Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jonni - 15.11.21 - klo:22:16
-
Kumpaako rengasta laittaisitte alle: Mitas vai Petlas (ikh) ? Pitäis uusia n. 130hv nelivedon takarenkaat.
Onko nämä edullisen pään renkaat sopivat alle 100ha peltoviljelyyn, ei raskaaseen urakointiin sopivat?
-
Bkt vois olla kanssa hyvä vaihtoehto,pellolla ihan ok rengas ja talvipito ainakin omasta mielestä kohtuullinen jos sille haluaa laskea arvoa
-
Mitaksen omistama halpamerkki on Cultor, ja ne laitoin toiseen traktoriin (110 hp) jo 6-7vuotta sitten. Minusta ihan ok renkaat. Vähän epäilen, että vierintäkehä olisi hieman edeltäjiään Goodyeareja pienempi. Ei kuitenkaan haittaa. Toiseen 125hp tuli BKT:t viime vuonna ja ihan ok toimii, mutta kokemus on vielä kovin lyhyt. Kahden tilan hommat tehdään, yhteensä n. 150 ha.
Nykyisin tuossa lähellä on niin hyvä BKT- kauppias, että varmaan seuraavatkin tullevat olemaan BKT:tä.
-
Eikös Mitas ole nykyään ihan laatumerkki, itsellä ihan hyvät kokemukset, Petlaksesta en tiedä. BKT kanssa ihan ok.
-
Kokemusta löytyy useammankin laisista renkaista, niin halvoista kuin kalliista.
Bkt:t on yhdessä koneessa eturenkaina pyörineet jo +2500 tuntia sisältäen runsaasti tieajoa ja raskasta vetotyötä. Koneessa myös etukuormain, joten painoakin on päällä ollut. Renkaat ovat vieläkin hyvässä kunnossa, pintaa reilusti ja kuluneet tasaisesti. Talvipito on riittävä, tuolla koneella ajetaan käytännössä kaikki talviajo ja tehdään lumityöt. Pysyvät myös pyöreinä, ei suuremmin pompota vaikka olisi seissyt yli viikon.
90- luvun pikku nelivedossa on jotkut halvat turkkilaiset renkaat, oiskohan olleet Seha-merkkiset. Ihan ok hintaan nähden. Talvipidosta ei niin kokemusta kun yleensä ketjut päällä. Mitä nyt vähäisestä kokemuksesta sanon niin kyllä niillä pärjää. Aivan helkutin kovat meinaavat kyllä olla. Ja seisomisen jälkeen pompottavat melkoisesti. Ihan riittävät vähäisiin mettäajoihin kun kesän kone viettää riviviljelytassut alla. Tiedä sitten voiko näitä verrata petlakseen, itse olen vaan aina rinnastanut näihin "harrasterenkaisiin".
Michelin pysyy pyöreänä ja ei kovin paha kulumaan. Talvipidon tietänee kaikki... Kesällä erinomainen. Kun nuo on ajettu loppuun taidan Bkt:t pyöräyttää alle, ei uutta Xeobib sarjaa kyllä raski ostaa.
-
ite oon tyytyväinen noihin bkt hin net on ollu hinta/laatu suhten ihan käyvät ja miulla tuo etukuormain käytössä vaihtelevin hommin..
-
Mitas ja BKT hinta ero noin100 eur alvilla. Taidan kokeilla BKT kun kokemukset suht ok.
Saa jäädä petlas ikh hyllyyn
-
Koitahan kysyä vielä tarjous IKH:n renkaita myyvältä rengasliikkeeltä tai suoraan pääkallopaikalta GRI:n renkaista. Vastaava korkeus ja leveys kuin BKT:ssa eli jotakuinkin nimellismitoissaan, ja muutenkin hyvän oloinen rengas. Hinta ollut kilpailukykyinen. Nyt on varmasti jo niistäkin enemmän kokemusta. Kasvava merkki tällä hetkellä.
-
^^
Renkaista en tiedä muuta paitti BKT on ihan hyvä. Mutta ...
Tuosta IKH myymälöiden hinnoittelusta ja kunnollisista tarjouksista. Joskus olin ostamassa tai etsimässä tietoja keltaisesta "oudonmallisesta" Optima akusta. Sellaista en ollut ikinä fyysisesti nähnyt kun olin IKH myymälästä akkuja kysellyt. Punaisille paskoille olin OVHn sieltä saanut. Soitin sitten IKH pääkallolle ja kysyin hyvää tarjousta , niin käskivät kysyä paikallisesta myymälästä. Hinta oli jotain 300 hujakoilla silloin. Onneksi sitä ei siis myymälässä ollut ja silloinen varaosamyyjä katsoi netistä hintaa ja sanoi, että ei kait akku voi noin kallis olla. Soitti itte pääkallolle ja hinta oli 200 pyörteissä. Tytyväinen olen ollut akkuun ja hintaan. Harmi että myyjä on kalasteltu muihin hommiin :( Nykyisillä käsitys alennuksista on enää loppu senttien pyöristystä
-
www.techmot.com.pl
Tuolta oon tilannu renkaita. On edullisia ja hyvä palvelu. Sieltä saa myös varaosia ja tarvikkeita. Rahti oli lavalliselle renkaita 50e että ei ole sekään pahanlainen. Amerikan kielellä onnistuu asiointi.
-
Hinta ei ole se oleellinen asia renkaassa vaan sen ominaisuudet. Ja se kestävyys kulumisen osalta on sitten se tärkein. Onko merkitystä muutaman satasen säästöllä jos halpa/edullinen rengas kuluu sileeksi 1000-2000 tuntia aiemmin kuin se hiukan kalliimpi. hintaero on silloin hyvinkin tasoittunut sen arvokkaamman renkaan hyväksi. Itse olen tämän kokenut.
-
Hinta ei ole se oleellinen asia renkaassa vaan sen ominaisuudet. Ja se kestävyys kulumisen osalta on sitten se tärkein. Onko merkitystä muutaman satasen säästöllä jos halpa/edullinen rengas kuluu sileeksi 1000-2000 tuntia aiemmin kuin se hiukan kalliimpi. hintaero on silloin hyvinkin tasoittunut sen arvokkaamman renkaan hyväksi. Itse olen tämän kokenut.
Tuo on totta. Omat BKT traktoreissa joilla ajetaan ehkä vuodessa 50-100h joten taitaa loppua vuodet ennemmin kuin renkaat. Mutta Continentaalia en ainakaan ikinä osta.
-
Noo mulla ei ole enää ajankohtaista tuo renkaiden hankinta, terapia traktorissa jotkut halpikset rättipyörät, menee näillä eläkeläisen ajoilla. Mut jos on paljon tieajoa nuo itämaiset renkaat kyllä ovat hyvinkin kuluvaa tavaraa, toisaalta kun niissä on sitä kumiainesta enempi se pito on talvikeleillä hiukan parempi. Muovi kun on jäätiköllä liukas, mutta siihen onsitten kyllä omat niksinsä.
-
Micheliinistä loppui sivut ennen kulutuspintaa ;D
-
petlas TA110 alla , hyvin pitää talvellakin ei moitittavaa . Toisessa ristikudos sehat jotka vielä paremmat kun ei tarvinnut laittaa eres ketjuja takatuuppariin kun meni mettään 8)
-
ei tarvinnut laittaa eres ketjuja takatuuppariin kun meni mettään
Lähtikö rasasta :o
-
ei tarvinnut laittaa eres ketjuja takatuuppariin kun meni mettään
Lähtikö rasasta :o
:D Aivan kuskin omasta tahdosta mettään
-
ja kun kattoo millasilla kuormilla net tuolla kulki vanhoissa kuvissa niin nää nykyvärkit vaikuttaa jotenkin nössöiltä.
-
Jossain lehdessä haastateltiin jotain ukkoa joka on tehnyt näitä mainos kuvia, niin kuormat oli kuulemma onttoja. Mutta olihan ne oikeassa työssäkin valtavia kuormia mitä ajoivat, veto kärryssä, mutta traktorissa eikä kärryssä jarruja
-
Jossain lehdessä haastateltiin jotain ukkoa joka on tehnyt näitä mainos kuvia, niin kuormat oli kuulemma onttoja. Mutta olihan ne oikeassa työssäkin valtavia kuormia mitä ajoivat, veto kärryssä, mutta traktorissa eikä kärryssä jarruja
Kyllä 1970-luvulla juurikassouvissa käytettiin raskaassa kuorma-auton perästä tehdyssä kärryssä paineilmajarruja, joita tiettävästi käytettiin käsivivulla. Jokin 270 Leylantti ei olisi risteykseen tullessa polkimella pidäteltynä päästänyt kuin pahanhajuista savua jarrupönttöjen rasvasta ja maalista. Loivaankin ylämäkeen pinnisteli kakkosvaihteella ylös. Sama kuski ajoi korkeita tukkikuormia omatekoisella kärrykuljettimella. Kun ajoin polkupyörällä kuorman perässä, ja pidäteltiin seuraavaan risteykseen, niin ne puolipyöreät jarrukelloista tulevat tangot kääntelivät rumpujen jarruvipuja.
Volvo T800 - sarjan traktori oli myös näkösällä täällä päin, niissäkin jo käytettiin erillisjarruja.
-SS-
-
Reki,hytitöntraktori puoliteloilla,kuormaaja,tällä yhdistelmällä ennen ajoivat miehet paljon puita.Veikkaisin ettei pullamössösukupolvelta onnistuisi.
-
Reki,hytitöntraktori puoliteloilla,kuormaaja,tällä yhdistelmällä ennen ajoivat miehet paljon puita.Veikkaisin ettei pullamössösukupolvelta onnistuisi.
Ja ennen ajoa ne piti hakatakin. Ilman Ponsse Optia.
Aika nopeasti alkoivat urakkamiehillä kaikenlaiset vaneri-, pressu- ym koppirakennelmat kyllä yleistyä. Jos siis työkseen ajoi.
-
Reki,hytitöntraktori puoliteloilla,kuormaaja,tällä yhdistelmällä ennen ajoivat miehet paljon puita.Veikkaisin ettei pullamössösukupolvelta onnistuisi.
Ja ennen ajoa ne piti hakatakin. Ilman Ponsse Optia.
Aika nopeasti alkoivat urakkamiehillä kaikenlaiset vaneri-, pressu- ym koppirakennelmat kyllä yleistyä. Jos siis työkseen ajoi.
Löytyykö tekijöitä noihin tältäkään palstalta ?
Tottumista vaatii jokainen työ . Itse olen raskaassa työssä mutta puita kun kaataa huomaa et harjoitusta tarvii .
Kylmäkyyti traktorilla kertoo mukavasti entisajan metsäsouveista . Pitkiä matkoja ajettu savotalle ja pitkää päivää painettu korjuuhommissa .
-
Se on kyllä ollut kylmää kyytiä kun Majorilla tai muilla aikalaisilla on päästelty menemään. Itse olen sen verran märkäkorva etten niillä ole talvella pahemmin tiellä ajellut, mutta tuollainen Taavi hyttinen taavetti tuli kyllä tutuksi metsässä. Kylmää oli sillä ajella, 803 valmetti olikin sitten jo liki sauna
-
Kylmäähän se on ollut aikoinaan.Tältäkin kylältä oli isäntiä jotka menivät Kemijärvelle savottaan.Majurissa rettukoppi ja eikun menoksi,700 km/sivu.
-
Matkat on ollut ihan järjettömiä mitä on silloin ajettu. Nyt jos joku lähtisi talveksi töihin ja ajaisi tuon matkan niin pidettäisiin pöpinä
-
Matkat on ollut ihan järjettömiä mitä on silloin ajettu. Nyt jos joku lähtisi talveksi töihin ja ajaisi tuon matkan niin pidettäisiin pöpinä
Se on silloin ollut elinehto , kokomaalle .
-
Niin oli. Mutta ei se niitä matkoja muuta. Pitkä mikä pitkä
-
Niin oli. Mutta ei se niitä matkoja muuta. Pitkä mikä pitkä
Totta kai oli . Pohjoisessa eivät tykänneet etelämpää tulevia metsätyömiehiä ja menivät lakkoon . Turhaan lakkoilivat ja joutuivat palaamaan töihin . PikkuValmetit ja Zetorit käännytettiin työmailta pois . Zetkan olisi saanut käymään kovilla pakkasilla kuten Majoritkin puolipuristimen avulla . Tilanne muuttui -60 luvulla jolloin Zetoreilla käynnistettiin muita traktoreita .
-
Niin oli. Mutta ei se niitä matkoja muuta. Pitkä mikä pitkä
Totta kai oli . Pohjoisessa eivät tykänneet etelämpää tulevia metsätyömiehiä ja menivät lakkoon . Turhaan lakkoilivat ja joutuivat palaamaan töihin . PikkuValmetit ja Zetorit käännytettiin työmailta pois . Zetkan olisi saanut käymään kovilla pakkasilla kuten Majoritkin puolipuristimen avulla . Tilanne muuttui -60 luvulla jolloin Zetoreilla käynnistettiin muita traktoreita .
tokko fergusonniakaan saatu käyntiin ilman zetoria :o :o :o :o
-
Ja valot oli huonoja, remontit tehtiin petromaksin valossa eikä hehkulamppu valonheittimetkään mitään riemunkiljahduksia tuota nykyvaloihin tottuneelle kuorman teossa. Pohjoisessa vielä sitä pimeää riittää.
-
Kannattaako Mitaksista ((AC65) maksaa lisähintaa BKT:hen (657) verrattuna?
-
Kannattaako Mitaksista ((AC65) maksaa lisähintaa BKT:hen (657) verrattuna?
Miten käy koko? BKT taitaa olla pienimmästä päästä?
-
Kannattaako Mitaksista ((AC65) maksaa lisähintaa BKT:hen (657) verrattuna?
Miten käy koko? BKT taitaa olla pienimmästä päästä?
Taulukkojen mukaan taitaa halkaisijassa olla 3 mm ero etsimässäni koossa.
-
Kannattaako Mitaksista ((AC65) maksaa lisähintaa BKT:hen (657) verrattuna?
Naapuri kyllä kehui BKTtä paremmiksi kuin mitakset. Tiedä sitte. Ite kyllä laitan tauruksien tilalle BKTeet
-
Kannattaako Mitaksista ((AC65) maksaa lisähintaa BKT:hen (657) verrattuna?
Naapuri kyllä kehui BKTtä paremmiksi kuin mitakset. Toedä sitte. Ite kyllä laitan tauruksien tilalle BKTeet
Taitaa Mitas kuulua nykyään jo laatumerkkeihin, ei ilmeisesti BKTkaan huono ole.
-
itellä mitaksista paloja hakuista irti mut bkt kuluu tasaseen.. lie pehmeempi aines? ite ainakii tyytyväinen bkthen.
-
itellä mitaksista paloja hakuista irti mut bkt kuluu tasaseen.. lie pehmeempi aines? ite ainakii tyytyväinen bkthen.
Eipä edes ketjut ole Mitaksista paloja vieneet. Kummat siis pehmeämmät?
-
niin, luulen et bkt on pehmeempi.. mitaksesta kulmista paloja kivien takia. ei kait ketjut nyt paloja irrota?
-
Täällä kun näyttää olevan renkaista asiantuntemusta, niin mikä merkki olisi kooltaan suuremmasta päästä, siis halkaisija tai vierintämatka?
Jälkikasvu tarvis nyykkäriin uudet etuset, 600/65-28. Takana on Dneprashina 710/70-38, ja nämä Dneprot on reilusti kokoaan suuremmat halkaisijaltaan, Nyt edessä alla olevat kuluneet Contit tuntuu liian pieniltä, varsinkin kääntyessä kun koneessa vielä SS -akseli, menee ulompi pyörä pirun kaukaa, ajettavuus kärsii ja kestävyys pelottaa...
-
Täällä kun näyttää olevan renkaista asiantuntemusta, niin mikä merkki olisi kooltaan suuremmasta päästä, siis halkaisija tai vierintämatka?
Jälkikasvu tarvis nyykkäriin uudet etuset, 600/65-28. Takana on Dneprashina 710/70-38, ja nämä Dneprot on reilusti kokoaan suuremmat halkaisijaltaan, Nyt edessä alla olevat kuluneet Contit tuntuu liian pieniltä, varsinkin kääntyessä kun koneessa vielä SS -akseli, menee ulompi pyörä pirun kaukaa, ajettavuus kärsii ja kestävyys pelottaa...
Firestone, BKT
Kannattaa katsoa rengasvalmistajan taulukoista korkeus , ym tiedot
-
ja kannattaa jopa mittanauhalla kattoa se vierintämatka. nuo taulukot on joskus joillain merkeillä hieman epätarkkoja.. syytä en tiijä.
-
Ottaisin rengasmyyjään yhteyttä, vaikuttaa moni asia.
https://raussilanrengas.com/auton_renkaat_2_2
Muutaman kuvan joutui lähettämään, palvelu oli ok, löytyi sellaiset rekaat mitä hain, osa oli hyllyssä osa tuli vähän käytettynä.