Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 03.04.21 - klo:19:04

Otsikko: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: nakkisormi - 03.04.21 - klo:19:04
Minne olette kiinnittäneet Valtra 4-sarjan hytissä ylileveysvaloja? Tiedän että valtralla on omiakin hytin yläreumaan mutta onko joku muu hyvä paikka? Entä millaisia valoja ja telineitä ootte niille tehneet? Valmiit sarjat? Entä mistä sähkö sillai että tulee kestävä ja siisti. Tarkoitus ottaa aina valot pois kun kevättyöt paripyörillä tehty valmiiksi.
Sitten vielä tämä toinen lakipykälä. Onko näissä 4-sarjoissa vilkkuvaloille sähköt ja katkaisijan paikka jossain valmiina vai vedänkö ikkunaraosta magneettivalon katolle?

Mites muut, meinaatteko noudattaa lakia näiden valoje  kanssa nyt kevättöissä miten tarkasti?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: jariman - 03.04.21 - klo:20:05
Melkeinpä kannattaa hommata alkuperäinen ylileveysarja,
Ei liene ihan hinnan kiroissa ( ainaskaan aikaisemmin)
Sähköliitännät ylileveysvaloille olen tehnyt itse,
Perävaunun virtapistokkeesta  58 R ja 58 L ,eli pistorasian
Molemmille puolille 2 napaisella  pistokkeella yhdistänyt
Ylileveysvalot johdot.

4 sarjassahan on valmiit johtosarjat , eli majakka helppo kytkeä,
Periaatteessa ei tarvi kun katkaisijan merkkivalosympolilla,
Majakan liitäntäliitin löytynee katon yläkulmasta,
Ainakin vanhemmista malleista.
Saa myös alkuperäistä majakkasarjaa jalkoineen  jälkeenpäin,
Ei ollut aikonaan kovin kallis.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: farmeri - 04.04.21 - klo:18:20
Korjatkaa jos olen hakoteillä, mutta minulle on jäänyt käsitys että niitä ylileveysvaloja ei enää tarvisi kuin pimeällä nyt kun tuli tuo majakkapakko? Eipä minulla kyllä niitä ylileveyskylttejä ole ollutkaan traktorin vaihdon jälkeen, ei raski tehdasuuteen koneeseen alkaa porailla valoille paikkoja.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Make - 04.04.21 - klo:18:45
Ei valoja ennenkään ole tarvinnut kuin pimeällä. Heijastimet riittää valoisassa.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: jariman - 04.04.21 - klo:21:40
Kyllä niitä ylileysvalojen valoja kannattaa pitää jo hämärän ja
Vesisateen (sumun) aikana, eli käytännössä syksyisin vallan
Koko ajan tieajossa, siirtää vastuuta toiselle osapuolelle  j o s
Kolahtaa.
Ihmeen vähän on käytössä vaikka levikepyörät käytössä ja tieajoa,
Liekö unohtunut ko käyttö.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Oksa - 07.04.21 - klo:19:38
moni luulee että net poistui "muotista" kun tuli tuo valosäännös.    ei kyllä luulis olevan liian kallista koneisiin laittaa valoa sinne missä pitäis ollakii..   kun se rengas ei hämärällä kyllä näy..     muutaman kerran noiten suokoneiten takia säikähtänny..
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: nakkisormi - 16.04.21 - klo:23:17
Onko N154 takana jossain ylileveysvaloille mahdollisuus ottaa virtaa? Onko valmiita liittimiä jossai ?
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: jariman - 17.04.21 - klo:12:07
Olisko takavalojen paneelien johtosarjoissa ylimääräinen lähtö?
Rakentelen tähänkin joutuu pistorasian paikat,
Ja melko kuraantuvassa paikassa lokasuojan tienoo, hapettuu...

Paljon puhtaampi paikka on perävaunun pistokkeen tienoo,
Rasia auki ja johdonlähdöt sieltä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: ht - 17.04.21 - klo:12:57
Mitä jos tekis perävaunuvaloille "välikappaleen"? Normi perävaunupistoke, pätkä johtoa ja pistorasia esmes johonkin takalasin väliin tulevaan kiinnikkeeseen. Ja siitä hässäkästä karvat levitysvaloille.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: jariman - 17.04.21 - klo:14:56
Yksinkertaisempi kyllä on ottaa alkuperäisestä perävaunun
Pistorasiasta lähdöt  58 R ja 58 L  ja maa,  noin. 20 cm johdonpätkät,
Ja  2 napainen pistokeliitäntä, hytin alalasin kiinnitysruuvi
Sopiva kiinnityskohta mm, eikä ole tiellä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Oksa - 17.04.21 - klo:20:46
ja tuo helppo tehä ja sit ku ei tartte poistaa käytöstä.      ei hapetu piloille talvella..    ite nuita lisävaloja kasannu vain sesonkiin..
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: traktorikuski - 18.04.21 - klo:08:35
Mitä jos tekis perävaunuvaloille "välikappaleen"? Normi perävaunupistoke, pätkä johtoa ja pistorasia esmes johonkin takalasin väliin tulevaan kiinnikkeeseen. Ja siitä hässäkästä karvat levitysvaloille.

Näin tein itse kun valoja käytetään vain sesongin aikana tarvittaessa. Jos olisi kiinteä asennus (sivuun käännettävät tms.) niin olisin varmaan ryöstänyt perävaunun valojen rasiasta. Hyviä ohjeita molemmat, käytöstä riippuu kumpi parempi.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Make - 18.04.21 - klo:15:10
Jos ryöstäisi majakan johdoista. Samaan aikaan nuo yleensä päällä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: ojaniitty - 18.04.21 - klo:17:48
Eikö noissa malleissa ole enää takalasin välipalkissa sitä 3- napaista virtarasiaa.??
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: ht - 19.04.21 - klo:07:16
Eikö noissa malleissa ole enää takalasin välipalkissa sitä 3- napaista virtarasiaa.??

Aika moni tarvii sen kylvökoneen sähköille.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Oksa - 19.04.21 - klo:08:10
hupsuinta on että nykytraktoreissa ei ole vakiona riittävää määrää virtalähteitä laitteita varten.     eiks valtussakin net erikseen rastittava..  ja sit ovat mikä missäkin.    ainakin yks isäntä manas.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Mopomies - 19.04.21 - klo:12:37
Ja jos kaikki sähköt alkavat olemaan väylän perässä, joudut vetämään kokonaan uudet piuhat alusta loppuun. Jos kyse on esim. vilkuista, mitä pitäisi ohjata traktorin vilkkuvivusta, joutuu väylään liittämään purkin, joka ohjaa näitä uusien sähköjen toimintoja. Manuaalisesti se vielä voi tehdä omilla johdoilla ja katkaisijoilla, mutta ryöstämällä sähköä ollaan hyvin pian suossa.

Siksi onkin kuvottavaa, että käytännön asiat, kuten valot, vilkut sun muut ovat digitaalisen koodauksen varassa. Hyteissä yleensä on tilaa niin paljon, että valoille mahtuu katkaisijoita vaikka muille jakaa.

Valmistajilla on jotenkin outo ajatus siitä, että kun kosketusnäytöltä tai yhdestä nappulasta painamalla saadaan esiohjelmoidut valot toimintaan, se on jotenkin niin hienoa ja modernia. Päinvastoin. Se on perseestä.

Nykykoneiden valmistajat voisivat edes laittaa sen toisen kärrypistokkeen, josta voisi ottaa valot kärryyn tai ylileveysvaloihin.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: rantsi - 19.04.21 - klo:14:07
 ;D ;D ;D nyt alakaa mopo keulii.  Jos ei tiedä, ei kannata huudella. 
Tieto löytyy huoltopisteestä.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Mopomies - 19.04.21 - klo:20:16
;D ;D ;D nyt alakaa mopo keulii.  Jos ei tiedä, ei kannata huudella. 
Tieto löytyy huoltopisteestä.

Kyllä nämä jutut pitäisi lukea ohjekirjassa, mutta on se hyvä että jossain on tietoa. Asennuskin varmaan tehdään hyvään hintaan.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Oksa - 19.04.21 - klo:20:23
paljon unlimiteet veloittaa lisävalopistokkeesta?       muistan kuin naapuri osti uuten valtun ja majakka maksoi jotain 200 euroa kopin nurkalle..
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: traktorikuski - 19.04.21 - klo:21:18
muistan kuin naapuri osti uuten valtun ja majakka maksoi jotain 200 euroa kopin nurkalle..

Maksaa se nykyisinkin pari sataa tehtaalta. Fendtin hinnastossa reilusti kalliimpi. Valtrassa sentään majakan johdot ja kytkin valmiina niin voi laittaa itse sen parin kympin lyhdyn, ei tarvii testerillä aktivoida toimintoa.
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Make - 20.04.21 - klo:11:21
Ja jos kaikki sähköt alkavat olemaan väylän perässä, joudut vetämään kokonaan uudet piuhat alusta loppuun. Jos kyse on esim. vilkuista, mitä pitäisi ohjata traktorin vilkkuvivusta, joutuu väylään liittämään purkin, joka ohjaa näitä uusien sähköjen toimintoja. Manuaalisesti se vielä voi tehdä omilla johdoilla ja katkaisijoilla, mutta ryöstämällä sähköä ollaan hyvin pian suossa.

Siksi onkin kuvottavaa, että käytännön asiat, kuten valot, vilkut sun muut ovat digitaalisen koodauksen varassa. Hyteissä yleensä on tilaa niin paljon, että valoille mahtuu katkaisijoita vaikka muille jakaa.

Valmistajilla on jotenkin outo ajatus siitä, että kun kosketusnäytöltä tai yhdestä nappulasta painamalla saadaan esiohjelmoidut valot toimintaan, se on jotenkin niin hienoa ja modernia. Päinvastoin. Se on perseestä.

Nykykoneiden valmistajat voisivat edes laittaa sen toisen kärrypistokkeen, josta voisi ottaa valot kärryyn tai ylileveysvaloihin.
Et ilmeisesti ole koskaan edes käynyt uudemman traktorin hytissä? Ei siltä kosketusnäytöltä toimintoja laiteta päälle vaan ohjelmoidaan mitä ja missä järjestyksessä mistäkin fyysisetä napista tapahtuu.  ;)
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: vanhat koneet - 20.04.21 - klo:12:22
Mulla on Fordissa (jostain 1980- luvulta) sellainen valopistoke, jossa on kyljessä paikka pistokeelle, siitä saa virtaa leveille valoille :)
Otsikko: Vs: Ylileveysvalot valtra n4
Kirjoitti: Mopomies - 20.04.21 - klo:16:42
Ja jos kaikki sähköt alkavat olemaan väylän perässä, joudut vetämään kokonaan uudet piuhat alusta loppuun. Jos kyse on esim. vilkuista, mitä pitäisi ohjata traktorin vilkkuvivusta, joutuu väylään liittämään purkin, joka ohjaa näitä uusien sähköjen toimintoja. Manuaalisesti se vielä voi tehdä omilla johdoilla ja katkaisijoilla, mutta ryöstämällä sähköä ollaan hyvin pian suossa.

Siksi onkin kuvottavaa, että käytännön asiat, kuten valot, vilkut sun muut ovat digitaalisen koodauksen varassa. Hyteissä yleensä on tilaa niin paljon, että valoille mahtuu katkaisijoita vaikka muille jakaa.

Valmistajilla on jotenkin outo ajatus siitä, että kun kosketusnäytöltä tai yhdestä nappulasta painamalla saadaan esiohjelmoidut valot toimintaan, se on jotenkin niin hienoa ja modernia. Päinvastoin. Se on perseestä.

Nykykoneiden valmistajat voisivat edes laittaa sen toisen kärrypistokkeen, josta voisi ottaa valot kärryyn tai ylileveysvaloihin.
Et ilmeisesti ole koskaan edes käynyt uudemman traktorin hytissä? Ei siltä kosketusnäytöltä toimintoja laiteta päälle vaan ohjelmoidaan mitä ja missä järjestyksessä mistäkin fyysisetä napista tapahtuu.  ;)

En ole uuden traktorin hytissä käynyt pl. näyttelyt. Aika monessa muussa romussa sitäkin enemmän. Tiedän, mitä vapauksia väyläohjattu sähkö mahdollistaa. Tämä ei koske täysin uusien ei maanantaikappale traktoreiden käyttäjiä, mutta jos joutuu ajamaan vanhoilla, kuinka vanha traktorin pitää olla että sen uskaltaa ostaa. Digitaalijännitteen lisääntyminen tuo väkisinkin ongelmia jossain vaiheessa traktorin käyttöajan aikana. Jos niihin ei ole itsellä minkäänlaista kosketuspintaa, digilaitteiden ylläpito ja huolto tulee varaosatiskin ja huoltopisteen kautta kalliiksi.

CAN-väylän jännite-erot ovat pienet. Siksi pienikin hapettuminen liitoksessa saa bitin lyömään tyhjää. Ja tälle hapettumiselle ajan kuluminen ei ole hyväksi.

Mutta tämä nyt tästä.