Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eevertti - 02.11.21 - klo:06:58
-
Mistähän löytyisi 275 Massikkaan jarruvaijeri?
En ole löytänyt nettikaupoista ja ikh:n tiskilläkin pyöriteltiin päätä.
Jarrussa siis kaksi vaijeria noin 165-170cm pitkiä.
Hassu viritelmä kaiken kaikkiaan mutta onhan noita 275 niin paljon Suomessa että luulisi vaijeri jostain löytyvän. Koppi on vissiin palmun tekosia.
-
Eikös 2xx sarjassa ole hydrauliset jarrut
-
Ei ainakaan tässä yksilössä
-
Onko alkuperäisosaa kysytty?
-
Eikös käyttöjarru ole nestevälitteiset ?
Ja käsijarru vaikerivälitteinen?, tai tangolla vuosimallista
Riippuen.
-
No siis tuo palmun hytti on rakennettu niinsanotusti päälle. Jarrupolkimilta lähtee vaijerit hytin alle. Käsijarru on samassa, tavallaan lukitsee jarrupolkimen ala-asentoon. Engelsmannissa on varmaan hydrauliset jarrut mutta tässä suomihytissä on päädytty tuollaiseen ihmeelliseen vaijerivälitykseen.
-
Tuossa kuvassa näkyy polkimet joilta vaijerit lähtee lattian alle.
-
Olisko insinööritoimisto palmulla vielä osia,
Nakkilassa, sama joka hytinkin tehnyt.
Ei niin kauaa kun vielä maastullissa kuulutti osia ohjaamoon.
Hankala homma jos alkuperäisiä ei enää saa,
-
Täytyypä kysäistä sieltäkin.
-
Jees jees.
Kiitos vinkeistä.
Palmulta löytyy.
Postikuluineen 207€/kpl.
Elämä on :-[
-
Onkohan samaa erää mitä on käytetty hyttien teon aikaan? Ja hinta silloin ollut 20 mk.
-
Varmaan.
Kysynnän ja tarjonnan laki.
-
Onkohan samaa erää mitä on käytetty hyttien teon aikaan? Ja hinta silloin ollut 20 mk.
Ehkä 200mk lähempänä totuutta, eikö ole kuitenkin hyvä että joku niitä varastoi ja myykin tarvitseville?
En rakennetta tunne enkä osaa sanoa olisiko korvattavissa jollain muulla, kyseessä kuitenkin turvallisuuteen vaikuttava osa.
-
On oikein hyvä että löytyi uudet ja oikeanlaiset. Lähinnä kommentillani tarkoitin noin 30vuodessa tapahtunutta rahan arvon muutosta ja kustannusten nousua, toki Palmullekin on tullut vuosien aikana kuluja noista. Varastotilan tarve, korko, laskenta kerran vuodessa niin toki heille kuuluu siitä täysi korvaus
-
Vanhempiin verkuihin saattaa löytyä osaa myös Hankkijalta vieläkin, aikoinaan niillä kun oli päämerkkinä niin osiakin vielä monenmoista siellä hyllyissä. Ja joson sellanen ferkun aikainen varaosamyyjä hän löytää osan hetkessä ilman läppärin selaamista.
-
Ei löytynyt paikalliselta hommoojalta eikä lantmäntiltä. Kai ne osat hukkuu vuosien varrella kun edustus vaihtuu ketjulta toiselle.
Tosiaan nuo jarrut on kyllä ihan hyvä olla kunnossa vaikkei kyseinen massikka nyt ihan hurjissa töissä enää nykyään olekkaan.
Ja onneksi ei ole oma vaan naapurin isännälle tässä osia etsin kun ei ole naapurilla tämä atk hallussa :)
-
Vanhempiin verkuihin saattaa löytyä osaa myös Hankkijalta vieläkin, aikoinaan niillä kun oli päämerkkinä niin osiakin vielä monenmoista siellä hyllyissä. Ja joson sellanen ferkun aikainen varaosamyyjä hän löytää osan hetkessä ilman läppärin selaamista.
#### tokkopa löytyy enää, aika tehokkaasti ovat inventoineet
” väärän” merkkiset varaosat, nyt. Hukkaavat parhaillaan johon deeren ja sampon
Hajanaisia varaosia, Huutokaupat. Comissa. Eniten tarjoavalle………
-
ja ns. löytölaareista olen ponkannu monta hyötyllistä osaa vanhoihin koneisiin.. jopa valtuun.
-
ja ns. löytölaareista olen ponkannu monta hyötyllistä osaa vanhoihin koneisiin.. jopa valtuun.
Nykyään ei saa olla mitään varastossa. Eikö se tuohon perustu Hankkijan myydään eniten tarjoavalle huutokaupat.comissa tehdyt hävityksetkin. Pahintahan tuo taktiikka on vaikka Lavalin varaosissa. Tilataan saksasta jos ei jonkun huoltomiehen autoon oo sattunut jäämään :( Ja postin aikataululla sekin venyy ja uutta ei Suomeen sitten enää tilata "jemmaan" vaikka osa olisi milkkarin osa, joita käytössä runsaasti.
-
Jos oikein mahdottomaksi menee niin jostain muusta sopivasta vaijerista saanee ehkä modifioitua toimivan. Noita on kuitenkin maailmassa aika montaa pituutta ja sorttia olemassa. Riittävän isoon autovaraosaliikkeeseen malli mukana, ruuhka-ajan ulkopuolella :-).
Alalla pitkään ollut varaosaguru osaa tunnistaa mahdolliset vaihtoehdot alkuperäisen nähtyään.
-
mutta mistä sellaisen gurun nykyään löytää? monta hyää on jääny/laitettu eläkkeelle ja nuoret klopit ei taho jaksaa moisia enää pähkäillä, menöö liikaa aikaa... ite huomannu tuon tojon kans moisen..
-
mutta mistä sellaisen gurun nykyään löytää? monta hyää on jääny/laitettu eläkkeelle ja nuoret klopit ei taho jaksaa moisia enää pähkäillä, menöö liikaa aikaa... ite huomannu tuon tojon kans moisen..
Riippuu varmaan paikkakunnasta.
Mulla on tuttuna yksi yksinyrittäjä joka on pitänyt ketjuun kuuluvaa varaosa- ja tarvikekauppaa jo muutaman vuosikymmenen... hiukan vanhemmasta peruskalustosta kerran vilkaisee kulkuvälinettä ikkunasta ja ottaa kyselemättä hyllystä juuri oikean osan; hyvä ettei kaivattu osa ole tiskillä ennen kuin on ehtinyt ulko-ovea avata ja astua sisään :-)
Toinen vaihtoehto on sitten joku Motonetin tapainen, sielläkin on yleensä aina joku varaosamyyjä joka oikeasti tuntee osavalikoiman. Tai ainakin Lahden toimipisteessä on.
-
mutta mistä sellaisen gurun nykyään löytää? monta hyää on jääny/laitettu eläkkeelle ja nuoret klopit ei taho jaksaa moisia enää pähkäillä, menöö liikaa aikaa... ite huomannu tuon tojon kans moisen..
Mulla on tuttuna yksi yksinyrittäjä joka on pitänyt ketjuun kuuluvaa varaosa- ja tarvikekauppaa jo muutaman vuosikymmenen... hiukan vanhemmasta peruskalustosta kerran vilkaisee kulkuvälinettä ikkunasta ja ottaa kyselemättä hyllystä juuri oikean osan; hyvä ettei kaivattu osa ole tiskillä ennen kuin on ehtinyt ulko-ovea avata ja astua sisään :-)
Noille saa nostaa kyllä hattua,ilo asioida tuollaisissa paikoissa. Kokemusta Vuorenmaan paikallisesta toimipisteestä laakerien ja erilaisten hihnojen ostosta,ei tarvi plarata varaosakirjoja...muuta kuin hakee varaston hyllyltä kun sanoo mikä kone ja paikka.
-
mutta mistä sellaisen gurun nykyään löytää? monta hyää on jääny/laitettu eläkkeelle ja nuoret klopit ei taho jaksaa moisia enää pähkäillä, menöö liikaa aikaa... ite huomannu tuon tojon kans moisen..
Mulla on tuttuna yksi yksinyrittäjä joka on pitänyt ketjuun kuuluvaa varaosa- ja tarvikekauppaa jo muutaman vuosikymmenen... hiukan vanhemmasta peruskalustosta kerran vilkaisee kulkuvälinettä ikkunasta ja ottaa kyselemättä hyllystä juuri oikean osan; hyvä ettei kaivattu osa ole tiskillä ennen kuin on ehtinyt ulko-ovea avata ja astua sisään :-)
Noille saa nostaa kyllä hattua,ilo asioida tuollaisissa paikoissa. Kokemusta Vuorenmaan paikallisesta toimipisteestä laakerien ja erilaisten hihnojen ostosta,ei tarvi plarata varaosakirjoja...muuta kuin hakee varaston hyllyltä kun sanoo mikä kone ja paikka.
Tuolla tyylillä Latvalasta sai purkuosaa , kun Jussi oli parhaimmillaan. Numerot oli päässä ja osat muistissa, niiden paikkakin vaikka olis pihalla romus vielä kiinni. Nyt Jussin ollessa eläkkeellä puimurien varaosat kait lähinnä runkoja jotka odottavat sulatukseen lähtöä. Ainakaan kukaan ei enää kehu sieltä saaneensa mitään :(
-
ite kans muistelee kaiholla jaskaa joka tiesi jo ennenkui osaa kerkis sanoa mistä puute... ei tarvinna tietsikkaa ja harvoin kirjaa.. nyt olen monasti törmänny näihin " kaikkitietäviin" teineihin jokka väittää jopa ettei sellasta olekaan.!!! paras ku kyselin ööliputsaria ford 5610 mark III seen. ei ole olemassakaan kun nosti katseen tietsikan yli...
-
ite kans muistelee kaiholla jaskaa joka tiesi jo ennenkui osaa kerkis sanoa mistä puute... ei tarvinna tietsikkaa ja harvoin kirjaa.. nyt olen monasti törmänny näihin " kaikkitietäviin" teineihin jokka väittää jopa ettei sellasta olekaan.!!! paras ku kyselin ööliputsaria ford 5610 mark III seen. ei ole olemassakaan kun nosti katseen tietsikan yli...
Millä tavalla 5610 Mark III öljynsuodatin sitten poikkeaa muista nelisylinterisistä Fordeista, jos sitä ei jotenkin löytynyt ? Onko suodattimen kierre eri ?
-SS-
-
no ei millään tavoin. ihan sama suotin käy moneen muuhunkin malliin mutta kun myyjä ei tienny etes muita kuin 6600 mallin ni tuolleen osas hoitaa hommansa. siis ihan väärällä alalla ja asenteella työpaikalla. onneks sai kenkää heti koejakson jälkeen. nykyään vaan on hankalaa kun ei enää muuta kuin tietsikkaohjelma käytössä ja se ei ihan kaikkea vanhaa pitä sisällään. jopa hyllystä löytynny osa jota ei ole ohjelmassa..
-
no ei millään tavoin. ihan sama suotin käy moneen muuhunkin malliin mutta kun myyjä ei tienny etes muita kuin 6600 mallin ni tuolleen osas hoitaa hommansa. siis ihan väärällä alalla ja asenteella työpaikalla. onneks sai kenkää heti koejakson jälkeen. nykyään vaan on hankalaa kun ei enää muuta kuin tietsikkaohjelma käytössä ja se ei ihan kaikkea vanhaa pitä sisällään. jopa hyllystä löytynny osa jota ei ole ohjelmassa..
Paikkakunnan huomioon ottaen normaali tapaus . Jos ei tojoon löydy varaosaa rekisterinumeron perusteella niin parempi vaihtaa alaa .
Tietokone on välttämätön nykyisessä järjestelmässä koska osia on niin valtavan paljon ja sopivat ristiin .
-
Joskus aikoinaan pösöön motonetista takajarrun osia/kenkiä tavoittelin. Löytyhän ne vaikka myyjätytteli kertoi että kyseisessä vuosimallissa on kolmenlaisia jarruja.Sillä oli asiantuntemusta alalta, ja on hän vieläkin kyseisessä liikkeessä varaosamyyjänä. Meillä on ihan jo suhde kun liki kaksikymmentä vuotta olen häntä käyttänyt hyväkseni,,, siis varaosia hankkiessani, automerkit on vaihtuneet mutta myyjä ei.
-
Mallin kanssa monet ovat tiskillä, varsinkin jos on jokin pieni sähköosa tai vastaava. Harvoin vain uskaltaa ottaa riskiä, että joutuu odottelemaan pitkään ja kone on purettuna jossakin hankalassa paikassa. Ongelmat tulevat usein etukäteen tilauksissa, ja pyhäpäivänä sitten huomaakin, ettei se sopinutkaan.
-SS-
-
Palmulta tilasin omaankin muutama vuosi sitten. Se vaijeri on ihan spesiaali, vaippa on teräputkea ja päät sekä kiinnitys ihan omansa. Tuskin oli vanhaa varastoa koska ei ihan sopinut suoraan vaan piti vähän antaa rälläkkää polkimen pään kiinnitykselle että sopi, sen verran eri muotoinen alkuperäiseen verrattuna.
Jarruthan on näissä vaijerilla vain alkupään koneissa (n. -85), muissa tankovälitteiset.