Vaihteeksi remppaamassa vanhaa hinattavaa Lilla-Harriet lautasäestä. Siinä lautasakselit laakeroitu pukkilaakereilla runkoon, SKF jotain 70-80-luvulta. 6 mm kierteellä oleva rasvanippa on pieni, 8 mm ei mene reikään. Onko välikokoja, tuumaisia? 7 mm voisi olla lähellä, mutta ei oikein tunnu uskottavalta...
kiva kun esim. keslalla on millin nousulla nipat ja niitä on joka r-kiskalla... tai sit ei. surkiaa kun nuita pitää olla monella mitalla. vanhoissa koneissa näköjään liki kaikki tuumamitoilla..Ne tuumamitaqt oli aikoinaan yleisiä . Onhan hydrauliikka liittimetkin suurimmaksi osaksi tuumakierteisiä samoin vesijohdot . Mikä ongelma niissä nyt sitte on . Saa niitä tuumakierteisiä nippoja ETRAlta ja muualtakin .
1/8"Kaikki uskaltaa väittää että kyseessä on 1/4 "
No tuumanen kuitenkin.
No tuumanen kuitenkin.
On niitä varmaan isojakin nippoja 1 tuuma 24,5 mm eli tuosta neljännes 6,125mm ,joo , Kaikki oikeassa
https://www.virtasenkauppa.fi/50-osainen-rasvanippalajitelma-tuumakoot-41464
Mikä ongelma niissä nyt sitte onKyllähän niihin omat ongelmansa liittyy kuten nähdään ;D
https://www.nfgab.fi/tekniikka-ja-laatu/tekniset-tiedot/muuntotaulukko-tuumat-mmNo tuumanen kuitenkin.
On niitä varmaan isojakin nippoja 1 tuuma 24,5 mm eli tuosta neljännes 6,125mm ,joo , Kaikki oikeassa
https://www.virtasenkauppa.fi/50-osainen-rasvanippalajitelma-tuumakoot-41464LainausMikä ongelma niissä nyt sitte onKyllähän niihin omat ongelmansa liittyy kuten nähdään ;D
Tuuma on 25,4mm ;D
sorkkikselle tiedoksi että yhdysvaltalainen tieteellinen tuuma on muistaakseni 0,99998 englannin tuumaa ja yksi millimetri on 0,03937009 englannin tuumaa että tarkkana pitää olla letkukaupoilla 8) 8) 8) 8)https://www.nfgab.fi/tekniikka-ja-laatu/tekniset-tiedot/muuntotaulukko-tuumat-mmNo tuumanen kuitenkin.
On niitä varmaan isojakin nippoja 1 tuuma 24,5 mm eli tuosta neljännes 6,125mm ,joo , Kaikki oikeassa
https://www.virtasenkauppa.fi/50-osainen-rasvanippalajitelma-tuumakoot-41464LainausMikä ongelma niissä nyt sitte onKyllähän niihin omat ongelmansa liittyy kuten nähdään ;D
Tuuma on 25,4mm ;D
1tuuma 25,4 mm . ::) ::) ::)
Löytyyhän tuumakierteitä vaikka kuinka paljon .
Älä ny . Ihan etten mää noita tietäis .sorkkikselle tiedoksi että yhdysvaltalainen tieteellinen tuuma on muistaakseni 0,99998 englannin tuumaa ja yksi millimetri on 0,03937009 englannin tuumaa että tarkkana pitää olla letkukaupoilla 8) 8) 8) 8)https://www.nfgab.fi/tekniikka-ja-laatu/tekniset-tiedot/muuntotaulukko-tuumat-mmNo tuumanen kuitenkin.
On niitä varmaan isojakin nippoja 1 tuuma 24,5 mm eli tuosta neljännes 6,125mm ,joo , Kaikki oikeassa
https://www.virtasenkauppa.fi/50-osainen-rasvanippalajitelma-tuumakoot-41464LainausMikä ongelma niissä nyt sitte onKyllähän niihin omat ongelmansa liittyy kuten nähdään ;D
Tuuma on 25,4mm ;D
1tuuma 25,4 mm . ::) ::) ::)
Löytyyhän tuumakierteitä vaikka kuinka paljon .
Ei se tuumanenkaan ollut passeli, tuo 6 millisestä vähän isompi.
Ei se tuumanenkaan ollut passeli, tuo 6 millisestä vähän isompi.
minä väittäisin että porakone ja kierretappi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
sinun tapauksessa kun tuumasi on jo lähdössä 0,9 mm viturallaan niin eittämättä on merkkikorjaamo paras vaihtoehto ;D ;D ;D ;Dminä väittäisin että porakone ja kierretappi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
kas kun ei alkuperäiskorjaamo ;D
Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Jos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Jos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Jos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Jos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Hitsaa jonkin M10 mutterin siihen aukon päälle. Voi muotoilla mutterista viilaamalla jos on kupera se reiän paikka. Sitten lyhyt M10 pultti poraa 5,2 mm terällä pitkittäin läpi ja tekee M6 kierteen. Sitten vaan uusi M6 nippa siihen pultinkantaan ja kiertää pultin sijaansa siihen hitsattuun mutteriin.
Voi olla, että toimii, voi olla, että ei.
-SS-
-SS-
Se pukki on valuu tavaraa .
Se pukki on valuu tavaraa .
SKF:n laakeriopus kyllä mainitsee, että olisi hitsattavissa, koska pukkilaakeripesien materiaali useimmiten on "grey cast iron"
-SS-
sorkkis vie rasvanipan ammattitaitoiselle myyjälle mutta autoa ei voi viedä merkkiliikkeeseen :o :o :o :o :oJos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Kuten Metsäjussi mainitsi ne lastut menee laakeriin joten hukkahommaa laittaa uudet kierteet .
Ota ehjästä laakerista nippa ja se mukana kaupunkiin tahi lähimpään paikkaan mistä nippa vois löytyä . Niissä on kartio kierre , se hämää pikkuisen mutta ammattitaitoinen myyjä löytää uuden nipan .
Sitten se parempi vaihtoehto , uus laakeri .
Niin ihan IKH:kin peruslajitelmassakin on ainakin 1/4" ja 1/8" kierteellä olevia tuumaisia. Kyllä helpoin keino on maalikylässä käydessä tuoda sopivia nippoja.Mää en ole ostellut juurikaan mitään lajitelmaa, niissä kun jää usein niitä mihinkään sopimattomia nippoja.Irtonippalaatikoista kokoilee niitä mitä tarvitsee ja pitää aina jonkinmoisen varaston, ei pääse viikonloppukaan yllättämään.
Tietysti jos niitä tarvitsee juuri perjantai-iltana niin sitten on huonompi flaksi.
sorkkis vie rasvanipan ammattitaitoiselle myyjälle mutta autoa ei voi viedä merkkiliikkeeseen :o :o :o :o :oJos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Kuten Metsäjussi mainitsi ne lastut menee laakeriin joten hukkahommaa laittaa uudet kierteet .
Ota ehjästä laakerista nippa ja se mukana kaupunkiin tahi lähimpään paikkaan mistä nippa vois löytyä . Niissä on kartio kierre , se hämää pikkuisen mutta ammattitaitoinen myyjä löytää uuden nipan .
Sitten se parempi vaihtoehto , uus laakeri .
muistaakseni nuo kierrekammat on lähes ilmaisia, milliset kierteethän nyt tunnistaa jo haistamalla mutta noihin tuumaisiin ei juuri törmää jos vain traktoreita on pihalla :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Mää en ole ostellut juurikaan mitään lajitelmaa, niissä kun jää usein niitä mihinkään sopimattomia nippoja.Irtonippalaatikoista kokoilee niitä mitä tarvitsee ja pitää aina jonkinmoisen varaston, ei pääse viikonloppukaan yllättämään.
ja ainakin joitakin vusoia sitten oli soomikoneissa ihme into laittaa nippa ja sen jälkeen maalaukseen. siis; nippa tukossa maalista ja aina ennen kuin voi voitella ni nipan vaihto. sen takia tuli hankittua aika hyä nippavalikoimalaatikko. siellä ei ole ollut 3- kymmeneen vuoteen yhtään nippamallia jota EI tarviis. mutta nuo harvinaisemmat nippamallit kyllä aika hankalia saaha ku ainaski täälläpäin on virmoissa vaan nuita parus suoraa ja 45 kulmaista 6 millistä.
Kyllä niitä traktoreissakin tulee vastaan jos on esim. brittikoneita nurkissa. Ja parhaimmillan on kumpiakin, millisiä ja tuumakokoja samassa koneessa..sorkkis vie rasvanipan ammattitaitoiselle myyjälle mutta autoa ei voi viedä merkkiliikkeeseen :o :o :o :o :oJos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Kuten Metsäjussi mainitsi ne lastut menee laakeriin joten hukkahommaa laittaa uudet kierteet .
Ota ehjästä laakerista nippa ja se mukana kaupunkiin tahi lähimpään paikkaan mistä nippa vois löytyä . Niissä on kartio kierre , se hämää pikkuisen mutta ammattitaitoinen myyjä löytää uuden nipan .
Sitten se parempi vaihtoehto , uus laakeri .
muistaakseni nuo kierrekammat on lähes ilmaisia, milliset kierteethän nyt tunnistaa jo haistamalla mutta noihin tuumaisiin ei juuri törmää jos vain traktoreita on pihalla :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Näin Jussin kunniaksi seuraava perinnetietopläjäys:iltapäivän seuraksi aviksi tahi ratoksihufustadsbladet kommenterar inte vaikka valuraudan tielle olemmjo varanneet liput..elokuulla..men bastuträsk Skellefteå reissu ensin..
Sanonta "meni tuhannen *****n päreiksi" tulee seuraavasta:
Ennen kaikki peseytyminen suoritettiin savusaunassa ja kun pesujen väli saattoi joissain tilanteissa olla hieman pidempi, niin saunojatkin olivat melko likaisia. Siihen aikaan ei savusaunoissa ollut käytössä mitään nykyisiin pefletteihin verrattavia istuinalusia, vaan jouduttiin istumaan suoraan lauteille. No tämä tuntui hieman epähygieeniseltä erityisesti naispuolisille saunojille niin ryhdyttiin käyttämään "pefletteinä" sopivan isoja päreitä.
Kun oikein iso puu sitten silputtiin ihan palasiksi / päreiksi, niin saatiin noin tuhannen kappaletta "pärepeflettiä". Kun joku laite tms. meni aivan palasiksi / rikki, niin ryhdyttiin käyttämään sanontaa => " Se meni tuhannen *****n päreiksi".
Hyvää Jussia savusaunojen haltija ruottin finnstiigeniltä ja koillis pohojan maalta..
Kyllä niitä traktoreissakin tulee vastaan jos on esim. brittikoneita nurkissa. Ja parhaimmillan on kumpiakin, millisiä ja tuumakokoja samassa koneessa..sorkkis vie rasvanipan ammattitaitoiselle myyjälle mutta autoa ei voi viedä merkkiliikkeeseen :o :o :o :o :oJos olisikin verstaan pöydällä, niin uudet kierteet olisivat jo siellä. Pukki pöydälle ja takaisin lautasäkeeseen on "muutaman" tunnin jumppa ei-niin-erityisen-kevyillä-työkaluilla, joten oli yritystä löytää helpompia vaihtoehtoja.Ääni uusille kierteille, 6mm jos jää pieneksi niin sitten 8 mm..
Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä toimia niin että ne poran/kierretapin lastut eivät sitten ole jatkossa siellä laakerissa :-(
Tietysti jos pukki on jo pöydällä ja laakeri vieressä niin sitten homma on helppo.
Kuten Metsäjussi mainitsi ne lastut menee laakeriin joten hukkahommaa laittaa uudet kierteet .
Ota ehjästä laakerista nippa ja se mukana kaupunkiin tahi lähimpään paikkaan mistä nippa vois löytyä . Niissä on kartio kierre , se hämää pikkuisen mutta ammattitaitoinen myyjä löytää uuden nipan .
Sitten se parempi vaihtoehto , uus laakeri .
muistaakseni nuo kierrekammat on lähes ilmaisia, milliset kierteethän nyt tunnistaa jo haistamalla mutta noihin tuumaisiin ei juuri törmää jos vain traktoreita on pihalla :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
itellä on moinen ylleri!! joku outo merkki hankkijalta..Sun kyllä kannattas laittaa lotto ja eurojakpotti vetään,kun tuollanen tuuri on käynyt.Tosin se akseli on varmaan sekundaa. :)
;D ;D ;D ;D Toi oli hyvä .itellä on moinen ylleri!! joku outo merkki hankkijalta..Sun kyllä kannattas laittaa lotto ja eurojakpotti vetään,kun tuollanen tuuri on käynyt.Tosin se akseli on varmaan sekundaa. :)
Niin, yks hyvä esimerkki on nivelakselin nippa siinä ristikossa.Se kun on pääsääntösesti siellä putken puolella.Minkähän takia.Kun olis siinä boorien puolella toimisi ihan suorakin nippa. Vai onko joku uutuudeltaan onnistunut bongaamaan akselin jossa nippa ei olisi putken puolella.Minulla on isossa lumilingossa Bondiolin 7 akseli ja siinä on nipat viimeinkin oikeassa paikassa eli ristikon päissä. Eikä tarvii arpoo rasvatessa missä asennossa onnistuu, onnistuu aina.
onko väärin kirjuteltu? kun tuolla vapaassa sanassa on rajotukset ni .......
niinpä! keisarisorkka.
kanta joku lähemmä 12 ja mutteri sit reilu 13 !
kanta joku lähemmä 12 ja mutteri sit reilu 13 !
Jotkut koneenrakentajat käyttävät aivan tarkoituksella pultteja joissa esim kanta on 14 ja mutteri 13. Idea on se että vaatimattomalla avainsarjalla tulee niiden kanssa toimeen kun ei tarvita kahta samankokoista avainta. Tuumaiset sitten vielä toinen juttu...
kanta joku lähemmä 12 ja mutteri sit reilu 13 !
Jotkut koneenrakentajat käyttävät aivan tarkoituksella pultteja joissa esim kanta on 14 ja mutteri 13. Idea on se että vaatimattomalla avainsarjalla tulee niiden kanssa toimeen kun ei tarvita kahta samankokoista avainta. Tuumaiset sitten vielä toinen juttu...
WW Golfissakin tuli tuo vastaan .