Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Makkis - 08.01.21 - klo:14:00
-
Onko kokemusta tai tietoa? JD 6420:n ohjaus on tienopeuksissa kauhia. Saattaa tasaisella tiellä lähteä vetämään ojaa kohti. Kohtaamistilanteessa pitää olla erittäin tarkkana, ettei törmää tai mene ojaan. Niinkuin olis klappia. Ohjausvarret vaihdettu joten välyksiä ei ole.
-
Kummone haritus taik auraus niis etupyöris o ?
-
Voisko vuotaa mäntä läpi?
-
Orbitroliinkin voi tulla vikaa. Mulla laitettiin eräs kone kerran tolkuttoman kovassa pakkasessa käymään kun oli vähän niinkuin pakko. Seuraus oli se että orbitrolin syvimmässä sydämessä joku venttiili ilmeisesti juttui osittain auki. Rattia piti sitten koko ajan hiljakseen pyörittää toiseen suntaan että kone meni suoraan. Jos piti paikallaan niin pyörät kääntyivät hiljalleen toiseen laitaan. Oli ihan hauska tiellä kun hiljalleen pyöritti rattia ympäri ja ympäri, suoralla tiellä. Taisi joku muukin kulkija vähän katsoa pitkään kun risteyksessä paikallaankin hissukseen pyörittelin.
Vika loppui kun purettiin orbitrol pohjia myöden, ensimmäinen 'remontti' epäonnistui kun sieltä rungon pohjalta jätettiin pari tulppien alla piilossa ollutta venttiiliä avaamatta. Toinen kierros toden sanoi, mitään ei ollut rikki ja uudelleen kasaus riitti normalisoimaan toiminnan. Ei edes kasattu väärin niin että olisi orbitroli muuttunut moottoriksi ...
-
Haritus on 10mm edestä auki. Tuo sylinterin vuoto on käynyt mielessä. Orbitrooli onkin sitten seuraava vaihtoehto. Renkaitakin miettiny. Paineiden vaihtelu ei kuitenkaan paljoa vaikuta. Joku vastaavalla ajava on moittinut samaa ongelmaa. Toinen taas sanonut, että menee kuin juna.
-
10mm haritusta kuulostaa paljolta. En tunne JD akselia. Pikku Valmetissa 4-vedon etuakselissa oike arvo on aurausta 0-2mm eli ei edes haritusta.
-
Onko akseli jäykkä vai jousitettu?
-
30 sarjalaiselle kirja sanoo että ei aurausta eikä haritusta, toleranssi +/- 1,5 mm.
-
Jousitettu. 50km/h.
-
Varmasti vetelee 10mm harituksella. Väännä tuon yllä olevan ohjeen mukaan.
-
10mm haritusta kuulostaa paljolta. En tunne JD akselia. Pikku Valmetissa 4-vedon etuakselissa oike arvo on aurausta 0-2mm eli ei edes haritusta.
JD:stä en tiedä mutta autoissa etuvetoisissa on haritusta ja takavetoisissa on aurausta, ja eikös JD ole isommissa nopeuksissa takavetoinen, MS:n arvot on aika lähellä totuutta, renkaiden pitäisi kulkea samaan suuntaan ajossa ja aurauksella/harituksella kompensoidaan välykset/joustot nivelissä, kannattaisi tarkistaa pyöränlaakereissa tai "olkatapissa" ole liikaa välystä
-
Jotenkin en jaksa johtuvan harituksesta, jos meinaa välillä lähteä lapasesta, eikä jatkuvasti. Toisaalta jos mäntä vuotaa, pitäisi rattia joutua pyrittämään reippaasti?
-
Jotenkin en jaksa johtuvan harituksesta, jos meinaa välillä lähteä lapasesta, eikä jatkuvasti. Toisaalta jos mäntä vuotaa, pitäisi rattia joutua pyrittämään reippaasti?
Samoin ajattelin ja tuo mittaustarkkuus kotikontein kuinka luotettava, ja toivottavasti ei lähde
-
Oireet viittaa vahvasti siihen, että liika haritus tuon vetelyn aiheuttaa. Kyllä kallistuisin olemaan sitä mielipuolta, että vois ainakin kokeilla mitä harituksen nollaaminen ajoon vaikuttaa. Olis edullinen ja helppo kokeilu.