Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jannu99 - 25.05.21 - klo:14:06
-
Elikkäs valtra T131 Hitech kytkee nelivedon päälle aina kytkin poljinta nostaessa tai nappi kytkimestä irti päästäessa eikä kytke lukkoja päälle eikä näytä nopeutta ollenkaan. Mistähän kannattais ruveta vikaa ehtimään?
-
Oletan ettei ole oma kone tai vasta hankittu? Jos näin niin oireet tuskin liittyvät toisiinsa.
Meinaan tuo nelivedon kytkeytyminenhän on ominaisuus, ei vika. Tosin pitää kytkeytyä pois kun ollut n.4 sekunttia liikkeellä. En ota kantaa onko se hyvä ominaisuus mutta insiinööri on ajatellut sen talvikäyttöön helpottamaan liikkeellelähtöä.
Lukkojen osalta varmaan ensin sulakkeet ja sitten katkaisijaa tutkailemaan, voivat vanhemmuuttaan temppuilla. Uusi katkaisin ei konkurssiin johda, hinta alle 20€.
Nopeusanturitkin joissain valtroissa kulutustavaraa, joten liittimien tarkastuksen jälkeen anturi vaihtoon. Nopeustiedon puuttumisessa on muuten sekin huono puoli että heilahduksen vaimennus ei muistaakseni toimi ilman nopeustietoa.
-
Tarkista myös kaikki polttimot etenkin parkit. Joku virta kulkee niiden kautta ja polttimon palaminen voi estää lukon toiminnan. Usko tai älä, mutta näin on valtra rakennettu. Ainakin ykkössarjaan ännä.
-
Tarkista myös kaikki polttimot etenkin parkit. Joku virta kulkee niiden kautta ja polttimon palaminen voi estää lukon toiminnan. Usko tai älä, mutta näin on valtra rakennettu. Ainakin ykkössarjaan ännä.
kyllä. muistaakseni ykkössarjan teessä jotkut työvalot meni parkkipolttimon sulakkeen kautta. ja etupää ei jarruta, jos jarruvalon polttimo on palanut.
-
Oletan ettei ole oma kone tai vasta hankittu? Jos näin niin oireet tuskin liittyvät toisiinsa.
Meinaan tuo nelivedon kytkeytyminenhän on ominaisuus, ei vika. Tosin pitää kytkeytyä pois kun ollut n.4 sekunttia liikkeellä. En ota kantaa onko se hyvä ominaisuus mutta insiinööri on ajatellut sen talvikäyttöön helpottamaan liikkeellelähtöä.
Lukkojen osalta varmaan ensin sulakkeet ja sitten katkaisijaa tutkailemaan, voivat vanhemmuuttaan temppuilla. Uusi katkaisin ei konkurssiin johda, hinta alle 20€.
Nopeusanturitkin joissain valtroissa kulutustavaraa, joten liittimien tarkastuksen jälkeen anturi vaihtoon. Nopeustiedon puuttumisessa on muuten sekin huono puoli että heilahduksen vaimennus ei muistaakseni toimi ilman nopeustietoa.
Siis kytkee nelivedon päälle vaikka 50kmh vauhdissa kytkintä käyttäessä mitä ei ole ennen tehnyt ja kone ollut meillä jo 8 vuotta
-
Voisko nelivedon anturin särkyminen aiheuttaa tuon kaiken minkä mainitsin eli lukon toimimattomuudesta, nelivedon oudosta käytöksestä ja nopeuden katoamisesta?
-
Nopeusanturihan sijaitsee nelivedon pakan luona, teekkareissa siihen sentään pääsee käsiksi konetta katkaisematta.
-
kyllä. muistaakseni ykkössarjan teessä jotkut työvalot meni parkkipolttimon sulakkeen kautta. ja etupää ei jarruta, jos jarruvalon polttimo on palanut.
Miten tämmöinen design menee läpi turvallisuusajattelusta ja -vaatimuksista? Ei kai ole mitenkään järkevää että olennainen osa esim painavan peräkärry-yhdistelmän jarrutustehosta riippuu jonkun polttimon kunnosta tai sen hapettuneesta kannasta?!? Nyt ei tyhmä tyrväältä jummarra ollenkaan.
-
Oletan ettei ole oma kone tai vasta hankittu? Jos näin niin oireet tuskin liittyvät toisiinsa.
Meinaan tuo nelivedon kytkeytyminenhän on ominaisuus, ei vika. Tosin pitää kytkeytyä pois kun ollut n.4 sekunttia liikkeellä. En ota kantaa onko se hyvä ominaisuus mutta insiinööri on ajatellut sen talvikäyttöön helpottamaan liikkeellelähtöä.
Lukkojen osalta varmaan ensin sulakkeet ja sitten katkaisijaa tutkailemaan, voivat vanhemmuuttaan temppuilla. Uusi katkaisin ei konkurssiin johda, hinta alle 20€.
Nopeusanturitkin joissain valtroissa kulutustavaraa, joten liittimien tarkastuksen jälkeen anturi vaihtoon. Nopeustiedon puuttumisessa on muuten sekin huono puoli että heilahduksen vaimennus ei muistaakseni toimi ilman nopeustietoa.
Siis kytkee nelivedon päälle vaikka 50kmh vauhdissa kytkintä käyttäessä mitä ei ole ennen tehnyt ja kone ollut meillä jo 8 vuotta
Noniin, tuo selvensi vähän tilannetta jos tosiaan kaikki mainitut viat tulivat samaan aikaan? Jotenkin tuon nopeuden kanssa tässä on ongelmaa. Normaalisti alemmissa nopeuksissahan toimii aina noin eli neliveto käy päällä. Mutta jos tietokone ei saa tietoa nopeudesta, voi olla että nelivetoa käytetään aina päällä?
Lukon kanssa kyseessä voinee olla jokin turvaominaisuus että ei anna kytkeä lukkoa nopeustiedon puuttuessa, ei ole tullut kokeiltua meneekö lukko päälle 50kmh vauhdissa :D Tai sitten ei liity näihin muihin ongelmiin mitenkään.
Lähtisin kyllä ensimmäisenä kokeilemaan tuota edellä mainittua anturia.
-
Olikos laakeririkon ensioire nopeusanturin vioittuminen?
-
Ainakin jos nelivedon kakkaran laakeririkkoa tarkoitetaan. :-X Nelivetoa traktoripolo tahtoo kytkettävän päälle, kun ei tiedä liikkuvan lainkaan saati nopeasti. Ja onko tuo lukkokin kytkeytyvä päälle vain liikkessä?
-
kyllä. muistaakseni ykkössarjan teessä jotkut työvalot meni parkkipolttimon sulakkeen kautta. ja etupää ei jarruta, jos jarruvalon polttimo on palanut.
Miten tämmöinen design menee läpi turvallisuusajattelusta ja -vaatimuksista? Ei kai ole mitenkään järkevää että olennainen osa esim painavan peräkärry-yhdistelmän jarrutustehosta riippuu jonkun polttimon kunnosta tai sen hapettuneesta kannasta?!? Nyt ei tyhmä tyrväältä jummarra ollenkaan.
sitä mikäkin oon ihmetelly, että hyvin on suunniteltu. oli tarkoitus kirjoittaa että 0sarjan teestä. en tiedä onko 1 sarjaan tullut parannusta.
-
Tarkentavana kysymyksenä meneekö lukko päälle edes paikallaan ollessa?