Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: fenu - 25.07.20 - klo:04:27

Otsikko: Uusi MF 8s
Kirjoitti: fenu - 25.07.20 - klo:04:27
Massikka julkisti uuden mallin. Mielenkiintoinen muotoilu, jotenkin muistoja 2600 sarjasta. Kopin sisusta näytti kyllä siltä että ei voi nivelakselin asennuksen jälkeen mennä sisälle. Miksi noita hipelynäyttöjä pitää olla niin paljon.  Mut muotoilu oli hieno. Youtubeen MF 8s niin löytyy video poikineen.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: eevertti - 25.07.20 - klo:08:07
Ehkä maasikamiehet käyttää asennustöissä hanskoja   ;)
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: traktorikuski - 25.07.20 - klo:09:18
...Miksi noita hipelynäyttöjä pitää olla niin paljon. 

Eikös noita hiplailunäyttöjä ollut yhtä monta kuin uudessa fenussa, se varmaan tuttu? Alkavat oppia että Isobus työkonenäytön on syytä olla jatkuvasti näkyvillä riittävän suuressa ruudussa ja automaattiohjaukselle omansa? Mittaristo pompsahtanut kaukonäköisille otollisempaan paikkaan.  :)
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Hervast - 25.07.20 - klo:13:15
Isolta näytöltä näkee vikakoodit paremmin ?
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Make - 25.07.20 - klo:13:38
Isolta näytöltä näkee vikakoodit paremmin ?
Mut tarttee leviää teippiä, et saa peitettyä.  ;D
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: ja101 - 26.07.20 - klo:09:31
Isolta näytöltä näkee vikakoodit paremmin ?
Mut tarttee leviää teippiä, et saa peitettyä.  ;D
;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: JameksiP - 26.07.20 - klo:10:23
Tuon kokoluokan koneissa isäntä istuu hytissä ja
sovittelee reiskoja päähän. Ei likaannu sormet, paitsi
rengillä joka tekee kytkennät, tarkastaa välähdysvilkut
ja yarasensorin asennon. Saako tuon mustilla ikkunoilla?
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: John Ferguson - 26.07.20 - klo:13:49
Tuon kokoluokan koneissa isäntä istuu hytissä ja
sovittelee reiskoja päähän. Ei likaannu sormet, paitsi
rengillä joka tekee kytkennät, tarkastaa välähdysvilkut
ja yarasensorin asennon. Saako tuon mustilla ikkunoilla?
Jos ei tehtaalta, niin kyllä tekijä löytyy. Pirun miehekäs tuulilasinpyyhkijä on kyllä Massikassa, liekkö markkinoiden paras.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: aarne - 26.07.20 - klo:22:15
Mielenkiintoisin homma on kyllä tuo uusi kaksoiskytkin toosa, mikä ymmärtääkseni käyttää kaksoiskytkin tekniikkaa myös alueen vaihdossa. Olisiko oikeasti nyt saatu kehitettyä hyvin toimivan täyspowershiftin veroinen toosa missä ei veto katkea pahassa paikassa.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: John Ferguson - 27.07.20 - klo:10:35
Mielenkiintoisin homma on kyllä tuo uusi kaksoiskytkin toosa, mikä ymmärtääkseni käyttää kaksoiskytkin tekniikkaa myös alueen vaihdossa. Olisiko oikeasti nyt saatu kehitettyä hyvin toimivan täyspowershiftin veroinen toosa missä ei veto katkea pahassa paikassa.
Toivoa sopii. Deerelläkin oli ainakin alussa "hieman" ongelmia oman versionsa kanssa. Toivotgavasti Mf/Agco on testannut hommaa käytännössä enemmän.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: kylmis - 27.07.20 - klo:17:32
Mielenkiintoisin homma on kyllä tuo uusi kaksoiskytkin toosa, mikä ymmärtääkseni käyttää kaksoiskytkin tekniikkaa myös alueen vaihdossa. Olisiko oikeasti nyt saatu kehitettyä hyvin toimivan täyspowershiftin veroinen toosa missä ei veto katkea pahassa paikassa.
Toivoa sopii. Deerelläkin oli ainakin alussa "hieman" ongelmia oman versionsa kanssa. Toivotgavasti Mf/Agco on testannut hommaa käytännössä enemmän.
Testaajia odotellaan konekaupoille lähimpään Konekeskukseen.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.07.20 - klo:19:32
Tuon kokoluokan koneissa isäntä istuu hytissä ja
sovittelee reiskoja päähän. Ei likaannu sormet, paitsi
rengillä joka tekee kytkennät, tarkastaa välähdysvilkut
ja yarasensorin asennon. Saako tuon mustilla ikkunoilla?
Jos ei tehtaalta, niin kyllä tekijä löytyy. Pirun miehekäs tuulilasinpyyhkijä on kyllä Massikassa, liekkö markkinoiden paras.

Konsernin sisältä lainattu, suoraan 02sarjan Valmetista ;D
Tuulilasin kallistus kuten Valmet 1502 ;)
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 27.07.20 - klo:19:47
Mitenkö käy, kun lunta on tullut kaksi metriä, niin mahtuuko pyyhkijä pyyhkimään?

Jotenkin tuo muistuttaa tätä.

(https://www.konedata.net/wp-content/uploads/87SchluterCompact1050.jpg)
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Agronautti - 27.07.20 - klo:21:32
500-sarjan koppi :P
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Cultor - 28.07.20 - klo:10:26
Jos ei tehtaalta, niin kyllä tekijä löytyy. Pirun miehekäs tuulilasinpyyhkijä on kyllä Massikassa, liekkö markkinoiden paras.
Onhan tuo linja-autokokoa.

(https://imengine.public.prod.tun.infomaker.io/?uuid=a7c6132d-e89d-587a-b579-4dcf0254b0a0&function=cover&type=preview&source=false&q=75&width=1600)
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: aarne - 28.07.20 - klo:14:30
Kummasti samannäköinen näyttö kuin valmetissa. Liekö muita samoja palikoita paljonkin.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 28.07.20 - klo:21:31
Jos ei tehtaalta, niin kyllä tekijä löytyy. Pirun miehekäs tuulilasinpyyhkijä on kyllä Massikassa, liekkö markkinoiden paras.
Onhan tuo linja-autokokoa.

(https://imengine.public.prod.tun.infomaker.io/?uuid=a7c6132d-e89d-587a-b579-4dcf0254b0a0&function=cover&type=preview&source=false&q=75&width=1600)

Yleensä tuosta käsikahvasta, miksi tuollainen yleensä pitää olla. Ja miksi sen takana käden alla on namiskoja. Ymmärrän jos se olisi kyynärnojan jatkeena, niinkuin metsävehkeissä.

Voisiko kosketusnäyttöä korvata näytöllä, jota ei tarvitse koskea. Esim. joku mikseripöytä, onhan siinäkin potikoita tai potikoiden tapaisia induktiivisia härveleitä. Näyttö voisi olla indikaattorina, mitä tapahtuu. Mutta kun sillä pitää ratkoa kaikki ongelmat. En tiedä hajoaako niitä ja kuinka näytöt toimivat, mutta eikö se olisi mukavaa, kun kaikille asioille olisi kytkimet ja säätö ruuvit. Tai sitten vaan pikavalinnan kautta kytkimiä ja ruuveja voisi käyttää useaan tarkoitukseen.

Näin yleensä paremman ergonomian laitteissa. Se, että kun jokapaikassa on kosketusnäyttö, ei tarkoita sitä että sitä pitää tunkea joka paikkaan. Jo kahdeksankymmentä luvulla Nokian keskussanomalaitteessa oli kosketusnäyttö. Mutta sitä voitiin käyttää manuaalisestikin. 80-luku oli vielä hyvää aikaa.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Turhapuro - 28.07.20 - klo:22:15
Polttava *****nkaipuu rinnassa kiroaa Moottoripolkupyörä Mannin jälkikasvu vanhoillista kitupiikki-isäänsä 80-luvun Fendthin askeettisessa ohjaamossa Abc.n takapihalla kun paraatipaikalle Hesburgerin oven eteen parkkeeratut 8S Massey Fergusonnit poimii tytöt ohjaamojensa näyttöjen ihmeelliseen maailmaan.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: metsajussi - 28.07.20 - klo:23:05
Kosketusnäytön edut lienevät

- vie vähän tilaa
- halpa valmistaa
- softalla mahdollisuus päivittää kaikki toiminnot ja virtuaalinappulat
- se on cool

Miinuspuolet saa sitten käyttäjä löytää ihan itse...
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 29.07.20 - klo:01:11
Kosketusnäytön edut lienevät

- vie vähän tilaa
- halpa valmistaa
- softalla mahdollisuus päivittää kaikki toiminnot ja virtuaalinappulat
- se on cool

Miinuspuolet saa sitten käyttäjä löytää ihan itse...

Suurin tekijä on se, että se on cool.

No joo, mutta tuo kahva on väärässä paikassa, jos sitä edes kuuluisi olla. Aika hyvin kaikissa bulkkikoneissa tuollainen joystickki on. Sitä ei pitäisi olla. Kyynärvartta liikuttamatta kaikki toiminnot pitäisi olla käsien ulottuvilla. Nyt ne sitä eivät ole.

Eikä kukaan huoltoasemalle traktorilla mene bööniä bongailemaan. Ei ainakaan pitäisi. Se on jo aivan liian böndeä, ellei jopa moommalaa.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Turhapuro - 29.07.20 - klo:08:15
Siellä huoltoasemalla on isäkin käynyt elvistelemässä iltapäivän auringossa 1500 kuutioisella moottoripolkupyörällään. Terassin viereen on ajettu parkkiin, vähän venytelty kuin oltaisiin kauempaa tulossa...
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: traktorikuski - 29.07.20 - klo:15:58

Yleensä tuosta käsikahvasta, miksi tuollainen yleensä pitää olla. Ja miksi sen takana käden alla on namiskoja. Ymmärrän jos se olisi kyynärnojan jatkeena, niinkuin metsävehkeissä.

Voisiko kosketusnäyttöä korvata näytöllä, jota ei tarvitse koskea. Esim. joku mikseripöytä, onhan siinäkin potikoita tai potikoiden tapaisia induktiivisia härveleitä. Näyttö voisi olla indikaattorina, mitä tapahtuu. Mutta kun sillä pitää ratkoa kaikki ongelmat. En tiedä hajoaako niitä ja kuinka näytöt toimivat, mutta eikö se olisi mukavaa, kun kaikille asioille olisi kytkimet ja säätö ruuvit. Tai sitten vaan pikavalinnan kautta kytkimiä ja ruuveja voisi käyttää useaan tarkoitukseen.

Näin yleensä paremman ergonomian laitteissa. Se, että kun jokapaikassa on kosketusnäyttö, ei tarkoita sitä että sitä pitää tunkea joka paikkaan. Jo kahdeksankymmentä luvulla Nokian keskussanomalaitteessa oli kosketusnäyttö. Mutta sitä voitiin käyttää manuaalisestikin. 80-luku oli vielä hyvää aikaa.

Mopo"miehen" kommentit on trollausta johon ei pitäisi reagoida lainkaan mutta huomasitko että tuossahan on se säätönuppi jolla voi säädellä esivalittuja arvoja jos ei halua hipelöidä näyttöä.

Mietitkö montako riviä näppylöitä olisi nykylaitteessa jos työkoneparametrit, päisteautomatiikkaohjelma, automaattiohjaus, isobus työkone ja vähän muuta valittaisiin omilta kytkimiltä ja potikoilta? Siinä käsivarren pitäisi yltää perävaunun perukoille.

Mikä kahva niitä fobioita aiheuttaa? Ei tuo oven kahva niin erikoinen ole. Vai ottiko joystick silmään? Kumpi? Pitäisikö vaihteenvalitsimia olla rivi hämmennettävänä? Hydrauliikkaako pitäisi ohjata keppirivillä joka on siinä kyynärnojassa käden ulottuvilla? Tuollaisessa on enemmän kuin se 80-luvun fortsonin yksi hydrauliikan liitäntä.

Ja meillä ei ole massikkaa, en silti näe tarpeelliseksi yrittää keksiä jotain negatiivista tuosta uudesta koneesta.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 29.07.20 - klo:17:57

Yleensä tuosta käsikahvasta, miksi tuollainen yleensä pitää olla. Ja miksi sen takana käden alla on namiskoja. Ymmärrän jos se olisi kyynärnojan jatkeena, niinkuin metsävehkeissä.

Voisiko kosketusnäyttöä korvata näytöllä, jota ei tarvitse koskea. Esim. joku mikseripöytä, onhan siinäkin potikoita tai potikoiden tapaisia induktiivisia härveleitä. Näyttö voisi olla indikaattorina, mitä tapahtuu. Mutta kun sillä pitää ratkoa kaikki ongelmat. En tiedä hajoaako niitä ja kuinka näytöt toimivat, mutta eikö se olisi mukavaa, kun kaikille asioille olisi kytkimet ja säätö ruuvit. Tai sitten vaan pikavalinnan kautta kytkimiä ja ruuveja voisi käyttää useaan tarkoitukseen.

Näin yleensä paremman ergonomian laitteissa. Se, että kun jokapaikassa on kosketusnäyttö, ei tarkoita sitä että sitä pitää tunkea joka paikkaan. Jo kahdeksankymmentä luvulla Nokian keskussanomalaitteessa oli kosketusnäyttö. Mutta sitä voitiin käyttää manuaalisestikin. 80-luku oli vielä hyvää aikaa.

Mopo"miehen" kommentit on trollausta johon ei pitäisi reagoida lainkaan mutta huomasitko että tuossahan on se säätönuppi jolla voi säädellä esivalittuja arvoja jos ei halua hipelöidä näyttöä.

Mietitkö montako riviä näppylöitä olisi nykylaitteessa jos työkoneparametrit, päisteautomatiikkaohjelma, automaattiohjaus, isobus työkone ja vähän muuta valittaisiin omilta kytkimiltä ja potikoilta? Siinä käsivarren pitäisi yltää perävaunun perukoille.

Mikä kahva niitä fobioita aiheuttaa? Ei tuo oven kahva niin erikoinen ole. Vai ottiko joystick silmään? Kumpi? Pitäisikö vaihteenvalitsimia olla rivi hämmennettävänä? Hydrauliikkaako pitäisi ohjata keppirivillä joka on siinä kyynärnojassa käden ulottuvilla? Tuollaisessa on enemmän kuin se 80-luvun fortsonin yksi hydrauliikan liitäntä.

Ja meillä ei ole massikkaa, en silti näe tarpeelliseksi yrittää keksiä jotain negatiivista tuosta uudesta koneesta.

Nimimerkistä päätellen konekokemuksesi perustuu traktoreihin. Ja samoin on traktoreiden suunnittelijoillakin.

Jossain tutkimuksessa oli selvästi tuotu esille se, että kosketusnäyttöjä haluavat ihmiset ovat joitain poikkeuksia lukuunottamatta homoja.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: icefarmer - 29.07.20 - klo:19:17

Yleensä tuosta käsikahvasta, miksi tuollainen yleensä pitää olla. Ja miksi sen takana käden alla on namiskoja. Ymmärrän jos se olisi kyynärnojan jatkeena, niinkuin metsävehkeissä.

Voisiko kosketusnäyttöä korvata näytöllä, jota ei tarvitse koskea. Esim. joku mikseripöytä, onhan siinäkin potikoita tai potikoiden tapaisia induktiivisia härveleitä. Näyttö voisi olla indikaattorina, mitä tapahtuu. Mutta kun sillä pitää ratkoa kaikki ongelmat. En tiedä hajoaako niitä ja kuinka näytöt toimivat, mutta eikö se olisi mukavaa, kun kaikille asioille olisi kytkimet ja säätö ruuvit. Tai sitten vaan pikavalinnan kautta kytkimiä ja ruuveja voisi käyttää useaan tarkoitukseen.

Näin yleensä paremman ergonomian laitteissa. Se, että kun jokapaikassa on kosketusnäyttö, ei tarkoita sitä että sitä pitää tunkea joka paikkaan. Jo kahdeksankymmentä luvulla Nokian keskussanomalaitteessa oli kosketusnäyttö. Mutta sitä voitiin käyttää manuaalisestikin. 80-luku oli vielä hyvää aikaa.

Mopo"miehen" kommentit on trollausta johon ei pitäisi reagoida lainkaan mutta huomasitko että tuossahan on se säätönuppi jolla voi säädellä esivalittuja arvoja jos ei halua hipelöidä näyttöä.

Mietitkö montako riviä näppylöitä olisi nykylaitteessa jos työkoneparametrit, päisteautomatiikkaohjelma, automaattiohjaus, isobus työkone ja vähän muuta valittaisiin omilta kytkimiltä ja potikoilta? Siinä käsivarren pitäisi yltää perävaunun perukoille.

Mikä kahva niitä fobioita aiheuttaa? Ei tuo oven kahva niin erikoinen ole. Vai ottiko joystick silmään? Kumpi? Pitäisikö vaihteenvalitsimia olla rivi hämmennettävänä? Hydrauliikkaako pitäisi ohjata keppirivillä joka on siinä kyynärnojassa käden ulottuvilla? Tuollaisessa on enemmän kuin se 80-luvun fortsonin yksi hydrauliikan liitäntä.

Ja meillä ei ole massikkaa, en silti näe tarpeelliseksi yrittää keksiä jotain negatiivista tuosta uudesta koneesta.

Nimimerkistä päätellen konekokemuksesi perustuu traktoreihin. Ja samoin on traktoreiden suunnittelijoillakin.

Jossain tutkimuksessa oli selvästi tuotu esille se, että kosketusnäyttöjä haluavat ihmiset ovat joitain poikkeuksia lukuunottamatta homoja.
kuut pai pariksi viikkoo :o :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 29.07.20 - klo:20:40
Joku on ostanut kosketusnäyttö traktorin. ;D
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: lynx700500 - 29.07.20 - klo:21:01
Kyllä muut merkit näyttää vanhanaikaisilta tuon rinnalla.  Vähän kuin 3000 sarjan julkaisu 80 luvulla. Silloin hypättiin iso askel mukavuudessa. Nyt seuraava askel. Toivotaan ettei ole luotettavuudessa samalla lailla haasteita kuten silloin. 
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 29.07.20 - klo:21:58
Mihin tuota joystick-kahvaa yleensä käytetään? Kun niin monessa merkissä tuollainen viritys pitää olla. Tällaisena kyynärvarsi paikallaan luksukseen tottuneena en ymmärrä tuon tarkoitusta.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: ja101 - 29.07.20 - klo:22:00
Kosketusnäytön edut lienevät

- vie vähän tilaa
- halpa valmistaa
- softalla mahdollisuus päivittää kaikki toiminnot ja virtuaalinappulat
- se on cool

Miinuspuolet saa sitten käyttäjä löytää ihan itse...
Siinä pellolla pomppivassa koneessa kun paskasilla näpeillä yrität tökkiä sitä näyttöä niin tulee ikävä oikeita nappuloita...

Nämä hakaa 100 - 0 mainitsemasi jutut käyttäjän kannalta..
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: metsajussi - 29.07.20 - klo:22:22
Kosketusnäytön edut lienevät

- vie vähän tilaa
- halpa valmistaa
- softalla mahdollisuus päivittää kaikki toiminnot ja virtuaalinappulat
- se on cool

Miinuspuolet saa sitten käyttäjä löytää ihan itse...
Siinä pellolla pomppivassa koneessa kun paskasilla näpeillä yrität tökkiä sitä näyttöä niin tulee ikävä oikeita nappuloita...

Nämä hakaa 100 - 0 mainitsemasi jutut käyttäjän kannalta..

Mainitut jutut ovatkin lähinnä valmistajan etuja.

Juu ei siitä sohimisesta mitään oikein liikkeessä tule... pysäyttää pitää. Onneksi tärkeimmät asiat löytynevät sentään muualtakin.
Nämä ovat fiksuja joissa kehyksessä näytön reunalla on oikeat nappulat joiden kulloinenkin merkitys näkyy siitä ruudulta vieressä. Ja valikoissa voi kahlata rullalla, nupilla tai fyysisillä nuolipainikkeilla.

Toisaalta vaikka kombipaalaimen konsolin toteuttaminen ilman vaihtuvia näyttöjä on aika haastava juttu. Ja traktoreissakin alkaa olla hallitsematon määrä säädettävää, tekniikan monimutkaistuessa :-/

Ihmeen sekavia niistä vaan osataan tehdä, satunnaisena käyttäjänä mä olen aina eksyksissä Versun pikkuruisen näytön kanssa kun pitäisi päästä hydrauliikkaventtiilien asetuksiin. Kaikkea muuta löytyy mutta ei sitä mitä hakee.

Seuraava vaihe lienee sitten metsäkoneiden tapaan 'vakio' läppäri näyttöineen ja siinä hiiri.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: traktorikuski - 30.07.20 - klo:13:06

Siinä pellolla pomppivassa koneessa kun paskasilla näpeillä yrität tökkiä sitä näyttöä niin tulee ikävä oikeita nappuloita...

Nämä hakaa 100 - 0 mainitsemasi jutut käyttäjän kannalta..

Ei niitä asetuksia ajossa muuteta siinä nappula/vipu-traktorissakaan. Nostolaitetta käytetään edelleen omasta kytkimestään tai päisteautomatiikan ohjaamana jne. Hydrauliikkaa käytetään joystick'ista, asetukset vaan kullekin työlle laitettu valmiiksi sieltä näytöltä.

Tuollaisessa koneessa on niin paljon toimintoja että mikään napppulaviidakko ei toimisi eikä edes mahtuisi sinne hyttiin.

Edelleen niille jotka ei halua likaisilla käsillä näyttöä tökkiä, tuossa on käsittääkseni samanlainen mahdollisuus ohjata näytöllä näkyviä valintoja rullaohjaimella näytön sivusta niin kuin muissakin AGCO:n merkeissä. Tämä siis vaihtoehtona kosketusnäyttökäytölle.

Laittakaapa joku esimerkkitoiminto vanhasta "mekaanisesta" ohjauksesta jonka kuvittelette toimivan kätevämmin siinä vanhassa 80-lukulaisessa niin 8S:n tuntevat kertovat miten näppärästi se toimii tässä. Tuskin tarvitsee kyynärpäätä nostaa käsinojalta. Joysticista toiseen voi joutua vaihtamaan tai jotain niiden näppäintä käyttämään mutta kaikki ranneliikkeen sisällä. Sukkasillaan ajetaan kun polkimiin ei juuri tarvitse kesken työn kajota.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 30.07.20 - klo:15:51

Siinä pellolla pomppivassa koneessa kun paskasilla näpeillä yrität tökkiä sitä näyttöä niin tulee ikävä oikeita nappuloita...

Nämä hakaa 100 - 0 mainitsemasi jutut käyttäjän kannalta..

Ei niitä asetuksia ajossa muuteta siinä nappula/vipu-traktorissakaan. Nostolaitetta käytetään edelleen omasta kytkimestään tai päisteautomatiikan ohjaamana jne. Hydrauliikkaa käytetään joystick'ista, asetukset vaan kullekin työlle laitettu valmiiksi sieltä näytöltä.

Tuollaisessa koneessa on niin paljon toimintoja että mikään napppulaviidakko ei toimisi eikä edes mahtuisi sinne hyttiin.

Edelleen niille jotka ei halua likaisilla käsillä näyttöä tökkiä, tuossa on käsittääkseni samanlainen mahdollisuus ohjata näytöllä näkyviä valintoja rullaohjaimella näytön sivusta niin kuin muissakin AGCO:n merkeissä. Tämä siis vaihtoehtona kosketusnäyttökäytölle.

Laittakaapa joku esimerkkitoiminto vanhasta "mekaanisesta" ohjauksesta jonka kuvittelette toimivan kätevämmin siinä vanhassa 80-lukulaisessa niin 8S:n tuntevat kertovat miten näppärästi se toimii tässä. Tuskin tarvitsee kyynärpäätä nostaa käsinojalta. Joysticista toiseen voi joutua vaihtamaan tai jotain niiden näppäintä käyttämään mutta kaikki ranneliikkeen sisällä. Sukkasillaan ajetaan kun polkimiin ei juuri tarvitse kesken työn kajota.

Yleensä monia asetuksia pitää pystyä muuttamaan ajon aikana, ihan vaan työn jäljen ja laadun vuoksi. Ei varmaan koske kaikkia peltotöitä. Ainakin joissakin 80-luvun traktoreissa tämä on aivan mahdollista jopa katsomatta säätövipua tai potikkaa. Ei varmaan haitarikuskitkaan joka nappulaa katso, kun painavat niitä. No se siitä.

Ergonomia raktoreissa nykyaikana on huonoa. Ja sen tekee ne kaikki mahdolliset asiat, joita känni ja muut digitoiminnot ovat tuonneet. Siksi, että kun työskentelyn aikana pitäisi käyttää niitä kaikkia katkaisijoita, potikoita ja diodeja. Koska ne kaikki ovat siihen kyynärnojaan kerran ahdettu. Nappuloiden paikkojen opettelu tuottaa harmaita hiuksia ja ennen pitkää huomaa, ettei suurtakaan osaa nappuloista tarvita ajon aikana.

Nyt kun maailmassa on viime vuosina keksitty tämä digitaalisuus, on hyvä muistaa että 8 keinukytkimellä saadaan 256 toimintoa säädettäväksi. Säätö voisi tapahtua vaikka sillä pienellä tikulla, tönimällä tai vemputtamalla sitä. Ja jos sekään ei riitä, laitetaan riviin 1o keinukytkintä jolloin voidaan valita jo 1024 toimintoa siitä komiasta raktorista. Tämä ehkä on vain teoriaa, koska hytissä pitäisi olla lista toiminnoista, joita näillä nappuloilla koodataan.

Olen aika varma, että suurin tekijä näille nappulaviidakoille ja joystickeille on markkinointi. Koska tollakin on, niin meidänkin pitää saada hyttiin häppeninkiä. Toisaalta sen ymmärtää, kun kilpailu asiakkaista on kovaa, niin kuka uskaltaisi lähteä pois valtavirrasta konkurssiuhan vuoksi. Ja merkkiomistusten määrä on harventunut niin, että näistä useista asioista päättää yhä pienempi politbyroo, joten uusille ideoille on vähemmän tilaa. Antaako esim. Agco jonkun merkin luoda jotain mullistavaa siten, ettei sitä asiaa olisi pakko luovuttaa konsernin omistukseen ja täten myös "kilpailijoiden" saataville?

En tiedä, oliko Neuvostoliitossa kyse kommunismista vai kapitalismista, mutta kohti samanlaista kolhoositouhua monet asiat ovat menossa. Jotkut yritykset alkavat olla jo niin isoja, että ne ovat saavuttaneet tilan, jossa niillä on valtaa valtiotasolla. Siksi niillä on mahdollisuus työntää väkisin ulos sitä ideologiaa, jonka ovat rakentaneet. Näin kävi myös Nokialle, joka upposi äkkiä saavuttaessaan valta-aseman. Kysehän on vaan siitä, onko jollain taholla varaa upottaa laivaa, jos sen jälkiseuraukset ovat katastrofaaliset.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: aarne - 30.07.20 - klo:16:17
Olihan se nappulamallin hydrauliikan säätö ensimmäisissä t valmeteissa, nappuloita oli kuin hanurissa konsanaan ja enemmän vielä kun se luukun avas. ;D
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: traktorikuski - 30.07.20 - klo:17:23

Yleensä monia asetuksia pitää pystyä muuttamaan ajon aikana, ihan vaan työn jäljen ja laadun vuoksi. Ei varmaan koske kaikkia peltotöitä. Ainakin joissakin 80-luvun traktoreissa tämä on aivan mahdollista jopa katsomatta säätövipua tai potikkaa.

Yleensä foorumilla on lukutaitoista väkeä, ainakin ne jotka osaa tänne kirjoittaa.

Anna nyt se yksi esimerkki 80-luvun traktorista? Eihän siinä niitä säätöjä enempää ollutkaan kuin ne jotka 8S:ssä on noiden mekaanisten säätimien ja vipujen takana.

Mitä säädetään ajossa? Ajonopeutta, onnistuu suoraan kahvasta katsetta siirtämättä ja käsivartta kääntämättä. Nostolaitteen korkeutta? Onnistuu suoraan sen säätöpyörästä katsetta siirtämättä ja käsivartta kääntämättä. Jos konetta säädetään hydraulisesti niin sekin onnistuu omasta joysticista katsetta siirtämättä ja käsivartta kääntämättä.

Ainoa puute on liikunnan puute. Mikään toimenpide ei kehitä lihaksia.

Olisi kyllä hyvä kerätä vähän ajotunteja sekä 80-luvun traktorista että tämän päivän modernista koneesta ennen kuin kovin tiukasti lyö lukkoon mielipiteensä. Kaikki merkistä riippumatta. Muuten alkaa haiskahtaa vahvasti syy mielipiteiden takana.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Make - 30.07.20 - klo:18:31
Sieltä kosketusnäytöltä voi ohjelmoida niille käsinojan nappuloille haluttuja toimintoja. Ei niiden nappuloiden toimintoja sentään ajossa tarvitse vaihdella.  ::)
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 30.07.20 - klo:20:38
 

Yleensä monia asetuksia pitää pystyä muuttamaan ajon aikana, ihan vaan työn jäljen ja laadun vuoksi. Ei varmaan koske kaikkia peltotöitä. Ainakin joissakin 80-luvun traktoreissa tämä on aivan mahdollista jopa katsomatta säätövipua tai potikkaa.

Yleensä foorumilla on lukutaitoista väkeä, ainakin ne jotka osaa tänne kirjoittaa.

Anna nyt se yksi esimerkki 80-luvun traktorista? Eihän siinä niitä säätöjä enempää ollutkaan kuin ne jotka 8S:ssä on noiden mekaanisten säätimien ja vipujen takana.

Mitä säädetään ajossa? Ajonopeutta, onnistuu suoraan kahvasta katsetta siirtämättä ja käsivartta kääntämättä. Nostolaitteen korkeutta? Onnistuu suoraan sen säätöpyörästä katsetta siirtämättä ja käsivartta kääntämättä. Jos konetta säädetään hydraulisesti niin sekin onnistuu omasta joysticista katsetta siirtämättä ja käsivartta kääntämättä.

Ainoa puute on liikunnan puute. Mikään toimenpide ei kehitä lihaksia.

Olisi kyllä hyvä kerätä vähän ajotunteja sekä 80-luvun traktorista että tämän päivän modernista koneesta ennen kuin kovin tiukasti lyö lukkoon mielipiteensä. Kaikki merkistä riippumatta. Muuten alkaa haiskahtaa vahvasti syy mielipiteiden takana.


 ;D

Ja näitä lukuisia muita namiskuukkeleita tarvitaan mihin...?


Totta on, että en ole juurikaan "moderneja" traktoreita ajellut. Muita moderneja koneita kylläkin laidasta laitaan. Ja sen olen poikkeuksetta huomannut, että sähköllä toimivista antureista, säätimistä tai muista niihin liittyvistä jutuista on "vian" sattuessa haittaa niin paljon, että koko kone halvaantuu. Korjaus monesti tapahtuu vikakoodin perusteella ja varaosan hinta on aika suolainen.

Vika yleensä johtuu siitä, että komponentti on yksinkertaisesti sopimaton kyseiseen käyttöön. Tärinästä sekä lämpötilojen ja kosteuden vaihtelusta aiheutuvaa härveleiden vaihto-operaatioita on minusta aivan liian paljon. Ihan vaikka vaan verrattuna sen koneen hankintahintaan. Lyijyttömät kolvaukset, käytetyn elektroniikan arkuus vallitseville olosuhteille ja teko mahdollisimman halvalla tarkoittavat turhia remontteja, jotka yleensä monia ihmisiä pistää vituttamaan.

Täytyisi ymmärtää se, että kun prosessori ja mikro-ohjain tehoja nostetaan ja kotelointia pienennetään, ulkopuolinen häiriöuhka kasvaa. Silti useimmat sähköviat eivät johdu ns. älyn rikkoutumisesta, vaan komponenttien huonosta galvaanisesta yhteydestä toisiinsa. Ja kun känniväylä on periaatteessa liian arka mahdollisille hapettumisille konekäytössä, soppa on valmis.

En henkilökohtaisesti ole vielä valmis maksamaan siitä, että vikakoodin mukaisesti vaihetaan kaapeli vaihetaan poksi. Se tarkoittaa jälkeenjäänneisyyttä digiloikassa ja muussakin, koska tiedän että käytössä olevan koneen mahdollista oikeaa vikaa etsittäessä, tämä remontti tulisi niin kalliiksi, ettei sitä kannata tehdä. Siksi onkin helpompaa vaihtaa se poksi. Laitteet voisivat alunperin olla niin hyviä, ettei sähkövikoja tarvitsisi korjata ensimmäisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Mutta näin ei vaan haluta tehdä. Mahdollista se kyllä olisi.

Ja mitä massikkaan tulee, niin onhan se ihan paska raktori.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: icefarmer - 30.07.20 - klo:22:25
 se on vaan vasenkätinen  ;) :D ;D ::)

ja kaikki vasenkätisethän on ho.... houmattavasti älykkäämpiäkuin oikeakätiset versiot ;) :D ;D ::)

mutta eikö tuo ole melko noloo että vain toisella puolen tuommonen monitoimikyynärnoja, pyöräkonettakin on jo kauan hallittu kahdella tikulla.

kyllä eturivin viljelijällä on myös traktorin etupäätä varten sama arsenaali näyttöjä ja vipuja kuin takapään työkonettakin varten :-\ :-\ :-\ :-\

Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: ja101 - 31.07.20 - klo:08:57
Oma kokemus kosketusnäyttöistä rajoittuu trimblen ajo-opastimeen ja ainakin siinä joutuu asioita muuttamaan koneen liikkuessa. Uutta ajouraa, merkintöjä karttalle jne.. ei siihen turhaan kai myydä sitä joystickkiä jolla kaiketi näitä toimintoja voi ohjata..

Toinen samantyylinen juttu tuli vastaan kun uutta kylvintä katselin niin erään merkin käyttäjältä kyselin kokemuksia niin sano suoraan että ota ohjaimeksi se jossa fyysiset nappulat näytön sivuilla..

Mitään muuta kokemusta ei oo eikä rahaa ole uutta massikkaa ostaa et mulle aivan sama. Sitten joskus 10 vuoden päästä kun noiden käytettyjen hinta on asettunut inhimilliseksi niin asiaa voi miettiä uudestaan..
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 31.07.20 - klo:13:50
Puolueen virallinen kanta on, että lisää karamelliä kabiiniin. Kuitenkin kansan keskuudessa varoitellaan näistä ja neuvotaan ottamaan se vanhempi varmatoiminen.

(http://www.welovetheiraqiinformationminister.com/images/07-minister.jpg)

Hyödykkeiden laatu maailmassa on romahtanut sille tasolle, että vastaavaa voi vain hakea entisen Neuvostoliiton maiden kuluttajatavaroista. Sellaisista, joissa on vähän enemmän logiikkaa ja teknologiaa. Perus ämpärityyppiset jalosteet ovatkin sitten aivan eri sfääreistä.

Valitetavaa on se, että moni tuote kärsii siitä, että energian kulutusstandardit ja kierrätysstandardit vievät kestävyyden pois. Näissä kun on ajateltu, että kun akku tai pesukone heitetään sinne tutun metsäautotien päähän, niin oravat eivät edes huomaa niitä ja ympäristö ei pilaannu.

Joskus ihmiset olivat niin järkeviä, että osasivat lukea ja ymmärsivät lyijyn olevan haitallista elämälle, jos se joutuu luontoon. Sitten syntyi holhousyhteiskunta ja tuotteilta vaaditaan biohajoavuutta siellä norpan pesäkolossakin.

Ja kuitenkin hehkulamppuja saa vielä teollisuusmuodossa ja erittäin lyijypitoista tinaa saa ostettua.





Onko täällä yhtään ketään, joita nykytekniikan laatutaso ei haittaa? Ymmärrän jos rahakirstu tai pussi on niin suuri, että aina voi soittaa puhelimella pojat vaihtamaan poksia.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Oksa - 31.07.20 - klo:20:08
mut kuin kauan kestää kosketinnäyttö suomen ilmastossa?   itellä 2017 ostettu tapletti joka ei tottele enää?   saa taputella ihan mitä kohtaa tahansa ja ei mitään reakointia.    sentäs lenovo merkkinen.       olis hyä jos verku toimis myös 2025 jälkeen...
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: traktorikuski - 31.07.20 - klo:20:14
mut kuin kauan kestää kosketinnäyttö suomen ilmastossa?   itellä 2017 ostettu tapletti joka ei tottele enää?   saa taputella ihan mitä kohtaa tahansa ja ei mitään reakointia.    sentäs lenovo merkkinen.       olis hyä jos verku toimis myös 2025 jälkeen...

Kosketusnäyttöjen laatu saisi ammattilaitteissa olla parempikin. Käytännössä kyllä suurempi huoli on niitten kytkimien kestävyys, varsinkin niiden 80-luvun sähkökytkimien.

Mitä laatua Lenovolta odotat? Kiinalainen firma ja tuote. Ei siinä mitään auta jos ne on joskus IBM:ltä läppärit ostaneet. Ei se vanha IBM Thinkpad läppärikään mitenkään tavanomaista kestävämpi ollut. Oli vaan toimiva sen takia että kolminkertainen hinta salli hyvän takuuhuollon, uutta konetta tai moduulia vaan tilalle ongelmassa kuin ongelmassa ja nopeasti.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: icefarmer - 31.07.20 - klo:21:32
mitä järkeä on esitellä 4 versiota joiden tehohaarukka vain 60 hevosvoimaa, tuossa teholuokassa :-\ :-\ :-\ :-\

perustuukohan portaaton voimansiirto varioon vai joko siirrytään directin jatkokehitelmiin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: aarne - 01.08.20 - klo:00:33
perustuukohan portaaton voimansiirto varioon vai joko siirrytään directin jatkokehitelmiin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

En ihan vähällä pakolla jaksa uskoa että alkaisivat 4 pykäläistä puoliportaatonta kauppaamaan muissa kobsernin merkeissä kun kuitenkin melkeinpä sitä parasta seppälää on sieltä toisen kylän omasta pajastakin saatavissa.
Ehkä sitten kun alueet saataisiin joko eri akseleille nyykin tyyliin tai joku planeettaratkaisu.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: ilkka - 01.08.20 - klo:08:45
mut kuin kauan kestää kosketinnäyttö suomen ilmastossa?   itellä 2017 ostettu tapletti joka ei tottele enää?   saa taputella ihan mitä kohtaa tahansa ja ei mitään reakointia.    sentäs lenovo merkkinen.       olis hyä jos verku toimis myös 2025 jälkeen...


Muistuttaaks oksan taplettilevono haitaria ? kosketinnäyttöineeen......

Verkun, varsinnii 8s, kosketusnäytöistä ei oo kestävyys tietoo, mut saksalaista työkonetta met oomma ohjattu 13 vuotta kosketusnäytöstä.......
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: sorkkis - 01.08.20 - klo:10:03
mut kuin kauan kestää kosketinnäyttö suomen ilmastossa?   itellä 2017 ostettu tapletti joka ei tottele enää?   saa taputella ihan mitä kohtaa tahansa ja ei mitään reakointia.    sentäs lenovo merkkinen.       olis hyä jos verku toimis myös 2025 jälkeen...


Muistuttaaks oksan taplettilevono haitaria ? kosketinnäyttöineeen......

Verkun, varsinnii 8s, kosketusnäytöistä ei oo kestävyys tietoo, mut saksalaista työkonetta met oomma ohjattu 13 vuotta kosketusnäytöstä.......

Oksan pitää saada fiiiuudeen koosketuks näyttö koska massikoissakin on .
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: JameksiP - 01.08.20 - klo:11:15
"Oksan pitää saada fiiiuudeen koosketuks näyttö koska massikoissakin on ."

Ehdottomasti on saatava ja lisäksi mustat lasit sekä yarasensorin
kupu katolle.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: kylmis - 01.08.20 - klo:11:49
Onko täällä yhtään ketään, joita nykytekniikan laatutaso ei haittaa? Ymmärrän jos rahakirstu tai pussi on niin suuri, että aina voi soittaa puhelimella pojat vaihtamaan poksia.
Tilanne ei kaikilta osin ole niin toivoton kuin annat ymmärtää. Minulla on ollut Huawei Honor 8 nyt 3,5 vuotta. Ei mitään vikoja, toimintahäiriöitä äärimmäisen vähän. Ei edes kertaa kuukaudessa. Keväällä vaihdatin tähän uuden akun ja se teki käytöstä taas sujuvampaa.

Läppärinä Samsung, ostin tämän kesällä 2012. Vähän oli juttua ATK-tukihenkilöni kanssa päivittämisestä, mutta se sanoi, että koneesi on edelleen ajanmukainen, kun sitä siivotaan ja vähän viritellään softia. Suurin syy pitkälle käyttöiälle lienee AMD-levy tai mikä se kovalevyn korvaaja lieneekään. Kovalevy on ollut turhan antiikkinen ratkaisu jo pitkään. Käytännössä kaikki edelliset koneet ovat lauenneet johonkin kovalevypuolen sekoamiseen.

Nämä traktorit on sitten oma maailmansa, en kiistä etteikö tuo metallien ja muovien kierrätys ja muu ympäristötietoisuus tekisi hallaa kestävyydelle, mutta kyllä siinä merkittävä syy on myös kilpailun vähyys alalla. Ei tarvitse tehdä laatua, kun koneet menee joka tapauksessa riittävän hyvin kaupaksi. Toisekseen traktorien sarjamäärät ovat niin vähäisiä, ettei resurssit anna myöten perinpohjaiselle testaukselle erilaisissa olosuhteissa. Joku Väderstad työkonepuolella on ihan oma lukunsa. Kaikkia osia testataan koko ajan ja uusia komponentteja vielä enemmän. Niinkuin herra Stark joskus sanoi, vain harvoin alihankkijoiden toimittamien osien laatu yltää sille tasolle, mitä niille on luvattu.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 01.08.20 - klo:11:59
Ei kosketusnäytöistä haittaa ole, jos ne vaan toimivat kuin ajatus ja niiden tarkoitus on perusteltua. Joissain tilanteissa vaan saattaa alkaa vituttamaan, kun jotain arvoa muutetaan hiukan ja koittaa tähdätä sitä kynnen kärkeä oikeaan kohtaan. Tällöin se manuaali pyöritin on kova juttu.

80-luvun katkaisijoita ja säätöpotikoita saa intterneetistä. Usein ovat teollisuuteen tarkoitettuja. Harmillista kyllä, ei ole vielä tarvinnut ostaa varaosaa, kun eivät ole rikki menneet.

Joskus elektroniikka viat korjattiin komponenttitasolla pääasiassa. Nyt räikkä kourassa mennään hyttiin ja otetaan se koivuhalko pois siitä penkin kyljestä ja viedään uus halko sisälle. Niin se aika muuttuu.

Laatuongelmat esiintyy usein liikkuvissa tai liikutettavissa osissa. Joskus tosin vika on ratin ja penkin välissä, kun käyttötavat ovat mitä sattuu. 
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: metsajussi - 01.08.20 - klo:13:59
Oikeastaan tuossa 'vaihda boxi' -ajatttelussa ei olisi mitään suurta ongelmaa jos ne varaosaboxit olisi hinnoiteltu tuotantokulujen ja kohtuullisen katteen summalla.
Niiden piirikorttien tehokas sarjatuotanto ei kovin arvokasta puuhaa ole. Ei niissä juuri mitään avaruustekniikan erikoiskomponentteja ole.

Mutta kun varaosan hintakertoimena on 20 ja vähän päälle niin sitten alkaa koneen omistajaa sylettää. Tekniikaltaan muutaman euron arvoinen katkaisjakin maksaa 70 e kun siinä on koneen ao. toiminnon symboli ja se myydään kojetauluun sopivana merkkivaraosana.

Elektroniikassa ei sinänsä pitäisi olla kuluvia osia, kytkimiä ja potikoita lukuunottamatta. Potikatkin voisivat olla mallia digi niin eivät kärsisi samalla lailla vanhuuden vaivoista kuin perinteiset analogiset...
Työkoneiden olosuhteet vaan ovat aika rankkoja kaikille hennommille sähkölaitteille. Parempaakin laatua olisi saatavana mutta hinta ratkaisee.

Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 01.08.20 - klo:22:49
Oikeastaan tuossa 'vaihda boxi' -ajatttelussa ei olisi mitään suurta ongelmaa jos ne varaosaboxit olisi hinnoiteltu tuotantokulujen ja kohtuullisen katteen summalla.
Niiden piirikorttien tehokas sarjatuotanto ei kovin arvokasta puuhaa ole. Ei niissä juuri mitään avaruustekniikan erikoiskomponentteja ole.

Mutta kun varaosan hintakertoimena on 20 ja vähän päälle niin sitten alkaa koneen omistajaa sylettää. Tekniikaltaan muutaman euron arvoinen katkaisjakin maksaa 70 e kun siinä on koneen ao. toiminnon symboli ja se myydään kojetauluun sopivana merkkivaraosana.

Elektroniikassa ei sinänsä pitäisi olla kuluvia osia, kytkimiä ja potikoita lukuunottamatta. Potikatkin voisivat olla mallia digi niin eivät kärsisi samalla lailla vanhuuden vaivoista kuin perinteiset analogiset...
Työkoneiden olosuhteet vaan ovat aika rankkoja kaikille hennommille sähkölaitteille. Parempaakin laatua olisi saatavana mutta hinta ratkaisee.

Tuossa hinnoittelusysteemissä osuit hyvin pitkälti napakymppiin. Mutta kun tulosta tehdään varaosilla, niin noinhan se tulos tehdään.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: icefarmer - 02.08.20 - klo:09:35
onkohan lentokoneissa vielä seinät ja katto täynnä kirkkaita katkaisijoita, varmaankaan normi lentäjä tiedä puoliakaan jos vähänkään samaa ihmisrotua on kuin suomalainen maajussi :D :D :D :D

mittarithan muuttu niinsanotuille lasinäytöille mutta onko katkaisijat korvattu kosketusnäytöllä. sehän lentoon lährössä kapteeni napsuttelee noita katkaisijoita ja perämies seuraa silmä tarkkana ja kuittaa ainakin vanhemmissa koneissa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: ht - 02.08.20 - klo:11:21
onkohan lentokoneissa vielä seinät ja katto täynnä kirkkaita katkaisijoita, varmaankaan normi lentäjä tiedä puoliakaan jos vähänkään samaa ihmisrotua on kuin suomalainen maajussi :D :D :D :D

mittarithan muuttu niinsanotuille lasinäytöille mutta onko katkaisijat korvattu kosketusnäytöllä. sehän lentoon lährössä kapteeni napsuttelee noita katkaisijoita ja perämies seuraa silmä tarkkana ja kuittaa ainakin vanhemmissa koneissa :-\ :-\ :-\ :-\

Kyllä sielläkin on mekaanisten kytkimien määrä vähentynyt ja harvemmin käytettävät jutut menee ruudulle ja valikoihin. Peruslentämisen heebelit tietysti pysyy mutta niissäkään ei ole monessa tapauksessa kepin päässä enää kuin potikka tms.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: sorkkis - 02.08.20 - klo:18:51
Kosketusnäytöt yleistyy joka paikassa . Hurjimmat teoriat liittyvät ufoihin jois niitä kai nähty . En tiedä kun en ole moiseen vempeleeseen perehtynyt  .

Se vaan on halpa valmistaa , hajotessaan tarvii uuden jonka asiantuntiat voi tilata kiinasta . Tuttu elektroniikkainsinööri tilasi auudinsa osia kiinasta .  ???
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.08.20 - klo:19:43
Kosketusnäytöt yleistyy joka paikassa . Hurjimmat teoriat liittyvät ufoihin jois niitä kai nähty . En tiedä kun en ole moiseen vempeleeseen perehtynyt  .

Se vaan on halpa valmistaa , hajotessaan tarvii uuden jonka asiantuntiat voi tilata kiinasta . Tuttu elektroniikkainsinööri tilasi auudinsa osia kiinasta .  ???
Ja kokoajan joku miettii miten sen voisi vielä tehdä havemmalla. Todellakin vaatii asiantuntian kuka löytää sen vähiten huonon.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Oksa - 03.08.20 - klo:08:48
ja sitten tehtaalla on joku tunpelo joka valittee aina sen väärän.   aikoinaan tuota manasin nyykkärin kanssa.   oisvat laittannu satasen lisää hintaa ja kunnolliset osat siihen..
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 03.08.20 - klo:13:47
ja sitten tehtaalla on joku tunpelo joka valittee aina sen väärän.   aikoinaan tuota manasin nyykkärin kanssa.   oisvat laittannu satasen lisää hintaa ja kunnolliset osat siihen..

Sivistys ja elämämkoulu.

Nykyään kaikilla on mahdollisuus tietää asioita tietämättä niistä mitään. Älypuhelinaikakautena tieto on kaikilla läsnä. Ennen oli se Esson baari. Tiedon perustuminen mihinkään todellisuuteen onkin sitten ihan oma asia. Tänä aikakautena, tiedon lajittelu "oikeaan" ja "väärään" on siksi haasteellista.

Jos tietoa ei voi itse ymmärtää pääkopassaan, on ihan fifty sixty että sopivin tieto omalle kohdalle tulee valituksi. Sen vuoksi yhteiskunnallinen journalismi on läpeensä mätä, johtuen siitä että asioita pyritään värittämään ihmismielen nyanssien mukaiseksi. Ennen neekereitä sanottiin neekereiksi, nyt sanonta on enemmän tai vähemmän kyseenalainen.

En väittänytkään, että teoreettinen akateeminen journalismi olisi mätä, mutta kun alalle hakeutuvien omat intressit lopulta määräävät, mikä on "totta" ja mikä ei ole.




Otetaan tapaus sorkka. "Lääke , huume ja pesuainejäämät . Antibiootti haitat saa pois kompostoimalla mutta huume ja lääkejäämät voi olla haastelliset ."

Kysyin asiaa tarkemmin. Olisi mukava tietää noista uusiutuvista lannoitteista, koska jara osaa ottaa omansa. Mutta ei linkkiä löytynyt. Kuitenkin Sorkka väittää tietävän jäämien haasteellisuudesta. Tässä aivan selvästi on uskomus tai kuultu asia muuttunut tiedoksi.


Miten tämä pseudomytologia liittyy massey verkussonniin? Juurikin siten, että kun teknokraatit hehkuttavat uutta ja mahtavaa teknologiaa, joka on täynnä tätä päivää. Kuten jo vuosikymmeniä aiemmin, digi toimii ykkösillä, nollilla tai ei kummallakaan. Kolme asiaa, helppo muistaa.

No, tuskin tämä liittyykään mitenkään Uuteen MF 8s:ään.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: metsajussi - 03.08.20 - klo:14:38

Otetaan tapaus sorkka. "Lääke , huume ja pesuainejäämät . Antibiootti haitat saa pois kompostoimalla mutta huume ja lääkejäämät voi olla haastelliset ."

Kysyin asiaa tarkemmin. Olisi mukava tietää noista uusiutuvista lannoitteista, koska jara osaa ottaa omansa. Mutta ei linkkiä löytynyt. Kuitenkin Sorkka väittää tietävän jäämien haasteellisuudesta. Tässä aivan selvästi on uskomus tai kuultu asia muuttunut tiedoksi.


Ei liity tämäkään, mutta itse olen käyttänyt yhden työpäivän tosissaan noiden lääke- sun muiden jäämien tilanteen selvittämiseen. Kotimaista tutkimusta ei silloin ollut löydettävissä minkäänlaista, ainoastaan raskasmetallipitoisuuksia valvottiin ja mitattiin.

Jonkin virolaisen jätevedenpuhdistamon lietteestä oli tehtynä kattavin aiheen eurooppalainen selvitys, julkaistu englaniksi. Yhteenvetona oli se että asia on hyvin hankala selvittää tieteellisesti, osittain siksi että mahdollisia analysoitavia aineita on hyvin monta ja uusia tehdään koko ajan (esim design-huumeet) . Lisäksi sinänsä hallittavissa yksittäisissä aineissa ja niiden tunnetussa käyttäytymisessä ongelmana on se miten ne reagoivat  tai hajoavat keskenään erilaissa cocktaileissa ja olosuhteissa;  muiden maaperässä olevien aineiden ja mikrobien kanssa. Käytännön tilanteissa variaatioita on yksinkertaisesti liian paljon . Maalajit, maaperän happamuus, ilmasto-olosuhteet, käytetyt torjunta-aineet, talven pituus, sateen määrä, kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Analyysien tekijän loppusanat olivat että hän ei omia ruokapottujaan kasvattaisi maassa johon noita jäteperäisiä lannoitteita on käytetty.

Tuon selvityksen jälkeen päätin lopettaa noiden yhdyskuntajätteeseen perustuvien 'maanparannusaineiden' käytön.
Meni siinä muutama vuosi kun maataloustuotteiden ostajatkin alkoivat sitten virallisesti vierastaa niiden käyttöä...

Sääli sinänsä, ravinteiden ja orgaanisen aineen kierrätys olisi muuten hyvä juttu.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 03.08.20 - klo:15:40
Varmaan pitäisi olla joku pelto, mihin olisi säännöllisesti levitetty tavaraa ja sitten lopetettu. Vuosittain tutkimus jäämistä, niin jonkinlaista referenssiä sais tilanteen kehittymisestä.

Nuo sernobiilisienet ovat hyvä esimerkki eliöiden toiminnasta eri olosuhteissa. Olosuhteet ovat kuitenkin nelospöntössä olleet sellaiset, mitä ei ihan avaruudestakaan läheltä löydy. Että kyllä joku lanttu luulis jossain vaiheessa kasvavan tuollaisessa lääkekoktailissa.

Tää nyt karkaa koko aiheesta.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.08.20 - klo:17:19
Lainaus
Otetaan tapaus sorkka. "Lääke , huume ja pesuainejäämät . Antibiootti haitat saa pois kompostoimalla mutta huume ja lääkejäämät voi olla haastelliset ."

Kysyin asiaa tarkemmin. Olisi mukava tietää noista uusiutuvista lannoitteista, koska jara osaa ottaa omansa. Mutta ei linkkiä löytynyt. Kuitenkin Sorkka väittää tietävän jäämien haasteellisuudesta. Tässä aivan selvästi on uskomus tai kuultu asia muuttunut tiedoksi.


Miten tämä pseudomytologia liittyy massey verkussonniin? Juurikin siten, että kun teknokraatit hehkuttavat uutta ja mahtavaa teknologiaa, joka on täynnä tätä päivää. Kuten jo vuosikymmeniä aiemmin, digi toimii ykkösillä, nollilla tai ei kummallakaan. Kolme asiaa, helppo muistaa.

No, tuskin tämä liittyykään mitenkään Uuteen MF 8s:ään.
Totta, Googlen avulla pystyy pätemään joka sorkka ;D
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Rakkine - 03.08.20 - klo:19:12
Tämä ketju on hyvä esimerkki nykyviljelijöiden vääristyneistä asenteista. Teknologiauskovaisuudesta. Teknologia ja hifistelyominaisuudet on kaikki kaikessa, tärkeintä on että koneet liikkuu  ja käsittelee työkoneita melkein ajatuksen voimalla, mutta pellot on niin paskoja, että kun sataa vähän normaalia enemmän, niin vedet seisoo pelloilla, sato kärsii ja niillä kalliilla ja hienoilla koneilla ei ole edes korjattavaa tai sato romahtaa puoleen normaalista.   Koneissa on kosketusnäyttö, mutta pellot ei kestä "veden kosketusta"
Ja samaan aikaan naapurin eläkeläisviljelijä, joka tekee työt edelleen 1980-1990 luvun koneilla, korjaa hyvän tai erinomaisen sadon. Ja on kiitollinen runsaista sateista.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: aarne - 03.08.20 - klo:20:54
Ei minun mielestäni ymmärrys/kiinnostus (nyky)tekniikasta korreloi sen kanssa ettei olisi perehtynyt myös syvällisemmin maaperän, kasvien sekä niihin liittyvien kemikaalien ominaisuuksiin ja vaikutuksiin, saati etteikö ymmärtäisi maanviljelyn perusteita kosteuden hallinnasta. :o
Toki on varmaan ihmisiä jotka ei perusta salaojista, kasvien juurista tai ihan vaan käypäisistä keleistä, vaan vaihtaa 20.8 kumit 710 leveiksi (vasta) sitten kun ei enää kulje hankmo alhaalla. ;D
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.08.20 - klo:21:05
Tämä ketju on hyvä esimerkki nykyviljelijöiden vääristyneistä asenteista. Teknologiauskovaisuudesta. Teknologia ja hifistelyominaisuudet on kaikki kaikessa, tärkeintä on että koneet liikkuu  ja käsittelee työkoneita melkein ajatuksen voimalla, mutta pellot on niin paskoja, että kun sataa vähän normaalia enemmän, niin vedet seisoo pelloilla, sato kärsii ja niillä kalliilla ja hienoilla koneilla ei ole edes korjattavaa tai sato romahtaa puoleen normaalista.   Koneissa on kosketusnäyttö, mutta pellot ei kestä "veden kosketusta"
Ja samaan aikaan naapurin eläkeläisviljelijä, joka tekee työt edelleen 1980-1990 luvun koneilla, korjaa hyvän tai erinomaisen sadon. Ja on kiitollinen runsaista sateista.
Ei tämä keskustelu kovin teknologia myönteiseltä vaikuta ja sitäpaitsi tämähän on koneet laitteet ja tekniikka.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: metsajussi - 03.08.20 - klo:22:02
Tämä ketju on hyvä esimerkki nykyviljelijöiden vääristyneistä asenteista. Teknologiauskovaisuudesta. Teknologia ja hifistelyominaisuudet on kaikki kaikessa, tärkeintä on että koneet liikkuu  ja käsittelee työkoneita melkein ajatuksen voimalla, mutta pellot on niin paskoja, että kun sataa vähän normaalia enemmän, niin vedet seisoo pelloilla, sato kärsii ja niillä kalliilla ja hienoilla koneilla ei ole edes korjattavaa tai sato romahtaa puoleen normaalista.   Koneissa on kosketusnäyttö, mutta pellot ei kestä "veden kosketusta"
Ja samaan aikaan naapurin eläkeläisviljelijä, joka tekee työt edelleen 1980-1990 luvun koneilla, korjaa hyvän tai erinomaisen sadon. Ja on kiitollinen runsaista sateista.

Oma kokemukseni eläkeläisviljelijöistä on kyllä aika lailla päinvastainen... tiet, ojat ja sillat hunningolla, peruskuivatus ei toimi, pellot tosi monttuisia huonon kynnön ja tasauksen vuoksi, puut kasvaa reunoista pellolle jne.
Poikkeukset tietysti vahvistavat säännön.

Asiaan vaikuttaa aika paljon myös se että puhtaassa kasvinviljelyssä myytävien tavallisimpien tuotteiden hintataso on melko alhainen ja talous tukipainotteinen . On helpompaa ja tuottavampaa hoidella nopeasti 100 ha hieman suurpiirteisesti kuin taidolla ja sydämellä 40 ha.
Jos saan tonnin  enemmän satoa 100 euron lisäpanostuksella (työ + materiaalit) niin eipä siitä paljoa käteen jää enempää muuta kuin hyvä mieli.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 03.08.20 - klo:22:55
Eihän tekniikan soveltamisessa ole mitään vikaa ja kukin voi hommata kosketus- tai huitaisunäyttöjä kabiinin täyteen, jos valuuttaa on laittaa liikenteeseen.

Hölmöksi asian tekee vaan se, että laitteiden kestävyydestä on tullut uusi normaali ja sen vuoksi tyhjätaskun kannattaa miettiä tarkkaan mitä ostaa. Jos on normaalia, että aina välillä joku muutaman tonnin varaosa hajoaa ja uusi on pakko hommata, niin vähävaraiselle saattaa tulla hätä käteen.

Ja se taas johtaa siihen, että toimintaa pitää suurentaa tai ajaa vaikka taksia, jotta saa kustannettua ylimääräisiä kuluja.

Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: fenu - 04.08.20 - klo:02:36
Minä nään paljon hyvää tuossa massikan kopissa. Voin kuvitella että äänettömyys on paljon helpompi saada tuolla koppi rakenteella. Valtralta julkistetaan kans jotain uutta 28.8.2020 Tuleeko massikka myös valtran pelleillä saatavaksi. A sarja on valtralla jo massikka suurin osin, muut sarjat varmasti seuraa kun synergia etu on merkittävä. Olis kiva tietää kuinka paljon massikkaa suunitellaan Suomessa valtralla ja toisinpäin. Toivotaan että Suomalaiset pystyvät mukautumaan/ kasvamaan ja pysyvät komponentti valmistuksessa mukana kun määrät ovat suuria. Olisi iso juttu jos Suomessa tehtäis esim kaikki kopit valtra/massikka. Moottoreista tehty valtaosa, mutta siinäkin lipsuttu jo pienemmissä ja annettu homma   Kiinalaisille. Mutta toisaalta mitä täällä kannattaa edes yrittää kun jos vähän vaurastuu rahat annetaan etelä eurooppaan. Parempi liittyä puistossa istuvien joukkoon. Ei olis huolta kosketusnäyttöjen hinnoista.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: icefarmer - 04.08.20 - klo:08:45
Minä nään paljon hyvää tuossa massikan kopissa. Voin kuvitella että äänettömyys on paljon helpompi saada tuolla koppi rakenteella. Valtralta julkistetaan kans jotain uutta 28.8.2020 Tuleeko massikka myös valtran pelleillä saatavaksi. A sarja on valtralla jo massikka suurin osin, muut sarjat varmasti seuraa kun synergia etu on merkittävä. Olis kiva tietää kuinka paljon massikkaa suunitellaan Suomessa valtralla ja toisinpäin. Toivotaan että Suomalaiset pystyvät mukautumaan/ kasvamaan ja pysyvät komponentti valmistuksessa mukana kun määrät ovat suuria. Olisi iso juttu jos Suomessa tehtäis esim kaikki kopit valtra/massikka. Moottoreista tehty valtaosa, mutta siinäkin lipsuttu jo pienemmissä ja annettu homma   Kiinalaisille. Mutta toisaalta mitä täällä kannattaa edes yrittää kun jos vähän vaurastuu rahat annetaan etelä eurooppaan. Parempi liittyä puistossa istuvien joukkoon. Ei olis huolta kosketusnäyttöjen hinnoista.
eiköhän eu ole ihan sujuvoittava tekijä fentin, valmetin ja massikan yhteistyölle, tartte euroja vaihtaa markoiksi kun maksaa moottoreita :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: fenu - 13.08.20 - klo:06:24
Valtran sivuja kun katsoo, niin uusi malli on asemoitu A ja N sarjan väliin.  Eli jos tuo pitää paikkansa ei ole S8 massikan kopio vielä tulossa.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: jariman - 13.08.20 - klo:08:19
Valtran sivuja kun katsoo, niin uusi malli on asemoitu A ja N sarjan väliin.  Eli jos tuo pitää paikkansa ei ole S8 massikan kopio vielä tulossa.

Kaivavat vanhat 6000 srj neloshitecin piirrustukset esiin,
Voi olla kysyntää peruskarvalakki mallille joka toimii.
Hurjassa hinnoissa nuo 6000 srj koneet käytettyinä.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: maamees - 13.08.20 - klo:09:53
Valtran sivuja kun katsoo, niin uusi malli on asemoitu A ja N sarjan väliin.  Eli jos tuo pitää paikkansa ei ole S8 massikan kopio vielä tulossa.
Tulisikohan samalla vaikka Dyna 6 vaihteisto. Veikkaan myös, että A sarja kasvaa ylöspäin tai tuohon väliin uusi malli?
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: konehalli - 13.08.20 - klo:11:30
https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/new-valtra-g-series.324003/ (https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/new-valtra-g-series.324003/)
Tuon mukaan nyt tulee a ja n  sekasikiö ja ensi vuonna uusi sarja t ja s väliin joka sitten on massikka 8s pohjainen
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: farmeri - 14.08.20 - klo:23:00
Veikkaan tuon uuden valmetin olevan kilpailija esim. Case vestrumille ja pienille R-sarjan jontikoille. Eli pienet ulkomitat, portaaton aski, jouset, laadukas sisusta ja suunniteltu etukuormainta silmällä pitäen. Elikkä onkohan tuo nyt sitten jokin vähän kevennetty ännäläinen hieman pienentyneellä kääntösäteellä ja directillä (tai jopa ehkä variolla?) varustettuna?

Valtrahan esittelee samalla 5. sukupolven muotoilua ja ainakin uusia värejä on ilmeisesti tulossa?
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: MKR - 14.08.20 - klo:23:21
LinkedInissä tuli aamulla feediin Valtran tyrkky tästä. Selkeästi oli "haamutraktori" A ja N välissä. Tarvitaanko tuohon vielä oikeasti jotain, eikö A nyt jo tullut harppauksen lähemmäs N 4-sarjassa?
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: malanko - 15.08.20 - klo:08:03
LinkedInissä tuli aamulla feediin Valtran tyrkky tästä. Selkeästi oli "haamutraktori" A ja N välissä. Tarvitaanko tuohon vielä oikeasti jotain, eikö A nyt jo tullut harppauksen lähemmäs N 4-sarjassa?
Veikkaan ainakin leveämpää etuakselia; KV:n testissä moitittiin suurtaa kääntöympyrää suurilla renkailla.
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: lynx700500 - 15.08.20 - klo:16:22
Se ei paljon vaadi että saa ketterämmän kuin tuosta a4 sarjasta
Otsikko: Vs: Uusi MF 8s
Kirjoitti: John Ferguson - 03.08.21 - klo:12:27
No jokos on Agronetin paskavarpaat päässeet kokeilemaan uutta Maasikaa? Itse kävin yksityistilaisuudessa kokeilemassa, hieno kone, ei voi muuta sanoa.  8)