Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Eastwood - 17.10.19 - klo:23:37

Otsikko: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Eastwood - 17.10.19 - klo:23:37
Meinasin ladata Amarokin akkua Cetekin tupakansytytin adapterin (jossa siis 3 info lediä) kanssa, lavan pistokkeesta. Törkkäsin adapterin pistokkeeseen, ja hitto, punaista vilkutti... En kytkenyt vielä laturia, vaan rupesin jännitettä mittaamaan.  Mmmm, auto siis käyntiin ja kas, ei noussut jännite edes 13 Volttiin!?! Aikaa ei ollut enempää perehtyä asiaan. Myöhemmin liikenteeseen lähtiessän lykkäsin sisäpistokkeeseen jännitettä näyttävän usb-laturin, ja tällä kertaa jännite olikin pompsahtanut hulppeaan 14.8V... Seilaili siinä sitten yli 14V lukemissa seuraavan vartin, päätyen tippumaan 13V pintaan, 12Voltinkin puolella vieraili. Välillä kuitenkin myös korkeimmillaan 14.7V??? 

Päätin poiketa VW:n huoltotiskillä tiedustelemassa, onkos moinen latausjännitteen heilunta yleinenkin vika?

No eipäs kuulemma ole edes mikään vika, vaan tapa jolla nykytekniikan laturit toimii. Jännitteen säätöön on vaaljastettu tietotekniikkaa, vanhan kunnon jännitteensäätimen sijaan.

Googlettelin sitten tuota asiaa, ja löysinkin sentään jotain materiaalia aiheesta Smart altenators. Suomeksi en sopivaa hakusanaa ilmeisesti keksinyt, kun mitään aiheeseen viittaavaa ei eteen tullut.

Muutakin omituista selvisi tuolla huollon tiskillä. Akkulaturia ei saa kiinnittää Amarokin napoihin suoraan, tai lähinnä negatiiviseen napaan, vaan johonkin runkopisteeseen. Negatiiviseen napaan tulee pienempi johto, jossa on pieni boksi joka haistelee virran liikkeitä akkuun. Ja toiminta häiriintyy, jos virta ei liiku sen monitoroimana.

Myöskin tuon lavalla olevan, tai muiden pistokkeiden käyttöä latauksen syöttämiseen ei pidetty hyvänä ideana. -Ei jessus että menee hankalaks. Olis niin kätevää ladata akkua Cetekin adapterilla just lavan pistokkeen kautta, kun Webasto kuitenkin imuttelee akusta ahnaasti virtaa, ainakin kun pakkaset iskevät.

Mitäs osaatte sanoa tästä tarinasta? En ihan sulata tuota latauskieltoa noiden pistokkeiden kautta, mutta enpä toisaalta haluaisi myöskään rikkoa mitään...
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 18.10.19 - klo:04:31
Ilmaston pelastaminen tuottaa kaikenlaista harmia. Näköjään tuollaisiakin vehekeitä on olemassa. Kun olisi vielä vanhoja kunnon akkuja, mitä nuo älykkäät laturit voisivat ladata.

Voisi kuvitella, että tuo systeemin häiriintyminen voisi olla ajankohtaisempi silloin, kun auto on käynnissä ja auton laturi pyörii ja lataa. Toisaalta kun latauksen kohteena on tavallinen tyhmä akku, niin hölmöltä tuo virransyöttökielto suoraan napoihin tuntuu.

Saattaahan noissa pistokkeissa olla esim. joku diodiesto, ettei sitä kautta työnnettäisi virtaa akkuun. Jos kerran pitää vetää lataus rungon kautta, niin siitä sitten vaan. Vetää oman latauspistokkeen lavaan, ja kytkee sen akkuun ja runkoon kiinni.

Onhan se niin mukavaa, että taas turhia vikakohteita saadaan tungettua autoon.
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Oksa - 18.10.19 - klo:08:25
ja kun vielä tekööö nuo halvimmilla tarvikkeilla niin takuuvarmasti häikkää riittää.   kiva kun kossit ettii halvimmat osat ja sit rakentaa nuita sähköhärpäkkeitä kotteroon,    ja kohta on pajalla taas halpa korjata moisien haittoja.   
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 18.10.19 - klo:11:02
ja kun vielä tekööö nuo halvimmilla tarvikkeilla niin takuuvarmasti häikkää riittää.   kiva kun kossit ettii halvimmat osat ja sit rakentaa nuita sähköhärpäkkeitä kotteroon,    ja kohta on pajalla taas halpa korjata moisien haittoja.

Uskon ja toivon, että tarkoitat näillä härpäkkeillä noita tietokoneohjattuja autonlatureita.
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: icefarmer - 18.10.19 - klo:11:06
sehänn on ihan nykypäivää että akkulaturi tekee täysillä työtä alamäessä ja moottoriijarrutuksissa jos akun kapasiteetti yli tietyn varauksen, säästää bensaa ja ympäristöä ;) :D ;D 8)

pulttaa se laturi sinne pellin alle ja haarota lohkolämmittimestä jos semmoinen on,  minipistoke vaan nokkaan ja vihreä johto seinään naulaan odottamaan auton tuloa :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 18.10.19 - klo:14:10
Jos ilmastoinnit poistettaisiin kaikista kulkuneuvoista, säästettäisiin tällä tavoin hiukan enemmän ilmastoa. Jos tuollaisen laturin kenttää pitää säätää tietokoneella, niin voi helvatta.

Onhan se iso asia kaikissa maailman autoissa, mutta kuinka paljon se lisää vitutuskaasuja ilmakehässä, järjestelmän nii'atessa. Ja mitä niistä seuraa.
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Eastwood - 18.10.19 - klo:15:42
pulttaa se laturi sinne pellin alle ja haarota lohkolämmittimestä jos semmoinen on,  minipistoke vaan nokkaan ja vihreä johto seinään naulaan odottamaan auton tuloa :D :D :D :D

Tässähän se juju onkin, kun vain Webasto, ni olis latauksen kytkeminen käynyt kätevästi ilman lisäasennuksia. Lataustöpseli vain lavan pistorasiaan ja Cetekki seinään.
Vanhassa Volvossa Defan 10A kiinteä laturi, mut ku Amarokkiin ei viittis ähertää...
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: traktorikuski - 18.10.19 - klo:20:00
Ei se auto parksissa (sammuksissa, virrat pois päältä) mittaa sitä akkuun menevää tai sieltä kulutettua virtaa. Lavan pistoke on varmaan kytketty runkoon (maajohto) jolloin CTEK:in latausvirta näkyykin siinä maanavan vierellä olevassa anturissa jos vaikka käydessä sattuu lataamaan. Joka tapauksessa pieni virta verrattuna auton omaan laturiin.

Varoitukset sen akun virta-anturin suhteen koskee varmaan enemmän nuorison poppivehkeitä ym. kuluttajia joita ei pitäisi suoraan akun napoihin kytkeä. Kukapa sinne haluaisi mennäkään kun runkoa löytyy helpommin.
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: icefarmer - 18.10.19 - klo:22:12
tietääkö vaikka sorkkis jos on esimerkiksi kaksi kuuden amppeerin laturia niin tuleeko akku nopeampaa täyteen jos ne kytkee kummatkin lataamaan samaa akkua vai sotkeeko laturit toistensa sielunelämät ja akku jää jopa vajaaksi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: klapikasa - 19.10.19 - klo:10:32
Nykytekniikaa, Volvon kuorma autot suositellaan pistää töpselin viikonlopun yli. Niissä on joku defa pistoke valmiina joka on vain akkujen lataukseen.
Otsikko: Vs: Smart alternators - V6 Amarokin akun jännite/virtahuolto
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 19.10.19 - klo:10:44
tietääkö vaikka sorkkis jos on esimerkiksi kaksi kuuden amppeerin laturia niin tuleeko akku nopeampaa täyteen jos ne kytkee kummatkin lataamaan samaa akkua vai sotkeeko laturit toistensa sielunelämät ja akku jää jopa vajaaksi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tämä on erittäin hyvä kysymys. Täysin yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Koska latureita on erilaisia.