Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Marse - 13.02.20 - klo:06:59
-
Moi,onko sellaista järkevää mielipidettä kannattaako vanhaan lännen m316 vaihtaa hydrauliöljyjä vai pelkät suodattimet,,, edellisestä vaihdosta ei mitään tietoa,,voi olla 10v ,,vai kaiveleeko vanhoilla uudet kuitenkin+600egee jos vaihtaa,,,kaivelua kuitenkin aika vähäsen,,ja tietääkö kukaan länkkäri asiantuntijaa keneltä voisi kysyä kun käännön lukitus ei pelaa,,onkohan sillä induktiivusella anturilla asiaan yhteyttä
-
Öljyn ulkonäöstä voi jotain päätellä,on action siis eli töissä olen kone lämpimänä,vaahtoaako onko vettä eli väri,koostumus. Ite yleensä vaihan jos tietoa ei ole. Myy pois,koneen hinta ja öljyistä 600 säästöä kaivattaa pitkän pätkän. Ja menee kertapoistoina.
-
Ite vaihdoin joku vuosi sitten vanhaan romuun länkkäriin öljyt lähinnä seisomisen ja veden pelon takia. Nyt on taas öljyt kaikki tynnyrissä alapaluuputken petettyä. Pumppaan tuosta tynnyristä 160 litraa takaisin ja jätän seisoneen tynnyrin pohjan teräketjuöljyksi.
Niin ja ei se kuuttasataa maksa hydr.öljy 200 litraa. Alle 500€.
-
Joo kyllä tässä taidan vaihtaa nekin öljyt, näyttää tuo ohjekirja tahtovan kaiken kaikkiaan 250 l hydrauliikka,mutta varmaan tynnyri riittää kaikkea ei kuitenkaan pois saa
-
Traktori kaivurissa olen kierrättänyt uudempien traktorien huolloissa jemmaan otetut peräöljyt. Hyvin toimii kierrätys, vaikka paljon ei kuokka heilukkaan.
-
Traktori kaivurissa olen kierrättänyt uudempien traktorien huolloissa jemmaan otetut peräöljyt. Hyvin toimii kierrätys, vaikka paljon ei kuokka heilukkaan.
Muista kierrättää suodattimen kautta ennen kuin laitat kaivuriin .
-
hetki tynnörissä riittää, ja ei ota ihan pohjia.. mut onko toi parasta säästöä? ite vaiahatan uutet öölit valtuun vaikka en tiiä kuin paljun on aikasemmilla ajettu. oha sentäs ns. miun jälillä... btw, miä oon taas valtun onnellinen omistaja!
-
Traktori kaivurissa olen kierrättänyt uudempien traktorien huolloissa jemmaan otetut peräöljyt. Hyvin toimii kierrätys, vaikka paljon ei kuokka heilukkaan.
Muista kierrättää suodattimen kautta ennen kuin laitat kaivuriin .
No onhan niissä traktoreissa suodattimet
-
miä oon taas valtun onnellinen omistaja!
Vai että oikein onnellinen? Mikään ei oo enää pysyvää.
-
Traktori kaivurissa olen kierrättänyt uudempien traktorien huolloissa jemmaan otetut peräöljyt. Hyvin toimii kierrätys, vaikka paljon ei kuokka heilukkaan.
Muista kierrättää suodattimen kautta ennen kuin laitat kaivuriin .
No onhan niissä traktoreissa suodattimet
Juu mutta ……
Minkä vuoks sitte peräöljyt vaihdetaan ?
-
heh, arvelin et tuo nyt sentäs!!!
-
eiks peräöölit sen takia kun tunnit täynnä..?
-
Kaivuriin ei vaihdeta vaan kierrätetään :) Saattaa hieman laadukkaampaa olla traktoreissa käytetty peräöljy, kuin normi uusi hyde.
-
Kaivuriin ei vaihdeta vaan kierrätetään :) Saattaa hieman laadukkaampaa olla traktoreissa käytetty peräöljy, kuin normi uusi hyde.
Niin no joo .
Välttämättä kaikki roskat ei valu alas . Kun käyttää puhtaan suodattimen läpi öljyt tavalla tai toisella kestää sylinterit ja pumppu pidempään .
-
Kaivuriin ei vaihdeta vaan kierrätetään :) Saattaa hieman laadukkaampaa olla traktoreissa käytetty peräöljy, kuin normi uusi hyde.
Niin no joo .
Välttämättä kaikki roskat ei valu alas . Kun käyttää puhtaan suodattimen läpi öljyt tavalla tai toisella kestää sylinterit ja pumppu pidempään .
Hei, kerronpa mielipiteeni tuohon uusiokäyttöön. Traktorin, varsinkin Valtran perässä on sekaisin kaikki levyjen pinnat, rattaiden nurkat ja synkrojen kulumat nimenomaan siellä öljyissä. Valtran väljä hammasrataspumppu siitä ei ota itseensä.
Mutta kaivurin sisäiseen kiertoon mäntäpumpulle en laittaisi mitään käytettyä moskaa. Kaivurin öljy ei pysty edes menemään kovan virtauksen takia menemään aina suodattimen läpi, vaan takaisinvirtausta tulee suoraan säiliöön. Myöskään tankkisuodattimessa ei tarviisi olla moskaa, kun se öljyjen ollessa varovasti vaihdetaan. Liian kallista leikkiä laittaa käytettyä mäntäpumpuille. Ennemmin vaahtoamatonta paineenkestävää hydrauliöljyä.
-
Kaivuriin ei vaihdeta vaan kierrätetään :) Saattaa hieman laadukkaampaa olla traktoreissa käytetty peräöljy, kuin normi uusi hyde.
Niin no joo .
Välttämättä kaikki roskat ei valu alas . Kun käyttää puhtaan suodattimen läpi öljyt tavalla tai toisella kestää sylinterit ja pumppu pidempään .
Hei, kerronpa mielipiteeni tuohon uusiokäyttöön. Traktorin, varsinkin Valtran perässä on sekaisin kaikki levyjen pinnat, rattaiden nurkat ja synkrojen kulumat nimenomaan siellä öljyissä. Valtran väljä hammasrataspumppu siitä ei ota itseensä.
Mutta kaivurin sisäiseen kiertoon mäntäpumpulle en laittaisi mitään käytettyä moskaa. Kaivurin öljy ei pysty edes menemään kovan virtauksen takia menemään aina suodattimen läpi, vaan takaisinvirtausta tulee suoraan säiliöön. Myöskään tankkisuodattimessa ei tarviisi olla moskaa, kun se öljyjen ollessa varovasti vaihdetaan. Liian kallista leikkiä laittaa käytettyä mäntäpumpuille. Ennemmin vaahtoamatonta paineenkestävää hydrauliöljyä.
Jep . :)
-
Sanotaan nyt sitten niin, että ketään en kyseiseen nuukuuteen kehota. Kerroin vaan miten itse teen. Lisäksi itse en ajatustani tai käytäntöäni muuta, enkä sitä kaivurianikaan. Voitte toki olla oikeassakin, mutta so what !
-
Sanotaan nyt sitten niin, että ketään en kyseiseen nuukuuteen kehota. Kerroin vaan miten itse teen. Lisäksi itse en ajatustani tai käytäntöäni muuta, enkä sitä kaivurianikaan. Voitte toki olla oikeassakin, mutta so what !
Saat pilata kaivurisi , emme kiellä . Kerroimme miten se tapahtuu . ;D
-
Niin, se säästö, miten paljon säästit jos pumppu sun muita outoksia tulee sitten?
-
Tuon 'kierrätyksen' lopputulos riippuu paljolti siitä millaista se käytetty ööli on.
Parhammillaan se voi olla ihan käypäistä, pahimmillaan tuhon alku.
Olen käyttänyt vaatimattomammassa hydrauliikassa isosta Komatsun pyöräkoneesta poistettua öljyä joka oli määräajoin kierrätetty ulkoisen 'munuaisen' läpi.
En ole vanhoissa vehkeissä huomannut mitään eroa uuteen öljyyn. Mutta en ole tuota noihin säätyviin mäntäpumppuihin tarjonnut.
Puolen vuoden seisonta astiassa ei ole tuottanut pohjalle tummaa kerrosta. Kemiallisiin epäpuhtauksiin tuo hienosuodatus ei tietenkään pure.
Senverran hyvänä tuota ulkoista suodatusta pitivät että uusikin öljy ajettiin Komatsuun saman vehkeen läpi, kuulemma uudessakin on epäpuhtauksia.
Isot pojat muuten ajavat moottoriöljyjään kaikenlaisten monimutkaisten separaattorien, prosessien ja suodattimien läpi. Lienee kannattavaa kun koneessa saattaa olla öljyä kerrallaan pyörimässä useita tuhansia litroja.. siellä kampiakseli voi painaa 300 t ja mäntä 'perineen' 5,5 t. Öljynvaihtoon tilataan tankkiauto paikalle...
Niin nuo oli Wärtsilän isosta koneesta josta olen ennenkin kertonut:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C
-
Tehokkaalla magneetilla saa Kaikki rautaromut pois jäteöljystä :D
-
Tehokkaalla magneetilla saa Kaikki rautaromut pois jäteöljystä :D
Jäteeöljyssä suurin osa haitta-aineista on muuta kuin "rautaromua"...
-
Tehokkaalla magneetilla saa Kaikki rautaromut pois jäteöljystä :D
Jäteeöljyssä suurin osa haitta-aineista on muuta kuin "rautaromua"...
Kaikki ei sitä ymmärrä . :-\
-
Tehokkaalla magneetilla saa Kaikki rautaromut pois jäteöljystä :D
Jäteeöljyssä suurin osa haitta-aineista on muuta kuin "rautaromua"...
Koskeeko tämä myös hydrauliöljyä ?
-
Tehokkaalla magneetilla saa Kaikki rautaromut pois jäteöljystä :D
Jäteeöljyssä suurin osa haitta-aineista on muuta kuin "rautaromua"...
Kaikki ei sitä ymmärrä . :-\
Valaise hiukan meitä ymmärtämättömiä näistä haitta-aineista.
-
Valaise hiukan meitä ymmärtämättömiä näistä haitta-aineista.
Haitta-aineita ovat ulkopuolelta tulevat lika, emulgoitunut vesi ja metallien ja tiivisteiden ym. kulumistuotteet.
Myös itse öljy muuttuu sisäisesti hapettumalla, tuottaen ei-toivottuja yhdisteitä sekä leikkautumalla - eli öljyn ominaisuuksia säätelevät lisäainepolymeerit katkeavat raskaissa käyttöolosuhteissa esimerkiksi kovan paineen alaisena.
-
Valaise hiukan meitä ymmärtämättömiä näistä haitta-aineista.
Haitta-aineita ovat ulkopuolelta tulevat lika, emulgoitunut vesi ja metallien ja tiivisteiden ym. kulumistuotteet.
Myös itse öljy muuttuu sisäisesti hapettumalla, tuottaen ei-toivottuja yhdisteitä sekä leikkautumalla - eli öljyn ominaisuuksia säätelevät lisäainepolymeerit katkeavat raskaissa käyttöolosuhteissa esimerkiksi kovan paineen alaisena.
No joo, tää oli nyt vähän tarkoituksena tuolle Sorkalle tehtäväksi, mutta ei se mitään.
-
No joo, tää oli nyt vähän tarkoituksena tuolle Sorkalle tehtäväksi, mutta ei se mitään.
Sorry, pilasin tämän jutun ::)