Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: marko555 - 16.04.20 - klo:16:56
-
Miten huoltaa öljykylpyinen moottorin ilmansuodatin? On muurautunut aika pahasti umpeen, paksua öljy tahmaa täynnä koko putki. Mitä öljyä laittaa? Moottori siis vanha puimurin perkins.
-
alakuppi pois ja sen tyhjäys ja puukepillä raaputat sen mönjän pois ja putsaat sen teräsvillan paineilmalla, sit laitat sen alakupin n. kolmannekseen moottoriööliä, samaa mitä koneessa. pöntössä pitäis olla joku merkki öölinkorkeuteen. on muuten hyvä putsari, huoleton. vilkaise muuten se putsarista moottoriin johtava putki samalla, kannattaa putsata sekin myös. on joskus muuten aika paksussa mönjässä sisältä. parantaa huomattavasti koneen henkeä. noita on monessa muussakin moottorissa käytössä ja hyväks todettu.
-
alakuppi pois ja sen tyhjäys ja puukepillä raaputat sen mönjän pois ja putsaat sen teräsvillan paineilmalla, sit laitat sen alakupin n. kolmannekseen moottoriööliä, samaa mitä koneessa. pöntössä pitäis olla joku merkki öölinkorkeuteen. on muuten hyvä putsari, huoleton. vilkaise muuten se putsarista moottoriin johtava putki samalla, kannattaa putsata sekin myös. on joskus muuten aika paksussa mönjässä sisältä. parantaa huomattavasti koneen henkeä. noita on monessa muussakin moottorissa käytössä ja hyväks todettu.
Voiko se rikkoa moottorin, jos on todella pahasti tukossa?
-
Ei se riko, käynti muuttuu ensin kovin savuiseksi ja sitten se tukehtuu.
Se verkko-osa kannattaa tuollaisessa tapauksessa laittaa ennen paineilmaa likoon esim. löpöön. Antaa pari tuntia muhia, sitten tarjoaa sitte paineilmaa ja jos edelleen näyttää epäsiistiltä, liottaa lisää. Muutkin vastaavat liuottimet käy. Kunhan saa sen kiinteän töhnän liikkeelle.
Tuollaisen huoltoa helpottaa huomattavasti joku sykloni tai muu oravanerotin imuputkessa ennen ko. putsaria.
-
alakuppi pois ja sen tyhjäys ja puukepillä raaputat sen mönjän pois ja putsaat sen teräsvillan paineilmalla, sit laitat sen alakupin n. kolmannekseen moottoriööliä, samaa mitä koneessa. pöntössä pitäis olla joku merkki öölinkorkeuteen. on muuten hyvä putsari, huoleton. vilkaise muuten se putsarista moottoriin johtava putki samalla, kannattaa putsata sekin myös. on joskus muuten aika paksussa mönjässä sisältä. parantaa huomattavasti koneen henkeä. noita on monessa muussakin moottorissa käytössä ja hyväks todettu.
Voiko se rikkoa moottorin, jos on todella pahasti tukossa?
Aika pahsti pitää tukossa olla . Jos ei juoksevaa öljyä ole ollut tai liian vähän öljyä on epäpuhtaudet päässeet moottoriin . Laita käymään ilman puhdistajaa , jos ei savuta eikä kolista niin nou hätä .
-
alakuppi pois ja sen tyhjäys ja puukepillä raaputat sen mönjän pois ja putsaat sen teräsvillan paineilmalla, sit laitat sen alakupin n. kolmannekseen moottoriööliä, samaa mitä koneessa. pöntössä pitäis olla joku merkki öölinkorkeuteen. on muuten hyvä putsari, huoleton. vilkaise muuten se putsarista moottoriin johtava putki samalla, kannattaa putsata sekin myös. on joskus muuten aika paksussa mönjässä sisältä. parantaa huomattavasti koneen henkeä. noita on monessa muussakin moottorissa käytössä ja hyväks todettu.
Voiko se rikkoa moottorin, jos on todella pahasti tukossa?
Aika pahsti pitää tukossa olla . Jos ei juoksevaa öljyä ole ollut tai liian vähän öljyä on epäpuhtaudet päässeet moottoriin . Laita käymään ilman puhdistajaa , jos ei savuta eikä kolista niin nou hätä .
Ompas taas sorkkismainen ohje kerta Kaikkiaan ???
-
alakuppi pois ja sen tyhjäys ja puukepillä raaputat sen mönjän pois ja putsaat sen teräsvillan paineilmalla, sit laitat sen alakupin n. kolmannekseen moottoriööliä, samaa mitä koneessa. pöntössä pitäis olla joku merkki öölinkorkeuteen. on muuten hyvä putsari, huoleton. vilkaise muuten se putsarista moottoriin johtava putki samalla, kannattaa putsata sekin myös. on joskus muuten aika paksussa mönjässä sisältä. parantaa huomattavasti koneen henkeä. noita on monessa muussakin moottorissa käytössä ja hyväks todettu.
Voiko se rikkoa moottorin, jos on todella pahasti tukossa?
Aika pahsti pitää tukossa olla . Jos ei juoksevaa öljyä ole ollut tai liian vähän öljyä on epäpuhtaudet päässeet moottoriin . Laita käymään ilman puhdistajaa , jos ei savuta eikä kolista niin nou hätä .
Ompas taas sorkkismainen ohje kerta Kaikkiaan ???
Kaikki ei ymmärrä moottoreista mitään . Hetken aikaa voi käyttää ilman ilmanpuhdistinta .
-
mutta kaikki ei muista kuitenkaan kylvöille lähtiessä laittaa putsaria paikoilleen.. jos ilma kulkee etes jotenkin läpi ei niiin hirveetä haittaa mut käynnin huomaa erona kun putsaa moisen. ei mitään rakettitiedettä. jo 1940 luvulla äijät osas tehä sen.
-
Polttoöljyllä pesemällähän tuo putsaantuu, ja sihti paineilmalla.
-
mutta kaikki ei muista kuitenkaan kylvöille lähtiessä laittaa putsaria paikoilleen.. jos ilma kulkee etes jotenkin läpi ei niiin hirveetä haittaa mut käynnin huomaa erona kun putsaa moisen. ei mitään rakettitiedettä. jo 1940 luvulla äijät osas tehä sen.
Toi on puimurin moottori .
-
kaikki kommenttiin vastasin. ja kannattaa sit kahtoa miten tuo ottaa ilmaa koneelle. saattaa olla helppo laittaa pikkukikalla puhtaampaa ilmaa saavaksi. en muista mallia mutta jossain vain hieman putkea jatkamalla saa sen ottamaan ilmaa pölyttömästä paikasta.
-
kaikki kommenttiin vastasin. ja kannattaa sit kahtoa miten tuo ottaa ilmaa koneelle. saattaa olla helppo laittaa pikkukikalla puhtaampaa ilmaa saavaksi. en muista mallia mutta jossain vain hieman putkea jatkamalla saa sen ottamaan ilmaa pölyttömästä paikasta.
Juu mut se vaatii suotimen toisen laisen mikä ei ole mahdotonta . Museokamppeisiin pitää laitta samanlaiset kuin on ollut .
-
Kaivoin Taavetin ohjekirjan esiin ja siinö ohje oli
...
5. Puhdistimen alaosasta poistetaan öljy ja alaosa puhdistetaan.
6. Metallikudoksinen suodatinpanos huuhdellaan puhtaassa polttonesteessä ja kastellaan tämän jälkeen
voiteluöljyyn.
7. Puhdistimen alaosaan kaadetaam puhdasta voiteluöljyä kunnes öljypinta on merkkiuran tasolla.
...
Huom. Ilmanpuhdistimen öljyn uusinnan ja puhdistuksen vaihtovälit määräytyvät käyttöolosuhdeiten mukaan. Erittäin pölyisissä olosuhteissa on öljyn uusinta ja puhdistus suoritettava 2 kertaa päivässä.
Parhaimmissakin olosuhteissa on öljy uusittava ja puhdistus suoritettava 1-2 kertaa viikossa.
...
Voipi olla että ei tule ihan nouvatettua ohjeita :)
-
kaikki kommenttiin vastasin. ja kannattaa sit kahtoa miten tuo ottaa ilmaa koneelle. saattaa olla helppo laittaa pikkukikalla puhtaampaa ilmaa saavaksi. en muista mallia mutta jossain vain hieman putkea jatkamalla saa sen ottamaan ilmaa pölyttömästä paikasta.
Juu mut se vaatii suotimen toisen laisen mikä ei ole mahdotonta . Museokamppeisiin pitää laitta samanlaiset kuin on ollut .
Miksi ei voisi putkea jatkaa? Ei noissa nyt mitään resonanssiin viritettyjä imuputkia ole :-)
Tietysti kohtuus kaikessa, jos sinne metritolkulla putkea lisää niin jossain vaihessa saattaa imuvastus alkaa lisääntyä.
-
Siellä pöntön sisällä on myös sitä teräsvillaa.Mulla oli 165 Massikassa se niin tukossa että piti hommata uusi.
-
Tämä olikin aivan uusi tieto.Joissain putsareissa on jotain eloperäistä.
-
kaikki kommenttiin vastasin. ja kannattaa sit kahtoa miten tuo ottaa ilmaa koneelle. saattaa olla helppo laittaa pikkukikalla puhtaampaa ilmaa saavaksi. en muista mallia mutta jossain vain hieman putkea jatkamalla saa sen ottamaan ilmaa pölyttömästä paikasta.
Juu mut se vaatii suotimen toisen laisen mikä ei ole mahdotonta . Museokamppeisiin pitää laitta samanlaiset kuin on ollut .
Miksi ei voisi putkea jatkaa? Ei noissa nyt mitään resonanssiin viritettyjä imuputkia ole :-)
Tietysti kohtuus kaikessa, jos sinne metritolkulla putkea lisää niin jossain vaihessa saattaa imuvastus alkaa lisääntyä.
Voi jatkaa ei siitä haittaa ole mutta museokoneita ei saa muutella . Jos sitä muussa asiassa käytetään saa muutella ihan rauhassa .
Kas kun ei silloin majoreihin tai nuffeihin myyty mitään muutos sarjoja aikoinaan kun niitä oli vielä käytössä .
-
ahaa, siis museokamasta kyse! miksi ei mainittu? muilla kun tuunaus jären kanssa vain parantaa käyttöolosuhteita. ite laittannu paljon parannuksia jos mihinkä värkkiin. ei eka inssi varmasti ainoa oikea!
-
ahaa, siis museokamasta kyse! miksi ei mainittu? muilla kun tuunaus jären kanssa vain parantaa käyttöolosuhteita. ite laittannu paljon parannuksia jos mihinkä värkkiin. ei eka inssi varmasti ainoa oikea!
En tiijä onko museo kampe mutta iän vuoksi vois noin ajatella .
-
En tiijä onko museo kampe mutta iän vuoksi vois noin ajatella .
Puhutko nyt itsestäsi vai mistä? Isutsusta..?
-
Niin on siis museokoneita ja museoikäisiä käyttökoneita.
Toki sen ymmärtää että asiallisesti alkuperäiseksi entisöityä konetta ei mennä muuttelemaan.
Mutta on paljon yhtä vanhoja koneita jotka ovat yhä jollain lailla käytössä.
Ei ne mitään pyhäinjäännöksiä ole, itse arvostan enemmän kunnossa olevaa, muutettuakin konetta oikeissa töissä kuin pelkästään näyttelyyn puunattua.
Poislukien koneet jotka ovat oikeasti harvinaisia ja suorastaan uhanalaisia, mutta ne tavalliset Majorit, Nuhvit, Valmetit ja Massikat eivät ihan pian vielä lopu.
Tuo mun metsäalustanikin täyttää jo 42 vuotta että autona taitaisi saada museostatuksen kevyesti.
Sen tämän hetken habitus ei kyllä paljoa enempää voisi alkuperäisestä poiketa, ihan on menty tarpeet ja käyttö edellä. Kaikkea on modifioitu, no moottori ja vaihteisto ovat alkuperäisessä mallissan.
Jotta pysytään otsikon aiheessa niin sanokaahan millä tuon Perkinsin 6.353:n saa lopettamaan savuttamisen? Muutenkin kuin vetämällä sammutusvipstaakista...
Tähän mennessä laitettu kansi ja venttiilit, uudet suuttimet ja pumppu käytetty dieselhuollossa. Pahemmin väljäkään kone ei ole.
Näillä lääkkeillä savun määrä putosi ehken kolmasosaan mutta ei se puhtaasti käy vieläkään. Sellaista polttoaineperäistä kitkua työntää vähän koko ajan, jouten ja tositoimissa.
Syötöt on vakiot mutta kyllä mustan pilvenkin aikaan saa... ja ilmanputsari ei ole tukossa. Käynti on sellainen pehmeän oloinen, ei naputa ja kalise samalla tavalla kuin 5000 voorti :-)
Pumpun ajoitus on vähän kysymysmerkki, koneessa ei pumpun merkille ollut ajoituksen vastamerkkiä, itse tein ennen pumpun irroittamista. Kokeilin myös hiukan myöhäisemmälle mutta mielestäni kummmoista eroa ei siitä syntynyt.
Vai onko se vaan tuollaisen hyvin matalavireisen kuutosen ominaisuus - ei siis vika.
Nimimerkki 'jatkammeko hyökkäystä savuverhon suojassa?'
-
Niin on siis museokoneita ja museoikäisiä käyttökoneita.
Toki sen ymmärtää että asiallisesti alkuperäiseksi entisöityä konetta ei mennä muuttelemaan.
Mutta on paljon yhtä vanhoja koneita jotka ovat yhä jollain lailla käytössä.
Ei ne mitään pyhäinjäännöksiä ole, itse arvostan enemmän kunnossa olevaa, muutettuakin konetta oikeissa töissä kuin pelkästään näyttelyyn puunattua.
Poislukien koneet jotka ovat oikeasti harvinaisia ja suorastaan uhanalaisia, mutta ne tavalliset Majorit, Nuhvit, Valmetit ja Massikat eivät ihan pian vielä lopu.
Tuo mun metsäalustanikin täyttää jo 42 vuotta että autona taitaisi saada museostatuksen kevyesti.
Sen tämän hetken habitus ei kyllä paljoa enempää voisi alkuperäisestä poiketa, ihan on menty tarpeet ja käyttö edellä. Kaikkea on modifioitu, no moottori ja vaihteisto ovat alkuperäisessä mallissan.
Jotta pysytään otsikon aiheessa niin sanokaahan millä tuon Perkinsin 6.353:n saa lopettamaan savuttamisen? Muutenkin kuin vetämällä sammutusvipstaakista...
Tähän mennessä laitettu kansi ja venttiilit, uudet suuttimet ja pumppu käytetty dieselhuollossa. Pahemmin väljäkään kone ei ole.
Näillä lääkkeillä savun määrä putosi ehken kolmasosaan mutta ei se puhtaasti käy vieläkään. Sellaista polttoaineperäistä kitkua työntää vähän koko ajan, jouten ja tositoimissa.
Syötöt on vakiot mutta kyllä mustan pilvenkin aikaan saa... ja ilmanputsari ei ole tukossa. Käynti on sellainen pehmeän oloinen, ei naputa ja kalise samalla tavalla kuin 5000 voorti :-)
Pumpun ajoitus on vähän kysymysmerkki, koneessa ei pumpun merkille ollut ajoituksen vastamerkkiä, itse tein ennen pumpun irroittamista. Kokeilin myös hiukan myöhäisemmälle mutta mielestäni kummmoista eroa ei siitä syntynyt.
Vai onko se vaan tuollaisen hyvin matalavireisen kuutosen ominaisuus - ei siis vika.
Nimimerkki 'jatkammeko hyökkäystä savuverhon suojassa?'
Taistellaan , sehän me osataan . Korjataan se alkuperäinen ilmanputsari koska siitä oli kyse .
-
Taistellaan , sehän me osataan . Korjataan se alkuperäinen ilmanputsari koska siitä oli kyse .
Elämä on - yhtä taistelua jossa lopulta aina häviää.
Eihän sen alkuperäisen muuttamiseen ole mitään muuta tarvetta kuin se jos käyttöolosuhteet olisivat niin poikkeuksellliset että putsari vaatii kohtuuttomasti hoivaa. Tässä tapauksessa ei luultavasti niin ole :-)
Mutta totta on että joissakin härveleissä ilmanotto on kaikkea muuta kuin optimaalisessa paikassa pölyisiä (tai lumipöllyisiä ) olosuhteita ajatellen. Tässä yksi auramieskin poikkesi kerran luminen ilmansuodatin kourassa ja kyseli olisiko paikkaa jossa sen voisi sulatella ja kuivatella. Oli iso hollannikas päättänyt näillä maisemin että alkaa ahistaa, en jaksa enää, en... Tuollaisessa tapauksessa ilmanoton siirto ei ole mikään tarpeeton modifikaatio jos kiusa on jokapäiväinen.
-
Taistellaan , sehän me osataan . Korjataan se alkuperäinen ilmanputsari koska siitä oli kyse .
Elämä on - yhtä taistelua jossa lopulta aina häviää.
Eihän sen alkuperäisen muuttamiseen ole mitään muuta tarvetta kuin se jos käyttöolosuhteet olisivat niin poikkeuksellliset että putsari vaatii kohtuuttomasti hoivaa. Tässä tapauksessa ei luultavasti niin ole :-)
Mutta totta on että joissakin härveleissä ilmanotto on kaikkea muuta kuin optimaalisessa paikassa pölyisiä (tai lumipöllyisiä ) olosuhteita ajatellen. Tässä yksi auramieskin poikkesi kerran luminen ilmansuodatin kourassa ja kyseli olisiko paikkaa jossa sen voisi sulatella ja kuivatella. Oli iso hollannikas päättänyt näillä maisemin että alkaa ahistaa, en jaksa enää, en... Tuollaisessa tapauksessa ilmanoton siirto ei ole mikään tarpeeton modifikaatio jos kiusa on jokapäiväinen.
Niih , varmaan juu . Korjataan se alkuperäinen koska osataan se . Otappa majorista se ilman putsari ja puhdista se sanottiin mulle koulu käisenä . Veemäinen homma koska kompuraa ollu .
-
Miksi ei voisi putkea jatkaa? Ei noissa nyt mitään resonanssiin viritettyjä imuputkia ole :-)
Tietysti kohtuus kaikessa, jos sinne metritolkulla putkea lisää niin jossain vaihessa saattaa imuvastus alkaa lisääntyä.
[/quote]Voi jatkaa ei siitä haittaa ole mutta museokoneita ei saa muutella . Jos sitä muussa asiassa käytetään saa muutella ihan rauhassa .
Kas kun ei silloin majoreihin tai nuffeihin myyty mitään muutos sarjoja aikoinaan kun niitä oli vielä käytössä .
[/quote]
Kyllä mörkömajurin sai sellasen putsarin torven joka ylsi yli sen pakoputkenkin..
-
Miksi ei voisi putkea jatkaa? Ei noissa nyt mitään resonanssiin viritettyjä imuputkia ole :-)
Tietysti kohtuus kaikessa, jos sinne metritolkulla putkea lisää niin jossain vaihessa saattaa imuvastus alkaa lisääntyä.
Voi jatkaa ei siitä haittaa ole mutta museokoneita ei saa muutella . Jos sitä muussa asiassa käytetään saa muutella ihan rauhassa .
Kas kun ei silloin majoreihin tai nuffeihin myyty mitään muutos sarjoja aikoinaan kun niitä oli vielä käytössä .
[/quote]
Kyllä mörkömajurin sai sellasen putsarin torven joka ylsi yli sen pakoputkenkin..
[/quote]Ilman öljyä . Tuskin koska supermajoreissakin oli öljyilmanpuhdistimet . Fordeissa vasta tilanne muuttui .
-
Niin on siis museokoneita ja museoikäisiä käyttökoneita.
Toki sen ymmärtää että asiallisesti alkuperäiseksi entisöityä konetta ei mennä muuttelemaan.
Mutta on paljon yhtä vanhoja koneita jotka ovat yhä jollain lailla käytössä.
Ei ne mitään pyhäinjäännöksiä ole, itse arvostan enemmän kunnossa olevaa, muutettuakin konetta oikeissa töissä kuin pelkästään näyttelyyn puunattua.
Poislukien koneet jotka ovat oikeasti harvinaisia ja suorastaan uhanalaisia, mutta ne tavalliset Majorit, Nuhvit, Valmetit ja Massikat eivät ihan pian vielä lopu.
Tuo mun metsäalustanikin täyttää jo 42 vuotta että autona taitaisi saada museostatuksen kevyesti.
Sen tämän hetken habitus ei kyllä paljoa enempää voisi alkuperäisestä poiketa, ihan on menty tarpeet ja käyttö edellä. Kaikkea on modifioitu, no moottori ja vaihteisto ovat alkuperäisessä mallissan.
Jotta pysytään otsikon aiheessa niin sanokaahan millä tuon Perkinsin 6.353:n saa lopettamaan savuttamisen? Muutenkin kuin vetämällä sammutusvipstaakista...
Tähän mennessä laitettu kansi ja venttiilit, uudet suuttimet ja pumppu käytetty dieselhuollossa. Pahemmin väljäkään kone ei ole.
Näillä lääkkeillä savun määrä putosi ehken kolmasosaan mutta ei se puhtaasti käy vieläkään. Sellaista polttoaineperäistä kitkua työntää vähän koko ajan, jouten ja tositoimissa.
Syötöt on vakiot mutta kyllä mustan pilvenkin aikaan saa... ja ilmanputsari ei ole tukossa. Käynti on sellainen pehmeän oloinen, ei naputa ja kalise samalla tavalla kuin 5000 voorti :-)
Pumpun ajoitus on vähän kysymysmerkki, koneessa ei pumpun merkille ollut ajoituksen vastamerkkiä, itse tein ennen pumpun irroittamista. Kokeilin myös hiukan myöhäisemmälle mutta mielestäni kummmoista eroa ei siitä syntynyt.
Vai onko se vaan tuollaisen hyvin matalavireisen kuutosen ominaisuus - ei siis vika.
Nimimerkki 'jatkammeko hyökkäystä savuverhon suojassa?'
****onko paljon käyttötunteja moottorilla?
Vikoja voi olla monia, ittekkin erään perkiinssin sielunelämän perehtyneenä,
Sinistä kitkua koko ajan.
Tarkista ettei hehkutulppa vuoda, jos ko koneessa.
Huono lähteen käymään, sinistä savua käynnissä koko ajan, eli tulppaa pois
Hehku väliaikaisesti.
Väärät suutinkärjet/ avautumispaineet, voi joutua ettiin oikeat suutinkärjet
Moottorityypin ,valmistenumeron perusteella.
Nokka-akseli kulunut, nostotanko vääntynyt, keinuvipu kulunut kuopalle.
Tai jos paljon , yli 10000 h jakopään hammaspyörät kuluneet, ajoitus
Ei ihan ole enää optimaalinen.
-
Jotta pysytään otsikon aiheessa niin sanokaahan millä tuon Perkinsin 6.353:n saa lopettamaan savuttamisen?
****onko paljon käyttötunteja moottorilla?
Vikoja voi olla monia, ittekkin erään perkiinssin sielunelämän perehtyneenä,
Sinistä kitkua koko ajan.
Tarkista ettei hehkutulppa vuoda, jos ko koneessa.
Huono lähteen käymään, sinistä savua käynnissä koko ajan, eli tulppaa pois
Hehku väliaikaisesti.
Väärät suutinkärjet/ avautumispaineet, voi joutua ettiin oikeat suutinkärjet
Moottorityypin ,valmistenumeron perusteella.
Nokka-akseli kulunut, nostotanko vääntynyt, keinuvipu kulunut kuopalle.
Tai jos paljon , yli 10000 h jakopään hammaspyörät kuluneet, ajoitus
Ei ihan ole enää optimaalinen.
Tuollaista kitkua tämäkin tekee.
Tunteja on paljon, en vaan tiedä kuinka paljon. Mittarissa on numerot jotenkin seonneet 5000 h paikkkeille 20 v sitten. Kierroslukuviisari kyllä toimii eli vaijeri on ehjä..
Hehkutulppa oli muuten hyvä ajatus, ei vaan tullut mieleen, saattaa vuotaa. Käyntiinhän tuo kyllä lähtee paremmin kuin 25 vuotta tuoreempi Perkinsi :-o
Suutinpuolen luulisin olevan kunnossa kun on dieselammattilaisen laittama.
Nokka-akseli.... hmm. Eipäs ole tullut sitä tutkittua. Muut venakoneiston palikat on kansirempan yhteydessä kyllä katsottu. Voisikohan tuon akselin kuntoa päätellä venakopan alta venttiilien noston määrästä?
Ruiskutuksen ajoitus on muutenkin vähän arvoitus.. kuten mainittua :-/
Tässä ruiskupumppu on pystyssä siinä koneen kyljessä ja välissä on vielä ylimääräisiä rattaita. Eli klappipaikkoja on vielä enemmän kuin perinteisessä rakenteessa.
Kiitos ajatuksista, pitää jatkaa tutkimista ja hutkimista - kunhan tässä ehtii.
-
eikös perkinsin pitäiski hieman kärytä? ainakaan yhtään ei käryävää sattunna kohalle. mut kone vaan toimii.. ja tuntuuha se tuo valumöntinki käry aika pistävää vaikka huolettua ja uusilla osilla kasattu. vanhoissa koneissa ei vaan nuo toleranssit niiiiin hirmu nuukia.
-
eikös perkinsin pitäiski hieman kärytä? ainakaan yhtään ei käryävää sattunna kohalle. mut kone vaan toimii.. ja tuntuuha se tuo valumöntinki käry aika pistävää vaikka huolettua ja uusilla osilla kasattu. vanhoissa koneissa ei vaan nuo toleranssit niiiiin hirmu nuukia.
Ei ne kaikki. Mulla on >13 000 h ajaettu AT4.236 jonka käynnissä olemista ei putken päästä näe ellei kovasti kuormita. Peruskorjattu kone 7000 h paikkeilla.
Samoin pari vanhaa puimurin konetta oli hyvinkin kuivakäyntisiä eikä 3.152:kaan savuta kunhan on lämmennyt. Oikeastaan tuo mainittu vajaan 6 litran kuutonen on ainoa joka on kärsinyt aina mainitusta syndroomasta :-((
Tonnisarjan koneetkin yleensä käyvät melko siististi jos kunnossa ovat. Uudempi 6-litrainen 1106C-E60TA on vasta sisäänajettu (5000 h) että siitä en osaa vielä sanoa mitään, toistaiseksi työntää vain voima(ttomuus)savua alakierroksilla.
Paljonhan noita kitkuttavia näkee, mutta yleensä kyse on huollon puutteesta. Venttiiliohjaimet on loppu ja suuttimien parasta-ennen päiväys on jo mennyt, turbon laakerointi lopun alussa jne. Kurjin mitä minä olen nähnyt oli vanha Nuhvin kone joka lienee kolkuttanut elämänsä kylmänä tyhjäkäyntiä jonkun klapisirkkelin tms edessä. Venttilinohjaimet olivat täysin sohlot ja yhden venttiilin varsi niin piessä ja tervassa että väljyydestä huolimatta jos sen painoi käsin hitaasti auki niin jousi ei jaksanut vetää sitä kiinni vaan se jäi raolleen... mutta kyllä se ennen remonttia sitten savuttikin ja itki pakopuolelta huonosti palaneen dieselin kyyneliä.
On tässä se etu että mahdollinen vika ei ole ECU:ssa, TCU:ssa, CR:ssa, SCR:ssä, EGR:ssä, anturoinnissa eikä CAN:issa. Error Codekin on mallia 'human readable'; siis savumerkkejä.
-
Miten huoltaa öljykylpyinen moottorin ilmansuodatin? On muurautunut aika pahasti umpeen, paksua öljy tahmaa täynnä koko putki. Mitä öljyä laittaa? Moottori siis vanha puimurin perkins.
Tätä alunperin kysyttiin .
-
Kyllä mörkömajurin sai sellasen putsarin torven joka ylsi yli sen pakoputkenkin..
[/quote]Ilman öljyä . Tuskin koska supermajoreissakin oli öljyilmanpuhdistimet . Fordeissa vasta tilanne muuttui .
[/quote]
En sanonut että siinä ei olis ollut ilmanputsaria vaan se ilmanotto oli siellä vajaan 3 metrin korkeudella,,
-
Kyllä mörkömajurin sai sellasen putsarin torven joka ylsi yli sen pakoputkenkin..
Ilman öljyä . Tuskin koska supermajoreissakin oli öljyilmanpuhdistimet . Fordeissa vasta tilanne muuttui .
[/quote]
En sanonut että siinä ei olis ollut ilmanputsaria vaan se ilmanotto oli siellä vajaan 3 metrin korkeudella,,
[/quote]Juu , niin onkin . Meillä on kuvakin sellaisesta . Esimmäinen traktori 1948 hankittu Fordson .
-
heh, tätä lukiessa tuloo mieleen moni asia.. ja kuka se ei osaakaan lukia???
-
heh, tätä lukiessa tuloo mieleen moni asia.. ja kuka se ei osaakaan lukia???
Nii ja ....kuka kirjoittaa tai kysyä outoja .
-
Tätä alunperin kysyttiin .
Sorkkis ketjun vartijana :P
Äläkää siis muut viekö taas asiaa sivupoluille . Hessu tuloo ja konahtaa ;D
-
Tätä alunperin kysyttiin .
Sorkkis ketjun vartijana :P
Äläkää siis muut viekö taas asiaa sivupoluille . Hessu tuloo ja konahtaa ;D
Lääninrajan valvoja siellä huutelee . Kollageeni auttoi jänteisiin 8) 8) 8)