Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 04.04.20 - klo:14:43

Otsikko: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: nakkisormi - 04.04.20 - klo:14:43
Kiinnostaisi hommata Trimblen ajouraopastimeen (CFX-750) rattirenki ja hilppeet, jotta saisi irti siitä enemmän. Ne kenellä on jo automaattiajo traktorissa niin miten käytännössä aloitatte pellon ajamisen? Ajetaanko reunaveto käsin ja siitä tulee niin mutkainen kuin tulee ja seuraavat vedot saadaan vasta luotisuoriksi? Vai miten se siis käytännössä menee? Vai täytyykö pellot kiertää valmiiksi opettaen rajat ensin? Kertokaa muitakin käytännön vinkkejä ja myös kokemuksia Trimblen EZ-Steeristä joa niitä löytyy.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: ja101 - 04.04.20 - klo:16:27
Mulla on juuri toi halvin ratin pyörittäjä sekä toi mainitsemasi opastin. En ole päässyt oikein sinuksi tuon trimblen kanssa ja sen lokiikka on jotenkin outo tai sit on ite.

Mut juu juuri tuolleen tulee tehtyä et eka reunat vapaalla kädellä ja sit pellon mukaan linja jostakin joko suora tai kaareva. Opastinta tullut käytettyä syysviljojen lannoituksessa ja ruiskutuksissa. Kasvustoruiskutuksissa ei tule automaattiohjausta käytettyä vaan ajettua uria pitkin.

Lietteen levitys multaimella on sellanen homma missä meinasin tota kokeilla nyt tänä vuonna ja olishan noita hommia mis olisi kätevä jos ei muuten niin "tukena" kun näyttää sen maalatun alueen kuitenkin. Ongelma on vain se, että koneesta toiseen siirto on aikaa vievä prosessi niin ei tota kokoaikaa jaksa rassata ees taas. Pitäisi olla rahaa ostaa joka koneeseen oma ja sitä ei ole. Käytännöllisin tuo on juuri lannoitteen levityksessä ja sänkiruiskutuksissa. Siinä kun ei käsiteltyä aluetta erota pellosta ainakaan kopista käsin.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: CFire - 05.04.20 - klo:12:10
Useamman vuoden rattirengin ja opastimen kanssa pelanneena, nyt sen ehkä jo saisi toimimaan niin kuin haluaa, kun vain malttaisi tehdä ne pellot kunnolla..

Ite oon aika paljon ajanu reunat pelkästään maalaamalla ja sitten haluttuun kohtaan tehnyt opastettavan uran joko suora a-b tai toistuvat kaarteet toiminnoilla. Tähän mennessä on tullut levitettyä apulannat, ruiskutettua, niitettyä, äestettyä jne rattirengin ohjaamana, onhan tuo kaikin puolin nättiä.. Pelkällä opastimella on tullut myös lantaa levitettyä ja se on jo ollut aimo harppaus eteenpäin, kun pystyy ajamaan esim. Joka kolmatta uraa, näin päisteissä ei tule jyrkkiä käännöksiä... Jatkossa olisi tarkoitus myös se tehdä rattirengin kanssa.

Tuo suora a-b kannattaa opastaa koko pellon pituudelta, niin tulee oikeasti kohdalleen ja reunan mukaisesti..

Paras tapa ymmärtääkseni peltojen muistiin tekoon olisi päisteajo. Tällöin ulkokierrosten aikana kuitenkin (muistaakseni on pakkokin) pitää piirtää suora a-b linja. Lisäopastusurat voivatkin sitten olla toistuvaa kaarretta tms..

Ulointa ulkokierrosta ei pysty ajattamaan rattirengillä, vaan se pitää aina ajaa käsin.

Läntmannen Agrolla näytti olevan nyt ez-steer tarjouksessa 3990 alv 0. Sis käytännössä kaiken tarpeellisen ja rtx:nkin vuodeksi.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: myllymäki - 05.04.20 - klo:21:20
Trimble 500+ez-steer ollut käytössä n. 10v.
Pääasiassa käytössä kylvössä. Eli kolmannella päistekierroksella tehdään pisimmälle suoralle reunalle A-B linja, ruiskutusurien kera.
Sitten viimeisen 5:nen päistekierroksen jälkeen kylvetään kaikki 5:llä kerrannaiset 'uralliset' kaistat, jonka jälkeen voi kylvää loput kaistat vapaassa järjestyksessä jättäen kaistoja välistä, välttääkseen liian tiukkoja käännöksiä päisteissä.
Käytössä maksuton finnrefin korjaussignaali, joka pysyy alle 10cm sisällä.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: nakkisormi - 05.04.20 - klo:22:04
Useamman vuoden rattirengin ja opastimen kanssa pelanneena, nyt sen ehkä jo saisi toimimaan niin kuin haluaa, kun vain malttaisi tehdä ne pellot kunnolla..

Ite oon aika paljon ajanu reunat pelkästään maalaamalla ja sitten haluttuun kohtaan tehnyt opastettavan uran joko suora a-b tai toistuvat kaarteet toiminnoilla. Tähän mennessä on tullut levitettyä apulannat, ruiskutettua, niitettyä, äestettyä jne rattirengin ohjaamana, onhan tuo kaikin puolin nättiä.. Pelkällä opastimella on tullut myös lantaa levitettyä ja se on jo ollut aimo harppaus eteenpäin, kun pystyy ajamaan esim. Joka kolmatta uraa, näin päisteissä ei tule jyrkkiä käännöksiä... Jatkossa olisi tarkoitus myös se tehdä rattirengin kanssa.

Tuo suora a-b kannattaa opastaa koko pellon pituudelta, niin tulee oikeasti kohdalleen ja reunan mukaisesti..

Paras tapa ymmärtääkseni peltojen muistiin tekoon olisi päisteajo. Tällöin ulkokierrosten aikana kuitenkin (muistaakseni on pakkokin) pitää piirtää suora a-b linja. Lisäopastusurat voivatkin sitten olla toistuvaa kaarretta tms..

Ulointa ulkokierrosta ei pysty ajattamaan rattirengillä, vaan se pitää aina ajaa käsin.

Läntmannen Agrolla näytti olevan nyt ez-steer tarjouksessa 3990 alv 0. Sis käytännössä kaiken tarpeellisen ja rtx:nkin vuodeksi.

Kiitos selvensi asiaa aika paljonkin. Eli ei ole mahdollisuuksia ajaa pellolle ja heti alkaa automaattiajoa harrastamaan vaan eka kierros aina käsin.

Näin myös maastullissa tuon mainoksen. Onko tuo hinta pelkkä EZ-Steer vai kuuluuko siihen myös näyttö?

Riittääkö tuolla rattirengillä ja RTK korjauksella tarkkuus kylvöön? Kehtaako valtatien varteen kylvää tällä systeemillä?
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: traktorikuski - 06.04.20 - klo:09:13
Riittääkö tuolla rattirengillä ja RTK korjauksella tarkkuus kylvöön? Kehtaako valtatien varteen kylvää tällä systeemillä?

RTK:lla paikannustarkkuus luokkaa 0,5 cm - 2,5 cm ja siihen tulee päälle vain sen rattirengin ohjaustarkkuus. Jos on oikein säädetty eikä kauheasti kurvaile suoraa ajettaessa niin tarkkuus riittää varmasti kylvöön.

Kaikki on niin suhteellista kun tuossa aiemmin joku oli tyytyväinen differentiaalikorjaukseen ja vielä sen absoluuttiseen tarkkuuteen (kun peltoa ei kylvetty järjestyksessä edellistä ajolinjaa seuraten). Palvelun tuottajahan määrittelee tarkkuudeksi: "DGNSS-palvelua (Differential GNSS) voi käyttää reaaliajassa ja se on tarkoitettu noin puolen metrin tarkkuutta tarvitseville käyttäjille. ". Yleensä noita tarkkuuksia liiotellaan mainoksissa mutta maanmittauslaitoksen antamat luvut varmaan hyvin realistiset.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: CFire - 06.04.20 - klo:12:14
Näytti tarjous sisältävän näytön, rengin ja hilppeet jos oikein ymmärsin

RTK on tosiaan tuo 2 cm tarkkus ja siitähän saa köyhtyä 8-10 tonnia aloittaessa ja senkin jälkeen 1000-2000 vuosittain. RTX on 15 cm tarkkuus (350 €/v), joka ainakaan omassa kokeilussa ei päässyt siihen vaan oli käytännössä plusmiinus 20 cm, johon myös ylempänä mainittu finnref:n singaali on omassa käytössä asettunut.. Tuon Finnrefin korjaussingaaliin vastaanottoa varten tarvii hankkia tai kolvata johto 67091, bluetooth-vastaanotin ja esim. vanhempi puhelin toimittamaan modeemin virkaa. Käyttöönotto-ohjeet on joskus ollu Koneviestissä...

Egnoksella (ilmainen korjaussingaali) pärjää hyvin keskipakolevittimen kanssa.. Tarkkuus tuolla käytännössä 30-40 cm.

Suurin virhemarginaali nuolla on ajouran etäisyydessä toisiinsa, eli jos jokaisen kylvörivin alussa ajaa manuaalisesti koneen oikealle kohtaa ja näytöltä käskee vaihtaa uran paikan siihen kohtaan, niin silloin saa ajettua nätit suoran rivit kaikin puolin melkein millä tarkkuudella tahansa.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Oksa - 06.04.20 - klo:16:36
millä lailla nuo rattia pyörittävät toimii vanhojen rattien kans?   kova ja jo liukaskii pinta monessa,  sekä pikkuklappi akselilla?
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Cutana - 06.04.20 - klo:16:51
millä lailla nuo rattia pyörittävät toimii vanhojen rattien kans?   kova ja jo liukaskii pinta monessa,  sekä pikkuklappi akselilla?
Hiomapaperia ja talvelta jäänyttä pitovoijetta
Kyllä se siitä
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: traktorikuski - 06.04.20 - klo:19:45
millä lailla nuo rattia pyörittävät toimii vanhojen rattien kans?   kova ja jo liukaskii pinta monessa,  sekä pikkuklappi akselilla?

Kunnollisessa rattirenkisysteemissä on ohjauskulma-anturi jolloin tietää tarkalleen pyörien kääntökulman vaikka ohjauksessa olisi klappia. Oikeastaan aika lailla pakollinen vaikka ei mitään klappia olisikaan. Kaikissa vaan ei tuota anturia käytetä.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Kaupoi - 07.04.20 - klo:07:37
Kierrän pellon ensin käsiohjauksella ja teen rajat talteen. Sitten riippuen työtehtävästä, teen opastinlinjat joko pellon jonkin reunan mukaan tai valitsemalla käsin a ja b pisteet esim. viistoa ajolinjaa käyttäessä. Kerran tehtyä linjaa voin käyttää tulevina vuosina uudelleen. Kylvökoneelle tehtyä linjaa käytän myös ruiskuttaessa, että ruiskurattori kulkee ruiskutusajourissa suoraan tallaamatta kasvustoa.
Automaattiohjausohjelmana käytän ilmaista AgOpenGPS:ää. Koneissa ohjausta hoitaa rattirenki tai hydrauliventtiili. Vastaanottimina koneissa ja rtk tukiasemana on Ardusimple simplertk2b:t. Ei vuosimaksuja, ei lisenssimaksuja, tarkkuus <3cm.
https://www.youtube.com/channel/UCjM29ToJE0RZaC8HPC-4yHA
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: ijasja2 - 07.04.20 - klo:20:21
millä lailla nuo rattia pyörittävät toimii vanhojen rattien kans?   kova ja jo liukaskii pinta monessa,  sekä pikkuklappi akselilla?

Kunnollisessa rattirenkisysteemissä on ohjauskulma-anturi jolloin tietää tarkalleen pyörien kääntökulman vaikka ohjauksessa olisi klappia. Oikeastaan aika lailla pakollinen vaikka ei mitään klappia olisikaan. Kaikissa vaan ei tuota anturia käytetä.

Tuolle Ez-steerille kerrotaan kuinka paljon pyörät kääntyy kun rattia pyöritetään, osaa sitten sen mukaan korjata ajolinjaa mm. päisteestä hieman vinoon lähtiessä. Oli 10 vuotta ez+500 Trimble. Aika paljon tuli käytettyä, kun muistikin täyttyi silloin tällöin :) Tuota ostaessa ei vaihtoehtoja paljoa ollutkaan, eikä huono sinänsä. Nyt pilot+GFX750, ja kieltämättä kovasti on mennyt eteenpäin. Hakee nopeammin ajolinjat, tarkempi (RTX),  kaikki lohkot muistissa eka ajon jälkeen. Lisäksi toimii isobus näyttönä koneille jne. Eli rahalle saa vastinetta, kun enemmän sijoittaa. Tuo ratinpyörittäjä+ näyttö taisi maksaa aikoinaan noin 5000€?, kymmenen käyttövuotta ja vaihdossakin sai jotain. Ei paha hinta nollapäällekkäisajosta kylvössä ja ruiskutuksissa, hehtaaria kohden vuodessa alle 50 senttiä. Sillä ei paljoa apulantaa osteta, tai kasvinsuojeluaineita jotka mm. kylvössä menee jo yhdenkin vantaan päälekkäiskylvössä jne.

Lohkot pääasiassa selkeäpiirteisiä, joten tulee ajettua A-B linja pitkän sivun mukaan kummassakin päässä pisteet ja reunakierrokset normaalisti että ruisku ym. passaa. Kylväessä kaikki urat kerralla, sitten loppupelto sopivasti sieltä täältä ajaen.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: kylmis - 07.04.20 - klo:20:38
Lisäksi toimii isobus näyttönä koneille jne. Eli rahalle saa vastinetta, kun enemmän sijoittaa.
Tuo säästö on todella iso. Jos pystyy säästämään esim. kylvinkoneen oman näytön hankinnan, niin säästö voi olla 2000-3000e välissä. Kuittaa siis todella paljon takaisin ajo-opastin investoinnista.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.04.20 - klo:21:23
Kierrän pellon ensin käsiohjauksella ja teen rajat talteen. Sitten riippuen työtehtävästä, teen opastinlinjat joko pellon jonkin reunan mukaan tai valitsemalla käsin a ja b pisteet esim. viistoa ajolinjaa käyttäessä. Kerran tehtyä linjaa voin käyttää tulevina vuosina uudelleen. Kylvökoneelle tehtyä linjaa käytän myös ruiskuttaessa, että ruiskurattori kulkee ruiskutusajourissa suoraan tallaamatta kasvustoa.
Automaattiohjausohjelmana käytän ilmaista AgOpenGPS:ää. Koneissa ohjausta hoitaa rattirenki tai hydrauliventtiili. Vastaanottimina koneissa ja rtk tukiasemana on Ardusimple simplertk2b:t. Ei vuosimaksuja, ei lisenssimaksuja, tarkkuus <3cm.
https://www.youtube.com/channel/UCjM29ToJE0RZaC8HPC-4yHA

Onko sulla siis kiinteä tukiasema? Kantama?
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: traktorikuski - 07.04.20 - klo:21:57
Muistaakseni Kaupoin tukiaseman kantama samaa luokkaa kuin omani. Radiolla kohtuullisen etäälle ja kännykkänetillä toiselle puolelle maapalloa (vaikkakin korjaussignaali ei niin kaukana ole käyttökelpoinen).
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Kaupoi - 07.04.20 - klo:22:38
Onko sulla siis kiinteä tukiasema? Kantama?
Oma kiinteä tukiasema. Radiolla kantama teoriassa jotain 14km, käytännössä 4-5km jos on esteetön suora näkyvyys. En käytä radiota, vaan siirrän tarkennuksen netin kautta. Tukiasema lähettää tarkennuksen NTRIP casterille osotteeseen rtk2go.com , mistä se on kaikkien vapaasti käytettävissä. Kuitenkin tietääkseni tarkennus on käyttökelpoinen vain alle 20km etäisyydellä tukiasemasta. Kaikki omat pellot on alle 10km etäisyydellä tukiasemasta.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: traktorikuski - 08.04.20 - klo:08:52
Yhden taajuuden laitteilla RTK ei oikein toimi kymmentä kilometriä kauempaa. SNIP piirtää single frequency kantamaksi 10 km tukiasemasta ja dual frequency laitteille 50 km:n kantaman. Muistan kokeilleeni Metsähovista lähetettyä korjaussignaalia lähes 70 km:n etäisyydeltä, sieltäkin sai hapuilevan fiksin mutta ei enää oikeasti käyttökelpoinen. Yhden ppm:n virhekin 50 km:n etäisyydeltä jo 5 cm ja muutenkin ehkä aika optimistinen tuo 50 km mutta kunnollisella tukiasemalla tuo 20 km on alakanttiin.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.04.20 - klo:17:39
Onko sulla siis kiinteä tukiasema? Kantama?
Oma kiinteä tukiasema. Radiolla kantama teoriassa jotain 14km, käytännössä 4-5km jos on esteetön suora näkyvyys. En käytä radiota, vaan siirrän tarkennuksen netin kautta. Tukiasema lähettää tarkennuksen NTRIP casterille osotteeseen rtk2go.com , mistä se on kaikkien vapaasti käytettävissä. Kuitenkin tietääkseni tarkennus on käyttökelpoinen vain alle 20km etäisyydellä tukiasemasta. Kaikki omat pellot on alle 10km etäisyydellä tukiasemasta.
Sulla on käsittääkseni JD 6920 jälki asennettu ohjausventtiili? Hyvin ilmeisesti toimii? Onko siinä mitään ohjauskulma anturia?
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Kaupoi - 08.04.20 - klo:20:11
Sulla on käsittääkseni JD 6920 jälki asennettu ohjausventtiili? Hyvin ilmeisesti toimii? Onko siinä mitään ohjauskulma anturia?
Kyllä. Hyvin toimii. AgOpenGPS vaatii ohjauskulma-anturin toimiakseen.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.04.20 - klo:20:30
Jonkun verran täytyy aiheeseen perehtyä, että saa toimivan systeemin rakennettua. Osaatko sanoa mitä on tullut maksamaan? Ilmeisesti murto osan kaupallisesta versiosta? Todella kiinnostava systeemi!
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Kaupoi - 08.04.20 - klo:21:26
Jonkun verran täytyy aiheeseen perehtyä, että saa toimivan systeemin rakennettua. Osaatko sanoa mitä on tullut maksamaan? Ilmeisesti murto osan kaupallisesta versiosta? Todella kiinnostava systeemi!
Jos omalle ajalle, työkaluille ja muutamalle hutiostolle ei laita hintaa, tuli 3 laitteistoa, tukiasema ja 3 vastaanotinta maksamaan alunperin 4000eur alv0%. Parilla satasella laitoin lisäksi puimuriin tarvittavat osat, että voin rattirengin siirtää siihen syksyksi. Menneenä talvena laitoin hydrauliikkaosiin vielä vajaa tonnin lisää parantaakseni ohjauksen tarkkuutta.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.04.20 - klo:20:12
Jonkun verran täytyy aiheeseen perehtyä, että saa toimivan systeemin rakennettua. Osaatko sanoa mitä on tullut maksamaan? Ilmeisesti murto osan kaupallisesta versiosta? Todella kiinnostava systeemi!
Jos omalle ajalle, työkaluille ja muutamalle hutiostolle ei laita hintaa, tuli 3 laitteistoa, tukiasema ja 3 vastaanotinta maksamaan alunperin 4000eur alv0%. Parilla satasella laitoin lisäksi puimuriin tarvittavat osat, että voin rattirengin siirtää siihen syksyksi. Menneenä talvena laitoin hydrauliikkaosiin vielä vajaa tonnin lisää parantaakseni ohjauksen tarkkuutta.
Paratelitko tuon 6920S ohjausta? Ei sulla olisi mitään listaa millä antennilla ja muilla osilla tuon 6920S systeemin toteutit? Ohjaus venttiilistä löytyikin kuvia, siihen on tehtävä joku anturointi?
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: Kaupoi - 09.04.20 - klo:21:51
Paratelitko tuon 6920S ohjausta? Ei sulla olisi mitään listaa millä antennilla ja muilla osilla tuon 6920S systeemin toteutit? Ohjaus venttiilistä löytyikin kuvia, siihen on tehtävä joku anturointi?
Joo lisäsin siihen painekompensoidun vastusvastaventtiilin ja paineenalennusventtiilin.

Melko kattava osalista löytyy sieltä, mistä ohjelmankin saa ladattua. Eli https://github.com/farmerbriantee/AgOpenGPS/releases/tag/4.1.12 (uusin versio tällä hetkellä) -> lataa Support files.zip -> Pura pakattu tiedosto ja mene -> PCB -> AutoSteerPCB_Gerber -> Avaa PartsList.xlsx.
Listalla on kaikki osat piirilevyn rakentamiseen, paitsi itse piirilevyaihio. Listassa on muutamia ylimääräisiä osia, mm. rattirengin moottori(Phidgets), mitä ei tarvita, jos rakentaa ohjauksen hydrauliikalla toimivaksi.
Ohjauskulma-anturi ainakin näyttäs puuttuvan listasta. Olen käyttäny tätä: https://www.tme.eu/fi/details/rty090lveax/hall-anturit/honeywell/
Piirilevyaihion voi tilata vaikkapa osotteesta www.allpcb.com . Tilaamiseen tarvittava GerberFiles.zip tiedosto löytyy em. kansiosta. Olen käyttäny hieman kompaktinpaa, itse muokattua,  versiota tuosta piirilevystä. Aiheesta keskustelua ja linkki levyn tilaamiseen tarvittavaan tiedostoon löytyy tuolta: https://agopengps.discourse.group/t/kaupoimod-pcb-v2-0/555

Tai sitten laita mulle yv, niin katotaan mitä hyllystä löytyy ;)

Hydrauliikkapuolen osina mulla 6920s:ssä mm.:
Ohjausventtiili: http://www.hydraforce.com/Proport/Prop_html/2-132-1_SP10-57C/2-132-1_SP10-57C.htm
Painekompensoitu vastusvastaventtiili: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/vastusvastaventtiili-painekompensoitu-stuc-g38-18-lmin STUC-G3/8
Paineenalennusventtiili: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/paineenalennusventtiili-vrp-r-059027-03-02-10 VRP-R 05.90.27-03-02-10
Lisäksi tietysti letkuja, nippoja jne.

Paikannuslaitteet olen tilaillu tuolta:
https://www.ardusimple.com/store/ SimpleRTK2B

AgOpenGPS virallinen keskustelusivusto: https://agopengps.discourse.group/
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: metsajussi - 10.04.20 - klo:08:01
Hieno projekti !
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: kylmis - 10.04.20 - klo:20:29
Hieno projekti !
Niin on, Koneviesti esittelee kamaa.
Otsikko: Vs: Ajouraopastimen/automaattiajon käytännöt
Kirjoitti: traktorikuski - 10.04.20 - klo:22:44

Niin on, Koneviesti esittelee kamaa.

Tulevassa numerossa vai jo painetussa? Vai tarkoititko että esittelee jotain muuta kamaa kuin AgOpenGPS?