Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalimies - 18.12.21 - klo:20:52

Otsikko: Ls- linja
Kirjoitti: Paalimies - 18.12.21 - klo:20:52
Eli mitä tarkoittaa? Tähän astiset traktorit ovat viimevuosituhannelta ja työkoneet samaa sarjaa niin ei ole tullut vastaan. Mutta huomasin tarpeeksi halvan yhdistelmäpaalaimen Vicon 1601 ja siinä ilmoituksen mukaan on Ls- hydrauliikan vaatimus. Näissä 8000- sarjan valmeteissahan ei sellaista ole, saako toimimaan vai pitääkö traktorikin vaihtaa?
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: JD6630 - 18.12.21 - klo:22:58
Ei saa valmettiin ls-linjaa.

Mutta uskoisin että tuo vicon toimii ilmankin. Ihan varma en just tuosta paalaimesta ole, mutta moni muu ainakin toimii normaalillakin hydrauliikalla.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Paalimies - 18.12.21 - klo:23:51
Joo ei saa. Mutta mikä se on?
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Tiimo - 19.12.21 - klo:02:44
Load Sensing hydraulics,
LS-linja on kuorman tuntevan hydrauliikan tunnustelulinja. Se ohjaa muuttuvatilavuuksisen hydraulipumpun tuoton tarvetta vastaavaksi.
Viconia yhtään tuntematta uskon että siinä on valittavissa onko käytössä avoin vaiko suljettu hydrauliikka. Sinulla Valtraan pitää olla avoin.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: MAJ - 19.12.21 - klo:12:18
Onko tuossakin  mallissa Danfossin PVG 32 venttiilipöytä?  Jos on,  niin helppo muuttaa öljynkeittäjämalliseksi. Tuolta ainakin saa oikeanlaiset osat:  https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/155l5152-pvg32-tulppasarja-cc-oc-pvp-lohko/
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: ijasja2 - 19.12.21 - klo:14:25
Ei saa valmettiin ls-linjaa.

Mutta uskoisin että tuo vicon toimii ilmankin. Ihan varma en just tuosta paalaimesta ole, mutta moni muu ainakin toimii normaalillakin hydrauliikalla.

Paalajan kyseessä ollessa eikai tuota edes ongelmaa vaikka hydrauliikka olisikin jatkuvalla kierrolla, mitä nyt kiehuttaa öljyt :D Eli siitä voi tulla isokin ongelma, ellei paalajan öljyn tarve ole pelkästään paalin valmistuessa, ettei tarvi paalia tehdessä pitää hydrauliikkaa päällä?

LS- tarve tarkoittaa useimmilla koneilla että ilman sitä käyttö takkuista.

Omaa kokemusta auroista, jotka vaatii jatkuvaa kiertoa eli mielellään LS-linjaa. Kun myös tarvitaan nostolaitetta aurojen kyseessä ollessa, meni homma hankalaksi mutta ei mahdottomaksi. Aurat vaatii kuitenkin hydrauliikkaa kääntöön, eka viilun leveyden säätöön, työleveyden säätöön ja bonuksena vielä tukipyörän työsyvyyden säätöön. Ojan laitaa ajaessa tarvii noista kahta että saa siistiä, lisäksi vielä nostolaite ja ehkä hydraulinen työntövarsikin. LS-hydrauliikalla homma menee kuten valmistaja ajatellutkin, eikä kuskin tarvi miettiä onko hydrauliikka päällä vai ei, ei tuu unohduksia jolloin joko hydrauliikka ei toimi pyydettäessä tai hydrauliikan ollessa päällä nostolaite ei toimi.

Miten muuten nuo LS-linjan letkut, onko kaikissa traktoreissa niissä paine letkujen ollessa paikallaan, ns. valmiustilassa? Valmiuspaineen ollessa päällä kun irroittaa letkut ei sinänsä haittaa, mutta letkuja ei saa paikalleen ellei konetta sammuta? Traktorin puolella vanhan mallin pikaliittimet, pieni+iso, kahdella kädellä käytettävät ts. letkut ei lähde nykäisemällä irti? Normaalit hydrauliikan pikaliittimet menee paikalleen ja irtoaa kivutta vaikka olisi täysi paine letkuissa, ja varsinkin irtoaa kun vain kahvasta kääntää. Kone JD.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: farmeri - 19.12.21 - klo:15:04
Tuosta letkujen paineista, lähteekö paineet pois jos sammuttaa hydrauliikan? Olettaen siis että on sähköiset lohkot. Ei ole tullut kokeiltua, LS linja löytyy, mutta ei yhtään LS linjaa vaativaa työkonetta ???
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: ijasja2 - 19.12.21 - klo:20:27
Tuosta letkujen paineista, lähteekö paineet pois jos sammuttaa hydrauliikan? Olettaen siis että on sähköiset lohkot. Ei ole tullut kokeiltua, LS linja löytyy, mutta ei yhtään LS linjaa vaativaa työkonetta ???

Tarkoitatko että lukitsee hydrauliikan? Eikai sitä muuten saa pois päältä ja tuo tuskin auttaa mitään, aina jonkinlainen paine järjestelmässä mikäli kone käynnissä.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Tiimo - 20.12.21 - klo:11:27
Power beoybd liittimessä aina paine kun moottori käy.
Eli pitää sammuttaa jotta ulkopuolisen ls-lohkon saa liitettyä.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: metsajussi - 20.12.21 - klo:11:32
Periaatteessa ls-linjassa ei pitäisi olla juurikaan painetta silloin kun mikään ei pyydä öljyä pumpulta. Varsinaisessa työlinjassa on aina ns. lepopaine, yleensä luokkaa <30 bar.
LS-ohjauslinja saa painetta silloin kun jokin hydraulitoiminto aktivoidaan, joko kuskin tai työlaitteen pyynnöstä, silloin siellä on sama paine kuin sillä hetkellä eniten painetta ottavalla aktiivisella toimilaitteella. Jos kippi nousee vapaasti 50:llä baarilla silloin ls-painekin on sen 50. Jos ajaa sylinteriä päätyyn on ls:nkin paine sama kuin järjestelmän antama maksimipaine. Kun lakkaa vetämästä vivusta, putoaa ls:kin lähelle nollaa.

Traktoreissa(kin) voi olla kaikenlaisia erikoisvirityksiä, mutta puhtaimmillaan LS-systeemi toimii noin.

Suurituottoisilla hydrauliikoilla ympärikiertävä systeemi on vähän huono juttu. Kuumentaa öljyt ja syö turhaan tehoa. Puolen tuuman pikaliittimistäkään ei ole mielekästä yrittää tunkea suurta öljymäärää, eikä liittimien takana oleva lohkokaan ole välttämättä suunniteltu täyden tuoton jatkuvaan kiertoon, varsinkaan silloin kun koneesta löytyy myös suorat paine-, tankki- ja LS-liittimet.

Ainakin tavalliset ulkoisen hydrauliikan liittimet kannattaa vaihtaa kolmeen varttiin jos isoa kiertoa pidetään jatkuvasti päällä. Ongelma tulee myös siitä jos öljyn tarve vaihtelee kovin; pientä virtausta pitkään käyttävä toiminto voi pakottaa koko ajan 90% virtauksesta varoventtiilin läpi ja taas tulee hurjasti lämpöä ja turhaa ärinää.

LS-hydrauliikka osaa tuottaa vain sen verran mitä pyydetään.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: sorkkis - 20.12.21 - klo:15:12
Onkos traktoriin mahdollista jälkiasentaa tuollainen pumppu ?
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.12.21 - klo:16:05
Onkos traktoriin mahdollista jälkiasentaa tuollainen pumppu ?
Kaikki on mahdollista mutta, ei se pelkkä pumppu mihinkään riitä, venttiilinen pitää myös ymmärtää LS. Saisiko edes fyysisesti mihinkään sopimaan?
Helpoiten nokalle tai PTO, kuten kuormaajat, harvesterit, tms.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: sorkkis - 20.12.21 - klo:16:10
Onkos traktoriin mahdollista jälkiasentaa tuollainen pumppu ?
Kaikki on mahdollista mutta, ei se pelkkä pumppu mihinkään riitä, venttiilinen pitää myös ymmärtää LS. Saisiko edes fyysisesti mihinkään sopimaan?
Helpoiten nokalle tai PTO, kuten kuormaajat, harvesterit, tms.

Ei tietenkään , eikä ilmainen ole . Pumput jo yli 2500€ .
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.12.21 - klo:16:21
Saisikohan edes kohtuudella SE JDn muutettua ns. normaaliksi John Deereksi?
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: sorkkis - 20.12.21 - klo:17:03
Saisikohan edes kohtuudella SE JDn muutettua ns. normaaliksi John Deereksi?

Eikös vanhemmissa jontikoissa ollut säätyvä pumppu ? Tutulla on ollut 1976 mallinen jontikka missä nesteellä toimiva neliveto . Mitään sillä neste-etuakselilla tee .
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: metsajussi - 20.12.21 - klo:17:18
Onkos traktoriin mahdollista jälkiasentaa tuollainen pumppu ?


Kuten on jo kerrottu niin ei järkevästi. Paitsi kokonaan erilliseksi systeemiksi, nokalle tai ulosottoakselilla käytetäväksi. Teoriassa varmaan sellaisiin koneisiin joissa on ollut vaihtoehtoisena optiona ls-järjestelmä jo uutena jälkiasennus olisi teknisesti mahdollinen, mutta silloinkin vaihdettavaa osaa on niin paljon että taloudellinen järkevyys on kyseenalainen.

Osat eivät ole halpoja, mutta ovat tavallisesti sitten muutenkin laadukkaampia. Hintaero ei johdu pelkästään ls-ominaisuudesta. Korkealaatuinen kiinteätuottoinenkin mäntäpumppu maksaa muutenkin muutaman edullisen italiaano-hammaspyöräsellaisen verran. Hyvissä olosuhteissa (öljyn puhtaus ja lämpötila hallinnassa) ne sitten kestävätkin, kaivinkoneessa tai mettiäisessä helposti 10 000 h jatkuvaa käyttöä. Jossain motossakin 90% työenergiasta lähtee pumpulta hydraulitehona. Liikkumiseen ei ajasta paljoa mene, tosin hydrauliikan läpi sekin menee mutta eri systeemin.

Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Make - 20.12.21 - klo:18:57
Saisikohan edes kohtuudella SE JDn muutettua ns. normaaliksi John Deereksi?
Eikös SE:ssä ole LS, vaikka onkin hammaspyöräpumpulla? Semmoinen lyhytkiertoinen. Samanlainen oli joissain alkupään T-Valtroissa saatavana.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.12.21 - klo:19:00
Saisikohan edes kohtuudella SE JDn muutettua ns. normaaliksi John Deereksi?
Eikös SE:ssä ole LS, vaikka onkin hammaspyöräpumpulla? Semmoinen lyhytkiertoinen. Samanlainen oli joissain alkupään T-Valtroissa saatavana.
En tiedä, on ihan outoja mulle nämä Sitä Ei ole mallit.
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: sorkkis - 20.12.21 - klo:20:27
Onkos traktoriin mahdollista jälkiasentaa tuollainen pumppu ?


Kuten on jo kerrottu niin ei järkevästi. Paitsi kokonaan erilliseksi systeemiksi, nokalle tai ulosottoakselilla käytetäväksi. Teoriassa varmaan sellaisiin koneisiin joissa on ollut vaihtoehtoisena optiona ls-järjestelmä jo uutena jälkiasennus olisi teknisesti mahdollinen, mutta silloinkin vaihdettavaa osaa on niin paljon että taloudellinen järkevyys on kyseenalainen.

Osat eivät ole halpoja, mutta ovat tavallisesti sitten muutenkin laadukkaampia. Hintaero ei johdu pelkästään ls-ominaisuudesta. Korkealaatuinen kiinteätuottoinenkin mäntäpumppu maksaa muutenkin muutaman edullisen italiaano-hammaspyöräsellaisen verran. Hyvissä olosuhteissa (öljyn puhtaus ja lämpötila hallinnassa) ne sitten kestävätkin, kaivinkoneessa tai mettiäisessä helposti 10 000 h jatkuvaa käyttöä. Jossain motossakin 90% työenergiasta lähtee pumpulta hydraulitehona. Liikkumiseen ei ajasta paljoa mene, tosin hydrauliikan läpi sekin menee mutta eri systeemin.

Varmasti näin .
Otsikko: Vs: Ls- linja
Kirjoitti: Ärrpää - 21.12.21 - klo:11:56
Saisikohan edes kohtuudella SE JDn muutettua ns. normaaliksi John Deereksi?
Eikös SE:ssä ole LS, vaikka onkin hammaspyöräpumpulla? Semmoinen lyhytkiertoinen. Samanlainen oli joissain alkupään T-Valtroissa saatavana.
En tiedä, on ihan outoja mulle nämä Sitä Ei ole mallit.

 Jostain palaneesta tai muuten vammautuneesta koneesta voisi löytyä sopivalla hinnalla komponentit. Jenkki-7:aan piti loihtia LS systeemi, pumpulle menevää singnaaliputkea hieman mutkalle, että vaihtovastaventtiili sopii olemaan, uusi ja vanha tunnustelutieto kiinni venttiiliin. Sopivaa nippaa painelinjaan ei tietenkään ole edes olemassa, orgis 90° kulmanippaan kylkeen reikä ja kierteen pätkä hitsillä kiinni...ja hyvä tuli...tai ainakin itse tehdyn näköinen...