Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 12.06.21 - klo:09:02

Otsikko: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: metsajussi - 12.06.21 - klo:09:02
Sain sitten täyttöruuvin vääräksi - enkä edes itse peruuttanut ...

Täyttelin eilen viimoisia koneellisia. Näin kylvinkoneeseen  vilahtavan  viljan seassa herneenpalon puolikkaan ja yritin nopeasti pelastaa sen pois kun varmasti tukkii syötön. Roskan kalastaminen vei kauemmin kuin piti ja täyttöruuvin putki täyttyi ja ruuvi meni tukkoon ja ruuvi pysähtyi . En siitä heti suuremmin välittänyt, kyllähän se siitä lähtee taas jatkamaan kun päästää purkutorven vapauteen. Sitten havahduin siihen että kylvökoneen kaide painaa takapuoleen kun kurottelin roskan perässä sinne laatikon pohjalle.
Kippi nousi hiljalleen ja painoi täyttöruuvia kaidetta vasten. Tuli vähän kiire mennä kärrytraksan vivulle..

Näköjään traksan lohkossa on semmoinen vika että kuin yhden toiminnassa olevan karan paine nousee riittävästi niin öljyä alkaa vuotamaan muidenkin karojen linjoille. Kipin vipu oli kiltisti 0-asennossa mutta silti se päästää sinnekin öljyä. Piti ihan demota uudelleenkin ja noin menee vaikka renkkaisi mitä.
Kärrykin nousee aika pienellä paineella kun kuormaa oli vain pieni nyytti jäljellä ja sekin siellä perässä, tietty.

No höh sanon minä. Onneksi ruuvikaan ei vääntynyt niin paljoa että vähän vemputtaen sain koneen vielä täyteen, kipin letku ensin irrottaen :-)

Sohlohan tuo lohko on ollut jo 10 vuotta mutta tuota ei vielä ole vastaan tullut.
Miten se sanonta menikään niistä suutarin lapsista...
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 12.06.21 - klo:09:56
Sain sitten täyttöruuvin vääräksi - enkä edes itse peruuttanut ...

Täyttelin eilen viimoisia koneellisia. Näin kylvinkoneeseen  vilahtavan  viljan seassa herneenpalon puolikkaan ja yritin nopeasti pelastaa sen pois kun varmasti tukkii syötön. Roskan kalastaminen vei kauemmin kuin piti ja täyttöruuvin putki täyttyi ja ruuvi meni tukkoon ja ruuvi pysähtyi . En siitä heti suuremmin välittänyt, kyllähän se siitä lähtee taas jatkamaan kun päästää purkutorven vapauteen. Sitten havahduin siihen että kylvökoneen kaide painaa takapuoleen kun kurottelin roskan perässä sinne laatikon pohjalle.
Kippi nousi hiljalleen ja painoi täyttöruuvia kaidetta vasten. Tuli vähän kiire mennä kärrytraksan vivulle..

Näköjään traksan lohkossa on semmoinen vika että kuin yhden toiminnassa olevan karan paine nousee riittävästi niin öljyä alkaa vuotamaan muidenkin karojen linjoille. Kipin vipu oli kiltisti 0-asennossa mutta silti se päästää sinnekin öljyä. Piti ihan demota uudelleenkin ja noin menee vaikka renkkaisi mitä.
Kärrykin nousee aika pienellä paineella kun kuormaa oli vain pieni nyytti jäljellä ja sekin siellä perässä, tietty.

No höh sanon minä. Onneksi ruuvikaan ei vääntynyt niin paljoa että vähän vemputtaen sain koneen vielä täyteen, kipin letku ensin irrottaen :-)

Sohlohan tuo lohko on ollut jo 10 vuotta mutta tuota ei vielä ole vastaan tullut.
Miten se sanonta menikään niistä suutarin lapsista...

Nuo on pirullisia juttua . Lohkot kuluu ei mikään auta . Uutta tilalle .
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Pasi - 12.06.21 - klo:12:10
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: metsajussi - 12.06.21 - klo:13:37
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?

Hetken minäkin ihmettelin.

Todennäköisesti nuo karat ovat painelinjaan nähden sarjassa, ja sopivasti jos viimeistä kuormitetaan niin edellisetkin näkevät korkean paineen. Tihkuvat sitten A/B-linjoihin ja paluuseen. Mutta ei tuon nyt sentään niin väljä pitäisi olla että ihan noin käyttäytyy. Äsken huomasin että tyhjä lava ei myöskään pysy ylhäällä vaan tulee ihan havaittavaa vauhtia itsekseen alas. Eli jotain siellä on nyt olennaisesti muuttunut.

Tuo on kuitenkin tyypillinen traktorin  lohko eli siellä on jollain karalla ohitus/virtaussäätö, on 1/2-toimisuuden valintaa ym. Ehkä myös sisäänrakennetut shokit?
Sitä minne noista lisäkilkkeistä mikin kanava menee on vähän paha sanoa noin päältä katsoen.

Taidan korvata ao. lohkon sähköpropoilla kun nyt joskus saa jotain aikaiseksi. Just nyt ei ehdi asiaan sen enempää paneutua... lyhyellä evästauolla tässä naputtelen.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 12.06.21 - klo:14:26
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?

Hetken minäkin ihmettelin.

Todennäköisesti nuo karat ovat painelinjaan nähden sarjassa, ja sopivasti jos viimeistä kuormitetaan niin edellisetkin näkevät korkean paineen. Tihkuvat sitten A/B-linjoihin ja paluuseen. Mutta ei tuon nyt sentään niin väljä pitäisi olla että ihan noin käyttäytyy. Äsken huomasin että tyhjä lava ei myöskään pysy ylhäällä vaan tulee ihan havaittavaa vauhtia itsekseen alas. Eli jotain siellä on nyt olennaisesti muuttunut.

Tuo on kuitenkin tyypillinen traktorin  lohko eli siellä on jollain karalla ohitus/virtaussäätö, on 1/2-toimisuuden valintaa ym. Ehkä myös sisäänrakennetut shokit?
Sitä minne noista lisäkilkkeistä mikin kanava menee on vähän paha sanoa noin päältä katsoen.

Taidan korvata ao. lohkon sähköpropoilla kun nyt joskus saa jotain aikaiseksi. Just nyt ei ehdi asiaan sen enempää paneutua... lyhyellä evästauolla tässä naputtelen.

Vanhassa telineessä samantapainen ongelma . Kun takajalkaa nostaa niin hydrauliikkamoottorinjarru avautuu .

Kuin myös jossakin vaiheessa työnalle .
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 12.06.21 - klo:17:13
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?

Hetken minäkin ihmettelin.

Todennäköisesti nuo karat ovat painelinjaan nähden sarjassa, ja sopivasti jos viimeistä kuormitetaan niin edellisetkin näkevät korkean paineen. Tihkuvat sitten A/B-linjoihin ja paluuseen. Mutta ei tuon nyt sentään niin väljä pitäisi olla että ihan noin käyttäytyy. Äsken huomasin että tyhjä lava ei myöskään pysy ylhäällä vaan tulee ihan havaittavaa vauhtia itsekseen alas. Eli jotain siellä on nyt olennaisesti muuttunut.

Tuo on kuitenkin tyypillinen traktorin  lohko eli siellä on jollain karalla ohitus/virtaussäätö, on 1/2-toimisuuden valintaa ym. Ehkä myös sisäänrakennetut shokit?
Sitä minne noista lisäkilkkeistä mikin kanava menee on vähän paha sanoa noin päältä katsoen.

Taidan korvata ao. lohkon sähköpropoilla kun nyt joskus saa jotain aikaiseksi. Just nyt ei ehdi asiaan sen enempää paneutua... lyhyellä evästauolla tässä naputtelen.

Vanhassa telineessä samantapainen ongelma . Kun takajalkaa nostaa niin hydrauliikkamoottorinjarru avautuu .

Kuin myös jossakin vaiheessa työnalle .

 ;D ;D ;D

Vieläkö siinä on tilaa uusille komponenteille?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 12.06.21 - klo:17:53
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?

Hetken minäkin ihmettelin.

Todennäköisesti nuo karat ovat painelinjaan nähden sarjassa, ja sopivasti jos viimeistä kuormitetaan niin edellisetkin näkevät korkean paineen. Tihkuvat sitten A/B-linjoihin ja paluuseen. Mutta ei tuon nyt sentään niin väljä pitäisi olla että ihan noin käyttäytyy. Äsken huomasin että tyhjä lava ei myöskään pysy ylhäällä vaan tulee ihan havaittavaa vauhtia itsekseen alas. Eli jotain siellä on nyt olennaisesti muuttunut.

Tuo on kuitenkin tyypillinen traktorin  lohko eli siellä on jollain karalla ohitus/virtaussäätö, on 1/2-toimisuuden valintaa ym. Ehkä myös sisäänrakennetut shokit?
Sitä minne noista lisäkilkkeistä mikin kanava menee on vähän paha sanoa noin päältä katsoen.

Taidan korvata ao. lohkon sähköpropoilla kun nyt joskus saa jotain aikaiseksi. Just nyt ei ehdi asiaan sen enempää paneutua... lyhyellä evästauolla tässä naputtelen.

Vanhassa telineessä samantapainen ongelma . Kun takajalkaa nostaa niin hydrauliikkamoottorinjarru avautuu .

Kuin myös jossakin vaiheessa työnalle .

 ;D ;D ;D

Vieläkö siinä on tilaa uusille komponenteille?

On .  8)
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.06.21 - klo:18:49
Hydraulilohkojen sisuksien sielunelämää täysin tuntemattomana tämä amatööri ihmettelee että eikö öljyllä ole paluulinjassa vähemmän painetta vastassa jos karat olisivat niin väljiä että paine lähtee luvattomille teille kuluneiden tiivisteiden takia.

Minkälainen mahdollisuus on sille, että lohkojen sisälle olisi tullut murtuma jota pitkin öljy karkaa naapuriin kun painetta tulee riittävästi vai olisko tuolloin lohko niin paljon rikki että se vuotaisi myös ulospäin?

Hetken minäkin ihmettelin.

Todennäköisesti nuo karat ovat painelinjaan nähden sarjassa, ja sopivasti jos viimeistä kuormitetaan niin edellisetkin näkevät korkean paineen. Tihkuvat sitten A/B-linjoihin ja paluuseen. Mutta ei tuon nyt sentään niin väljä pitäisi olla että ihan noin käyttäytyy. Äsken huomasin että tyhjä lava ei myöskään pysy ylhäällä vaan tulee ihan havaittavaa vauhtia itsekseen alas. Eli jotain siellä on nyt olennaisesti muuttunut.

Tuo on kuitenkin tyypillinen traktorin  lohko eli siellä on jollain karalla ohitus/virtaussäätö, on 1/2-toimisuuden valintaa ym. Ehkä myös sisäänrakennetut shokit?
Sitä minne noista lisäkilkkeistä mikin kanava menee on vähän paha sanoa noin päältä katsoen.

Taidan korvata ao. lohkon sähköpropoilla kun nyt joskus saa jotain aikaiseksi. Just nyt ei ehdi asiaan sen enempää paneutua... lyhyellä evästauolla tässä naputtelen.

Vanhassa telineessä samantapainen ongelma . Kun takajalkaa nostaa niin hydrauliikkamoottorinjarru avautuu .

Kuin myös jossakin vaiheessa työnalle .

 ;D ;D ;D

Vieläkö siinä on tilaa uusille komponenteille?

 ;D
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Tonniperä - 12.06.21 - klo:19:37
Kun takajalkaa nostaa niin hydrauliikkamoottorinjarru avautuu . Kuin myös jossakin vaiheessa työnalle .
Työnalle nostaa takajalkaa... eikä vuotoa? ::)
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 12.06.21 - klo:19:41
Kun takajalkaa nostaa niin hydrauliikkamoottorinjarru avautuu . Kuin myös jossakin vaiheessa työnalle .
Työnalle nostaa takajalkaa... eikä vuotoa? ::)

Ei vuotoa mutta jostakin syystä tuon tekee . Työn alle joskus sitte . Voithan tietysti kertoo missä vika .  ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: AP120 - 12.06.21 - klo:20:03
Halpa ja turvallinen varmistin on sulkuraana kippiletkuun.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Paalimies - 12.06.21 - klo:21:28
Mulla on nykyisessä 805 lohkossa ohivuotoa. Pieni lavainen kärry nostaa itsellään klippiä maantiellä ajaen, siis jos moottorissa on täydet kierrokset. Huoltomies käski laittamaan lohkon toisesta pikaliittimestä letkun vapaaseen paluusen niin vika korjaantuu sillä.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: metsajussi - 13.06.21 - klo:08:02
Halpa ja turvallinen varmistin on sulkuraana kippiletkuun.

Näin on. Nyt kun tuon(kin) ominaisuuden tietää :-)
Voi jossain tilanteessa olla vaarallinenkin ominaisuus.

Saman koneen nostolaite pitää taakan ylhäällä vaikka viikon. Voi olla joku lukkoventtiilin oloinen siellä piirissä.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.06.21 - klo:09:09
Halpa ja turvallinen varmistin on sulkuraana kippiletkuun.

Näin on. Nyt kun tuon(kin) ominaisuuden tietää :-)
Voi jossain tilanteessa olla vaarallinenkin ominaisuus.

Saman koneen nostolaite pitää taakan ylhäällä vaikka viikon. Voi olla joku lukkoventtiilin oloinen siellä piirissä.
Mikä traktori kyseessä?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: metsajussi - 13.06.21 - klo:09:31
Mikä traktori kyseessä?

MF 3070,  > 13 000 h mittarissa...
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.06.21 - klo:09:44
Tapahtuuko sama ilmiö jos vaihdat lohkojen tehtävät ristiin tai ei vierekkäiset lohkot?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 13.06.21 - klo:10:12
Tapahtuuko sama ilmiö jos vaihdat lohkojen tehtävät ristiin tai ei vierekkäiset lohkot?
Tarkoititko Metsäjussia ?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.06.21 - klo:10:20
Tapahtuuko sama ilmiö jos vaihdat lohkojen tehtävät ristiin tai ei vierekkäiset lohkot?
Tarkoititko Metsäjussia ?

Metsäjussin traktoria lähinnä, siitähän tässä on ollut kyse.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: jariman - 13.06.21 - klo:11:17
Joidenkin hydr lohkojen ominaisuus, jos käyttää hydr moottoria,
Ja paluu  - puolelle,  lisänä kulunut lohko.
Kokeilee laittaa hydr moottorin paluu tankkilinjaan
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 13.06.21 - klo:16:01
Joidenkin hydr lohkojen ominaisuus, jos käyttää hydr moottoria,
Ja paluu  - puolelle,  lisänä kulunut lohko.
Kokeilee laittaa hydr moottorin paluu tankkilinjaan

Mitä hyötyä ?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: AP120 - 13.06.21 - klo:17:38
Joidenkin hydr lohkojen ominaisuus, jos käyttää hydr moottoria,
Ja paluu  - puolelle,  lisänä kulunut lohko.
Kokeilee laittaa hydr moottorin paluu tankkilinjaan

Mitä hyötyä ?

Ei taida tässä "häiriö" tilanteessa auttaa, kun ylisuuri paine on tulopuolella.
Jolloin paine on karannut viereiseen lohkoon.

Itselläni on paluu kytketty tankki linjaan jolloin normaalikäytössä ei rasita hydraulimoottoria niin paljon, ja paluu linja isompi kokoista.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: jariman - 13.06.21 - klo:19:21
Joidenkin hydr lohkojen ominaisuus, jos käyttää hydr moottoria,
Ja paluu  - puolelle,  lisänä kulunut lohko.
Kokeilee laittaa hydr moottorin paluu tankkilinjaan

Mitä hyötyä ?

Ei taida tässä "häiriö" tilanteessa auttaa, kun ylisuuri paine on tulopuolella.
Jolloin paine on karannut viereiseen lohkoon.

Itselläni on paluu kytketty tankki linjaan jolloin normaalikäytössä ei rasita hydraulimoottoria niin paljon, ja paluu linja isompi kokoista.

Jos hydr.moottorin paluu on kytketty hydr.lohkon liittimeen, tekee herkästi
Toiseen linjaan painetta, etenkin kevyessä paineessa olevia sylintereitä,
Eli paluulinjassa vastapainetta,  ( joko liian tarkalle mitoitettu paluulinja,
Paluu-suodatin, pikaliitin, ym)
Ominaisuus ainakin. 6000-8000 srj Valtrat.
Eli suoraan tankkilinjaan paluu hydr. Moottorilta
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: AP120 - 13.06.21 - klo:20:09
Eikös tässä ollut tilanne, että kierukka meni tukkoon ja pysähtyi???.
Jolloin paine on vain tulopuolella. Eikö?
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: metsajussi - 13.06.21 - klo:20:51
Eikös tässä ollut tilanne, että kierukka meni tukkoon ja pysähtyi???.
Jolloin paine on vain tulopuolella. Eikö?

Juu. Painepuolen paine tapissa ja paluuseen ei muuta kuin hydraulimoottorin sisäinen vuoto. Traktorin paineenrajoitusventtiilin päästö lienee jossain aikaisemmin piirissä, lähempänä pumppua. Voi tietysti olla myös mainitussa lohkossakin, nostolaitteellekin öljy taitaa mennä ensin tuon lohkon läpi. Muistaakseni nostolaite pysähtyy jos ulkoisia venttiilejä käyttää, samoin käy etukuormainta käytettäessä eli sekin on ennen nostolaitetta.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: sorkkis - 13.06.21 - klo:21:02
Eikös tässä ollut tilanne, että kierukka meni tukkoon ja pysähtyi???.
Jolloin paine on vain tulopuolella. Eikö?

Tuli hyvät selventävät vastaukset ammatti-ihmisiltä .
Galtekin venttiilipöydissä tai lohkoissa menee käytössä menee tankkiin ilmeisesti "käyttö-öljy" muutoin menee lohkolta kiertoon . Tuli vähän töpättyä kun ostin muita venttiilipöytiä joissä "käyttöljy menee kiertoon .

Juu. Painepuolen paine tapissa ja paluuseen ei muuta kuin hydraulimoottorin sisäinen vuoto. Traktorin paineenrajoitusventtiilin päästö lienee jossain aikaisemmin piirissä, lähempänä pumppua. Voi tietysti olla myös mainitussa lohkossakin, nostolaitteellekin öljy taitaa mennä ensin tuon lohkon läpi. Muistaakseni nostolaite pysähtyy jos ulkoisia venttiilejä käyttää, samoin käy etukuormainta käytettäessä eli sekin on ennen nostolaitetta.

Oho . Tuli töpättyä lainauksessakin .
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: farmeri - 14.06.21 - klo:23:31
Myös sähköisissä lohkoissa voi olla tuntien kertyessä yllättäviä ominaisuuksia. Kerran nostin trukkilavan varastoon ja jätin traktorin käyntiin varaston oven eteen kun kävin hätäsesti hakemassa pajasta sinne unohtuneen lähetyslistan. Palatessani näin quicken nousevan pikkuhiljaa ja olevan jo kohta oven yläreunassa kiinni, olisi varmaan jäänyt Usain Bolttikin kakkoseksi kun juoksin sammuttamaan traktorin. ::)

Tarkemmissa tutkimuksissa osoittautui kyynärnojan joystick kuluneeksi, satunnaisesti liikutellessa saattoi joku liike jäädä hieman päälle. Eikä välttämättä alkanut heti vaan saattoi mennä pitkänkin aikaa ennen kuin alkoi liikkua, jos alkoi.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: Oksa - 15.06.21 - klo:08:35
pienet toleranssit nuissa ja siksi kulumat aiheuttaa aika kivoja yllereitä.    ite en tiijä mikä nuille on se ns.  käyttöikä?   aikoinaan hakkikuormaajan pöytässä se että kun puomia käänsi löysäsi tukijalan ja se piti MUISTAA,   muuten kärri nurin.
Otsikko: Vs: Yllättävä hydrauliikkavika
Kirjoitti: bouli - 15.06.21 - klo:13:39
Myös sähköisissä lohkoissa voi olla tuntien kertyessä yllättäviä ominaisuuksia. Kerran nostin trukkilavan varastoon ja jätin traktorin käyntiin varaston oven eteen kun kävin hätäsesti hakemassa pajasta sinne unohtuneen lähetyslistan. Palatessani näin quicken nousevan pikkuhiljaa ja olevan jo kohta oven yläreunassa kiinni, olisi varmaan jäänyt Usain Bolttikin kakkoseksi kun juoksin sammuttamaan traktorin. ::)

Tarkemmissa tutkimuksissa osoittautui kyynärnojan joystick kuluneeksi, satunnaisesti liikutellessa saattoi joku liike jäädä hieman päälle. Eikä välttämättä alkanut heti vaan saattoi mennä pitkänkin aikaa ennen kuin alkoi liikkua, jos alkoi.
Jontikan etukuormain vivussa on kyllä hyvä se turvakytkin, kahva ei toimi jos käsi ei ole välissä. Jää tän tyyppiset ja monet muut vahingot väliin.