Agronet
Keskusteluaiheet => Kasvintuotanto => Aiheen aloitti: seegeri - 14.08.20 - klo:17:15
-
Taitaa pula olla kova kun junalla tuodaan naantaliin viljaa. Nähnyt tänä kesänä muutaman kerran. Eikö kotimaassa enää ohraa ole, onko siilot tyhjät?
-
Oho onko totta että jo tuodaan viljaa Suomeen, heti tulee mieleen että viljanostajat eivät halua viljanhintaa Kotimaassa nostaa vaan tuovat tappiolla viljaa maahan ettei vaan tarvitse viljanhintoja kotimaassa nostaa vaan tehdään mitä vaan ettei viljanhinnat nousisi kotimarkkinoilla. Ylitarjonta pitää vuorenvarmasti viljanhinnat alhaalla.
-
Kysymys ei ole että tuodaanko viljaa, vaan kuinka paljon on tuotu jo, sekä Junalla että rekoilla. Saadaan hinta pysymään kurissa, kun tavaraa on jo "varastossa". Vtuttaahan se, näin viljaa myyvänä eikä ostavana.
-
Rauhoittakaahan nyt, hyvät ihmiset. Mietitääs vähän tätä kuviota. Viljaa tuotu siis junalla Venäjältä Naantaliin, mitä viljaa ja miksi juuri Naantaliin? Naantalissa on Suomen suurin viljanvientisatama, ehkä Venäjältä tuotu vilja on lastattu Naantalissa laivaan ja viety jonnekkin kolmanteen maahan. Jos vilja olisi tarkoitettu Suomen markkinoille, miksi se vietiin Naantaliin, viljasatamaan, eikä käyttökohteeseen, kuten rehutehtaaseen tai myllylle?
Ei kannata nyt vaillinnaisin tiedoin alkaa uhriutumaan, että taas suomimaajussia sorretaan.
-
Rauhoittakaahan nyt, hyvät ihmiset. Mietitääs vähän tätä kuviota. Viljaa tuotu siis junalla Venäjältä Naantaliin, mitä viljaa ja miksi juuri Naantaliin? Naantalissa on Suomen suurin viljanvientisatama, ehkä Venäjältä tuotu vilja on lastattu Naantalissa laivaan ja viety jonnekkin kolmanteen maahan. Jos vilja olisi tarkoitettu Suomen markkinoille, miksi se vietiin Naantaliin, viljasatamaan, eikä käyttökohteeseen, kuten rehutehtaaseen tai myllylle?
Ei kannata nyt vaillinnaisin tiedoin alkaa uhriutumaan, että taas suomimaajussia sorretaan.
Asiallinen kommentti rakkineelta on sit totta tai tarua.
Asia aika helposti ratkaistavissa. Jättää viljat myymättä tai sit kylvää jotain muuta. Ai miksei onnistu? Onko ostettu kallista peltoa, vuokrattu kalliilla vai kenties vierailtu liian usein konekaupassa?
-
Harva vaan pystyy varastoimaan montaa vuotta, rahaa on kiinni. Jos hinta on 10 vuotta alhaalla saa ol aika sälli jos tilin tekee. Mitä muuta si kylväis jolla olis jotain merkitystä, ei sellasta ole. Paskat sitä mihkä kolmanteen maahan viety. Kuka sen ostais, helvetin kallista tavaraa, sieltä mitään suomen hinnoilla saa. Täältä ei kai viedä muuta kuin itämerivähennyksellä ryöstettyä viljaa, vai miten se on.
-
Harva vaan pystyy varastoimaan montaa vuotta, rahaa on kiinni. Jos hinta on 10 vuotta alhaalla saa ol aika sälli jos tilin tekee. Mitä muuta si kylväis jolla olis jotain merkitystä, ei sellasta ole. Paskat sitä mihkä kolmanteen maahan viety. Kuka sen ostais, helvetin kallista tavaraa, sieltä mitään suomen hinnoilla saa. Täältä ei kai viedä muuta kuin itämerivähennyksellä ryöstettyä viljaa, vai miten se on.
Niin hinta oli korkealla 2012-2013 ja 2018-2019... kymmeneen vuoteen mahtuu pari piikkiä jotka minä muistan... voi olla muitakin...
Mihin ne tukieurot menee? Ei kai kalliisiin vuokriin, kiiltäviin koneisiin tai peltovelan lyhentämiseen?
Se on fakta et viljan hinnottelu ei tule muuttumaan joten viljelijöiden olisi kyl muutettava omaa toimintatapaa..
Et ei muuta ku siiloja rakentamaan se on viljatilalla ainakin ainut järkevä investointi..
-
Rakkinella nyt asiaa. Mistä aloittaja ensinäkin tiedät asiasta? Asut/työskentelet jossain että näit junavaunuja kyrillisillä teksteillä naatalissa? Oletko varma ettei se lastaa naatalissa ja vie velivenäjälle? Onko se nyt ihan tarkkaa tietoo, oliko se juna viljalla? Voiko naantalissa lastata muuta teolisuuden juttuja laivoihin?
Se on sama, näen usein ulkomaalaisilla rekkareilla varustettuja rekkoja, ihan maidonkeruuautoja, jotka rahapyörät maassa ja raskaasti ajelee mäkiä ylös tohon lähi mejerille, sama takavuosina sillo kun agrimarket viljaostaja huusi mt lehden toimittajalle, Vilja rekkoja, sekä Fin että Ee rekkareilla ajoi eestaas viljaa vehnää vei ja ruista toi lahteen.
Luin eilisen mt, iso luomumies, 500ha hernettä, 500 apilaa, 500ha ruista, kyseli keväällä ennen kuin kylvi, ostaako vai ei, ja jätti kylvämättä kevätviljan
-
Ainakin turkuradiossa kertoivat miten naantalista lähtee viljajunaa. Tästä on muutama viikko aikaa.
-
Satamathan ovat siitä hienoja, että sitä kautta saadaan pestyä viljaa eri tarkoituksiin. Kemiatohtorien hiukset lähtisivät päästä, jos analysoisivat "vieras"aineita noista viljaeristä. Esim. Venäjältähän saa mitä vaan raaka-ainetta millä sertifikaatilla tahansa.
Kuluttajat pitäisi saada tietoiseksi ja heidät pitäisi saada äänestämään jaloillaan, jotta asiaan saataisiin muutos. Eli se, mitä he oikeasti syövät onkin ihan eri juttu kuin se, mitä pakkauksessa lukee. Viljanostajiahan ei kiinnosta mikään muu kuin se, että sertifikaatit ovat kunnossa. Silloin heidän vastuu katkeaa. Jos vaikka jostain syystä ulkomailta tuodussa viljassa olisikin glyfosaattia enemmän kuin hankkijan hyllyillä, niin heillä on paperit mitä näyttää, että ei ole.
Se on eri juttu kiinnostaako ketään, mitä ruoka sisältää.
Hölmöähän se sinänsä on, jos suomalainen viljanviljelijä joutuu pelaamaan näillä markkinoilla sellaisilla säännöillä, että "samanlaisen" viljan viljeleminen on huomattavasti kalliimpaa, johtuen kuivauskustannuksista sun muista. Mutta jos suomalainen vilja brändättäisiin torjunta-aine vapaammaksi ja kuluttajat alkaisivat vaatia sitä, viljanostajillehan tämä olisi myrkkyä. Muutama puhelinsoitto ja tällainen ajatus ammuttaisiin alas samantien.
-
Voi voi, eikö kapitalismi enää kelpaakaan "porvareille"? ;D
-
Satamathan ovat siitä hienoja, että sitä kautta saadaan pestyä viljaa eri tarkoituksiin. Kemiatohtorien hiukset lähtisivät päästä, jos analysoisivat "vieras"aineita noista viljaeristä. Esim. Venäjältähän saa mitä vaan raaka-ainetta millä sertifikaatilla tahansa.
Kuluttajat pitäisi saada tietoiseksi ja heidät pitäisi saada äänestämään jaloillaan, jotta asiaan saataisiin muutos. Eli se, mitä he oikeasti syövät onkin ihan eri juttu kuin se, mitä pakkauksessa lukee. Viljanostajiahan ei kiinnosta mikään muu kuin se, että sertifikaatit ovat kunnossa. Silloin heidän vastuu katkeaa. Jos vaikka jostain syystä ulkomailta tuodussa viljassa olisikin glyfosaattia enemmän kuin hankkijan hyllyillä, niin heillä on paperit mitä näyttää, että ei ole.
Se on eri juttu kiinnostaako ketään, mitä ruoka sisältää.
Hölmöähän se sinänsä on, jos suomalainen viljanviljelijä joutuu pelaamaan näillä markkinoilla sellaisilla säännöillä, että "samanlaisen" viljan viljeleminen on huomattavasti kalliimpaa, johtuen kuivauskustannuksista sun muista. Mutta jos suomalainen vilja brändättäisiin torjunta-aine vapaammaksi ja kuluttajat alkaisivat vaatia sitä, viljanostajillehan tämä olisi myrkkyä. Muutama puhelinsoitto ja tällainen ajatus ammuttaisiin alas samantien.
Hyvä kakstahti. Joa siitä leivästä sitä glyfoa löytyy,niin syyllinen olet sinä ammattikuntasi kanssa,koska tällä tavalla taas saadaan muutama perskärpänen työllistettyä ja kuluttajat ei osaa syyttää muuta kuin suomijussia joku ituhippi pitää tästä huolen taatusti tyyliin Knuuttila. Sillä ei sitten ole mitään väliä,vaikka se leipä olisi leivottu Virossa...
-
Voi voi, eikö kapitalismi enää kelpaakaan "porvareille"? ;D
Kapitalismimissa suomalaiset kartellit olisivat oikeudessa alta aikayksikön ja korvaukset sitä luokkaa ettei tee mieli yrittää uusiksi vähään aikaan.
Ilman kartelleja kalliimman tavaran ostossa ulkomailta suomen hintojen alentamiseksi ei ole mieltä, yksittäinen tuoja jää vain tappiolle.
-
Totta, suomalainen kapitalismi so*****ine hintoineen.
-
Rauhoittakaahan nyt, hyvät ihmiset. Mietitääs vähän tätä kuviota. Viljaa tuotu siis junalla Venäjältä Naantaliin, mitä viljaa ja miksi juuri Naantaliin? Naantalissa on Suomen suurin viljanvientisatama, ehkä Venäjältä tuotu vilja on lastattu Naantalissa laivaan ja viety jonnekkin kolmanteen maahan. Jos vilja olisi tarkoitettu Suomen markkinoille, miksi se vietiin Naantaliin, viljasatamaan, eikä käyttökohteeseen, kuten rehutehtaaseen tai myllylle?
Ei kannata nyt vaillinnaisin tiedoin alkaa uhriutumaan, että taas suomimaajussia sorretaan.
Non niin, oikeassahan minä olin, viljajuna vie venäläistä viljaa Naantaliin satamaan, Suomi on vain kauttakulkumaa.
Joten ei tässä nyt suomalaista viljanviljelijää sorreta mitenkään.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1171881
-
Paljonkohan mahtaa varista hukkakauraa siementä matkan varrelle?
Ym kasvitauteja, eipä väliä kun vr huseeraa.
Annas olla kun maajussi tuo Euroopasta käytetyn koneen, johan
Vaaditaan todistuksia kasvitaudittomuudesta.
-
" maajussi tuo Euroopasta käytetyn koneen, johan
Vaaditaan todistuksia kasvitaudittomuudesta."
Toi vaatimus kylläkin koskee vain EU:n ulkopuolelta tuotavia koneita.
-
VR transport tiedottaa että kuljettaa raiteilla Venäjältä Suomeen heinä-syyskuussa miltei päivittäin viljaa Naantalin satamaan maailmalle vietäväksi. Siis Venäjän vilja Naantalin kautta maailmalle.
-
Ei kannata kaikkee uskoo, kyllä suomeen jää, suomessa katovuosi mistä ei nyt saa puhua.
-
Tännehän se jää, eihän siitä tarvitse maksaa kuin 95 euroa tonnilta veroa siinä tapauksessa...
No, ehkä jollain on jo niin kova pula ennakkoon, että näkee Suomen vehnänhintojen nousevan yli 260 euron tasolle !
:D
-
Katotaanko siitä myös glyfojäämät, joista tänään suomalaisviljelijät peloteltiin lehdessä.
-
Siitä venäläisestä "tuonti"vehnästä:
https://www.youtube.com/watch?v=gFqjJ5CLtC4&feature=youtu.be
Valtion yritys mainostaa läpikulkuliikennettä ja hienoja palveluitaan, joilla saadaan Suomen varastot täyteen venäläistä viljaa ja joskus ehkä vientiin. Tänne se ei voi jäädä, koska liian kallista.
Jotenkin tuntuisi, ettei ainakaan helpota suomalaisen viljan vientiä jos tuupataan paikat täyteen venäläistä? Eikös nyt ainakin sen valtion pitäisi olla kotimaisen edistämisen puolella?
-
hui, eihän sillloin voi olla "tapa talonpoika päivässä" linjalla. kyllä varastoja löytyy muutenkin mutta ei niitä kannata ku.........
-
Joko on tietoa mihin maahan meni. Vai onko syötetty possuille "kotimaisena". Ei pitänyt suomeen jäädä, mutta miksi ei pelata avoimin kortein, miksi salamyhkäistä kähmintää. Pitäisi reilusti kertoa ostaja.
-
Joko on tietoa mihin maahan meni. Vai onko syötetty possuille "kotimaisena". Ei pitänyt suomeen jäädä, mutta miksi ei pelata avoimin kortein, miksi salamyhkäistä kähmintää. Pitäisi reilusti kertoa ostaja.
Ei ole tietoa täällä, mutta ei se voi tänne jäädä ennen kuin kotimaan hinnat on pitkälti yli kahden ja puolensadan, tai tulee kallista possunruokaa.
Siitä verosta ei pääse ympäri kun on unionin ulkopuolista tavaraa.
Kotimaiset viljakauppiaat ei varmastikaan tuohon koske, eikä Viljava saa itse käydä kauppaa.
Eli kukapas siitä voisi kenellekään kertoa jos on joku ulkolainen (idästä?) kolmas osapuoli kauppiaana.
Huhut kertoo, että lisää tavaraa on ainakin tullut viime aikoina ja paljon.
Jännää, ettei lehdistö puhu tästä mitään kun Viljava mainostaa joka tuutissa Suomea viljan kauttakulkumaana.
-
Luulis että siellä on itsellä kunnon satamat, ei tartte tänne kiskottaa.
Eihän se todista mitään vaikka maksais 500e/tonni. Sillä pidetään suomen hinta alhaalla.
-
Kun laiva lastataan , kapteeni ei tiedä mihin vilja viedään, se tieto tulee vasta kun ollaan merellä. Siinä on jokin juttu ettei saa tietoa loppukäyttäjä maasta.
-
Kun laiva lastataan , kapteeni ei tiedä mihin vilja viedään, se tieto tulee vasta kun ollaan merellä. Siinä on jokin juttu ettei saa tietoa loppukäyttäjä maasta.
Mistäköhän tällainenkin tarina on saanut alkunsa :D
Laiva ei voi edes lähteä satamasta, ennen kuin kapteeni on allekirjoittanut lastipaperit.
Eri asia on, miksi me täällä ei tiedetä mihin mikäkin laiva lähtee. Vaan eipä siitä kenelläkään ole myöskään velvoitetta huudella. Monen käden kauttahan ne tiedot yleensä kuullaan. Satamilla on toki nettisivuillaan laivalistat, joista näkee, minne satamassa olevat laivat on menossa ainakin sen hetkisen tiedon mukaan. Eli jos tietää varmasti laivan nimen ja mitä siihen lastataan, niin saattaa selvitäkin määränpää.
**muokkaus: laivan määränpäätarina voi tulla sieltä, että (lähinnä öljytankkerit tosin) joskus vaihtavat vielä määränpäätä lähdön jälkeen, jos lasti myydään uudelleen matkan aikana.