Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 07.07.20 - klo:22:04
-
Mites, 4 m kylvölannotin on siirtoajossa, kuin karsea yhdistelmä on
Kylätiellä ja kapeammalla peltoteillä, veksailua ja kiertoreittejä?
Nykyisin 3m junkkarin simulta T, ihan OK siirtoajossa.
Tarttis vaan päivittää jossain vaiheessa tuoreempaan.
Yks paikallisten silta tarkemmin ajettava, ja kaikki paikallistiet
Muuttuu väliaikaisesti yksuuntaiseksi :P, ohi ei mahdu,
Siis 4 m kylvölannottimella.
Kokemuksia?
-
Mahtuu hyvin. Tosin vaatii esivalmisteluja. Uusi jontikka,
jossa vähintään 2 välähdysmajakkaa, mustat lasit ja yarasensori
katolla. Eikä muuta kuin hanaa.. kun on kiire. Em. syistä upottavan
märältä pellolta kylätielle mentäessä ei myöskään tarvitse puhdistaa
pyöriä savesta. Tai sitten oikeesti se lavettikuljetus.
-
Kulkeehan noita vähän väliä keväällä,eihän siinä mitään.Kapeillakin teillä pääsee kun ei ole kaiteita tai muita kiinteitä esteitä kuten kiviä.Laillisia vehkeitä isommallakin tiellä.Sitten jos tulee joku vastaan pikkutiellä niin sitten jompi kumpi väistää.Kuskin pitää vain hahmottaa missä kone kulkee.
Kahtena viime keväänä melkein kaikki kylvetty nelimetrisellä eikä muidenkaan koneessa näy mitään roikkuvia irto-osia tai muita kuljetusvaurioita eikä pyöräilevät mummelit ole liiskaantuneet koneen alle.
Niin ja tuo nelimetrinen Väderstad ei ole oma ;D .
-
Siihen tottuu :-)
Eihän se enää paljoa leveämpi ole kuin mitä isompi vetäjä on paripyörillä. Vaikka olisi vähän kapeampikin niin silti ei ohi mahtuisi pienemmällä tiellä. Eli väistöpaikkoja tarvitaan. Ennakointi on pop sikäli kuin mahdollista.
Kapeat kaiteelliset sillat, pusikkoiset tilustiet jne kannattaa ennalta tarkastaa. Kivet, puut, tolpat, ahtaat pihat ja sellaiset.
Typerin on pikkutaajama jossa on kapea asfalttitie, vilkas liikenne - ja kanttikivet.
-
Kannattaa varmaan kartottaa missä omat lohkot on ja millaiset tiet sinne menee. ::) ;D
Liittymät pellolle ei ole ongelma vaikka olisivatkin kapeimpia jos ei mitään kaiteita tms. ole. Takapyörä kone menee hienosti, vaikka reunimmaiset pyörät menisikin ojan päältä. Tiestöstä kannattaa kattoa, et onko "pimeitä" kohtia minkä verran jossa tien täydeltä tuleva kylvöyhdistelmä yllättää vastaan tulijan. Ei siinä muuta jos ei kapeita siltoja kaiteilla tai muuta ole niin kyl yleensä aika hyvin mahtuu. Jos mahdollisuus käyttää etuautoa niin helpottaa tilannetta. Etuauto pystyy näin varoittamaan ja ohjaamaan vastaantulevan sivuun..
-
Ja eihän puimurillakaan mahdu menemään jos ei nelimetrisellä kylvökoneella sovi.
-
oikeisa puimissa pöytää kuljetetaan kuljetusvaunussa.
-
Oikesa puimisa leveys ilman pöytääki o reilu 4 meetriä.
-
oikeisa puimissa pöytää kuljetetaan kuljetusvaunussa.
Juu.
Puimuri ilman pöytää on 4m.
-
Huomattavasti helpompi nelimetrinen takapyöräkone tiellä kun kolmonen sivupyöräkone. Sivupyöräkoneella kun ei paljon voi väistää sivuun tai on entiset vantaat
-
Huomattavasti helpompi nelimetrinen takapyöräkone tiellä kun kolmonen sivupyöräkone. Sivupyöräkoneella kun ei paljon voi väistää sivuun tai on entiset vantaat
Tämä totta..
-
Huomattavasti helpompi nelimetrinen takapyöräkone tiellä kun kolmonen sivupyöräkone. Sivupyöräkoneella kun ei paljon voi väistää sivuun tai on entiset vantaat
Tämä totta..
Toin Veljeni ensimmäisen Tume hkl 3m , vai onko se hkl 300 , nostolaitteissa Salosta . Kaduilla meni vielä hyvin mutta ohikulkutiellä oli vaikeeta vaikka suurimman osan matkasta ajoin oikean pyörän kulkiessa ojan päällä , sillan kohtaa piti ottaa toistakin kaistaa pikkuisen käyttöön ;D . Liikennevaloissa ei ollut ongelmaa , tilaa tuli kun röyhkeästi risteykseen molempia ryhmityskaistoja pitkin Salo - Somero tielle jossa sai rauhassa ajella . Poliisit nimittäin tuli perässä , näyttivät aika helpottuneilta kun poistuin kaupunki alueelta . ;D
-
poliisit ovat myös helpottuneita kun et ole liikkeellä sen sorkkahärvelin kanssa.Sitäkun ei koskaan tiedä mitä siitä irtoaa milloinkin ajoradalle.
-
Oikesa puimisa leveys ilman pöytääki o reilu 4 meetriä.
Oikein oikeisa puimisa on telat, niin sopii menemään samasta liittymästä kuusimetrisen kylvimen kanssa...
-
poliisit ovat myös helpottuneita kun et ole liikkeellä sen sorkkahärvelin kanssa.Sitäkun ei koskaan tiedä mitä siitä irtoaa milloinkin ajoradalle.
Olisko jotakin faktaa ?
-
Jospa net on nähänny kynnenpalasija ajourissa. :D
-
Helppoja tosiaan nuo 4 m takapyöräkoneet verrattuna 3 m sivupyörään tiellä. Aikalailla eri merkeillä kokonaisleveyksissä eroa. Rapidi ja Multiva on suunnilleen 4 m ja Tume on 4,5
-
Jospa net on nähänny kynnenpalasija ajourissa. :D
Miten se on mahdollista ? Kirjoitat taas valeita .
-
Helppoja tosiaan nuo 4 m takapyöräkoneet verrattuna 3 m sivupyörään tiellä. Aikalailla eri merkeillä kokonaisleveyksissä eroa. Rapidi ja Multiva on suunnilleen 4 m ja Tume on 4,5
Leveä sivupyörä nyt onkin aivan toivoton. 2,5 metrinenkin oli jo riittävän hankala.
Vaikka kuulin että Semeaton 4,4 tai 5,2 m sivupyöriä on maailmalla myyty ilman sitä pitkittäin kuljetuksen mahdollistavaa hydrauliikalla kääntyvää aisaa. Ei kai siinä mitään jos kaikki kylvettävä on tukikohdan ympärillä, muutama tuhat hehtaaria aroa/pustaa/pampasta mitä lie ja reitit avoimia... ei siellä taida ojiakaan olla, ei salassa eikä avossa.
-
Helppoja tosiaan nuo 4 m takapyöräkoneet verrattuna 3 m sivupyörään tiellä. Aikalailla eri merkeillä kokonaisleveyksissä eroa. Rapidi ja Multiva on suunnilleen 4 m ja Tume on 4,5
Leveä sivupyörä nyt onkin aivan toivoton. 2,5 metrinenkin oli jo riittävän hankala.
Vaikka kuulin että Semeaton 4,4 tai 5,2 m sivupyöriä on maailmalla myyty ilman sitä pitkittäin kuljetuksen mahdollistavaa hydrauliikalla kääntyvää aisaa. Ei kai siinä mitään jos kaikki kylvettävä on tukikohdan ympärillä, muutama tuhat hehtaaria aroa/pustaa/pampasta mitä lie ja reitit avoimia... ei siellä taida ojiakaan olla, ei salassa eikä avossa.
Jostakin syystä niitä siirto pyöriä voitu hommata sivupyöräkoneisiin , olis meilläkin ollut helpompaa . :-\
-
Jospa net on nähänny kynnenpalasija ajourissa. :D
Miten se on mahdollista ? Kirjoitat taas valeita .
Mitäs tuassa on valetta. Eehän siinnä oo mittää väetetty. Eppäelty vaen. Mieti aena ihan aena hetki ennen kun laakaset. :D :D :D
-
4m kylvinkone on maanteiden kuningas ja etuoikeutettuja ovat sen kuljettajat. Vastaantulijat väistyvät kiltisti ojan pientareen yli tai peruuttelevat lähimpään liittymään. 4m mies ei väistä ketään, eikä mitään. Jos etuajo-oikeudesta on syntymässä kiistaa, kannattaa tempaista aurinkolasit päähän ja painella isolla vaihteella kaasua pohjaan, jotta syntyy savua ja ääntä. Se viimeistään kertoo onnettomalle vastaantulijalle, kuka menee ensin.
Ainoa vihollinen, joka voi 4m:n pysäyttää on sillankaide ja nuo *****maiset liikenteenjakajat taajamissa. Niissä joutuu 4m suosiolla luovuttamaan. Kannattaa tarkistaa reitit joita joutuu ajamaan ja miettiä mahdolliset ongelmapaikat ja sen perusteella tehdä päätös 4m:stä. Jos reunaehdot toteutuvat, niin eipä ole 4m leiristä enää paluuta takaisin.
-
niinpä! polkupyörilevä liikkennesuunnitteli on maatalousyrittäjän pahin vihollinen. ei ota huomioon yhtään muut kuin fillarit!
-
Kylvökone.
Tulevaisuus on jo täällä. TÄNÄÄN.
Itsekulkeva.
Vedettävä on jo vanhanaikainen.
https://twitter.com/ChrisMorson/status/1306964413375590400?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Eembeddedtimeline%7Ctwterm%5Eprofile%3AAYlhainen&ref_url=https%3A%2F%2Fkaytannonmaamies.fi%2F
-
Oikesa puimisa leveys ilman pöytääki o reilu 4 meetriä.
Jep. Ajelin autolla tuossa yhden JD1470 perässä, kyllä kylätie oli ihan täynnä vihreää jo ilman pöytääkin.
Taulukon mukaan leveys vakiorenkailla 365 mutta tuossa oli kai vähän muhkeammat munkit alla... sanoisin että 4 m.
-
Ajelin autolla tuossa yhden JD1470 perässä, kyllä kylätie oli ihan täynnä vihreää
Tämmönenkö?
https://www.deere.fi/fi/harvesterit/1470g/
;D ;D ;D
-
Ajelin autolla tuossa yhden JD1470 perässä, kyllä kylätie oli ihan täynnä vihreää
Tämmönenkö?
https://www.deere.fi/fi/harvesterit/1470g/
;D ;D ;D
Sinänsä hassua että samalla valmistajalla on kaksi erilaista konetta samalla tyyppinumerolla :-)
Siksi mä tuon puimaajan numeron muistinkin kun siitä tuli ensin moto mieleen. Muuten ei tahdo uudet numerot aina pysyä vanhassa päässä.
-
Eilen kanssa menin ison vihreän perässä ja renkaat meni kylätiellä keskiviivan yli ja ojan reunalla yhtäaikaa. Siinä kyllä tuli mieleen, että kuinka se renkaiden sisäreunan väli onkin niin suuri. Mahtaa joku englantilainen kylätie kiviaitoineen jäädä vähän ahtaaksi.
-
ite kanssa monta kertaa miettinny et miten sielläpäin oikein nuo nykykoneet liikkuu kun net on aika ahtaan näkösiä rännejä. ja kun vielä aika korkeitakii. mut hyin antaa pikkuautot tietä yleensä maataistelukoneille. toisin kuin täälläpäin..