Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lypsyukko - 20.12.20 - klo:22:49

Otsikko: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 20.12.20 - klo:22:49
Nyt en tiedä kuuluko tämä oikein edes koneiden ja laitteiden alle. Mutta onko kellään kokemusta auton kestovahauksesta / pinnoituksesta? Itsekkään en tiedä kummasta on kyse, mutta yhteen autoon teetin viime kesänä jonkun Correk cure käsittelyn. Vajaa 10v auto loisti kait paremmin kuin uusi käsittelyn jälkeen. Syysloman aikoihin tytär tuli sillä kotiin ja ihmettelin miten likaiseksi se oikein olikaan tullut. Sillä ei kotona olleita autoja ollut pesty siinä välillä. Sadehan ne oli virutellut. No pesun jälkeen oli taas tämä käsiteltykin ihan nätti. Nyt se samainen auto on taas pihassa ja luulisi, että se on seissyt vuosia jossain hiekka-aavikon, höyläämön, siitepölyn ja muun paskan vaikutus alueella. Ihan sairaan paskainen ... tuli iskälle pesuhommia. Lika siis tarttuu mutta kait vesi vierii pois. Onko merkeillä ja aineilla väliä. Ei siis ihan toivottu lopputulos, koska mainoksessa  ja suorittaja lupaili lian tarttumattomuutta. Tuokin maksoi muistaakseni 650 egeä. No yksi naarmu myllytettiin samalla kyllä pois. Sen takiahan mä oikeastaan tuon teetinkin. Etulokarista takaoveen, millä tai missä lie tullut, mutta häivytyksestä kyllä propsit.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: -SS- - 20.12.20 - klo:23:57
Ei kestovaha juurikaan autoa puhtaampana pidä. Se vaan kestää kulutusta ja myös hiekan kulutusta  paremmin kuin tavallinen vaha tai ei vahaa ollenkaan, Kestovaha on tavallaan normaalia kovempi polymeerivaha, joka kaiketi "suljetaan maaliin" tiukemmin kuin tavallinen vaha.

Tavalliset polymeerivahat kestävät hyvänä ehkä 5-6 pesua,  "kovavahat"  ehkä 25 pesua, kestovahat 50-100 (?) pesua, ja niihin saa semmoista elvytyspesuainetta ja myös se jälkikäsittely lienee helpompi ja edullisempi. Sitten on myös "pikavaha", joka lähinnä "rasvaa" pinnan kerran, jotta vesipisarat kierivät pois, ja sitten "kiiltovaha", joka on erittäin kiiltävä, mutta helpommin kuluva liuotinpesuissa ym. Usein ovat perinteisiä luonnonvahoja, nuo korkeakiiltoiset.

Parhaimman kiillon saa näillä näyttelyvahoilla, jotka eivät suolateillä kestä paria pesua pitempään uudenveroisena. Mutta kiilto on jossakin kirkkaasti valaistussa hallissa erinomainen. Isoilla valmistajilla on nämä kaikki tuotteet, korkeakiiltoisimmassa vahassa on joskus eniten työtä, usein kiillotetaan jollakin lammaskarvalla, koneella, "kovavahat" on aivan yhtä helppo levittää kuin normivahat, pyyhkäisy pois ja on kiiltävä, kestovahan levitys onkin sitten jo monivaiheinen prosessi liuotinkäsittelyineen jne. 

Kaikilla autokemikaalivalmistajilla on omat tuotteensa näihin, ja kyllä ne hyviä ovat, mutta muutamansadan autoon ei tule näitä käytettyä. Esim. Autoglym:

- Ultra High Definition vaha, siinä on jotain ns. karnaubvahaa, on se korkeakiiltoisin ja semmoinen laadukas perusvaha.
- Ultra High Definition Ceramic Coating, keraaminen pinnoite, ns. kestovaha, 12 kk käsittelyväli
- Polar Seal, painepesurissa  käytettävä ns. kuivatusvaha
- Rapid Aqua Wax, pesun jälkeen sumupullolla levitettävä ns. pikavaha. Työlään tuntuinen, jos jostakin saumasta tirisee liikaa vettä siihen liinalle.
- Extra Gloss Protection , on semmoinen jälkikäsittelyvaha, jolla saadaan jonkin verran lianhyljintää ja alla olevan pinnoitteen kestoa parannettua.

-SS-
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 21.12.20 - klo:00:10
^  Ok, no mä luulisin että tuo vetää likaa ja paskaa itseensä enemmän kuin käsittelemättömät. Oikeastaan kiinnostaa miltä tuo näyttää pesun jälkeen, nyt se on "ruma". Pinnoitteen luvattiin pysyvän autossa vähintään 3vuotta ,normaalisti 5v. Mitä enemmän pesee sitä nopeampaan kuluu pois. Lumen poisto ja lumiharja kuluttavat myös pinnoitteen. Pari päivää se oli käsittelyssä, kävin jo aiemmin hakemassa, mutta joku kovete piti vielä vetää. Oli se kyllä ihan nätti käsittelyn jälkeen -onkohan se sitä vielä pesun jälkeen ?
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 21.12.20 - klo:14:36
No niin jatkan monologia aloittamastani joutavasta asiasta. Pesin kyseisen auton vesisateessa vesiletkulla ja harjalla. Vesi katoaa pelliltä kuin kusi lumeen , vaikka koko ajan satoi ja letkusta tuli vettä. No harjailin siinä valuvan vesiletkun alla. Se kohta sentäs näytti aina märältä mutta ympäristö kuivalta ja paskaiselta. Aikansa pestyäni ajattelin kelvata, huuhtelin jne. Ei se ihan pahalta näytä, kuivalta kylläkin vesisateessa :)

Pesin toisen tytön auton, joka on muutama kuukausi sitten fiksailtu autoliikkeessä. Sekin oli todella kurainen, koska eilen oli ajellut soratietä. Vesiletkua ja murto-osa siitä ajasta pesua mitä toiseen ja mielestäni se on puhdas. Mutta tässä pysyi vesi pelillä. Kumpi sitten käytännössä parempi, mutta pinnoitettu on itselle pienoinen pettymys käyttäytymisellään.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: -SS- - 21.12.20 - klo:16:16
Joo siis kyllä laadukas perinteinen vahaus on paras kiillon,  pesutuloksen ja lian tarttumisen kannalta. Mutta kesto/keraamikäsittelyllä on muitakin tavoitteita, ja se on esimerkiksi joka päivä pestävien ammattiliikenteessä olevin autojen pesuaineen ja pesukulutuksen kesto. Se kestävyys on kestovahalla parempi, havaittiin esimerkiksi konepellin ja keulan kulmien hioutumispilkkujen olevan vähempiä kestokäsitellyissä. Mutta tuote oli jokin hollantilainen korkean hintaluokan  sarja, koko kemikaaliohjelma oli yhdeltä valmistajalta. Koska auttelin jo nyt edesmennyttä kaveria,  automeikkaria, päästiin meikäläisen autoon kokeilemaan kaikkia mahdollisia myllytyksiä ja pesuja. Juu ei 600000 ajettua 20-vuotiasta pikkuautoa useinkaan laiteta huippukiiltoon, jollei ole tämmänen tuttavan etu kyseessä. Kiiltävä se olikin aina silloin.

Kestovahan kiilto ei omasta mielestänikään ole paras. Mutta kun satojen pesuharjapyörähdysten ja suola- ja hiekkasuihkun ja nastoista irronneiden metallipiikkien ja pikiroiskeiden irrotus on tehty, on kestovahan suojaama maalipinta edelleen paremman näköinen.

Voihan kestovahattuakin pintaa käsitellä korkeakiiltoisella ja liukkaalla pintavahalla, esim. "uuden auton vaha"

-SS-
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: Ärrpää - 21.12.20 - klo:18:27

 Tuolta pitäis pikkupulaan avuja löytyä:   http://www.pesukinnas.com/
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 21.12.20 - klo:19:12

 Tuolta pitäis pikkupulaan avuja löytyä:   http://www.pesukinnas.com/

äkkiseltään katsoen omatoimi miehet hommissa ja jälki sen mukaista :) (ainakin joissain ketjuissa). Mutta samaa ainetta siellä oli tarkoitus vetää uuden Volvon pintaan, joten ei kait se huonossa maineessa sitten olekaan. Ja tosiaan tässä pinnoitus tuli teetettyä sen takia , että melko häiritsevä naarmu ja joku edellisen omistajan aikana tehty "myllytys" kiehkura teki mieli häivyttää. Siltä osin homma todella toimi ja oli se puhtaana siis ihan näyttävä. Tuo "älytön" paskaisuus vähän vaan yllätti.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: Viljelijä evp - 21.12.20 - klo:20:07
Nuorna miesnä oli tärkeetä että auto kiilsi lauantai iltana, nykysin ei tuo kottero ole juuri pesujakaan saanut vaikka on monin verroin arvokkaampi kuin teini aikojen Taunukset.Mut onhan näissä mersuissa sentäs aika hyvä maali ja kiiltää kunhan pesee.Konepesuissa en ole käyttänyt ja siksipä noita harjan hämähäkin seitti kuvioit ei sitten ole.On sitte seuraavan omistajan asia taas kuinka myllyttelee, eipä tuo vehon kauppias niin kovin sitä vanhan kiiltoa moiti kun uutta mallia katsellaan kulkineeksi.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: AP120 - 21.12.20 - klo:20:13
Ceramic PRO -sarjan 9H.
Käytin Lahdessa pinnoituksessa. Auto oli silloin uusi ja puhtaana pito on helppoa vielä kahden vuoden jälkeenkin.
Maksoi muistaakseni 700e
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 21.12.20 - klo:20:41
Ceramic PRO -sarjan 9H.
Käytin Lahdessa pinnoituksessa. Auto oli silloin uusi ja puhtaana pito on helppoa vielä kahden vuoden jälkeenkin.
Maksoi muistaakseni 700e

Täälläpäin yksi firma mainostaa juuri tuota. Hinta taitaa olla nykyään 800. Tosin en oo itte kysynyt. No tuo puhtaanapito mua vähän kismittää, tosin en oo ollut katsomassa millaista kura/sohjo/ suola/ hiekka kylpyä se on syyslomasta lähtien saanut. Kelit kait olleet ihan laidasta laitaan.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 21.12.20 - klo:20:49
Nuorna miesnä oli tärkeetä että auto kiilsi lauantai iltana, nykysin ei tuo kottero ole juuri pesujakaan saanut vaikka on monin verroin arvokkaampi kuin teini aikojen Taunukset.Mut onhan näissä mersuissa sentäs aika hyvä maali ja kiiltää kunhan pesee.Konepesuissa en ole käyttänyt ja siksipä noita harjan hämähäkin seitti kuvioit ei sitten ole.On sitte seuraavan omistajan asia taas kuinka myllyttelee, eipä tuo vehon kauppias niin kovin sitä vanhan kiiltoa moiti kun uutta mallia katsellaan kulkineeksi.
Ittellä ei ole kokemusta mersuista, mutta paljon on mersun maalia moitittu. Liekö sitten kateellisten puhetta. Taisipa tämä autofiksarikin "kehua" mersun maalin. No mersuja näytää ko. firmn työkuvissa olevan paljon laatu japseja enemmän :) Mutta toki itsekin ennemmin haistelisin uuden mersun tuoksua, kuin vanhan japsin, mutta se nyt ei vaan ole mahdollista.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: klapikasa - 22.12.20 - klo:18:29
https://www.youtube.com/watch?v=y6dyEu8Q994

Oli pakko....
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: Viljelijä evp - 22.12.20 - klo:20:55
Olihan tuokauppakassi pakko pestä tänään kun rapaa lensi kauppareissulla, nätisti taas kiiltelee. Vahapesua näin talvisin käytän lika irtoaa. Ja tietenkin kun on uusi maali ei mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 22.12.20 - klo:21:16
Olihan tuokauppakassi pakko pestä tänään kun rapaa lensi kauppareissulla, nätisti taas kiiltelee. Vahapesua näin talvisin käytän lika irtoaa. Ja tietenkin kun on uusi maali ei mitään ongelmia.

Joudutko sä ajelemaan päällystämättömiä teitä  :(
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: Viljelijä evp - 23.12.20 - klo:08:05
valitetavasti on pätkä soratietä.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: FMJ - 28.12.20 - klo:12:22
Ceramic PRO -sarjan 9H.
Käytin Lahdessa pinnoituksessa. Auto oli silloin uusi ja puhtaana pito on helppoa vielä kahden vuoden jälkeenkin.
Maksoi muistaakseni 700e

Täälläpäin yksi firma mainostaa juuri tuota. Hinta taitaa olla nykyään 800. Tosin en oo itte kysynyt. No tuo puhtaanapito mua vähän kismittää, tosin en oo ollut katsomassa millaista kura/sohjo/ suola/ hiekka kylpyä se on syyslomasta lähtien saanut. Kelit kait olleet ihan laidasta laitaan.

Juuri vaihdoin autoa, vanhaan vedettiin uutena 2016 Ceramic Pro. Ei kertaakaan vahattu, vaihtoon viedessä pinta kuin uusi - vaikka kyseessä musta auto. Vähentää naarmujen syntymistä ja syventää kiiltoa todella paljon.
Pinnoitteen päälle ei esim tarrat tartu, vaan pitää kevyesti myllyttää. Ja pitää muistaa mainita jos korjausmaalauksia tehdään, myös vakuutusyhtiölle - uusiin kohtiin saa pinnoituksen vakuutuksesta, kunhan säilyttää todistuksen. Todistus on myös vaihtotilanteessa hyvä esittää...

Mutta. Tehtävä mielellään aina uuteen, naarmuttomaan autoon. Juuri tutulle tuli työn alle auto, joka oli tehty huolimattomasti vanhaan autoon - kaikki syvät naarmut korostuivat todella pahasti, autoliike joutui teettämään pinnoituksen uusiksi ja siinä yhteydessä auto jouduttiin useamman kerran myllyttämään yli.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: Oksa - 29.12.20 - klo:08:06
ja tuossa jutussa mietityttää " vanha auto"...    minkähän ikäinen mahtais olla?
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: icefarmer - 30.12.20 - klo:01:12
onko nuo ceramic pro käsittelyt pelkästään ulkonäköä varten, nykyäänhän esimerkiksi mersuissa ongelma ei ole se että joku särkee maalipinnan ja alkaa ruostuminen vaan se että maali varisee omia aikojaan pois ja alkaa ruostuminen :-\ :-\ :-\ :-\

itsellä on semmoinen kuva että esim. helsingissä taksit teipataan yli heti uutena niin maalipinta on sitten muutaman sadan tuhannen kilometrin jälkeen uudenveroisena odottamassa mittarin käsittelyä. käsittääkseni myös yrityksen värit, raidat ja koukerot tehdään paketti ja kuorma-autoihinkin nykyisin teippaamalla maalaamisen sijaan :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: sorkkis - 30.12.20 - klo:08:05
onko nuo ceramic pro käsittelyt pelkästään ulkonäköä varten, nykyäänhän esimerkiksi mersuissa ongelma ei ole se että joku särkee maalipinnan ja alkaa ruostuminen vaan se että maali varisee omia aikojaan pois ja alkaa ruostuminen :-\ :-\ :-\ :-\

itsellä on semmoinen kuva että esim. helsingissä taksit teipataan yli heti uutena niin maalipinta on sitten muutaman sadan tuhannen kilometrin jälkeen uudenveroisena odottamassa mittarin käsittelyä. käsittääkseni myös yrityksen värit, raidat ja koukerot tehdään paketti ja kuorma-autoihinkin nykyisin teippaamalla maalaamisen sijaan :-\ :-\ :-\ :-\

Teipataan ne taksin muuallakin . Onhan toi "teippaaminen " ollut muodissa jo pitkään .
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: SKN - 30.12.20 - klo:17:35
onko nuo ceramic pro käsittelyt pelkästään ulkonäköä varten, nykyäänhän esimerkiksi mersuissa ongelma ei ole se että joku särkee maalipinnan ja alkaa ruostuminen vaan se että maali varisee omia aikojaan pois ja alkaa ruostuminen :-\ :-\ :-\ :-\

itsellä on semmoinen kuva että esim. helsingissä taksit teipataan yli heti uutena niin maalipinta on sitten muutaman sadan tuhannen kilometrin jälkeen uudenveroisena odottamassa mittarin käsittelyä. käsittääkseni myös yrityksen värit, raidat ja koukerot tehdään paketti ja kuorma-autoihinkin nykyisin teippaamalla maalaamisen sijaan :-\ :-\ :-\ :-\

Eihän ny jumalauta mitään mainostekstejä tai muuta ole autoihin taikka työkoneisiin enää maalattu moniin vuosiin, ehkä vuosikymmeniin. 😂

Pohjalaaset ne taitaa harrastaa vielä jotain sudintaa mut ei muualla....
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: AP120 - 30.12.20 - klo:18:35
ja tuossa jutussa mietityttää " vanha auto"...    minkähän ikäinen mahtais olla?

Tarkoittaa, että vanhaa naarmuista autoa ei käsittelyllä uudeksi saa.

Et maalipinnan kunto ratkaisee.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 30.12.20 - klo:20:10
ja tuossa jutussa mietityttää " vanha auto"...    minkähän ikäinen mahtais olla?

Tarkoittaa, että vanhaa naarmuista autoa ei käsittelyllä uudeksi saa.

Et maalipinnan kunto ratkaisee.

No jos nettien kehumisjuttuja on uskominen niin todella pahasta ja naarmuisesta maalipinnasta saa todella näyttävän näillä käsittelyillä (varsinkin tuota ceromic prota kehutaan), mutta se vaatii ammattitaitoa ja pari myllyytystä, savestamista jne ... mitä lie ? Siis oikeastaan ainut asia miksi itse halusin teettää vanhaan japsiin käsittelyn oli todella häjy ja silmiin pistävä naarmu etulokasuojasta takaoveen. Sitä missä ja millä se siihen oli tullut niin jää vaan arvailujen varaan. Ikäväkseni totean , että ei savossa vaikka auto siellä suuriman osan aikaa onkin. Mutta nyt ei naarmusta ole tietoakaan ja puhtaana todella näyttävä maalipinta 8v vanhassa autossa. Sen likaantumisherkkyys vaan ihmetyttää, johtuneeko Savon keleistä vai pelkästään jostain väärästä pesuaineesta silloin harvoin kun on pesty. Vai esim sähköisyydestä tai muista kemiallisista ominaisuuksista, vai todella siitä, että vesi pakenee,mutta lika ei ?
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: AP120 - 30.12.20 - klo:20:30
ja tuossa jutussa mietityttää " vanha auto"...    minkähän ikäinen mahtais olla?

Tarkoittaa, että vanhaa naarmuista autoa ei käsittelyllä uudeksi saa.

Et maalipinnan kunto ratkaisee.

No jos nettien kehumisjuttuja on uskominen niin todella pahasta ja naarmuisesta maalipinnasta saa todella näyttävän näillä käsittelyillä (varsinkin tuota ceromic prota kehutaan), mutta se vaatii ammattitaitoa ja pari myllyytystä, savestamista jne ... mitä lie ? Siis oikeastaan ainut asia miksi itse halusin teettää vanhaan japsiin käsittelyn oli todella häjy ja silmiin pistävä naarmu etulokasuojasta takaoveen. Sitä missä ja millä se siihen oli tullut niin jää vaan arvailujen varaan. Ikäväkseni totean , että ei savossa vaikka auto siellä suuriman osan aikaa onkin. Mutta nyt ei naarmusta ole tietoakaan ja puhtaana todella näyttävä maalipinta 8v vanhassa autossa. Sen likaantumisherkkyys vaan ihmetyttää, johtuneeko Savon keleistä vai pelkästään jostain väärästä pesuaineesta silloin harvoin kun on pesty. Vai esim sähköisyydestä tai muista kemiallisista ominaisuuksista, vai todella siitä, että vesi pakenee,mutta lika ei ?

Kaikki helpoin kun menee näyttämään sitä autoa sinne fiksaamoon. Osaavat kyllä kertoa mitä pystyy tekemään ja mitä kannattaa tehdä.
Maalipinta kun on huokoinen lika tarttuu siihen helpommin. Sit kun kolot täytetään jollain aineella, puhtaanapito helpottuu.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 30.12.20 - klo:21:13
ja tuossa jutussa mietityttää " vanha auto"...    minkähän ikäinen mahtais olla?

Tarkoittaa, että vanhaa naarmuista autoa ei käsittelyllä uudeksi saa.

Et maalipinnan kunto ratkaisee.

No jos nettien kehumisjuttuja on uskominen niin todella pahasta ja naarmuisesta maalipinnasta saa todella näyttävän näillä käsittelyillä (varsinkin tuota ceromic prota kehutaan), mutta se vaatii ammattitaitoa ja pari myllyytystä, savestamista jne ... mitä lie ? Siis oikeastaan ainut asia miksi itse halusin teettää vanhaan japsiin käsittelyn oli todella häjy ja silmiin pistävä naarmu etulokasuojasta takaoveen. Sitä missä ja millä se siihen oli tullut niin jää vaan arvailujen varaan. Ikäväkseni totean , että ei savossa vaikka auto siellä suuriman osan aikaa onkin. Mutta nyt ei naarmusta ole tietoakaan ja puhtaana todella näyttävä maalipinta 8v vanhassa autossa. Sen likaantumisherkkyys vaan ihmetyttää, johtuneeko Savon keleistä vai pelkästään jostain väärästä pesuaineesta silloin harvoin kun on pesty. Vai esim sähköisyydestä tai muista kemiallisista ominaisuuksista, vai todella siitä, että vesi pakenee,mutta lika ei ?

Kaikki helpoin kun menee näyttämään sitä autoa sinne fiksaamoon. Osaavat kyllä kertoa mitä pystyy tekemään ja mitä kannattaa tehdä.
Maalipinta kun on huokoinen lika tarttuu siihen helpommin. Sit kun kolot täytetään jollain aineella, puhtaanapito helpottuu.

No yleensähän ongelmiin kysytään apua agronetistä ja niihin sitä myös saadaan. Ei kyllä tullut edes mieleen kysyä sieltä fiksaamosta, mutta sehän voisikin olla hyvä paikka. Tai voin kyllä googeloida, jos löytyisi sieltä apua. Siis autossa korrec cure käsittely, mutta jostain syystä siihen tarttuu lika. Ja todellakaan maalipinta ei näytä huokoiselta vaan kovalta. No nyt auto taas lähdössä ens viikolla Savoon ja näillä näkymin on siellä pääsiäiseen , joten poissa silmistä poissa mielestä.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: icefarmer - 30.12.20 - klo:21:59
kysäseppä sorkkikselta oisko sillä mittää ideaa miksi auto likaantuu sitkaammin savossa ;) :D ;D 8)
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: sorkkis - 31.12.20 - klo:07:36
kysäseppä sorkkikselta oisko sillä mittää ideaa miksi auto likaantuu sitkaammin savossa ;) :D ;D 8)

Mitä lappalainen taas huutelee . Hesassa taksit teipataan .

Ei mainoksia ole aikoihin maalattu .  ;D
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: AP120 - 31.12.20 - klo:09:59
ja tuossa jutussa mietityttää " vanha auto"...    minkähän ikäinen mahtais olla?

Tarkoittaa, että vanhaa naarmuista autoa ei käsittelyllä uudeksi saa.

Et maalipinnan kunto ratkaisee.

No jos nettien kehumisjuttuja on uskominen niin todella pahasta ja naarmuisesta maalipinnasta saa todella näyttävän näillä käsittelyillä (varsinkin tuota ceromic prota kehutaan), mutta se vaatii ammattitaitoa ja pari myllyytystä, savestamista jne ... mitä lie ? Siis oikeastaan ainut asia miksi itse halusin teettää vanhaan japsiin käsittelyn oli todella häjy ja silmiin pistävä naarmu etulokasuojasta takaoveen. Sitä missä ja millä se siihen oli tullut niin jää vaan arvailujen varaan. Ikäväkseni totean , että ei savossa vaikka auto siellä suuriman osan aikaa onkin. Mutta nyt ei naarmusta ole tietoakaan ja puhtaana todella näyttävä maalipinta 8v vanhassa autossa. Sen likaantumisherkkyys vaan ihmetyttää, johtuneeko Savon keleistä vai pelkästään jostain väärästä pesuaineesta silloin harvoin kun on pesty. Vai esim sähköisyydestä tai muista kemiallisista ominaisuuksista, vai todella siitä, että vesi pakenee,mutta lika ei ?

Kaikki helpoin kun menee näyttämään sitä autoa sinne fiksaamoon. Osaavat kyllä kertoa mitä pystyy tekemään ja mitä kannattaa tehdä.
Maalipinta kun on huokoinen lika tarttuu siihen helpommin. Sit kun kolot täytetään jollain aineella, puhtaanapito helpottuu.

No yleensähän ongelmiin kysytään apua agronetistä ja niihin sitä myös saadaan. Ei kyllä tullut edes mieleen kysyä sieltä fiksaamosta, mutta sehän voisikin olla hyvä paikka. Tai voin kyllä googeloida, jos löytyisi sieltä apua. Siis autossa korrec cure käsittely, mutta jostain syystä siihen tarttuu lika. Ja todellakaan maalipinta ei näytä huokoiselta vaan kovalta. No nyt auto taas lähdössä ens viikolla Savoon ja näillä näkymin on siellä pääsiäiseen , joten poissa silmistä poissa mielestä.

Ei sitä huokoisuutta silmällä näekkään.
Vaan mikroskoopissa jos maalipintaa tarkastelua.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: icefarmer - 31.12.20 - klo:10:43
kysäseppä sorkkikselta oisko sillä mittää ideaa miksi auto likaantuu sitkaammin savossa ;) :D ;D 8)

Mitä lappalainen taas huutelee . Hesassa taksit teipataan .

Ei mainoksia ole aikoihin maalattu .  ;D
ei ollu kyse mistään mainoksista vaan kokonaisista paketti ja kuorma-autoista jotka  hyvin useasti on yrityksen omilla väreillä maalattu. pakettiautoja teipataan ja paljon varmaan kuorma-auton hyttejäkin. mutta jos esimerkiksi koko säiliöauto peräkärryineen on yrityksen väreissä niin kyllä mää luulen että maalaamalla vielä tehdään hyttikin.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: Moerkoe - 31.12.20 - klo:14:03
Perheessämme autot pestään yleensä silloin kun on mentävä häihin, hautajaisiin tai syntymäpäiville. Koska pesuja tulee siis kovin harvoin ja suolaa sekä muuta paskaa auton päälle usein, niin kestovahaus katsottiin tarpeelliseksi kun ostettiin yksi uusikin auto. Siinä on semmonen kestovahapinta mutta se ei saa autoa pysymään kovin puhtaana vaikka välillä saa vesisadettakin niskaansa. Toivottavasti sentään suojaa ruosteelta, mitä lie tahmaa.

Kerran minulla oli pakettiauto jota en pessyt kertaakaan 10 vuoden omistusaikanani. Tiedä mistä johtui, mutta viimeisenä omistusvuonna kynnyskotelot vain hävisivät.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: AP1982 - 01.01.21 - klo:10:54
Itsellä kokemusta omassa autossa uutena laitetusta Korrek Curesta 1-step myllytyksen päälle. ja pari vuotta myöhemmin samaan autoon 2 step mylly ja Ceramic pro 9h + light. Vaimon autoon uutena joku Nanolexin tuote. Ihan samalla lailla se auto kuraantuu oli pinnalla mitä vaan. Ja suolakurat myös pinttyy.

Se mikä näissä pinnotteissa on hyvää, niin ne kestää tujujakin liuottimia, eli puhdistuu siitä johtuen helpommin. Ja ei tarvitse jumpata 2-4krt/v vahapurkin kanssa. Kalliitahan nuo on, koska se maalipinta on aina myllytettävä 1-3 steppinä ennen pinnoitteen laittoa, koska maalipinnan virheitä nuo ei peitä lainkaan.
Otsikko: Vs: Auton kestovahaus
Kirjoitti: lypsyukko - 01.01.21 - klo:12:54
Itsellä kokemusta omassa autossa uutena laitetusta Korrek Curesta 1-step myllytyksen päälle. ja pari vuotta myöhemmin samaan autoon 2 step mylly ja Ceramic pro 9h + light. Vaimon autoon uutena joku Nanolexin tuote. Ihan samalla lailla se auto kuraantuu oli pinnalla mitä vaan. Ja suolakurat myös pinttyy.

Se mikä näissä pinnotteissa on hyvää, niin ne kestää tujujakin liuottimia, eli puhdistuu siitä johtuen helpommin. Ja ei tarvitse jumpata 2-4krt/v vahapurkin kanssa. Kalliitahan nuo on, koska se maalipinta on aina myllytettävä 1-3 steppinä ennen pinnoitteen laittoa, koska maalipinnan virheitä nuo ei peitä lainkaan.

Kiitos vastauksesta !
Tuo pinttyminen on se sana joka kuvasti kait parhaiten omaa kokemustakin. Mutta puhtaana se on nätti katsella :)