Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kartsa - 07.03.20 - klo:19:24

Otsikko: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: Kartsa - 07.03.20 - klo:19:24
Terve!

Pitäisi saada Valtra T 155hp vm. 2006 lisää paukkuja, siinä on Bosch VP30 jakajapumppu. Kuinka paljon saa lisää voimaa lisää pelkillä suutinten isontamisella, ja nouseeko polttoainenn kulutus kuinka paljon.

Näillä kesyillä hevosilla on menty nyt 5500h ja ajattelin suuttimet tarkastaa, ja siitä tuli ajatus että jos ne heti isontaisi ja saisi lisää paukkuja.

Mistä suosittelisitte uusia suuttimia?.

Kiitokset asiallisista vastauksista.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: SamiT - 07.03.20 - klo:19:32
Soitto suoraan Akaan Diesel-nimiseen firmaan. Sieltä saa osat ja ohjeet kerralla oikein Valtraan.

https://akaandiesel.fi/ (https://akaandiesel.fi/)
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: kylmis - 07.03.20 - klo:20:01
Soitto suoraan Akaan Diesel-nimiseen firmaan. Sieltä saa osat ja ohjeet kerralla oikein Valtraan.

https://akaandiesel.fi/ (https://akaandiesel.fi/)
Alan paras mies. Tietää tasan tarkkaan mitä pitää tehdä.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: Kartsa - 07.03.20 - klo:20:05
Pitää ottaa tuonne yhteyttä. Paljonko tehoa ootte laittaneet lisää, tai paljonko saa suuttimilla lisää, noin.?
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: 115 - 08.03.20 - klo:06:46
Mistään mitään tiedä mutta muistelen kyseisellä sivustolla olleen maininta jotta 10hp/sylinteri isommilla suuttimilla. Siis lisää :)
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: tepperi - 08.03.20 - klo:14:00
Terve!

Pitäisi saada Valtra T 155hp vm. 2006 lisää paukkuja, siinä on Bosch VP30 jakajapumppu. Kuinka paljon saa lisää voimaa lisää pelkillä suutinten isontamisella, ja nouseeko polttoainenn kulutus kuinka paljon.

Näillä kesyillä hevosilla on menty nyt 5500h ja ajattelin suuttimet tarkastaa, ja siitä tuli ajatus että jos ne heti isontaisi ja saisi lisää paukkuja.

Mistä suosittelisitte uusia suuttimia?.

Kiitokset asiallisista vastauksista.

kannattaa laittaa isommat suuttimet. voimaa tuli noin 50 hevosta, kuluksesta en niin tiedä. tämä operaatio tehtiin kaverin vp pumpulla olevaan T-150 valtraan. siinä oli pelkällä steinbauer tehoboksilla 170 hv ja suutinten kanssa 215-220.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: junde - 11.03.20 - klo:08:20
Isommat suuttimet auttaa jo paljon mutta kyllä joku ohjelma kannattaa laittaa myös.  Ostin joskus aikoinaan käytetyn t150 ja kyllä oli vakiona totaalisen hengetön. Ltr laittoi polttoaineen "säästöpossu" ohjelman eli ei yritetty kaikkia tehoja repiä koneesta vaan maltillisesti, kulutusta optimoiden... ja kone muuttui jo aivan täysin  😊
Muutaman vuoden päästä akaalta suuttimet ja vaikutus tehoihin oli merkittävä !
Eli suosittelen tekemään kummankin tempun  👍
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: AP1982 - 15.03.20 - klo:15:47
Suoraan aloittajan kysymykseen ei liity mutta 6.6 koneeseen..

Onko joku muu yllättynyt Koneviestin T144 vs 8450 valtujen testin vetotehoista? Kaikki tuntuu haukkuvan T144 koneen niin laiskaksi, että juuri jaksaa itseään eteenpäin raahata. Mega sarjaa taas monesti kehutaan. Testissä tuo T144 pätki vetotehossa Megan! 8450 vakiotällissä ja Stanan pumpulla, olisiko 8400 rivipumpulla paree?
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: junde - 15.03.20 - klo:18:58
Rivipumpullinen mega vs. stana -juu, on melkoisesti eroa 😁
Kyllä stanastakin vetoja saa kun lähettää pajalle mutta ilman sitä, voi vain ihmetellä miten niin reippaalla polttoaineen kulutuksella saadaan noin heikosti tehoa irti 😂
T-sarjakin on vähän ,mallista riippuen ,hengetön vakiona mutta jos jotain hienoa näissä nykypäivän sähkövimputtimissa on niin se on virittämisen helppous !
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: kylmis - 15.03.20 - klo:19:20
Olisi varmaan loppunut Valtran mainosrahat Koneviestille, jos olisi todettu, että vanha on paljon parempi.  ;D
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: SamiT - 15.03.20 - klo:19:49
Mulla oli yhtä aikaa ajossa 8400 rivipumpulla vakiotällissä ja 8450 Mega Stanan jakajalla vakiotällissä. 8450 vei voiton melko suurella erolla mahtavan alaväännön avulla verrattuna tehdaskuntoiseen rivipumppukoneeseen. Sitten laitoin 8400:n isomman ahtimen ja otettiin rivipumpusta mitä lähti, ja lähtihän sieltä 240hv kampiakselille. Jo tuntui 8450 laiskalta. No myin kuitenkin 8400:n ja edelleen 8450 käytössä samalla 13500 ajetulla Stanalla ja vakiotällissä. Alkaa olla kulumaa jo suuttimissa ja pumpussa näillä tunneilla vaikka on vaihdeltu suodattimia ja lahjottu pumppua kevyellä 2-t öljylisällä polttoaineeseen.   
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: Oksa - 15.03.20 - klo:19:53
btw,  luin tuota koneviestiä ja siinä oli juttua koneista.   iski silmään teksti;   ilman putsaria ei kannata puhistaa ennen kuin syttyy merkkivalo jolloin vaihetaan putsari!      kuka tekee noin?    ite keväällä pölyiseen aikaan putsaan kyllä putsarin ja vanhalla mennään se mikä mennään.      vaihto sit esim. kerta vuoteen..   koskaan ei missään masinassa merkkivalo syttynny..
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: farmeri - 15.03.20 - klo:21:15
Sekin tuntuu oudolta, että 4,9 sisu tuntuu paljon ärsymmältä verrattuna 6.6 sisuun, siis sähköohjattuun. Onhan niissä pienimmissä 6.6 sisuissa vissiin vähempi tehoakin mitä 4,9:sin 160hv?
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: Eagle - 15.03.20 - klo:21:25
Alkuperäiseen kysymykseen vielä, niin Akaalta suuttimet (320 special), ja jos ei se riitä niin "aivot" käymään Ylivakerin Diesel nimisessä puljussa, niin tekeevät semmosen siitä kun haluaa. Tohon sähköbossiin ei nimittäin ollu montaa ehdokasta ohjelmoimaan, kun tossa jonkun aikaa sitten tiedustelin.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: -SS- - 16.03.20 - klo:08:58
btw,  luin tuota koneviestiä ja siinä oli juttua koneista.   iski silmään teksti;   ilman putsaria ei kannata puhistaa ennen kuin syttyy merkkivalo jolloin vaihetaan putsari!      kuka tekee noin?    ite keväällä pölyiseen aikaan putsaan kyllä putsarin ja vanhalla mennään se mikä mennään.      vaihto sit esim. kerta vuoteen..   koskaan ei missään masinassa merkkivalo syttynny..

Ilmansuodatuksessa paperin läpi suodatusteho on jollakin perustasolla uutena, ja se taso paranee käytön aikana, niin että paras teho on silloin, kun suodatusmateriaali tukkeutuu täysin. Paineilmalla puhdistettaessa repeytyy materiaaliin sekä pölyn muodostamaan tiiviiseen kerrokseen pienen pieniä huokosia, ja osa pienimmistä hiukkasista, jotka menevät uuden suodattimen läpi, tavallaan "löystyy" irti jumitilastaan, ja saattaa ajautua koneeseen.

Siksi jotkut suodatinvalmistajat eivät suosittele voimallista paineilmapuhdistusta, vaan pelkkää kopistelua ja lopuksi uuden suodattimen hankintaa.

-SS-
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: kylmis - 16.03.20 - klo:10:03
Olen alkanut vaihtaa ilmansuodattimia tiheämmin kuin huolto-ohjelma suosittaa. Mielestäni ei iso investointi hyötyyn nähden. Erityisesti arvioin tilannetta ennen toukoaikaa, joskus vaihdan suodattimen jo ennen, mutta nykyään useinmiten toukoajan jälkeen. Kuitenkin vuoden pahin kuormitushuippu ja jos suodatin on kunnolla pölyyntynyt, niin ei sitä paineilmalla saa järkevään kuntoon. Puimurin suodatin yhtä tarkan kontrollin alle. Aina olen ollut tosi laiska suodattimien puhaltelija, kun olen pitänyt sitä enemmän tekohengityksenä.

Tosi offtopiccina Husqvarnan moottorisahan suodatinta en puhaltele enää lainkaan. Irti, vesikuuppaan, turaus astianpesuainetta, huuhtelu ja lopputulos uuden väärtti suodatin viiden minuutin työllä. Puhaltelemalla jää aina likaiseksi, ei kannata.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: AP120 - 16.03.20 - klo:11:09
btw,  luin tuota koneviestiä ja siinä oli juttua koneista.   iski silmään teksti;   ilman putsaria ei kannata puhistaa ennen kuin syttyy merkkivalo jolloin vaihetaan putsari!      kuka tekee noin?    ite keväällä pölyiseen aikaan putsaan kyllä putsarin ja vanhalla mennään se mikä mennään.      vaihto sit esim. kerta vuoteen..   koskaan ei missään masinassa merkkivalo syttynny..

Ilmansuodatuksessa paperin läpi suodatusteho on jollakin perustasolla uutena, ja se taso paranee käytön aikana, niin että paras teho on silloin, kun suodatusmateriaali tukkeutuu täysin. Paineilmalla puhdistettaessa repeytyy materiaaliin sekä pölyn muodostamaan tiiviiseen kerrokseen pienen pieniä huokosia, ja osa pienimmistä hiukkasista, jotka menevät uuden suodattimen läpi, tavallaan "löystyy" irti jumitilastaan, ja saattaa ajautua koneeseen.

Siksi jotkut suodatinvalmistajat eivät suosittele voimallista paineilmapuhdistusta, vaan pelkkää kopistelua ja lopuksi uuden suodattimen hankintaa.

-SS-
Mutta eikös joka koneen ilmansuodattimessa ole ulompi suodatin ja sisällä on toinen pienempi.
Siihen ulompaan se pöly kertyy ja sitä puhdistetaan ilmalla. Jos siitä nyt sitten joku hiukkanen pääsee läpi, sisempi suodatin sen nappaa.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: ht - 16.03.20 - klo:15:44

Mutta eikös joka koneen ilmansuodattimessa ole ulompi suodatin ja sisällä on toinen pienempi.


Ei noissa vanhemmissa ihan Kaikissa ole.
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: Oksa - 16.03.20 - klo:15:50
ite huomannu et veto takkuaa ( nyy )   kun on putsdari pölynpeitossa.    sit kun kopistelee sen noin puolen desin multakerroksen pois nii alkaa taas henkittää..   eli vetään.             tuon punavanteen kans ei iha moista vielä kerenny huomata.       mut kevättöissä pölyä kovasti ja sen jälkeen putsuu.      taas toimii ja sit syksyllä uusi suotin jotta talven kosteat kelit kulkee..                en tiä kuin mettään tuo menee..?
Otsikko: Vs: Sisu Diesel 6.6
Kirjoitti: metsajussi - 16.03.20 - klo:16:52
ite huomannu et veto takkuaa ( nyy )   kun on putsdari pölynpeitossa.    sit kun kopistelee sen noin puolen desin multakerroksen pois nii alkaa taas henkittää..   eli vetään.             tuon punavanteen kans ei iha moista vielä kerenny huomata.       mut kevättöissä pölyä kovasti ja sen jälkeen putsuu.      taas toimii ja sit syksyllä uusi suotin jotta talven kosteat kelit kulkee..                en tiä kuin mettään tuo menee..?

Jos kovin pölyisissä olosuhteissa joutuu paljon toimimaan niin jonkinlainen esierottelija / syklonimalja tms helpottaa sen varsinaisen suodatinpanoksen elämää huomattavasti. Turvekoneista mallia :-) Monessa koneessa se pyörre-erotin vielä siivoontuu itsekseen pakoputkeen liitetyn ejektorin avulla.