Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: 05valmet - 28.06.20 - klo:12:03
-
En interneetin ihmeellisestä maailmasta löytänyt aiheesta, joten kysellään täältä.
Eli onko kukaan virittänyt 5470 massikkaa, muuten kun syöttöä säätämällä. Moottorina Sisu diesel 44DTA, oletan sen olevan sama moottori kun N sarjan valmeteissa. Ohjelmointifirmat ilmoittaa kaikki muut 54xx sarjalaiset paitsi kyseisen mallin, koska syöttöpumppu on mekaaninen ja sitä on hankala tietokoneella säätää ;D
Omassa on syöttöä käännetty, muutos oli huomattava. Vakiona alle 1500rpm ei jaksanut vääntää käytännössä yhtään, nyt syötön säädön jälkeen vääntää hyvin vielä 1200rpm paikkeilla.
Vaihteistona dyna-4, jonka kesto mietityttää jos innostuisi ottamaan vähän enempi tehoa. Eikä tarkoitus ole mitään pullinki konetta tehdä, vaan mukavoittaa työntekoa.
Eli jos täällä jollain käytännön kokemusta asiasta, olisin kiitollinen jos jakaisit tietotaitoa asiasta.
-
ja seurava paikka porsii? vääntöä saa kun ruuvia kääntää mut kestääkö paikat ? mieti sitä ennen kuin mekaanista säätät.. tuossa naapurisa yks t läinen joka poiki kun ei ollu iahn järki mukana..
-
Huollossa on sopparuuvia käännetty "tehtaan ohjeen verran". Näin muotoillen asian ilmaisi huolto, kun huomasi että sinetti oli vielä paikallaan. Tuo säätö oli vaan melko mitätön. En sen vaikutusta oikein huomannut mistään, mutta en kyllä osaa heikko vääntöisenä pitää siltikään. Ihan passeli mulle. Kait joku riisselihuolto noista osaa ottaa lisääkin tehoa, mutta vanhanaikaistahan se on läppärivirityksiin nähden.
-
En interneetin ihmeellisestä maailmasta löytänyt aiheesta, joten kysellään täältä.
Eli onko kukaan virittänyt 5470 massikkaa, muuten kun syöttöä säätämällä. Moottorina Sisu diesel 44DTA, oletan sen olevan sama moottori kun N sarjan valmeteissa. Ohjelmointifirmat ilmoittaa kaikki muut 54xx sarjalaiset paitsi kyseisen mallin, koska syöttöpumppu on mekaaninen ja sitä on hankala tietokoneella säätää ;D
Omassa on syöttöä käännetty, muutos oli huomattava. Vakiona alle 1500rpm ei jaksanut vääntää käytännössä yhtään, nyt syötön säädön jälkeen vääntää hyvin vielä 1200rpm paikkeilla.
Vaihteistona dyna-4, jonka kesto mietityttää jos innostuisi ottamaan vähän enempi tehoa. Eikä tarkoitus ole mitään pullinki konetta tehdä, vaan mukavoittaa työntekoa.
Eli jos täällä jollain käytännön kokemusta asiasta, olisin kiitollinen jos jakaisit tietotaitoa asiasta.
Kysy jostakin tarviiko vaihteistossa tehdä jotakin . Muuta nyykkäri on levinnyt vaihteistosta koska pakkoihin ei oltu painetta lisätty .
-
Kyllä varmin konsti on ettei Virittele .Ee tule niin pian remonttija kun muuten tulis.
-
En interneetin ihmeellisestä maailmasta löytänyt aiheesta, joten kysellään täältä.
Eli onko kukaan virittänyt 5470 massikkaa, muuten kun syöttöä säätämällä. Moottorina Sisu diesel 44DTA, oletan sen olevan sama moottori kun N sarjan valmeteissa. Ohjelmointifirmat ilmoittaa kaikki muut 54xx sarjalaiset paitsi kyseisen mallin, koska syöttöpumppu on mekaaninen ja sitä on hankala tietokoneella säätää ;D
Omassa on syöttöä käännetty, muutos oli huomattava. Vakiona alle 1500rpm ei jaksanut vääntää käytännössä yhtään, nyt syötön säädön jälkeen vääntää hyvin vielä 1200rpm paikkeilla.
Vaihteistona dyna-4, jonka kesto mietityttää jos innostuisi ottamaan vähän enempi tehoa. Eikä tarkoitus ole mitään pullinki konetta tehdä, vaan mukavoittaa työntekoa.
Eli jos täällä jollain käytännön kokemusta asiasta, olisin kiitollinen jos jakaisit tietotaitoa asiasta.
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=1505
Vanhaa tarinaa mutta käypää .
-
Kiitos linkistä, sieltä selvisi että olisi laatikolle tehonkestoa luvattu 160hv saakka.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vakio pumppua ruuvaamalla ei konetta saa porsimaan muulla kun vääränlaisella käytöllä.
Meillä syöttöä ruuvattu sen verran että huomasi tyhjäkäynnin nousun, sen jälkeen oliko vartti pois. Ero oli vakioon kuin yöllä ja päivällä, sorakuormaa vetäessä huomasi vääntöalueen laajentuneen huomattavasti.
Lähinnä ajatuksen tasolla on ollut, että joskus jos viitsisi suuttimen kärjet vaihtaa, niin saisi vähän enempi soppaa työnnettyä läpi. En silläkään usko mahdottomia saavutettavan ja numeroilla ei niinkään ole merkitystä jos vaan kone tuntuu ajossa hyvältä.
Vaikka mf parani ruuvauksen jälkeen huomattavasti, silti sieltä puuttuu omaan makuun semmoinen sitkeys. Kakkoskoneena 505 valmetti, ruuvattuna ja välijäähdytettynä. Siinä moottorin luonne erittäin hyvä, tuntee että yrittää mennä niin kauan kun vaan kone käy. Massikka taasen alle 1200rpm käytännössä yskähtää niille sijoilleen. Liekkö moottorin luonne eri, tiedä häntä.
-
No Valmettihan seon aena Valmetti, vaekka on pienniki. Isommista puhumattakaan.
-
No Valmettihan seon aena Valmetti, vaekka on pienniki. Isommista puhumattakaan.
Sisun syöppö se on tuos massikaskin. Aloittaja kertoi ruuvauksen muuttaneen konetta mutta mun täytyy sanoa, että mä en kyllä ole huomannut kuin tuon tyhjäkäynnin nousun. Tosin tuollaista sorakuorman vedätystä en ole harrastanutkaan. Ja voi olla että ruuvaus on ollut mulla maltillisempi, mutta sen piti olla tehtaan antaman ohjeen verran, että moottori on parhaimmillaan :) 6400 Valtra on ohjelmoitu ja dynamolla mitattu tumpista 122hv, eli jotain 145 hv moottorista ja en osaa sanoa kumpi noista on "tehokkaampi". Dyna -4:n vaihteiden vähyys syö pois osan käytettävissä olevasta tehosta. Mutta jarrut tuos massikas on paskat on aina olleet ja aina kait tulevat olemaan , koska takuuaikainen rutinani ei kerran aiheuttanut jarru tehon paranemista. "Lihas tehosteiset jarrut" .
-
Kiitos linkistä, sieltä selvisi että olisi laatikolle tehonkestoa luvattu 160hv saakka.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vakio pumppua ruuvaamalla ei konetta saa porsimaan muulla kun vääränlaisella käytöllä.
Meillä syöttöä ruuvattu sen verran että huomasi tyhjäkäynnin nousun, sen jälkeen oliko vartti pois. Ero oli vakioon kuin yöllä ja päivällä, sorakuormaa vetäessä huomasi vääntöalueen laajentuneen huomattavasti.
Lähinnä ajatuksen tasolla on ollut, että joskus jos viitsisi suuttimen kärjet vaihtaa, niin saisi vähän enempi soppaa työnnettyä läpi. En silläkään usko mahdottomia saavutettavan ja numeroilla ei niinkään ole merkitystä jos vaan kone tuntuu ajossa hyvältä.
Vaikka mf parani ruuvauksen jälkeen huomattavasti, silti sieltä puuttuu omaan makuun semmoinen sitkeys. Kakkoskoneena 505 valmetti, ruuvattuna ja välijäähdytettynä. Siinä moottorin luonne erittäin hyvä, tuntee että yrittää mennä niin kauan kun vaan kone käy. Massikka taasen alle 1200rpm käytännössä yskähtää niille sijoilleen. Liekkö moottorin luonne eri, tiedä häntä.
Ole hyvä . Muistin jostakin tuon ja löysin .
Carhu se kielsi virittämästä . ::)
-
Laatikolle luvattu tehon kesto 160hv ::) . Kukahan sen oikein vanhaan vehkeeseen lupaa ? Vakio tehoinen kone 133hv ja vähän ruuvattu ...140 vai enemmän ? Ihan hirveästi en tuolla periaatteella ehkä virittelisi, mutta periaatteella omalleni saan tehdä mitä haluan sitten asia erikseen. Noin mä oon toiminut , tosin en Massikan kohdalla.
-
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=1505
Vanhaa tarinaa mutta käypää .
aktiivista keskustelua tuolla saitilla nykyään
-
Kiitos linkistä, sieltä selvisi että olisi laatikolle tehonkestoa luvattu 160hv saakka.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vakio pumppua ruuvaamalla ei konetta saa porsimaan muulla kun vääränlaisella käytöllä.
Meillä syöttöä ruuvattu sen verran että huomasi tyhjäkäynnin nousun, sen jälkeen oliko vartti pois. Ero oli vakioon kuin yöllä ja päivällä, sorakuormaa vetäessä huomasi vääntöalueen laajentuneen huomattavasti.
Lähinnä ajatuksen tasolla on ollut, että joskus jos viitsisi suuttimen kärjet vaihtaa, niin saisi vähän enempi soppaa työnnettyä läpi. En silläkään usko mahdottomia saavutettavan ja numeroilla ei niinkään ole merkitystä jos vaan kone tuntuu ajossa hyvältä.
Vaikka mf parani ruuvauksen jälkeen huomattavasti, silti sieltä puuttuu omaan makuun semmoinen sitkeys. Kakkoskoneena 505 valmetti, ruuvattuna ja välijäähdytettynä. Siinä moottorin luonne erittäin hyvä, tuntee että yrittää mennä niin kauan kun vaan kone käy. Massikka taasen alle 1200rpm käytännössä yskähtää niille sijoilleen. Liekkö moottorin luonne eri, tiedä häntä.
Ole hyvä . Muistin jostakin tuon ja löysin .
Carhu se kielsi virittämästä . ::)
Eehän Carhu nyt voe kieltää ee. Hyvät neuvot net ee vaan oo koskaan pahitteeksi. Sinullekkaa. :D :D
-
Kyllä varmin konsti on ettei Virittele .Ee tule niin pian remonttija kun muuten tulis.
Mielestäni tuo kielto vai ohje aivan sama .
-
Kyllä varmin konsti on ettei Virittele .Ee tule niin pian remonttija kun muuten tulis.
Mielestäni tuo kielto vai ohje aivan sama .
Ee seoo sama. Suositus on sellasille jotka jotaki vaktaa ymmärtää ja tekkee kenties sitten oekeita johto päätöksijä. Net jotka jostaki linkittää hyvijä neuvoja,net maksaa ja kokemustaki siinnä sitte tullee.Kokorahalla. :D :D :D :D
-
Kyllä varmin konsti on ettei Virittele .Ee tule niin pian remonttija kun muuten tulis.
Mielestäni tuo kielto vai ohje aivan sama .
Ee seoo sama. Suositus on sellasille jotka jotaki vaktaa ymmärtää ja tekkee kenties sitten oekeita johto päätöksijä. Net jotka jostaki linkittää hyvijä neuvoja,net maksaa ja kokemustaki siinnä sitte tullee.Kokorahalla. :D :D :D :D
Linkitin ihan asiallista tekstiä . Itse kirjotit ettei virittää parane .
-
Onpa viritetty/ohjelmoitu/optimoitu yms tai ei niin pitää muistaa vanha totuus vääntö tappaa.
Viimeseen tappiin vedättäminen ei ole terveellistä,pienempää aikanaan pesään.
-
Aihe synnytti enemmän keskustelua kuin uskoinkaan.
Joku kyseenalaisti tuota laatikon "tehonkestoa", siinä olen samaa mieltä että kaikkea netissä kirjoitettua ei kannata pitää absoluuttisena totuutena ;D Mutta myöskin olen sitä mieltä että ei mitään rakenneta äärirajoille vakio teholla. Aina niissä on sietokykyä pidemmälle, toisissa enemmän toisissa vähemmän. Massikan tilanteessa en epäile hetkeäkään etteikö puolentoistasataa hummaa menisi laatikon läpi ilman mitään kipuiluja. Lisättäköön vielä että vakiona koneessa on 125hv.
Toki kaiken saa rikki, oli vakio tai ei. Saahan jotkut jopa rautakangen mutkalle..
-
Eihän rautakangen vääntyminen kovin harvinaista ole. Metrin pitunen ratakiskokin vääntyy, puolimetrinen puolestaan häviää johonkin. 75 senttisellä on pientä toivoa pysyä suorana ja tallessa...
-
Nebraska testi laboratorion mukaan MF 5470 vm 2006 moottoriteho on 2200r PTO 110hp
Maximum Torque - 346.4 lb.-ft. (469.7 Nm) at 1150 rpm
Vaihteiston läpi saatu max teho
Maximum Power—9th(3A) Gear
88.5hp 2200 r/min
Polttoaineenkulutus
108.0hp 2200r/min 17.26 L/h
Kai tuos olis kiristämisen varaa.. eikös muuten aikkaan dieselin mies sanonu jotain notta jos on Bosch VP pumppu niin pelkkä suuttieminen vaihto suurempiin tuo lisätehoa.
-
Nebraska testi laboratorion mukaan MF 5470 vm 2006 moottoriteho on 2200r PTO 110hp
Maximum Torque - 346.4 lb.-ft. (469.7 Nm) at 1150 rpm
Vaihteiston läpi saatu max teho
Maximum Power—9th(3A) Gear
88.5hp 2200 r/min
Polttoaineenkulutus
108.0hp 2200r/min 17.26 L/h
Kai tuos olis kiristämisen varaa.. eikös muuten aikkaan dieselin mies sanonu jotain notta jos on Bosch VP pumppu niin pelkkä suuttieminen vaihto suurempiin tuo lisätehoa.
Jos suuttimet kunnossa kannattaa teho ruuvia pikkusen kääntää .
-
Nebraska testi laboratorion mukaan MF 5470 vm 2006 moottoriteho on 2200r PTO 110hp
Maximum Torque - 346.4 lb.-ft. (469.7 Nm) at 1150 rpm
Vaihteiston läpi saatu max teho
Maximum Power—9th(3A) Gear
88.5hp 2200 r/min
Polttoaineenkulutus
108.0hp 2200r/min 17.26 L/h
Kai tuos olis kiristämisen varaa.. eikös muuten aikkaan dieselin mies sanonu jotain notta jos on Bosch VP pumppu niin pelkkä suuttieminen vaihto suurempiin tuo lisätehoa.
Ahtailla suuttimilla jatkettu suihkutusaikaa.Päästöjuttuja,ihmeellisiä semmosia.
Oikeen kokoset korjaa tilanteen ja syöttöpumppukin pääsee helpommalla.
Eli suuttimista kannataa alottaa.
-
Nebraska testi laboratorion mukaan MF 5470 vm 2006 moottoriteho on 2200r PTO 110hp
Maximum Torque - 346.4 lb.-ft. (469.7 Nm) at 1150 rpm
Vaihteiston läpi saatu max teho
Maximum Power—9th(3A) Gear
88.5hp 2200 r/min
Polttoaineenkulutus
108.0hp 2200r/min 17.26 L/h
Kai tuos olis kiristämisen varaa.. eikös muuten aikkaan dieselin mies sanonu jotain notta jos on Bosch VP pumppu niin pelkkä suuttieminen vaihto suurempiin tuo lisätehoa.
Jos suuttimet kunnossa kannattaa teho ruuvia pikkusen kääntää .
Elä yllytä Masserija virittämmään.Se on insinöörri laskennu notta tua mitä siihen on laetettu se riittä.Tuassaki on muuten vähä liikaa :D :D.
-
Nebraska testi laboratorion mukaan MF 5470 vm 2006 moottoriteho on 2200r PTO 110hp
Maximum Torque - 346.4 lb.-ft. (469.7 Nm) at 1150 rpm
Vaihteiston läpi saatu max teho
Maximum Power—9th(3A) Gear
88.5hp 2200 r/min
Polttoaineenkulutus
108.0hp 2200r/min 17.26 L/h
Kai tuos olis kiristämisen varaa.. eikös muuten aikkaan dieselin mies sanonu jotain notta jos on Bosch VP pumppu niin pelkkä suuttieminen vaihto suurempiin tuo lisätehoa.
Jos suuttimet kunnossa kannattaa teho ruuvia pikkusen kääntää .
Elä yllytä Masserija virittämmään.Se on insinöörri laskennu notta tua mitä siihen on laetettu se riittä.Tuassaki on muuten vähä liikaa :D :D.
Taas väärää tekstiä . Kyllä tuohon massikkaa tehoja uskaltaa lisätä mitä tuo 05 valmetti halusi .
-
Akaan Dieselistä isommat suuttimet. On meno paljon näyttävämpää operaation jälkeen. :-X
-
Joo eli hetki on vierähtänyt, mutta nyt on kone pumppu/suutinhuollossa. Ajatus oli vaihtaa vain isommat suutinkärjet, mutta irroittaessa yksi suutin oli mennyt poikki niin päädyttiin Akaan dieselin special 320 suuttimiin.
Kärki on 0,32, vakio taitaa olla 0,25. Eli nyt rupeaa polttoaine liikkumaan vähän paremmin ja pumppukin pääsee helpommalla.
Pyhien jälkeen pitäisi kone olla valmis, sitten näkee mikä siitä tuli..
Joku kerta kun sattuu olemaan dynopäivät lähistöllä niin täytynee käyttää molemmat koneet kiusattavana, näkee onko saatu mitään aikaan ;D
-
^ Kerro toki sitten miten vaikutti ! Lueskelin vielä ketjun läpi (kun en enää muistanut) , niin 5470 maksimi teho iso heppoina vakoina on 133 ei 125 vaikka rekisteriote niin kertookin. Ainakin mulle aikoinaan lykättiin esitteiden kanssa moniste jossa oli teho ja vääntökäyrät. Ja saman tehon (133hv)ilmoitti mönkkäriviesti syksyllä 2007 tai sitten keväällä 2008. Tosin ei mua tuon teho puutteet haittaa , vaihteiden vähyys ja jarrujen heikkous lähinnä. Tosin ostaisin jos jostain hyvän edullisen käytetyn löytäisin , mä tykkään :)
-
No nyt ollaan kone saatu kotipihaan ja vähän ajeltua myös. Kuormia ei ole vielä vedetty eli todellisuutta ei tiedä vielä. Mutta eroja vakioon on huomattavasti. Kaasuun vastaavuus parani paljon, sekä vääntöä että tehoa on selvästi enemmän.
Muutokset mitä koneeseen tehtiin kaikkiaan on akaan dieselin 320 special suuttimet, pumpun huolto, syöttöä on noin 30% vakiosta enemmän. Pumpun ajotusta säädettiin hieman aikaisemmalle ja ennakonsäädin otettiin pois käytöstä kokonaan. Kierrokset säädettiin 2500 nurkille, kulkee mukavasti tyhjänä noin 46-47.
Mustaa työntää putkesta jonkin verran ennen kuin ahtopaine nousee, mutta sehän oli tiedossa. Joku voisi mitata vakio 5470 ahtopaineen, nyt tyhjänä mäkeen veättäessä ottaa jotain 1,7bar nurkille ahtoa.
-
Noniin, nyt on päästy ajelemaan koneella ihan työajojakin ja voimaa tuntuu olevan varsin mukavasti.
Kaivinkonetta vetäessä (8tn kone, lavetti 3200kg) vaihteita ei tarvitse rassata joka mäkeen, jaksaa hyvin viedä isoimmalla pykälällä pidemmänkin mäen ylös. Myös kierrosten nosto vaikutti tähän koska nyt käyttöaluetta on enemmän. Kaasuun vastaavuus parani älyttömästi, reagoi heti pieneenkin polkimen liikkeeseen. Ahtopaine nousee kuorman kanssa 1,8bar.
Savua pukkaa alakierroksilla selvästi mutta ei mitenkään häiritsevän paljon, kehtaa ajella kylän raittia ;D
Suosittelen kyllä moista hommaa jos muilla on 5470 laiskan puoleinen.