Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Makkis - 13.08.20 - klo:15:56

Otsikko: Seula
Kirjoitti: Makkis - 13.08.20 - klo:15:56
2065 Sampos on säätöseula myös alaseulana. En ole seitsemänä syksynä saanut täysin tyydyttävää jälkeä. Oljenpätkää tulee liikaa. Olisiko reikäseula parempi/helpompi? Vanhalla 680:llä sain paljon puhtaampaa.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: mascot - 13.08.20 - klo:16:13
tuleeko tuota olkea kaikilla viljoilla. minkälaiset säädöt sulla on muuten, ite veikkaisin muuta vikaa kun tuota säätöseulaa.. toki ei ole kokemusta kuin reikäseulasta.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: ht - 13.08.20 - klo:17:43
Onko vika muualla kuin seulassa? Puintiväli liian tiukalla / liikaa kierroksia kelalla?

Yksi ratkaisu on nokkalamelliseula yläseulaksi.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: Make - 13.08.20 - klo:21:48
Olkea tulee liian hitaasti ajaessa.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: jariman - 13.08.20 - klo:22:49
Onko puintikela ja varstasilta moitteettomassa kunnossa?
Itte kanssa ettin syypäätä oljen pätkien määrään viljan joukossa,
No varstasillassa sanomista, ne langat vääntynyt, ja ruostunut puhki,
Käytettynä  2065  kans tuli hommattua, muutoin viimeisen päälle siististi
Pidetty.
Jää muuten pari väliä helposti putsaamatta, vähän työläästi putsattavia,
Oikein muotoillulla paineilmapillillä saa putsattua.

Yks vaihtoehto, ylempi säätöseula, mekanismi kuluu väljäksi
ajan saatossa (+1500h). Eli hölppää isommalle>pienemmälle.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: andypoge - 14.08.20 - klo:09:03
Liikaa kelakierroksia ja ajonopeus liian pieni.

Itsellä oli viime syksynä C:ssä sitä ongelmaa, että tuli liikaa pieniä jyviä tankkiin vaikka yläseula oli pienellä ja puhallus melkein täysillä. Jos tulee vastaava tilanne, niin pitää kai koittaa sitä seulanjatkeen reikien joka toisen rivin umpeen teippaamista, että saisi ilmanpaineen vähän vielä nousemaan seulan alla. Heikommissa kasvuston paikoissa ei aina ehdi säätää ajonopeutta ajoissa, ts. lykätä kahvaa eteen riittävän ajoissa.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: Makkis - 14.08.20 - klo:14:44
Ei tuo vielä aivan loppunajettu ole. Pian 1000h. Ohraa ja kauraa vaan puitu ja molemmilla sama. Säädöt yleensä ohjeen ylärajoilla. Nokkalamelliseula on käynyt mieles, mutta nuukalle se on investointi. Varstasiltaa en nyt sillä silmällä ole tutkinu. Pitää tarkistaa.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: ht - 14.08.20 - klo:16:50
Ainakin kauralla voi puintiväliä löysätä jonkun verran siitä taulukon isoimmasta arvosta. 680 / 690 kirja tarjoaa kauralle puintiväliksi 6-12 mm, omasta mielestä 15-18 on lähempänä totuutta. Vähentää kummasti sitä oljen silppuuntumista.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: temep - 14.08.20 - klo:21:27
puntiväli 12-15mm, ruumenseula vähintään tuon 15mm,voi olla jopa 20mm  ja lietso täysille. näillä tulee ohrasta puhdasta c6 sampolla
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: Hevi - 15.08.20 - klo:15:35
Onko kolakuljettimen etumainen akseli semmoinen paksu putki jossa ketjut menee kumipinnan päällä.Meillä vaihdettiin toi uudemman tyyppiseen, jossa ohuempi akseli ja hammaspyörät kejuille. Vanha rakenne aiheutti epätasaista syöttöä, eli meni ikäänkuin humauksina vija sisään. Epätasainen syöttö minusta aiheutti korren katkeilua.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: Hevi - 15.08.20 - klo:15:45
On kanssa puintiväli pidetty hiukan isompana kuin ohje, ja yksi vihneenkatkontalevy on käytössä
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: Trivia - 15.08.20 - klo:21:14
2065 Sampos on säätöseula myös alaseulana. En ole seitsemänä syksynä saanut täysin tyydyttävää jälkeä. Oljenpätkää tulee liikaa. Olisiko reikäseula parempi/helpompi? Vanhalla 680:llä sain paljon puhtaampaa.

Ei se alaseulasta kiinni ole. Joko yläseula liian suurella tai ajonopeus liian pieni. Jos oljenpätkät on molemmista päistä leikattuja, niin tulevat reunasta tai päisteestä.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: iskra - 22.08.20 - klo:09:01
Ai Sampot ovat edelleen ruumenien säkittäjiä..
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: AP120 - 22.08.20 - klo:18:04
Ja tuuli säädettävä täysille?
Paljoa comia antaa kierroksia tuulelle kun on täysillä?
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: temep - 22.08.20 - klo:18:09
Ja tuuli säädettävä täysille?
Paljoa comia antaa kierroksia tuulelle kun on täysillä?

mittari näyttää 870. c6 sampossa
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: AP120 - 22.08.20 - klo:19:36
Ja tuuli säädettävä täysille?
Paljoa comia antaa kierroksia tuulelle kun on täysillä?

mittari näyttää 870. c6 sampossa

Ja se on täydet?
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: temep - 22.08.20 - klo:20:15
Ja tuuli säädettävä täysille?
Paljoa comia antaa kierroksia tuulelle kun on täysillä?


mittari näyttää 870. c6 sampossa

Ja se on täydet?

näin on, ainakin tässä yksilössä
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: kylmis - 22.08.20 - klo:21:27
Kaurassa pahnaisuus on vähän keleistäkin kiinni. Kuiva kasvusto, enemmän olkea mukaan, kostea on yllättäen puhtaampaa. Puintiväli, niinkuin muutkin totesivat, saa olla ohjeita löysempi. 15 menee ihan heittämällä. Kaura kyllä varisee röyhyistä irti jo puintikelan nähdessään. Ohralla taas puintikela on oltava kireällä, muuten alkaa tulla ruoteissaan olevia jyviä tankkiin. Minulla ei oikeastaan ole koskaan ollut mitään pahnaongelmia ohran kanssa, joten siihen en osaa kommentoida. Vehnä on sitten jotain noiden välistä. Siinä saan pahnaa ja helpeitä mukaan, puintiväli on taulukon yläreunassa. Jostain syystä en malta ajaa yläarvon yli, vaikka siitä voisi olla apua.
Otsikko: Vs: Seula
Kirjoitti: Ärrpää - 23.08.20 - klo:10:16
Ja tuuli säädettävä täysille?
Paljoa comia antaa kierroksia tuulelle kun on täysillä?


mittari näyttää 870. c6 sampossa

Ja se on täydet?

näin on, ainakin tässä yksilössä

 Tuoreissa vm>16 jontikan tappureissa on puhallin vanhan kansan mallin suoralapainen kela, eikä semmonen autonlämppärin puhalitimen mallinen neljällä kammiolla, muutoksella on haettu pyörteetöntä ilman virtausta. Vasemmalta puolen katsottuna kello kymmenen paikkeilla on pari reikää kammioon tethty, ettei kaiken ilman "tarvitse" tulla päädyistä.