Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: klapikasa - 08.12.21 - klo:14:33

Otsikko: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 08.12.21 - klo:14:33
Toi county, missä 52cc hydraulipumppu keulassa, se jarruttaa tehokaasti starttia ja menoa tienpällä, varsinkin nyt kylmänä. Ideaali ois magneettikytkin, mutta semmonen, mistä sen ostais? flowfit, nillä valmiita pultattuja pakettejä, ainoa vaihtoehto on hihnapyörää. Yksinkertaisin ois painepuolelle T haara josta ylimääräiselle ois tankille lisälähtö ja hana, sais mennä se osa suoraan tankiin. Helppo ja yksinkertainen myös vaikka sähköllä.

Nyky mettäkäytöön traktoriin tuleva etu pumppu se säätyvä tyypinen, elei öljyä tarvii, ei se pumpaa edes silloin.

Miten tämmösiä oli kytketty noissa edelis päivän vehkeissä missä etupumppu etuokuormaimille? Uusin mitä olen nähnyt oli 5140 maxxumi vila etukuormaajalla, vai oliko ne pumput kuitenkin pieniä että ei haitannu, viennyt voimaa?
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: metsajussi - 08.12.21 - klo:16:26
Kuormantunteva säätyvä pumppu on hieno ratkaisu :-)

Sähkömagneettisia kytkimiä löytyy kai muullekin kuin hihnavedolle, mutta voivat olla yllättävän arvokkaita. Onhan noita teollisuudessa käytössä monenlaisia.
Esim.  https://www.warnerelectric.com/products/clutch-products

Vapaakiertoventtiili toimii sekin kohtuullisesti, avaten lyhyen väljän reitin pumpun painepuolelta takaisin tankkiin. Venttiili itsessään ja linja pitää vaan olla riittävän väljästi mitoitettu että kylmilläkään öljyillä ei sitten suuremmin ahdista.

Näistä vaihtoehdoista venttiili lienee helpoin ja halvin jälkiasentaa.
Mekaaninenkin kytkin on toimiva jos käyttömukavuus sellaisen sallii.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 08.12.21 - klo:16:42
On niitä magneetti valmistajia, mutt ei ihan noin vaan ostettavissa.

Väljin ois T vaan painelinjaan, 3/4" 2/3 ventiili siihen joka menis takasin tankiin, silloin se sais myös kiertää nosturin ventiilin kautta, varsinkin siirtoajossa kävis myös osan pidempää reittiä eikä mahdollisesti kuumenis turhaan.

https://iserastore.fi/mantapumput/f3-81-hydr-pumppu-irroitusktykimella-varustettuna/

Mekaaninen kytki ois kans, saishan sekin vaijerilla koppiin.
https://www.flowfitonline.com/clutches-and-gearboxes/mechancial-clutches/mechanical-clutch-40-kw-reversible-for-group-2-and-3-pumps-2630300

Mutta sovittaa toi sinne keulaan ois kans haaste.

Yksi joka ehkä, ihan suosiolla alin hinapyörä triplana ja magneettipumppu, pinempi ja nopeutettuna magneetti kytkimellä siihen missä ilmastointilaite kuuuis olla?
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: metsajussi - 08.12.21 - klo:17:01
Jos pumppu on 52 cc niin ihan heiveröisellä hihnavedolla se ei pyöri. 1500 rpm 170 bar tekee noin 20 kW joka vaatii jo aika reippaan moniurahihnan tms. Nuo mg-kytkinpumput ovat tavallisesti melko pieniä tuohon verrattuna.

Vapaakiertoventtili voi olla ihan yksinkertainen auki-kiinni venttiili jonka laittaa heti pumpun jälkeen painelinjan haaraan. Silloin auki-asennossa öljy voi kierrellä kahtakin kautta vapauteen ja hiljalleen pitää lämpimämpänä myös sitä työpiiriään kun sekään ei ole suljettu. Riittää kun se avaa rinnalle helpommankin reitin takaisin tankkiin.

Mg-kytkimillekin varmaan jälleenmyyjä löytyy jos vaan tietää mitä tahtoo.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 08.12.21 - klo:17:11
Se 52cc on vähän turhan iso, jo 1100r moottorissa farmi 3966? liikkuu hyvin.  Sen takia jos mietis hihnoja, ois varaa nostaa moottorin kierrokset, ei haitais, ja hieman nopeemin pyörivänä ois momentti penempänä. Mutta arveluttaasi kuitenkin kun varoja vasten kuitenkin tulee, niin hihna jumpaa tulis?

Ja jus silleen että meko heti pumpun jälkeen ja rinnakain ja kraanatöissä vaan sulku vapaakierrolle.

Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 08.12.21 - klo:17:47
Vapaa kierrolla myös öljyt lämpiää ja notkistuu , suosittelen .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: icefarmer - 08.12.21 - klo:19:10
eikös ihan vanhimmissa traktorikaivureissa ollu ihan sakarakytkin nokalla, sai moottorin käyntiin ja jos puomi pysy ylhäällä tai oli lukittu voi tiematkan ajaksi pumpun ottaa irti. piti tietenkin sitte sammuttaa ja laittaa sitten kytkin kiinni kun moottori oli vähän lämmenny.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.12.21 - klo:20:15
Jossain traktoreissakin sai pumpun pois päältä, jopa ihan hytistä käsin.
Solenoidi on nykyaikaa.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 08.12.21 - klo:20:21
https://www.flowfitonline.com/clutches-and-gearboxes/mechancial-clutches/mechanical-clutch-40-kw-reversible-for-group-2-and-3-pumps-2630300

Toi, ja sovitelevyn joutuu tekee että mene siihen ford etupaino, missä reika ja tää nykyine sijaitsee. Siitä rotex skarakytkimellä kampiakseliin. Se olemassa olleva väli laippa on varmaan pidempi nykyisellään.

Kun ei ne nyt juuri missään oikeissa koneissa hihnakäyttöisenä ole hydrauipumppua, niin ei kai sitä nyt protoa rakentamaan.

Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Paalimies - 08.12.21 - klo:20:32
Mulla on se pikkuinen City-linkku siinä on keulalla pumppu. Kyllä se startatessa vastusta ja kylmänä vie voimaa. Toki moottori on jo väljä ja suuttimetkin ehtoo puolella, eli tunnit jo vienyt parhaan terän käynnistys ominaisuuksista. Mutta lämpimässä pidetään talvi niin hyvin pärjää.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: bouli - 09.12.21 - klo:09:34
https://www.flowfitonline.com/clutches-and-gearboxes/mechancial-clutches/mechanical-clutch-40-kw-reversible-for-group-2-and-3-pumps-2630300

Toi, ja sovitelevyn joutuu tekee että mene siihen ford etupaino, missä reika ja tää nykyine sijaitsee. Siitä rotex skarakytkimellä kampiakseliin. Se olemassa olleva väli laippa on varmaan pidempi nykyisellään.

Kun ei ne nyt juuri missään oikeissa koneissa hihnakäyttöisenä ole hydrauipumppua, niin ei kai sitä nyt protoa rakentamaan.
Puimureissahan on kaiketi kokolailla kaikissa pumput hihnakäytöllä.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: metsajussi - 09.12.21 - klo:09:57
Puimureissahan on kaiketi kokolailla kaikissa pumput hihnakäytöllä.

Se normaalin työhydrauliikan pumppu on puimurissa yleensä aika pieni tilavuudeltaan ja lujaa pyörivä. Vanhoissa koneissa pyörii ihan yhdellä kiilahihnalla. Suuria litratuottoja ja tehoja kun ei mihinkään tarvita.
.
Sitten kun katsoo ajohydrauliikan hydrostaatin pumppua niin  sille onkin joku 3-rivinen reilusti mitoitettu hihnaveto... muuten ei tiellä mäkiä noustaisi 'isolla vaihteella'...

Vaaditusta tehosta ja käytetystä kierrosluvustahan (=vääntö) se on vaan kiinni.
Vääntö tulee, vääntö tappaa...
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: bouli - 09.12.21 - klo:10:58
Puimureissahan on kaiketi kokolailla kaikissa pumput hihnakäytöllä.

Se normaalin työhydrauliikan pumppu on puimurissa yleensä aika pieni tilavuudeltaan ja lujaa pyörivä. Vanhoissa koneissa pyörii ihan yhdellä kiilahihnalla. Suuria litratuottoja ja tehoja kun ei mihinkään tarvita.
Joo, perinteisissä puimureissa ei kovin paljoa tuottoa tarvitse. Semmoseenhan tekis kytkimen ihan hihnan löysälle päästävällä kiristyspyörällä.
Paljonkohan tommonen nykypuimuri missä lakokela pyörii hydrauliikalla vaatii tuottoa?
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 09.12.21 - klo:12:11
Laskin hihnojen tehon siirtokyky, foordin isompi hihnapyörä, että sais kahdella a hihnalla pyöritetty siinä missä ilmastoinnin kompuralle on paikka. Se hihna pyöra on noin 20cm ja kaksi a hihnaa 1400r siirtäis nippa nappa 20kw. Jos pienentäis pumpun ja hieman välitys kovempaan, esm 42cc , se on kyllä rajoilla, ja nosturikäytössä, kyllä tulee vastaan kun kiskoo rajoja vastaan, riitääkö sitten 21kNm mg kytkin edes?

Saishan, sovitelemalla 3hihnainen, mutta kuitenkin? Oishan 30kNm 12v kytkin, hinta pomppas, silti epävarma siihen käytöön?

Mutta jos sihtais mekaanisella,
https://www.flowfitonline.com/clutches-and-gearboxes/mechancial-clutches/mechanical-clutch-40-kw-reversible-for-group-2-and-3-pumps-2630300
Ja silloin sais jo siirtoajo ja kylmäkäynnistys apua. Vaikka joputuis tulla ulos kopilta.  Ajan kanssa vaijeri tai solenoidi?
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: jariman - 09.12.21 - klo:12:20
Peuralan sakarakytkin, turhan järeä?
Tai sitten länkkärin kaivinkoneen  sakarakytkin,
Vammaksen osia kans joku kauppaa koneviestin sivuilla,
Voi hyvinkin olla Ford - pohjaisiin sopivia.

Jos mangeettikytkin, niin etuvoimanoton  osista, voi olla kyllä
Melkoinen rakentelu.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 09.12.21 - klo:13:03
Se kytkin, mekaaninen, viidelläsadallaja saan sen huomenna. Ihan hydrokaupasta.

Ois ollut halvempi flowfit, nyt jouluruuhkat postissa, tullit, rahti.

Nyt kun saa sen ihan fyysisesti, paksumpi latta ja reikiä teettämään.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: metsajussi - 09.12.21 - klo:18:15
Se on ainakin selkeä ja toimintavarma systeemi. Ei iske sähkövika eikä muukaan rutto :-)
Ainoa miinus että käydessä ei voi kytkeä.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 09.12.21 - klo:20:11
Se on ainakin selkeä ja toimintavarma systeemi. Ei iske sähkövika eikä muukaan rutto :-)
Ainoa miinus että käydessä ei voi kytkeä.

Lukee ainakin että alle 1000r voi kytkeä tai iroittaa? Silloin periaateessa tyhjäkäynnillä vois?  Toisaalta, kymänä, ennen kuin käynnistää, irroitaa, traktori lämpenee, sammuttaa, ja kytkee päälle, ja käyntiin, kylmänä varmaan rajuin kytkäentä? Saa nähdä?

Aatelin vaijeri, mutta se on kounty, siinä jo puskuevyn putket/letkut ja nokkapumpun letkut, sammutus solenoidi varmaan jaksais vetää sen päälle, nappi koppiin?

Ja nyt kun googletin, just sitä pumppua, paikallinen hydraulikauppa ylihintaa, ikh ois näköjään halvempi....
Voihan sen perua vielä....
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 10.12.21 - klo:13:41
Se on ainakin selkeä ja toimintavarma systeemi. Ei iske sähkövika eikä muukaan rutto :-)
Ainoa miinus että käydessä ei voi kytkeä.

Lukee ainakin että alle 1000r voi kytkeä tai iroittaa? Silloin periaateessa tyhjäkäynnillä vois?  Toisaalta, kymänä, ennen kuin käynnistää, irroitaa, traktori lämpenee, sammuttaa, ja kytkee päälle, ja käyntiin, kylmänä varmaan rajuin kytkäentä? Saa nähdä?

Aatelin vaijeri, mutta se on kounty, siinä jo puskuevyn putket/letkut ja nokkapumpun letkut, sammutus solenoidi varmaan jaksais vetää sen päälle, nappi koppiin?

Ja nyt kun googletin, just sitä pumppua, paikallinen hydraulikauppa ylihintaa, ikh ois näköjään halvempi....
Voihan sen perua vielä....

Entäs auton kytkin viritettynä nokalle  ;D . Vitsi vitsi .
Hintaa tulee siis väkisin . Kolmitieventtiili vapaa kierrolle olisi kaikista edullisin .
Jokainen oman mieltymyksensä mukaan .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 10.12.21 - klo:15:40
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 11.12.21 - klo:08:31
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: metsajussi - 11.12.21 - klo:08:38
Sakarakytkimen voi saada lennostakin nätisti irti, varsinkin jos vaikka hiukan leikkii sammutusvipstaakilla samaan aikaan.

Kytkeminen saattaa käydä tekniikan päälle, ainakin kierrokset pitäisi saada mahdollisimman alas.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 11.12.21 - klo:08:50
Sakarakytkimen voi saada lennostakin nätisti irti, varsinkin jos vaikka hiukan leikkii sammutusvipstaakilla samaan aikaan.

Kytkeminen saattaa käydä tekniikan päälle, ainakin kierrokset pitäisi saada mahdollisimman alas.

Se magneettikytkin kyllä varmaan hyvä vaikka kallis .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: bouli - 11.12.21 - klo:09:25
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Minkäköhänlainen kytkin siellä Valmetissa on? Armeijassa ajoin 500:lla ja muistan kyllä pakkasella käynnistäessä siitä vivusta vääntäneeni pumpun kytkimen auki.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 11.12.21 - klo:09:46
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Minkäköhänlainen kytkin siellä Valmetissa on? Armeijassa ajoin 500:lla ja muistan kyllä pakkasella käynnistäessä siitä vivusta vääntäneeni pumpun kytkimen auki.

Ainoastaan ohjeet löysin elikkä ei saa laittaa päälle tai pois moottorin käydessä .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: bouli - 11.12.21 - klo:10:15
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Minkäköhänlainen kytkin siellä Valmetissa on? Armeijassa ajoin 500:lla ja muistan kyllä pakkasella käynnistäessä siitä vivusta vääntäneeni pumpun kytkimen auki.

Ainoastaan ohjeet löysin elikkä ei saa laittaa päälle tai pois moottorin käydessä .
Jaa, no kyllä siellä sitten varmaan on sakarakytkin.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 11.12.21 - klo:11:12
Se magneetti, joka pyörivänä siirtäis tarpeeksi Nm ja irroitais joak nyt noi edellämainitu jutut, tavannu kuukle espaniaks ja itaia orugo tai joku ois kataloogissa kyllä semmone joka vois soveltaa, mutta misteä semmonen sais ostettua? Ja hinta? Joku amerikkalainen vielä isomalle pumpulle oli joku kolmea tonnia. Sillä hinnalla jo sais muuttuva tilavuus parkerin kotosuomesta. Kun noita kytkimiä nyt ei ihan joka värkissä ole, niin kokeilemalla.

https://pim.hydraspecma.com/Perfion/File.aspx?id=bb33aa13-d795-41b3-a3ce-8f432400614b
Siis just toi, borelli 30300, sekin sarkakytkin tyypinen, öljykylvyssä
Eikö fahr? ja nh? joku magneettikytkin silppurille? Joka varaosana on suhteelisen kallis eikaä pumpulle tosta noin sovellu.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: AP120 - 11.12.21 - klo:15:38
Se magneetti, joka pyörivänä siirtäis tarpeeksi Nm ja irroitais joak nyt noi edellämainitu jutut, tavannu kuukle espaniaks ja itaia orugo tai joku ois kataloogissa kyllä semmone joka vois soveltaa, mutta misteä semmonen sais ostettua? Ja hinta? Joku amerikkalainen vielä isomalle pumpulle oli joku kolmea tonnia. Sillä hinnalla jo sais muuttuva tilavuus parkerin kotosuomesta. Kun noita kytkimiä nyt ei ihan joka värkissä ole, niin kokeilemalla.

https://pim.hydraspecma.com/Perfion/File.aspx?id=bb33aa13-d795-41b3-a3ce-8f432400614b
Siis just toi, borelli 30300, sekin sarkakytkin tyypinen, öljykylvyssä
Eikö fahr? ja nh? joku magneettikytkin silppurille? Joka varaosana on suhteelisen kallis eikaä pumpulle tosta noin sovellu.

Nyykkäristä löytyy magneetti välitteinen silppurin kytkentä TX sarjassa nyt ainakin, ja uudemmissa korvattu hydraulisella. TX ja CX
Mutta on niin iso ja painava, ettei siitä ole sovellettavaksi. Ja hinta niiiin kova.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.21 - klo:19:34
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Minkäköhänlainen kytkin siellä Valmetissa on? Armeijassa ajoin 500:lla ja muistan kyllä pakkasella käynnistäessä siitä vivusta vääntäneeni pumpun kytkimen auki.
700-1100 Valmnet missä on se susipaska Cesnan pumppu, on pitkä akseli ja ihan boorit mistä akseli työnnetään pois. Yksinkertainen, mutta vaikea rakennella koneeseen jälkikäteen.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 11.12.21 - klo:19:52
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Minkäköhänlainen kytkin siellä Valmetissa on? Armeijassa ajoin 500:lla ja muistan kyllä pakkasella käynnistäessä siitä vivusta vääntäneeni pumpun kytkimen auki.
700-1100 Valmnet missä on se susipaska Cesnan pumppu, on pitkä akseli ja ihan boorit mistä akseli työnnetään pois. Yksinkertainen, mutta vaikea rakennella koneeseen jälkikäteen.

Kaksoispumppu missä tuli voimaa ohjaukselle ja nostolaitteisiin . En kyllä muista et Valmet 700 olis saanut pois kytkettyä hydraulipumpun . ::)
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.21 - klo:20:26
Countyjä ollut suvussa monta, ihan mjuripohjaisesta alkaen, , se eniten ajettu, super four, siinä nokkapumppu ja sakarakytkin ja oiko vasemalla moottorin kylkeä pitkin mutkarauta jäähdytine kohdalle josta sai sen hytistä päle pois. Irti sen sai moottoria sammuttamatta, sen muistan. Tän nyt mun 754, on joku kylseppäviritelmä joka mun aikan ei vaan ole irroitanut, ja se vie siirtoajossa tautisesti voimaa, varsinkin kierrosilla. Kylmäkäynnistykset, jopa ehkä kantojenylitykset kärry täynnä saatta viedä sen mukavin väännön, eli irti on oikea ratkaisu, mun mielestä. Vapaakierto, mutta kun kesällä ajelee? Kuumenee vain turhaan. Jos nyt tää borelli 30300 ei nyt rutisematta irti-kytkee, niin edulistahan olis, miks ei, helpotusta mettässä ajoo sada vapaakierolle kolmitiehanlla?

San nyt hintaa ales ottamalla se toisesta paikasta, sovitelevyä joutuu teettä, ei sekään nyt muuta kun foordin se mikä etukehto missä reikää ja nejä reikää ja se irroitaja pultattua siihen

Tuli sitten tekstiä et se kytkin saattais olla hyvä . Valmet 565 sai ainakin öljypumpun pois päältä halutessaan , tosin paljon pienempi pumppu kuin Contyssasi .
Minkäköhänlainen kytkin siellä Valmetissa on? Armeijassa ajoin 500:lla ja muistan kyllä pakkasella käynnistäessä siitä vivusta vääntäneeni pumpun kytkimen auki.
700-1100 Valmnet missä on se susipaska Cesnan pumppu, on pitkä akseli ja ihan boorit mistä akseli työnnetään pois. Yksinkertainen, mutta vaikea rakennella koneeseen jälkikäteen.

Kaksoispumppu missä tuli voimaa ohjaukselle ja nostolaitteisiin . En kyllä muista et Valmet 700 olis saanut pois kytkettyä hydraulipumpun . ::)
Ei se mitään, en ikinä sitä käyttänyt silloin kun se oli vielä mahdollista.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 12.12.21 - klo:07:27
https://www.google.com/search?q=valmet+700+hydraulipumppu&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=9btQUpr5NBIKAM%252CPAsIBLgBEuyf4M%252C_%253BMmWDqKgXt_2vJM%252CYPyajIpepbPUnM%252C_%253BpHylLYIyOuS4hM%252CPAsIBLgBEuyf4M%252C_%253BwmMtUwhpPlnYAM%252CPAsIBLgBEuyf4M%252C_%253BKFvaUR541ew4nM%252Cxeapk4XHzaglGM%252C_%253Bx4U5h5YmWm0zSM%252CbMEUJRVmoUvNyM%252C_%253B16sNZLceyjSm5M%252C2ct7uYBthlilRM%252C_%253Bfsr4LhoQuZQkYM%252C2ct7uYBthlilRM%252C_%253BmWldhkz1MZW4jM%252CEN0lWO33wXQYBM%252C_%253BmEQq6azM2VLGMM%252CkUhdWtLVVapKbM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTET8FVjTUC0xxcHj60TLAiodhZNQ&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjdy5v4wt30AhWFyYsKHVVRCroQ9QF6BAgLEAE#imgrc=wmMtUwhpPlnYAM
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.12.21 - klo:09:31
Nämä olivat ajankohtaisia asioita noin 30-40v sitten, eiköhän ole jo kaikki muutettu ;D
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 12.12.21 - klo:09:34
Nämä olivat ajankohtaisia asioita noin 30-40v sitten, eiköhän ole jo kaikki muutettu ;D

En muista et Valmet 700 hydraulipumpun olis saanut pois päältä .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 12.12.21 - klo:09:36
Kun ei tuomosia valmettejä tääläpäin vaan ole ollut, niin en tiedä tommosia, Mutta siinähän on siirtoholkki ja se blogspotti vuotava valmet kuvissa oi itse pumppu moottorin hytinpuolella. Oiko vielä hihna pyöritteinen.

Mitta eikö ton vaetin kytkin idea ollut siirtoajot ja tosipakkas startit, kone lähti käyntiin, lämpenee, akku latautuu, voi jo sammutta ja kytkee pumpun, lähtee nyt lämpimällä moottorilla vaikka hydrauliikka jarruttaa
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.12.21 - klo:09:50
Kun ei tuomosia valmettejä tääläpäin vaan ole ollut, niin en tiedä tommosia, Mutta siinähän on siirtoholkki ja se blogspotti vuotava valmet kuvissa oi itse pumppu moottorin hytinpuolella. Oiko vielä hihna pyöritteinen.

Mitta eikö ton vaetin kytkin idea ollut siirtoajot ja tosipakkas startit, kone lähti käyntiin, lämpenee, akku latautuu, voi jo sammutta ja kytkee pumpun, lähtee nyt lämpimällä moottorilla vaikka hydrauliikka jarruttaa
Ikävä on ajaa kun ohjaus ei saa öljyä, pumppu on siinä hytin puolella, käyttövipu sisällä. En muista kiellettiinkö irroitus käynnissä, tuossa käytössä sillä ei ole merkitystä, miksi ei muuten voisi vastaavaa kytkentää vapauttaa käydessä?
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: klapikasa - 12.12.21 - klo:10:17
Jaa, niin se ohjaus,

Ne vanhat, mf, kytkin pohjassa, on se pumppu pois pelistä, ei erikseen mitään kytkee pois. Muistaaksen kun tulee päähän ja kytkin alhaalla, ei se nostolaitekaan toiminnu, vauhissa tai vapaalle sai varret ylös.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 12.12.21 - klo:11:31
Valmet 700 on ollut varustettu hydraulipumpun käyttövivulla . Ensimmäiset ainakin . Myönnetään , olin väärässä . ;D
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.12.21 - klo:12:09
Valmet 700 on ollut varustettu hydraulipumpun käyttövivulla . Ensimmäiset ainakin . Myönnetään , olin väärässä . ;D
700,900 ja 1100 kaikki ja taisi olla ekoissa -02 sarjalaisissakin Cesnan pumppua, ei toki irroitettavaa.
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 12.12.21 - klo:12:30
Valmet 700 on ollut varustettu hydraulipumpun käyttövivulla . Ensimmäiset ainakin . Myönnetään , olin väärässä . ;D
700,900 ja 1100 kaikki ja taisi olla ekoissa -02 sarjalaisissakin Cesnan pumppua, ei toki irroitettavaa.

700, 900 , 1100 ja ekoissa 02 Valmeteissa oli yksipumppu ja sen perässä jakoventtiili joka antoi voimaa nostolaitteille , hydrauliikalle ja ohjaukselle . Se oli vähän hankala käyttää , kylvökone ei noussut ilman kaasun painallusta elikkä vaati kierroksia päisteessä ennen kuin alkoi nostamaan .
Otsikko: Vs: Kytkin hydraulipumpulle.
Kirjoitti: sorkkis - 18.12.21 - klo:07:53
Vanhemmissa kaivinkoneissa on toteutettu mekaanisia kytkimiä . Kylmä käynnistyksen ja siirtoajon vuoksi .