Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Hervast - 13.01.21 - klo:15:20

Otsikko: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Hervast - 13.01.21 - klo:15:20
Lainattu toiselta keskustelupalstalta, hyvä esimerkki tarkoitus pyhittää keinot menettelystä  ;D

Koko Malmin lentokentän hävittämisprojekti on äärimmäisen ruma ja raadollinen politikointijuttu, ja siihen liittyy sekä viha ilmailua kohtaan että äärimmäinen ahneus. Sillä ei ole mitään tekemistä asuntorakentamisen kanssa - tavoitteena on, että lentokenttä ylipäänsä saadaan hävitettyä. Koko projektin kantava voima on kauna.

Hävittämisprojektin taustalla ovat Helsingin vihreät, joille harrasteilmailu on suoraan Saatanasta - se on heidän mukaansa sekä rikkaiden leikkimistä ja eliittilaji, että se saastuttaa ja haaskaa uusiutumattomia luonnonvaroja. Sillä, että Malmin lentokenttä saadaan hävitetyksi, päästään sekä käyttämään valtaa että osoittamaan, etteivät rikkaat ole mitenkään turvassa saati koskemattomia. Sillä, mihin lentokentän maa-aluetta sen jälkeen, kun lentokenttä on hävitetty, käytetään, ei ole mitään merkitystä. Koko asuinrakentaminen on pelkkä savuverho, red herring, jolla huomio saadaan pois itse asiasta.

Malmin lentokenttä valittiin alunperin lentokentäksi juuri siksi, että maa-alue on asuinrakentamiseen kelpaamaton. Siinä on 15–17 m savea, joka Tattarisuolla ulottuu jopa 70 m syvyyteen. Kaupan päälle maaperän savi on erittäin myrkyllistä sulfidisavea, joten maaaperän kosteuden mukana tulee hyvin mielenkiintoisia orgaanisia rikkiyhdisteitä rakennuksiin. Se vaatii kaupan päälle erityisbetoniset paalut - sulfidisavi syövyttää normaalin betonin.

Helsingin kaupungin karttapalvelusta löytyy havainnolliset geotekniset kartat. Niiden mukaan varsinaisen kenttäalueen kohdalla savi- ja pohjavesikerros ulottuu noin 24 metrin syvyyteen. Keksimäärin kairauksissa kovempi maa-aines on tullut vastaan 15-17 metrissä. Tattarisuon teollisuusalueella on selvästi syvempiä saviesiintymisiä. Sulfidisaven poistourakka olisi massiivinen. Kukahan haluaisi läjät takapihalleen?

Jos sinne ylipäänsä yritettäisiin rakentaa yhtään asuntoja, siinä jouduttaisiin kaivamaan alueelta koko maaperä pois ja paaluttamaan kolmen metrin välein. Joku fuksi, jolla on matematiikat tuoreessa hallussa, voi laskea, paljonko se tulee maksamaan.

Malmin kentän pinta-ala on noin yksi (1) neliökilometri. Eli siis kärpäsen kakka Helsingin koko maa-alueella. Helsingistä löytyy paljon isompia rakentamattomia alueita, varsinkin saarilla. Kun Helsingin 214 neliökilometristä rakentamatta on yli 180 neliökilometriä, ja tästä faktasta huolimatta halutaan juuri Malmin lentokenttä ottaa rakennusmaaksi - vaikka tiedetään, miten mahdoton paikka se on asuinrakentamiselle - niin tälle asialle on vaikea löytää minkäänlaista rationaalista perustetta.

No entäpä se ahneus? Takana ovat bisnespiirit, jotka eivät voisi asuinrakentamisesta vähempää välittää, mutta jotka ovat haistaneet mahdollisuuden rakentaa [jälleen yhden] ostoshelvetin alueelle. Liikerakentaminen ei ole yhtä kranttua maaperän osalta kuin asuinrakentaminen.

Eli kun Malmin lentokenttä on hävitetty ja tuhottu korjauskelvottomaksi ja on huomattu, ettei sinne voikaan rakentaa mitään asuntoja, niin sinne tullaan rakentamaan jälleen uusi kauppahelvetti, jollaisia Helsingissä on liiaksi saakka. Sellainen kyllä voidaan rakentaa vaikka ongelmajätekaatopaikan päälle. Helsingillä on, ikävä kyllä, aiempaa kokemusta asuinlähiön rakentamisesta kaatopaikan päälle.

Malmin lentokenttä on sekä Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä että on aikojen saatossa myös palvellut sekä Rajavartiolaitosta että Pelastuslaitosta ja Medi-Heliä - siinä on Malmin sairaala vieressä. Meripelastuksessa kyse on usein minuuteista, ja pelastushelikopteri saataisiin Malmilta muutamassa minuutissa Suomenlahdelle. Mäntsälästä, josta aiotaan korvaavaa kenttää, lento kestää yli puoli tuntia.

Asialla on myös yleisilmailullinen puoli. Toimivana kenttänä Malmi estää Helsinki-Vantaan kiitotien lähestymis- ja nousukäytävien siirron siten, että Puistolan yli tulisi nousemaan ja laskemaan erittäin mieluisia ja suurikokoisia lentokoneita tuhkatiheään sesonkihetkinä.

Kaupan päälle sähköinen kevytilmailu on nurkan takana. Tesla räjäytti jo pankin maantieliikenteessä osoittamalla, että sähköauto on toimiva konsepti, ja itse vakuutuin sähköisestä kevytilmailusta Berliinin ilmailunäytöksessä ILA:ssa 2014 Airbus E-Fanin myötä. Taksilennot, yhteyslennot, liikelennot - sähköistä kevytilmailua varten Malmi olisi lentokenttä paikallaan.

Noh, ja sitten joku nimittää tätä salaliittoteoriaksi. Siinä ei tosiasiallisesti ole mitään muuta salaliittoa kuin kysymys cui bono, eli kuka siitä hyötyy? Neliökilometrin alueelle on mahdotonta rakentaa 70 000 ihmisen lähiötä (ellei aiota rakentaa uutta Kowloon Walled Cityä), jonka se vaatisi ollakseen kannattava. Laskut jäävät veronmaksajien maksettavaksi. Kuka hyötyy? Vihreät, että he saavat eliittiharrastuksen tukahdutettua ilmastonmuutoksen ja hiilineutraaliuden verukkeella, ja bisnespiirit, jotka pääsevät korppikotkan lailla sitten tontille, joka väistämättä havaitaan asuinrakentamiseen kelvottomaksi. Follow the money on toinen hyvä ohje asiassa.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Ärrpää - 13.01.21 - klo:16:23

 Joku paikallisempi bamlas, että toimivan joukkoliikenteen järjestäminen Malmin alueelle ompi kohtuullisen vaikea järjestää...
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Turhapuro - 13.01.21 - klo:17:22
Onko syövyttävä savi ihan luonnon aikaansaannos vai onko ihminen auttanut?
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: de Citonni - 13.01.21 - klo:19:43
Vantaan kentälle kun rakennettiin rataa, niin siellä tunnelityömaalla taisi olla jotain ongemia jäätymisenestoaineista. Kaipa niitä Malmin kentän allakin on.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Hervast - 13.01.21 - klo:23:28
Onko syövyttävä savi ihan luonnon aikaansaannos vai onko ihminen auttanut?

Oisko niitä samanlaisia sulfiittipitoisia pohjamaita mitä on pohjoisemmassakin, pohjanlahteen laskeviin jokiin muistaakseni tulee niistä päästöjä.

Mut niitä ei kannattane ihan vähässä yskässä mennä nykimään vaan antaa olla edelleen stabiilissa tilassa
 
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Töveli - 13.01.21 - klo:23:35
Vipu-Heikillekin tuli häätö. Yleistieteen päivystävä dosentti Koskelta voisi nyt laskea Malmin savikon vaatiman paalutuksen määrän ja sen koko rakentamisen hiilijalanjäljen. Kilometrejä ja megatonneja piisannee.

Asialla kuitenkin Stadin Vihreät joten haitanneeko tuo jos "vähän" päästöjä syntyy.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Hervast - 14.01.21 - klo:09:17
Asia todennäköisesti kuitataan Helsingin kaupunkirakenteen tiivistämisen tarpeella ja sillä miten ekologista on laittaa ihmiset asumaan vieri viereen ja päällekkäin.

Eiköhän tuo lie ihan nuijankopautusta vaille, kunhan Sinnemäestä tulee Helsingin pormestari.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: sorkkis - 14.01.21 - klo:09:26
Vantaan kentälle kun rakennettiin rataa, niin siellä tunnelityömaalla taisi olla jotain ongemia jäätymisenestoaineista. Kaipa niitä Malmin kentän allakin on.
Onko malmin lentokentällä jäänsulatuslaitteet ? https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Malmin_lentoasema

Kaipa niitä sitten ojn jos de Citonni niin sanooa , mutta onko se on toinen asia . Pohjanmaalla on yksi lentokenttä jolla ei ole juurikaan käyttöä https://fi.wikipedia.org/wiki/Sein%C3%A4joen_lentoasema . Voidaanko malm korvata muualla ?
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 14.01.21 - klo:09:41

Enpä oo tarvinnu tuata Malmija ikäkuuna päevänä. Joten on heleposti korvattavissa. Esim. tuulliviirrejä laettakkaa sinne. Nyt tarvitaan pi r usti sähkyä. Tuulliviirristä sitä nyt tänään oekeen tulleeki  :D :D
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Hervast - 14.01.21 - klo:09:43
Muistelen että joskus oli puhetta lentokoneiden siipien sulatukseen käytetyn glykolin joutumisesta maaperään.

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2016/tasta-kysymys-lentokoneiden-jaanpoistossa


Kun ideologia ohjaa, niin...

Lainaus
Helsingin kaupunki tyhjensi Malmin kentän lentokonehallit saatuaan kiinteistöt omistukseensa. 60 lentokoneen lämmitettyä lentokonehallia on pidetty pääasiassa tyhjillään, kun lentokoneet varastoidaan ulkosalle. Helsingin kaupunki on ohjeistanut halleja vuokraavaa Tukkutoria, että tiloja voi vuokrata ainoastaan tapahtumakäyttöön. Pelastuslaitoksen mukaan tilat eivät kuitenkaan sovellu siihen. Iltalehden laskelmien mukaan kaupunki on menettänyt marraskuuhun 2018 mennessä neljännesmiljoonan vuokratulot puolessatoista vuodessa
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: sorkkis - 14.01.21 - klo:09:55
Muistelen että joskus oli puhetta lentokoneiden siipien sulatukseen käytetyn glykolin joutumisesta maaperään.

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2016/tasta-kysymys-lentokoneiden-jaanpoistossa


Kun ideologia ohjaa, niin...

Lainaus
Helsingin kaupunki tyhjensi Malmin kentän lentokonehallit saatuaan kiinteistöt omistukseensa. 60 lentokoneen lämmitettyä lentokonehallia on pidetty pääasiassa tyhjillään, kun lentokoneet varastoidaan ulkosalle. Helsingin kaupunki on ohjeistanut halleja vuokraavaa Tukkutoria, että tiloja voi vuokrata ainoastaan tapahtumakäyttöön. Pelastuslaitoksen mukaan tilat eivät kuitenkaan sovellu siihen. Iltalehden laskelmien mukaan kaupunki on menettänyt marraskuuhun 2018 mennessä neljännesmiljoonan vuokratulot puolessatoista vuodessa

Siipien sulatus on välttämätöntä reittikoneille . Lentäessä on jäänpoistojärjestelmä mutta ennen nousua pitää siivet sulattaa maassa https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentokoneiden_j%C3%A4%C3%A4nesto-_ja_-poistok%C3%A4sittely
Eli tuo ei ole ainoastaan hesan ongelma https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miten_jaa_poistetaan_lentokoneen_siivista vaan kaikkien pohjoisen lentoasemien ongelma ja nyt myös Espanjan .
Mitä tulee taas asuttamiseen niin hesa laajenee kokoajan . Vaikka ympärys kunnissa on tilaa ja sinne on muutettu tarvitaan asuntoja kokoajan lisää .
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 14.01.21 - klo:11:30
Isossa mittakaavassa glykolia varmasti valuu maahan, mutta jos on viemäröity pakkasnestepiste kentällä, niin haitat ovat pienet. Eikä siitä muutenkaan mitään haittaa ole maassa pieninä määrinä. Kaikista on haittaa isoina määrinä.

Kuten nuo vihreätkin. Jos Trumppia kauhistellaan, niin ainakin hesan vihreiden itkupotkuraivarit ovat aivan samanlaista sekoilua. Ne vaan tehdään lain kirjaimen perusteella, oli seuraukset sitten mitä tahansa. Ajaisivat kiveä mereen tai louhisivat kiveä merestä. Niin saataisiin lisää vesijättöä, johon voisi rakentaa taloja. Ei tuollaisessa savimontussa ole mitään järkeä, paitsi jos sen vaihtaa kiveksi. Millainen autoralli siitä seuraisikaan, jos savea kuskattaisiin johonkin lentomäen täyttömaihin ja toista tavaraa takaisin. Ilmastopäästöt olisivat kauheat.

Ne antaa kentän kasvaa umpeen ja näin syntyy asfaltoitu viidakko. Asfalttiviidakko. Siellä sitten voidaan soittaa kitaraa.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: sorkkis - 14.01.21 - klo:12:17
Isossa mittakaavassa glykolia varmasti valuu maahan, mutta jos on viemäröity pakkasnestepiste kentällä, niin haitat ovat pienet. Eikä siitä muutenkaan mitään haittaa ole maassa pieninä määrinä. Kaikista on haittaa isoina määrinä.

Kuten nuo vihreätkin. Jos Trumppia kauhistellaan, niin ainakin hesan vihreiden itkupotkuraivarit ovat aivan samanlaista sekoilua. Ne vaan tehdään lain kirjaimen perusteella, oli seuraukset sitten mitä tahansa. Ajaisivat kiveä mereen tai louhisivat kiveä merestä. Niin saataisiin lisää vesijättöä, johon voisi rakentaa taloja. Ei tuollaisessa savimontussa ole mitään järkeä, paitsi jos sen vaihtaa kiveksi. Millainen autoralli siitä seuraisikaan, jos savea kuskattaisiin johonkin lentomäen täyttömaihin ja toista tavaraa takaisin. Ilmastopäästöt olisivat kauheat.

Ne antaa kentän kasvaa umpeen ja näin syntyy asfaltoitu viidakko. Asfalttiviidakko. Siellä sitten voidaan soittaa kitaraa.

Nykyään paalutetaan rakennukset joten saven päälle voi rakentaa .
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 14.01.21 - klo:12:31


Tualla sitä tehhään kaekkea muutaki hölömöyttä. Mitäs tuasta kun kansa se  kaeken maksaa. :D :D
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: sorkkis - 14.01.21 - klo:12:54


Tualla sitä tehhään kaekkea muutaki hölömöyttä. Mitäs tuasta kun kansa se  kaeken maksaa. :D :D

Onko paaluttaminen hölmöyttä ?
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 14.01.21 - klo:14:14


Tualla sitä tehhään kaekkea muutaki hölömöyttä. Mitäs tuasta kun kansa se  kaeken maksaa. :D :D

Onko paaluttaminen hölmöyttä ?

Jos viitsisit hiukan hengähtää ja jättäisit sen soheltamisen.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 14.01.21 - klo:14:14


Tualla sitä tehhään kaekkea muutaki hölömöyttä. Mitäs tuasta kun kansa se  kaeken maksaa. :D :D

Onko paaluttaminen hölmöyttä ?

Mietippä sitä .Tyhymijä kysymyksijä ee ookkaa,vaan ajatteleppa kuitenki. Ja ihan ite. :D
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: sorkkis - 14.01.21 - klo:14:37


Tualla sitä tehhään kaekkea muutaki hölömöyttä. Mitäs tuasta kun kansa se  kaeken maksaa. :D :D

Onko paaluttaminen hölmöyttä ?

Jos viitsisit hiukan hengähtää ja jättäisit sen soheltamisen.
Kiitos samoin .
Koko ajan pohjoinen heittää paskaa etelän niskaan . Tämä on todettu muuallakin , facessa ja muilla keskutelupalstoilla .

Jokaiseen postaukseen ja kommenttiin carhu kirjoittaa aina meikäläsistä halveksivasti ja vääristelevästi .

Lappi voi perustaa oman valtion ja pärjätä omillaan . Luonnonvarjoa on joten . 
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: 42 - 14.01.21 - klo:15:15
Näistä vihreistä Helsingin päättäjistä
Fatim Diarra
Diarra on käynyt sekä peruskoulun että lukion
Ihonvärinsä vuoksi Diarra kertoo aina kokeneensa paljon rasismia.
Diarra on opiskellut Jyväskylän yliopistossa yhteiskuntapolitiikkaa ja Helsingin yliopistossa sosiaalietiikkaa, mutta ei ole suorittanut loppututkintoa.
Seuraavan kerran Diarra oli ehdolla kunnallisvaaleissa 2017 ja sai 1 068 ääntä.[11] Hän tuli valituksi, vaikka kertoo tehneensä vain vähän vaalityötä … Laiska ?

Kesäkuussa 2019 Diarra valittiin yhdeksi vihreiden kolmesta varapuheenjohtajasta. Täytti vaatimukset?
Teemansa
"Jos haluaa asua metsässä niin ole hyvä, mutta ihan turha odottaa samaa palvelutasoa ja metsässä on anketa, ainoa syy muuttaa sinne on insesti ja se että kukaan ei kuule kun vaimo huutaa apua."

Elokuussa 2020 Diarra kertoi sosiaalisen median kanavissaan, että oli tehnyt Helkaman kanssa sopimuksen saadakseen vajaan 3000 euron arvoisen sähköpyörän palkaksi sen markkinoinnista

Diarra on työskennellyt muun muassa luokanopettajana sekä Suomen ylioppilaskuntien liiton kansainvälisten asioiden sihteerinä.[6] Vuodesta 2018 hän on työskennellyt Pohjoisranta Burson-Marstellerin vaikuttajaviestinnän konsulttina.

Mukana on myös jos jonkin sortin taistelijaa bändäriä, opiskelijaa.

Väitän nottei Helsinki pelastu näiden takia. 

Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: 42 - 14.01.21 - klo:15:20
Entäs tämä Alviina Alametsä
Aikaansaannokset
Helsingin kaupunginvaltuustossa hän on tehnyt aloitteita matalan kynnyksen mielenterveysavun lisäämiseksi, luontoalueiden saavuttavuuden lisäämiseksi joukkoliikenteellä, muunsukupuolisten terveydenhuollon turvaamiseksi sekä eettisten ohjeiden laatimiseksi kaupungin vuokraamiin tiloihin, jottei niitä käytettäisi YK:n rotusyrjinnän vastaista sopimusta rikkoviin tilaisuuksiin.
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: sorkkis - 14.01.21 - klo:15:49
Näistä vihreistä Helsingin päättäjistä
Fatim Diarra
Diarra on käynyt sekä peruskoulun että lukion
Ihonvärinsä vuoksi Diarra kertoo aina kokeneensa paljon rasismia.
Diarra on opiskellut Jyväskylän yliopistossa yhteiskuntapolitiikkaa ja Helsingin yliopistossa sosiaalietiikkaa, mutta ei ole suorittanut loppututkintoa.
Seuraavan kerran Diarra oli ehdolla kunnallisvaaleissa 2017 ja sai 1 068 ääntä.[11] Hän tuli valituksi, vaikka kertoo tehneensä vain vähän vaalityötä … Laiska ?

Kesäkuussa 2019 Diarra valittiin yhdeksi vihreiden kolmesta varapuheenjohtajasta. Täytti vaatimukset?
Teemansa
"Jos haluaa asua metsässä niin ole hyvä, mutta ihan turha odottaa samaa palvelutasoa ja metsässä on anketa, ainoa syy muuttaa sinne on insesti ja se että kukaan ei kuule kun vaimo huutaa apua."

Elokuussa 2020 Diarra kertoi sosiaalisen median kanavissaan, että oli tehnyt Helkaman kanssa sopimuksen saadakseen vajaan 3000 euron arvoisen sähköpyörän palkaksi sen markkinoinnista

Diarra on työskennellyt muun muassa luokanopettajana sekä Suomen ylioppilaskuntien liiton kansainvälisten asioiden sihteerinä.[6] Vuodesta 2018 hän on työskennellyt Pohjoisranta Burson-Marstellerin vaikuttajaviestinnän konsulttina.

Mukana on myös jos jonkin sortin taistelijaa bändäriä, opiskelijaa.

Väitän nottei Helsinki pelastu näiden takia.

Ei todellakaan . Veikkaan et persuta ja demarit valtaa hesaa aika paljon kokoomuksen säilyessä ennallaan . Vihreitten äänestäminen on sellainen muoti ilmiö . Vihreiden kannatus ylittää kyllä keskustan .
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 14.01.21 - klo:17:03


Tualla sitä tehhään kaekkea muutaki hölömöyttä. Mitäs tuasta kun kansa se  kaeken maksaa. :D :D

Onko paaluttaminen hölmöyttä ?

Jos viitsisit hiukan hengähtää ja jättäisit sen soheltamisen.
Kiitos samoin .
Koko ajan pohjoinen heittää paskaa etelän niskaan . Tämä on todettu muuallakin , facessa ja muilla keskutelupalstoilla .

Jokaiseen postaukseen ja kommenttiin carhu kirjoittaa aina meikäläsistä halveksivasti ja vääristelevästi .

Lappi voi perustaa oman valtion ja pärjätä omillaan . Luonnonvarjoa on joten .

Joo. Lappiin. Sinulta se käö . Kaekkijen alojen asijantuntija. :D :D
Otsikko: Vs: Malmin lentokenttä ja hesan vihreät
Kirjoitti: Hervast - 14.01.21 - klo:21:08
https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/bf/bf99907a7a241b8399ffa8469a244b3583f8cbf2.pdf

Tuosta dokumentista kun kahtoo sivulta 13 miten siellä menee eri maakerrokset ja pohjavesi, niin ei tuo paalutus vaikuta hirveän fiksulta toiminnalta  :o

Lainaus
Lentoaseman alueella on ylimpänä 0,5-1 m paksuinen täyttökerros. Sen alapuolella on enintään
18 m paksuinen savikerros. Saven alla on silttiä, hiekkaa ja moreenia. Kiitotiet on osin perustettu
betonilaatoille. Lentokoneiden huoltohallien kohdalta kalliota on räjäytetty.
Kiitoteiden eteläpuoli ja Falkullan kartanon ympäristössä on kitkamaa-alueita. Tattarisuon puolella suunnittelualueen itäosassa on turvealueita, joissa turvekerroksen paksuus on 0…1,5 m. Kartingradan alueen maaperä koostuu täyttömaasta.

Toivottavasti jättäävät tuon turvesuon rauhaan  ;D

Hyää rakennusmaata on...

Lainaus
6. JOHTOPÄÄTÖKSET
Koko 300 hehtaarin kokoisella suunnttelualueella arvoidaan olevan n. 100.000 tonnia pilaantunutta maata. Nykyisellä lentokenttäalueella olevat todetut pima-alueet on rajattu kohtuullisen
luotettavasti pilaantuneisuuden laadun ja laajuuden arvioimiseksi. Varsinaisen lentokenttäalueen
ulkopuolisilla alueilla tutkimuspisteitä on vielä harvassa pilaantuneiden alueiden rajaamiseksi.
Pilaantuneet maat on teknisesti varsin helppo kunnostaa massanvaihdolla, vain suojeltavien lentokenttäalueen rakennusten läheistyydessä tämä voi olla teknisesti haastavaa. Tehtyjen tutkimusten perusteella pilaantuneiden maiden kunnostamisesta aihetuvien kustannusten arvoidaan
olevan n. 8 miljoonaa euroa, ennen kuin alue voidaan ottaa kaavarunkoluonnoksen mukaiseen
käyttöön. Todetut pilaantuneet alueet sijaitsevat pääosin suunnittelluilla puistoalueilla. Kustannuksia voi olla mahdollista alentaa, jos kaivettavia pilaantuneita maita voidaan hyödyntää maarakentamisessa.
Pohjavesi on säilynyt varsin puhtaana, todennäköisesti sitä suojaavan paksun savikerroksen ansiosta. Suunnittelualueen itäpuolella sijaitsevan Tattariharjun luokitellun pohjavesialueen vuoksi
on suunnittelualueen pohjaveden suojaaminen tärkeää.
Suunnittelualueella ei ole välitöntä puhdistustarvetta maankäytön jatkuessa nykyisenlaisena. Jos
haihtuvilla yhdisteillä pilaantuneiden alueiden lähellä olevissa rakennuksissa on herkkää toimintaa, kuten ruokala, suositellaan sisäilman laadun selvittämistä.