)
Pitäisin sen tehosähköpuolen remontteja melkoisen harvinaisina. Eikä sekään nyt työnä sitten eroa vaikkapa jännitetyöstä jossain sähköaseman kennossa. Tietysti on hyödyllistä tietää mitä tekee ja miten ja suojautua oikein, mutta sanoisin että jännitetyöoikeudet omaava sähköasentaja pärjää ihan hyvin jos on ohjeet mitä tehdä.
Ainakin oman pirssini saa itse akkua lukuunottamatta kokonaan jänitteettömäksi irrottamalla akkuyksikön päällä olevan ison liittimen. Luukku löytyy 'kardaanitunnelin' päältä takamatkustajien läheltä... eihän näitä ole tarkoitettu jokamiehen käpälöitäväksi mutta ei siinä mitään mystiikkaa ole. En muista onko siinä vielä turvatyynyn tapainen panos joka rajummassa kolaritilanteessa ampuu sen liittimen automaatisesti irti, olen joskus sitä systeemiä kyllä vilkaissut mutta ei jäänyt niin tarkkaan mieleen. Ei siellä jännitettäkään ole kuin luokassa 300 - 900 V, pelistä riippuen.
Reiska Ropaajan on parasta pysyä erossa siitä tehopuolesta ellei tiedä sähköstä muuta kuin että se on sinistä ja sattuu :-|
-
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/4f6bfc95-524d-4bca-bea8-92e2a041faa0
ei yski eikä kähise
missä se puolimetriä vettä oli vai onko tossa metriä korkeet renkaat :-\ :-\ :-\ :-\
-
samassa hallissa ei e-biilin huollon aikana saa olla muita henkilöitä.
Älä nyt aikuinen mies kehtaa lässyttää paskaa. :P
En kehtaa, otetaan sen verran takaisin, että lippusiimalla tms on e-biili erotettava ja työhön ulkopuolisia ei lähistöllä saisi olla tölläilemässä.
-
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/4f6bfc95-524d-4bca-bea8-92e2a041faa0
ei yski eikä kähise
missä se puolimetriä vettä oli vai onko tossa metriä korkeet renkaat :-\ :-\ :-\ :-\
Ai juu . Eihän Venäjällä ole sähköautoja .
Tämä selittää miksi vastustat kehitystä . ::)
-
Eipä siinä huollossa nyt niin ihmeellistä ole ellei nimenomaan puututa siihen suurjännitepuoleen. Kyllä ne jarrut saa herkisteltyä, kässärin säädettyä ja nivelet vaihdettua ihan ilman pomminpurkuvarusteita :-)
Pitäisin sen tehosähköpuolen remontteja melkoisen harvinaisina. Eikä sekään nyt työnä sitten eroa vaikkapa jännitetyöstä jossain sähköaseman kennossa. Tietysti on hyödyllistä tietää mitä tekee ja miten ja suojautua oikein, mutta sanoisin että jännitetyöoikeudet omaava sähköasentaja pärjää ihan hyvin jos on ohjeet mitä tehdä.
Ainakin oman pirssini saa itse akkua lukuunottamatta kokonaan jänitteettömäksi irrottamalla akkuyksikön päällä olevan ison liittimen. Luukku löytyy 'kardaanitunnelin' päältä takamatkustajien läheltä... eihän näitä ole tarkoitettu jokamiehen käpälöitäväksi mutta ei siinä mitään mystiikkaa ole. En muista onko siinä vielä turvatyynyn tapainen panos joka rajummassa kolaritilanteessa ampuu sen liittimen automaatisesti irti, olen joskus sitä systeemiä kyllä vilkaissut mutta ei jäänyt niin tarkkaan mieleen. Ei siellä jännitettäkään ole kuin luokassa 300 - 900 V, pelistä riippuen.
Reiska Ropaajan on parasta pysyä erossa siitä tehopuolesta ellei tiedä sähköstä muuta kuin että se on sinistä ja sattuu :-|
Itsekin tekemisissä 1500v jännitteiden kanssa, eikä pelota yhtään, kun sen jännitteen osaa vain katkaista. Täällä on niin takapajuista porukkaa, ettei vielä matkapuhelimetkaan ole tupaan löytäneet. Itse kun kävin testailemassa sähköautoja niin selväksi tuli, että seuraava auto on sähköauto.
-
Tuskin sähköautossa kukaan jännitettä pelkää ;D
Sitä paitsi virta se on mikä tappaa.
-
Tuskin sähköautossa kukaan jännitettä pelkää ;D
Sitä paitsi virta se on mikä tappaa.
Juu. Hevi tulee, hevi... sanoi vihannesosaston vastaava.
Virtaa ei toki oikein mene ilman jännitettä - jos nyt ei puhuta jostain suprajohtavista piireistä ym.
Pienjännite-3-vaiheverkonkin pääjännitteen Vpeak on 400 x √2 eli noin 560 V maahan nähden - että ei ne sähköautojen DC-jännitetasot kuitenkaan niin hirmuisen suuria ole...
-
Akuissa on tasajännite, mikä on "armeliaampaa" kuin vaihtojännite. Moottorit, onko AC vai DC?
-
Akuissa on tasajännite, mikä on "armeliaampaa" kuin vaihtojännite. Moottorit, onko AC vai DC?
Leafissa taitaa olla harjaton dc eli syötetään periaatteessa DC:llä mutta onhan sitten käämejä ohjaavaa elektroniikkaa. Muista sähkökulkineista löytyy myös reluktanssimoottoreita sekä myös perinteisiä oikosulkusellaisia - molemmat AC koneita ohjauselektroniikalla / taajuusmuuttajilla. Jotkin 4wd autot käyttävät päämoottorina yhtä typpiä ja toista päätä autosta käyttää toinen tyyppi. Olikohan Enyaqin nelivedot tämmöisiä... joku ainakin oli tehty noin.
-
Tuskin sähköautossa kukaan jännitettä pelkää ;D
Sitä paitsi virta se on mikä tappaa.
Kyllä ne kulkee käsi kädessä, jos toista ei ole tarpeeksi, niin ei se toinenkaan tapa.
-
Tuskin sähköautossa kukaan jännitettä pelkää ;D
Sitä paitsi virta se on mikä tappaa.
Kyllä ne kulkee käsi kädessä, jos toista ei ole tarpeeksi, niin ei se toinenkaan tapa.
Onko tämä taas se pandoran lipas, jota ei parane aukaista? ;D
En tiedä mikä sähkössä tappaa tai mikä on tarpeeksi, mutta paljolti on sillä mahdollisella varausten reitilläkin tekemistä. Pienikin jännite on tarpeeksi, jos sitä on olosuhteisiin nähden tarpeeksi.