Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalimies - 07.11.20 - klo:21:43

Otsikko: Mig- huolto
Kirjoitti: Paalimies - 07.11.20 - klo:21:43
Mulla on joku Hankkijan myymä Hakas- mig hitsauskone siis malli 208, Walliuksen tekemä. Ongelmana on tällä kertaa että lanka menee syöttölaitteessa sykkyrään hyvin helposti ja usein. Paraneeko tuollainen vaiva koneen huollolla vai kannattaako se vaihtaa kunnolliseen ja uuteen? Aina se on tuota tehnyt, mutta nyt pajahommat menee langan asetteluun. Aikanaan oli säilytyksessä yhden pajan joku iso Esabin kone ennen kun toi ostettiin, sillä oli juhlaa hitsata tohon verrattuna. Onko Lahti- TRE akselilla muita huolto liikkeitä kuin Pirkka-Hitsi?
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: ht - 07.11.20 - klo:21:49
Letkuun ja kahvaan uudet sisäkalut, ei maksa älyttömiä.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Make - 07.11.20 - klo:22:01
https://z62dxeav.finqustore.com/fi/huoltoliikkeet
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: jariman - 07.11.20 - klo:22:21
Lankakela ruosteessa?  aika tyypillistä, jos vähänkin kosteassa
Tilassa( puolilämpimäksi tilassa, ja pesuja samassa tilassa)

Lanka pois kaapeleilta ja suutin pois ja paineilmaa, aika töhnää välillä
Tulee + rasvanpoistoainetta,sprei, omalla vastuulla terästäen.
uusi suutin ja tarvittaessa uusi lankakela. Siitä alkuun...

Sen aikaista walliuksen migin anatomiaa  tietäen, onko langan syöttöpyörät
Oikean kokoiset, käännettävä/ vaihdettavat.?

Seuraavaksi, jos vielä takkuaa, liikkuuhan lanka kevyesti syöttökaapelissa?
Pitäisi liikkua kevyesti  sormin työntäen.
Eli pura puhdista ja kokoa.....

Langoissakin on eroja,  siitä  ikh. Weldeksistä  irtoaa töhnää aika paljon,
Pari syöttökaapelia meni tiuhaan tahtiin,  elegan lankaan täyty
Siirtyä takasin.

Vika voi olla joskus ihmeellisessä paikassa,
Kempin 250 takkus oikeen urakalla, epäilin jo langansyöttämoottorin vikaa,
Vika oli loppujenlopuksi  nailonisessa langanohjainputkessa
Lankakelan ja syöttölaitteen välissä, siis  noin 5 cm pitkä nailoniletku
Aiheutti vian,  vastusti ihan huolella langan kulkua,  täyty rassata auki
Tingin langan pätkällä ja paineilmalla.
Eli pura puhdista ja kokoa.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: lypsyukko - 07.11.20 - klo:22:42
Mulla on migatronikki ja IKH:lta hain uuden rullan tais olla migatronikkia. Tai joku IKH:n myymä lanka kumminkin. Se veti pinta ruosteeseen alla viikossa. Ja eihän eihän sellainen toimi. Toisessa IKH:n myymälässä tiedettiin kyseisen langan ongelmat ja ne myi Huyndaita. On ollut täysin ongelmaton lanka. Näytti kyseisessä myymälässä sitä olevan vieläkin, mutta IKH:n verkkosivut ei kyseistä lankaa tovi sitten enää tunteneet. Mutta kait tuota vielä jostain muualtakin saa , on todella hyvä lanka. Langoissa on eroja ... :)
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Pehtoori - 07.11.20 - klo:23:06
Minun Hakas miggi kävi tehtalla huollossa. Kävi nopeasti ja hyvä tuli. Vaihtoivat uuden polttimen kaapeleiden ja syöttörullineen ja jonkun katkaisijan. Taisi olla jaksottimen valintakatkaisin.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Ärrpää - 07.11.20 - klo:23:16

Ja sitten semmoinen, että onko se langansyöttölinja suora, ennen ja jälkeen syöttörullan?
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:09:48

Ja sitten semmoinen, että onko se langansyöttölinja suora, ennen ja jälkeen syöttörullan?
Jos monitoimikaapeli kunnossa ei haittaa vaikka vaikka letku vähän mutkalla .

Uusi koko monitoimikaapeli ja vanhaan uusi piraali jos vaihdettavissa .
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.11.20 - klo:09:55
Syöttörullat aivan liian kireällä jos tekee syherön rullan ja kaapelin väliin. Langanjohdin voinut taipua liian jyrkälle mutkalle heti lähdössä tai kahvalla tai miksei välilläkin.
Langanjohtimen vaihtaa, tai vaikka koko kaapelin, pitkä on mukava mutta ongelma altis.
Eihän Wallius käyttänyt peltisiä vetopyöriä kuten Esab joskus?
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Oksa - 08.11.20 - klo:09:59
valuisia nuo ainakin miulla oli.    mut kyllä nuo langan linjat on aika tarkkoja noissa mikeissä.    ja se ruoste on kyllä vimonen naula arkkuun toimimattomuuteen.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:10:16
Syöttörullat aivan liian kireällä jos tekee syherön rullan ja kaapelin väliin. Langanjohdin voinut taipua liian jyrkälle mutkalle heti lähdössä tai kahvalla tai miksei välilläkin.
Langanjohtimen vaihtaa, tai vaikka koko kaapelin, pitkä on mukava mutta ongelma altis.
Eihän Wallius käyttänyt peltisiä vetopyöriä kuten Esab joskus?
Spiraali on yleensä likainen tai hitsannut kiinni
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:10:18
valuisia nuo ainakin miulla oli.    mut kyllä nuo langan linjat on aika tarkkoja noissa mikeissä.    ja se ruoste on kyllä vimonen naula arkkuun toimimattomuuteen.
Kannattaa kattoo mitä lankaa käyttää . Esabin 15 kg rulla ei pahemmin ruostu
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.11.20 - klo:10:29
Oliko se syherö syöttörullien ja poltinletkun välissä vai syöttörullien ja lankakelan välissä?

Jos tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin kela pääsee rullaamaan vapaasti liian helposti. Joissakin on mutteri/jousi kiristys lankakelan akselilla, jotta kela ei eläisi omaa elämäänsä. Varsinkin jaksottaisessa naputtamishitsauksessa kela yrittää jatkaa pyörimistään, jolloin lankaa vapautuu kelan kiepiltä ja se saattaa sotkeutua sinne tänne.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:10:36
Oliko se syherö syöttörullien ja poltinletkun välissä vai syöttörullien ja lankakelan välissä?

Jos tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin kela pääsee rullaamaan vapaasti liian helposti. Joissakin on mutteri/jousi kiristys lankakelan akselilla, jotta kela ei eläisi omaa elämäänsä. Varsinkin jaksottaisessa naputtamishitsauksessa kela yrittää jatkaa pyörimistään, jolloin lankaa vapautuu kelan kiepiltä ja se saattaa sotkeutua sinne tänne.
::) ::) ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.11.20 - klo:11:21
Oliko se syherö syöttörullien ja poltinletkun välissä vai syöttörullien ja lankakelan välissä?

Jos tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin kela pääsee rullaamaan vapaasti liian helposti. Joissakin on mutteri/jousi kiristys lankakelan akselilla, jotta kela ei eläisi omaa elämäänsä. Varsinkin jaksottaisessa naputtamishitsauksessa kela yrittää jatkaa pyörimistään, jolloin lankaa vapautuu kelan kiepiltä ja se saattaa sotkeutua sinne tänne.
::) ::) ::) ::) ::) ::)

Mitä sorkka taas tarkoittaa? Tuollaisen vian tuollaisesta koneesta joskus korjannut kelan akselin kiristämisellä, eikä lanka ole sotkeutunut ympäri konetta sen jälkeen. Liikaa ei tietenkään saa kiristää, jotta rullat vielä vetävät lankaa.

Ja jos syherö tulee vetorullien ja polttimen välillä, niin siihen on neuvoja sadellut aivan tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:11:52
Oliko se syherö syöttörullien ja poltinletkun välissä vai syöttörullien ja lankakelan välissä?

Jos tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin kela pääsee rullaamaan vapaasti liian helposti. Joissakin on mutteri/jousi kiristys lankakelan akselilla, jotta kela ei eläisi omaa elämäänsä. Varsinkin jaksottaisessa naputtamishitsauksessa kela yrittää jatkaa pyörimistään, jolloin lankaa vapautuu kelan kiepiltä ja se saattaa sotkeutua sinne tänne.
::) ::) ::) ::) ::) ::)

Mitä sorkka taas tarkoittaa? Tuollaisen vian tuollaisesta koneesta joskus korjannut kelan akselin kiristämisellä, eikä lanka ole sotkeutunut ympäri konetta sen jälkeen. Liikaa ei tietenkään saa kiristää, jotta rullat vielä vetävät lankaa.

Ja jos syherö tulee vetorullien ja polttimen välillä, niin siihen on neuvoja sadellut aivan tarpeeksi.
Eikös tuo ollut selvä juttu .
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.11.20 - klo:14:21
Oliko se syherö syöttörullien ja poltinletkun välissä vai syöttörullien ja lankakelan välissä?

Jos tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin kela pääsee rullaamaan vapaasti liian helposti. Joissakin on mutteri/jousi kiristys lankakelan akselilla, jotta kela ei eläisi omaa elämäänsä. Varsinkin jaksottaisessa naputtamishitsauksessa kela yrittää jatkaa pyörimistään, jolloin lankaa vapautuu kelan kiepiltä ja se saattaa sotkeutua sinne tänne.
::) ::) ::) ::) ::) ::)

Mitä sorkka taas tarkoittaa? Tuollaisen vian tuollaisesta koneesta joskus korjannut kelan akselin kiristämisellä, eikä lanka ole sotkeutunut ympäri konetta sen jälkeen. Liikaa ei tietenkään saa kiristää, jotta rullat vielä vetävät lankaa.

Ja jos syherö tulee vetorullien ja polttimen välillä, niin siihen on neuvoja sadellut aivan tarpeeksi.
Eikös tuo ollut selvä juttu .

Paljon selvempi kuin sun jutut, mutta syöttölaite voi tarkoittaa kaikkea kelan ja suuttimen välillä.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Last Man Standing - 08.11.20 - klo:14:34
Esab  ja mig ei sovi samaan lauseeseen.Jos joku on tuota huonompi silloin sen täytyy olla todella huono.

😎
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:14:46
Oliko se syherö syöttörullien ja poltinletkun välissä vai syöttörullien ja lankakelan välissä?

Jos tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin kela pääsee rullaamaan vapaasti liian helposti. Joissakin on mutteri/jousi kiristys lankakelan akselilla, jotta kela ei eläisi omaa elämäänsä. Varsinkin jaksottaisessa naputtamishitsauksessa kela yrittää jatkaa pyörimistään, jolloin lankaa vapautuu kelan kiepiltä ja se saattaa sotkeutua sinne tänne.
::) ::) ::) ::) ::) ::)

Mitä sorkka taas tarkoittaa? Tuollaisen vian tuollaisesta koneesta joskus korjannut kelan akselin kiristämisellä, eikä lanka ole sotkeutunut ympäri konetta sen jälkeen. Liikaa ei tietenkään saa kiristää, jotta rullat vielä vetävät lankaa.

Ja jos syherö tulee vetorullien ja polttimen välillä, niin siihen on neuvoja sadellut aivan tarpeeksi.
Eikös tuo ollut selvä juttu .

Paljon selvempi kuin sun jutut, mutta syöttölaite voi tarkoittaa kaikkea kelan ja suuttimen välillä.
Syöttölaite on kyllä kelan jälkeen .
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Paalimies - 08.11.20 - klo:15:24
Joo sykkyrä on syöttölaitteen ja polttimen letkun välissä. Eli siis spiraali ja kahvan sisuskalut vaihtoon. Tuossahan ei ole kuin yksi vetävä pyörä ja päälle tulee lankaa painava pyörä joka pyörii vapaasti. Ilmeisesti spiraalin surma on liian tiukka kieppi säilytyksen aikana, kuinka pitkiä noita söyttökaapeleita on? Yleensä näkyy pidemmät olevan 4 metriä
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.11.20 - klo:17:06
Ainakin 5m kaapeleita on.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:17:42
Joo sykkyrä on syöttölaitteen ja polttimen letkun välissä. Eli siis spiraali ja kahvan sisuskalut vaihtoon. Tuossahan ei ole kuin yksi vetävä pyörä ja päälle tulee lankaa painava pyörä joka pyörii vapaasti. Ilmeisesti spiraalin surma on liian tiukka kieppi säilytyksen aikana, kuinka pitkiä noita söyttökaapeleita on? Yleensä näkyy pidemmät olevan 4 metriä

Saattaa riittää pelkkä spiraalin vaihto . Tosin kahvan osat ei maltaita maksa .
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Paalimies - 08.11.20 - klo:18:01
Olisi kätevä kun kone saisi olla nurkassa ja piuhat ylttyisi hitsauspaikalle
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:18:17
Olisi kätevä kun kone saisi olla nurkassa ja piuhat ylttyisi hitsauspaikalle

Esabissa jaaa vissiin kempissäkin on kahdet syöttörullat peräkkäin . Melko pitkä saa olla letku 1-1,2 mm langallalla . Vanhan esabin syöttö oli mulla erillisenä , on uudenmissakin , ja laitoin sen kiskoille verstaan kattoon . Helpotti paljon . 
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: 115 - 12.11.20 - klo:19:50
Hakas tökkii välillä täälläkin, 220 malliltaan.

Polttaa langan helposti kiinni suuttimeen, tai tekee pallon suuttimen viereen ja tarttuu kaasuholkkiin. Kaasuholkki kun hipaisee hitsattavaa rautaa niin hitsikone pärähtää, jotain oikosta varmaan.

Uusittu nyt poltinkaapeliin lankaspiraali, virtasuutin sekä kappale mihin suutin kiinnittyy ja myös kaasuholkki pidikejousen kera. Lanka näyttää ruosteettomalta.
Mitäs sitten?
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: metsajussi - 12.11.20 - klo:21:21
Kaasuholkki kun hipaisee hitsattavaa rautaa niin hitsikone pärähtää, jotain oikosta varmaan.

Kahvassa täytyy olla jotain pielessä, kaasuholkin ei kuulune osallistua hitsausvirtapiiriin millään tavalla...
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: /c - 13.11.20 - klo:04:55
Hakas tökkii välillä täälläkin, 220 malliltaan.

Polttaa langan helposti kiinni suuttimeen, tai tekee pallon suuttimen viereen ja tarttuu kaasuholkkiin. Kaasuholkki kun hipaisee hitsattavaa rautaa niin hitsikone pärähtää, jotain oikosta varmaan.

Uusittu nyt poltinkaapeliin lankaspiraali, virtasuutin sekä kappale mihin suutin kiinnittyy ja myös kaasuholkki pidikejousen kera. Lanka näyttää ruosteettomalta.
Mitäs sitten?
Itsellä on samanmoinen 220 hakas. Niissä on kai jotenkin sysipaska alkuperäinen poltinkaapeli. Aina oli jumi jossakin, syötössä tai kahvassa. Ei auttanut spiraalin vaihto ja mikään.  :'( Oli jo lähellä lähtö romulavalle mokomalla hilavimpaimella, mutta investoin kuiteskin euroliittimeen ja uuteen poltinkaapeliin. Nyt toimii hakas paremmin kuin ikinä. :-X
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 13.11.20 - klo:08:07
Kaasuholkki kun hipaisee hitsattavaa rautaa niin hitsikone pärähtää, jotain oikosta varmaan.

Kahvassa täytyy olla jotain pielessä, kaasuholkin ei kuulune osallistua hitsausvirtapiiriin millään tavalla...
Voi olla kahvassakin mutta maihin menee kaasuholkin kautta eli oikosulku jossakin . Koko monitoimi kaapeli vaihtoon .
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: AP120 - 13.11.20 - klo:09:01
Kaasuholkki kun hipaisee hitsattavaa rautaa niin hitsikone pärähtää, jotain oikosta varmaan.

Kahvassa täytyy olla jotain pielessä, kaasuholkin ei kuulune osallistua hitsausvirtapiiriin millään tavalla...
Voi olla kahvassakin mutta maihin menee kaasuholkin kautta eli oikosulku jossakin . Koko monitoimi kaapeli vaihtoon .
Kyllä se siinä kahvassa vika on jos maadoittaa kaasuholkki.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: jariman - 13.11.20 - klo:12:05
Hakas tökkii välillä täälläkin, 220 malliltaan.

Polttaa langan helposti kiinni suuttimeen, tai tekee pallon suuttimen viereen ja tarttuu kaasuholkkiin. Kaasuholkki kun hipaisee hitsattavaa rautaa niin hitsikone pärähtää, jotain oikosta varmaan.

Uusittu nyt poltinkaapeliin lankaspiraali, virtasuutin sekä kappale mihin suutin kiinnittyy ja myös kaasuholkki pidikejousen kera. Lanka näyttää ruosteettomalta.
Mitäs sitten?
•••••••
Onko  kaasuholkki varmasti oikeanmallinen, ja kuuluuko siihen
Eristeholkki kaasuholkin sisään?  Kahvoja monia eri versioita,
Saattaa tulla helposti vääränmalliset kulutusosat, näitä kun on
Monta eri versiota.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 13.11.20 - klo:13:59
Muistaakseni joskus tuollaisessa oli sellainen kaasuholkki, jonka sisässä peräpäässä oli sisäholkki eristettynä siitä pääholkista. Vanhetessaan se kaasuholkki alkoi pyöriä siinä siten, että sisäosa jumittui holkkijousen päälle ja saattoi jumittua lopullisesti. Tämä välissä ollut eriste"pahvi" tuli vielä kaasuholkin ulkopuolelle peräpäästä, mutta en muista oliko se silti jotain eristerinkulaa vasten vai ei. Että jos on vääränlainen holkki, niin sekin voi aiheuttaa läpilyöntiä. Yleensähän jos jotain ruostetta hitsaa räkimällä ylöspäin (auton pohjaa) vaikka hiilidioksidilla, niin aika paljon sitä rautaa sinne sisään roiskuu, jolloin läpilyönti on varma asia.

Kunnossa oleva holkki ei aiheuta läpilyöntejä jos se on oikeanlainen tai sisus ei ole täynnä rautarojua. Vaikka kahvan johdot olisikin oikosulussa tai muuten vaan on missä sattuu, holkin pitäisi olla eristettynä muusta maailmasta. Joten kaikkia mahdollisia tavaroita ei kannata vaihtaa suin päin vain fiilispohjalta.

Sen muistan, että se kaasuholkin ja sen kiinnipitojousen väliin piti laittaa jotain kuparitahnaa, jotta holkki pysyisi ehjänä, kun sitä TODELLA useasti joutui putsaamaan. Kun muutoin vähitellen se jumittui niin, että sisäholkki paloi kiinni ja kaasuholkki pyöri eristeen varassa ja irroittaminen ehjänä / puhdistaminen oli mahdotonta.

Jos vielä olisi sellainen kone, niin pitäisin siitä kynsin hampain kiinni, mutta vaihtaisin todellakin sen kaapelin ja polttimen kunnollisiin. Nykyhitsiä pitää odottaa, että se saa käynnistettyä sisäisen Windowsinsa, ennen kuin lanka alkaa sulamaan. Ei se haittaa, mutta oranssin varaosawindows ei ole halpa.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: 115 - 13.11.20 - klo:15:05
Jossain vaiheessa pitää tuota kaasuholkkia muistaa katsoa, tähän koneeseen sopivina ne kyllä tilasin, mutta kaikkea voi sattua.
Kaapeli adapteria ja uutta poltinkaapelia myös kysyttävä.       Kiitoksia.
Otsikko: Vs: Mig- huolto
Kirjoitti: sorkkis - 13.11.20 - klo:15:39
Jossain vaiheessa pitää tuota kaasuholkkia muistaa katsoa, tähän koneeseen sopivina ne kyllä tilasin, mutta kaikkea voi sattua.
Kaapeli adapteria ja uutta poltinkaapelia myös kysyttävä.       Kiitoksia.
Se pitää aina katsoa . Ei tarvii kuin suuttimen ja holkin väliin mennä kunnon nööli niin spiraali kärvähtää ja saa oikkarin aikaan .

Elementti hitsauksessa meni usein monitoimikaapeli kokonaan sököks just niitten takia .