Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Hämeenmies - 24.06.20 - klo:21:18
-
Kertokaas miten paketti auton olette saanu maatalouteen millä prosenteilla
ja kulujen jaolla...
-
Sellaisenaan meni kalustoon.
-
Sellaisenaan meni kalustoon.
Juuri näin. Sillo kun sellanen oli. Jos asiaa alkaa verottajalta kyselemään niin saattaa olla tulkintaa monenkinlaista. Ohjeistusta löytyy verottajan sivuilta. Jos kokonaan kalustossa niin kannattaa löytyä toinen auto jolla ajellaan yksityisajot. Ja ihan 10 ha viljatilalle en oikeen alkas kokeilee et miten verottaja suhtautuu.
-
Pakettiauto lavamaasturi voi laitta maatalouskalustoon kokonaan ja kulut ym .maksut.JA jos on henkilöauto käytössä sillä ajetaan ne yksityisajot.Maatalousajoneuvon menoista ja ALV:stä tehdään korjauseräyksityiskulujen osalta jos ajetaan niitä yksityisajoja paketti/lavaautolla. Ja tuotantosuunnasta riippuen sitä saattaa verottaja tulkita.Omalta osaltani ei koskaan ollut ongelmia verovähennyksen suhteen pakettiauton osalta.Ainahan sitä karjatalouteen jotain tarvitsee hakea, samalla sitten ne grillimakkarat ym.Ajopäiväkirjaa kannattaa pitää ja kilometrit laittaa edes vuoden alussa ja lopussa muistiin että on ajoista jotain dokumenttia.
-
Kai se on niin,että jos sille pakettiautolle ei mitään "oikeaa järkevää käyttöä" ole,niin turha sitä on hankkia.
Laittaa yksityistalouden autolle ajopäiväkirjan ja vähentelee ajojen mukaan. Sitten jos sitä ajoa pakulle oikeesti
on,niin mikäs siinä sitten.
-
pick uppihan se on käyttökelposempi jos pakettiauton tarve.Siis yleis ajoihin,,, nelivetoina ja reilun maavaran omaavina sellasia hyötyajoneuvoja.Umpipaketti sitten jos tuotantomuoto on sellainen että tuotteita kuljetetaan markkinoille ym.Itellä ollut molempia.Alkuun oli umpipakettiautoja ja takavetoina vielä.Kulkeminen talvikeleillä joskus haasteellista.Sitten oli näitä pik uppeja nelivetona, toimintasäde oli omaa luokkaansa.No kyllä tuo nelivetoinen katumaasturikin, mut eihän sinne sitä kaikenlaista rojua plyyshipenkeille raski laittaa.
-
Mulla on neliko Hijase kalustossa ja sille oma tieselikortti, jolla ei muita tankata, yksityiskäytössä Ravnelonen
-
Samoin oli oma polttoainetili ja kortti maatalousajoneuvoihin.Eiole epäselvää sitten vuoden lopussa.
-
kui nuin vaikiaa? itelä ko kortti yks vaan ja ei kitään epäselvyyttää...
-
Niin ja tämän voi tehdä myös näin ...
Perheessä vain diesel autoja. Paku tankataan mittarista josta saa kuitin - maatalouteen. Muut tankataan farmarista , jossa on dieseliä ( ostettu polttoöljynä kuitilla). Tuohon saa energiavero palautuksen. Niin mistäkö tiedän. Itte en omista pakua tai diesel autoja :(
-
Eipä tuo kahden kortin taktiikka ole lainkaan hankala, kummankin kortin ostot näkyy erikseen veloituslaskulla josta sitten sen summan voipi laittaa maatalousmenoihin suoraan sen kummemmin pikkukuitteja mittarilta kokoamalla.Savolaisille tämäkin vaikiaa kun niiden ajatuksen juoksu on päinvastoin.Eli laitetaan laskun koko summa menoihin ja sitten vähennetään se yksityisautonpolttoainen meno.
-
"Muut tankataan farmarista , jossa on dieseliä ( ostettu polttoöljynä kuitilla)"
Tuo vaati ainakin osaamista ja tuo jännitystä elämään.
".Eli laitetaan laskun koko summa menoihin ja sitten vähennetään se yksityisautonpolttoainen meno."
Jos tuo tehdään menojen oikaisukohdassa, niin täytyy huomioida
myös alv. Itse pitäisin helpoimpana käyttää maatalousautossa omaa
korttia, jolla ei osteta muuta. Ainakaan tebarilla ei ole laskutuslisää.