Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 21.08.21 - klo:09:29

Otsikko: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: metsajussi - 21.08.21 - klo:09:29
Miten hyvin nuo vaonlevittimet pelaavat?
Kyseessä Överum/Agrolux AX-siipi ja 650 rengas. Jälki on vähän vaihtelevaa;  jos säätää niin että syksyllä näyttää tasaiselta niin keväällä maan painuttua ei enää näytä. Ja eka lumituisku jo paljastaa että ekan viilun kanssa on ongelmaa. Mullalla pyörä painaa edellistä alas ja kiilaa sivulle --> eka viilu kaatuu enemmän ja jää painauma. Maalajin vaihtuessa kovemmaksi pyörä saattaa taas päättää toisinaan kulkea enemmän kyntämättömällä jolloin 1. leveys on jälleen pielessä.  Erityisen kiva lohkoilla jotka olisi hyvä saada  kunnolla tasaisiksi tulevaa heinää varten, teettää paljon turhaa äestelyä ja sittenkin vielä kyntöjakoiset urat tuntuvat seuraavana vuonna pellossa.
Kapeammalla renkaalla testattuna toimii ongelmitta mutta se ei ole nyt tässä se helpoin vaihtoehto.

Toimiiko avartimet vanhan nurmen kynnössä vai tuleeko sotkua?
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: roadrunner - 23.08.21 - klo:19:54
Kyllä toimii.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: metsajussi - 24.08.21 - klo:09:04
Kiitos, pitääpi hankkia moiset.

Ovatpa keksineet noille hintaa, kolmen koukun kaupassa pari yli 500 e. Olisikohan jossain muualla halvemmalla..
Kiertokanki.com:issa vähän erinäköiset 29 e.. Ööh. Laadussakin voi olla eroa mutta...

https://www.hankkija.fi/Koneet/varaosat/maanmuokkaus/maapuolileikkuri-vasen-uusi/
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=index&cPath=2361_2362_1835_2371_2373
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: roadrunner - 24.08.21 - klo:20:29
Eihän se aivan samanlainen viilu tule sen avartimen kanssa, mutta siedettävämpi kuin 650 tallaamassa vaossa.
Itse ostin aikanaan lemkenin osista ne leikkurit. Maapuoleen vain pultilla kiini. Toistakymmentä vuotta on hangattu, ja vieläkin ovat siedettävässä kunnossa.
En enää muista hintaa, kun on niin kauan aikaa, mutta ei ne minusta kauhean kalliit olleet.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: rantsi - 24.08.21 - klo:21:02
Grene..
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: rane - 25.08.21 - klo:10:26
Kvernellä 28 siipi tekee avaramman vaon, onko överumilla vastaavaa vaihtoehtoa?
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: metsajussi - 25.08.21 - klo:12:43
Kvernellä 28 siipi tekee avaramman vaon, onko överumilla vastaavaa vaihtoehtoa?

Kolmea eri muotoa (ja näitä raudalla, säleillä tai muovilla) on kai tarjolla, mutta eroa vaon leveydessä ei kai hirmusti ole.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: roadrunner - 26.08.21 - klo:06:55
Tämmöiset ne mulla käytössä.

https://verkkokauppa.turunkonekeskus.fi/tyokoneiden-varaosat/kyntoaurat/lemken-aurojen-osat/154436-vaon-avarrin-bfm-3-vasen-lemken-juwel?controllerUri=product
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Pro - 27.08.21 - klo:17:28
Miten hyvin nuo vaonlevittimet pelaavat?
Kyseessä Överum/Agrolux AX-siipi ja 650 rengas. Jälki on vähän vaihtelevaa;  jos säätää niin että syksyllä näyttää tasaiselta niin keväällä maan painuttua ei enää näytä. Ja eka lumituisku jo paljastaa että ekan viilun kanssa on ongelmaa. Mullalla pyörä painaa edellistä alas ja kiilaa sivulle --> eka viilu kaatuu enemmän ja jää painauma. Maalajin vaihtuessa kovemmaksi pyörä saattaa taas päättää toisinaan kulkea enemmän kyntämättömällä jolloin 1. leveys on jälleen pielessä.  Erityisen kiva lohkoilla jotka olisi hyvä saada  kunnolla tasaisiksi tulevaa heinää varten, teettää paljon turhaa äestelyä ja sittenkin vielä kyntöjakoiset urat tuntuvat seuraavana vuonna pellossa.
Kapeammalla renkaalla testattuna toimii ongelmitta mutta se ei ole nyt tässä se helpoin vaihtoehto.

Toimiiko avartimet vanhan nurmen kynnössä vai tuleeko sotkua?

Toimivat kyllä. Itellä oli Överum Xcelsior neljä ja viisi siipisenä. Neljä siipistä ei saanut säädettyä kaikille maalajeille 650 renkaalle mitenkään ilman avarrinta. Vaihdoin viisi siipiseen missä oli hydr. viilun leveyden säätö ja ei mitään ongelmaa. En jäänyt tutkimaan ongelmaa kun vaihtamalla parani, siipi oli sama molemmissa.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: metsajussi - 27.08.21 - klo:20:01
viisi siipiseen missä oli hydr. viilun leveyden säätö ja ei mitään ongelmaa. En jäänyt tutkimaan ongelmaa kun vaihtamalla parani, siipi oli sama molemmissa.

Millä tuumilla noilla säädettävillä kynnät - ilmeisesti eri asetuksella kuin entisillä kiinteillä?
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Pro - 28.08.21 - klo:08:50
viisi siipiseen missä oli hydr. viilun leveyden säätö ja ei mitään ongelmaa. En jäänyt tutkimaan ongelmaa kun vaihtamalla parani, siipi oli sama molemmissa.

Millä tuumilla noilla säädettävillä kynnät - ilmeisesti eri asetuksella kuin entisillä kiinteillä?

Ihan maalajin mukaan, kaikilla. Eka viilu oli se vaikein säädettävä.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: T.Rollaattori - 29.08.21 - klo:11:11
Kvernellä 28 siipi tekee avaramman vaon, onko överumilla vastaavaa vaihtoehtoa?

Ei 650 rengas tuonnekaan kunnolla sovi. 580 varmaan olisi passeli.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Make - 29.08.21 - klo:12:52
600 millisill kynnetty 8 siivellä 14". Hiukanpainaa viilua, muttei pahasti. Nyt pitäis yrittää 710 millisillä, 28 siivellä ja vaonavartimella.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: traktorikuski - 29.08.21 - klo:20:50
600 millisill kynnetty 8 siivellä 14". Hiukanpainaa viilua, muttei pahasti. Nyt pitäis yrittää 710 millisillä, 28 siivellä ja vaonavartimella.

Naapurilla 710 milliset ja 28 siivet ja jälki ihan nättiä ilman mitään avarrinta. Kannattanee silti kokeilla.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Hanttapuli miäs - 22.09.23 - klo:22:08
Tuli taas syksy ja alkoi kyntöhommat kiinnostamaan. Meitillä on sellainen pikkasen vahvempi traktori mutta se ei oikein kvarnelandin aurojen eteen sovellu siksi että yksi viilu jää puoliksi renkaan alle. Pitää heikommilla vetureilla siksi vääntää.

Mites tällainen vaonavarrin niinkuin toimii? Niitä härpättimiä on myynnissä mutta en kyllä avartimen muodosta oikein tiedä mihis se laitos tulee ja miten se nyt vakoa avartaa niinkuin käytännössä viimeisessä aurassa.

Yhden kuvan aparaatista mahdollisesti näin ja sen perusteella se rauta niinkuin veistäis ajamattomasta maasta palan pois ja ilmeisesti sitten siitä ajetaan päältä seuraavalla reisulla vai?

Toinen kysymys kun oikein ole tullut kynnettyä viime vuosina. Järkytyin kun katsoin paljon uudet kapeatkin aurat maksaa. Miten näissä joku tarvii jotain gps-paikannusta? Eikös niinkuin kyntö ole kaikkein helpoin seurata vanhaa jälkeä. Ajaako porukka maistissa vai mihin sitä gpsää oikein tarvitaan.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Hanttapuli miäs - 23.09.23 - klo:00:05
Joo vähän silleen toimivat kuin päättelin. Jos jota kuta jatkossa kiinnostaa niin Lemkenin manuskassa oli hyvä kuva pdfn sivulla 48.

https://www.turunkonekeskus.fi/media/tiedostot/kayttoohjeet/175_4002_ba_variopal_fi_05.pdf (https://www.turunkonekeskus.fi/media/tiedostot/kayttoohjeet/175_4002_ba_variopal_fi_05.pdf)
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: traktorikuski - 23.09.23 - klo:09:06
...
Toinen kysymys kun oikein ole tullut kynnettyä viime vuosina. Järkytyin kun katsoin paljon uudet kapeatkin aurat maksaa. Miten näissä joku tarvii jotain gps-paikannusta? Eikös niinkuin kyntö ole kaikkein helpoin seurata vanhaa jälkeä. Ajaako porukka maistissa vai mihin sitä gpsää oikein tarvitaan.

Mihin sitä traktoria tarvitaan? Ennenkin on hevosilla pärjätty!

Hetken kun vaihtelevalla maalla seuraa vanhaa jälkeä niin kynnös on kuin kuski olisi ollut pahasti maistissa. Mutkat saa oiottua ilman gepsiä mutta jatkuva tähtääminen stressaa kuskia.

Kyllä ne nykyaurat on kalliita ilman mitään isobus tai gps härpäkkeitäkin.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: bouli - 23.09.23 - klo:09:26
...
Toinen kysymys kun oikein ole tullut kynnettyä viime vuosina. Järkytyin kun katsoin paljon uudet kapeatkin aurat maksaa. Miten näissä joku tarvii jotain gps-paikannusta? Eikös niinkuin kyntö ole kaikkein helpoin seurata vanhaa jälkeä. Ajaako porukka maistissa vai mihin sitä gpsää oikein tarvitaan.

Mihin sitä traktoria tarvitaan? Ennenkin on hevosilla pärjätty!

Hetken kun vaihtelevalla maalla seuraa vanhaa jälkeä niin kynnös on kuin kuski olisi ollut pahasti maistissa. Mutkat saa oiottua ilman gepsiä mutta jatkuva tähtääminen stressaa kuskia.

Kyllä ne nykyaurat on kalliita ilman mitään isobus tai gps härpäkkeitäkin.
Tarviiko niitä maalajivaihtelun mutkia edes kauheasti oikoa? Antaa olla sinällään ja lopussa oikaisee reunan. j
Joo, suorat viilut on esteettisesti kauniimman näköiset mutta viljelyteknisesti merkitys on häviävän pieni.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Make - 23.09.23 - klo:10:07
Vaihdoin 28 siivet 14" Kverneihin. Hyvin mahtuu 710 rengas vakoon ilman vaonavarrinta.
Joskus se mutka maalajirajalla menee niin jyrkäksi, ettei traktori enää taivu. Sit on pakko oikoa.
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: metsajussi - 23.09.23 - klo:10:30
Tarviiko niitä maalajivaihtelun mutkia edes kauheasti oikoa? Antaa olla sinällään ja lopussa oikaisee reunan. j
Joo, suorat viilut on esteettisesti kauniimman näköiset mutta viljelyteknisesti merkitys on häviävän pieni.

Mulla ei ole niin suuria (ja täysin suorakaiteenmuotoisia) lohkoja että juurikaan yrittäisin pitää vakoa täysin suorana. Ja vaikka pitäisi niin joku kiila jää jo lohkon muodosta johtuen joka tapauksessa.

Leveämpirenkaisen (650) vetäjän kanssa on käytetty vaonavartimia mutta jostain syystä emme ole onnistuneet saamaan silläkään virheetöntä kynnöstä - mikä kapeammilla renkailla onnistuu ilman avartimia. Tuntuu että se reunasta puuttuva (ja renkaan alleen survoma) lisu saa 1. viilun kääntymään jotenkin eri tavalla ja se sitten näkyy jäljessä. Aura on vanha Agrolux AX-siivellä joka ei ole niitä parhaita ylileveälle renkaalle muutenkaan. Mutta muuten tykkään siivestä.

Olen kyllä yhtä mieltä että uudet aurat ovat tolkuttoman hintaisia, kuten kaikki muutkin uudet vehkeet. Köyhälle kaikki on kallista :-/
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: Oksa - 23.09.23 - klo:11:12
ja nyt alkaa jo käytetytkin olla melko kalliita... loppuuajetuilla pitävät semmosisa hintoja et ei kannata uusilla osilla korjata...      ainakin överin hinnat varaosilla pilvissä..
Otsikko: Vs: Kyntö ja vaonavarrin
Kirjoitti: metsajussi - 23.09.23 - klo:12:10
Eilen tuossa vaihtokonerivistöä katselin - kummatkohan ovat helpommat myydä:

nuo kuvan 7-siipiset vai vieressä olleet vanhat 3-siipiset veltto-ojaksiset Fiskarsin automaatit?
Myyjänä en pidättäisi hengitystäni. Fiskarssit nyt menee tarvittaessa romujobbarille mutta nuo toiset ovat vielä liian arvokkaat.