Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 10.10.19 - klo:22:42

Otsikko: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Heino Leino - 10.10.19 - klo:22:42
Mistä vuosimallista alakaen ne verkutsoonien etuakselit alako kestämään etukuormaajakäyttöä?
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Lemmy - 10.10.19 - klo:23:38
1988
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Heino Leino - 11.10.19 - klo:20:29
Hänkjuu
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Hervast - 11.10.19 - klo:22:04
Eikös se napa silloin pienentynyt melko paljon, tai siis se hammaspyörästön koppa, miks sitä nyt sanotaankaan ?
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Viljelijä evp - 12.10.19 - klo:09:48
Eiköös noita akseleita ole samanmerkkisiä Dana ja ZF useimmissa traktoreissa.Ei ole omaa merkkiä .Belarutseissa lienee omat persoonalliset etupäänsä.Etupään kardaani kait vaihtui jossain vaiheessa keskiakseliksi noissa verkusonneissa.Tais olla juurikin tuo -98 vuosi.300 sarjassa oli sivukardaani ja sitten 4000 malleihin tuli sitten keskiakseli.Maavaran kustannuksella.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Oksa - 12.10.19 - klo:19:37
eiks 680 mallissa ollu jo etuveto keskikartaanilla?                         ja onko tuo carreran malli yhtä hyä kuin muuta?
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Make - 12.10.19 - klo:21:50
Eiköös noita akseleita ole samanmerkkisiä Dana ja ZF useimmissa traktoreissa.Ei ole omaa merkkiä .Belarutseissa lienee omat persoonalliset etupäänsä.Etupään kardaani kait vaihtui jossain vaiheessa keskiakseliksi noissa verkusonneissa.Tais olla juurikin tuo -98 vuosi.300 sarjassa oli sivukardaani ja sitten 4000 malleihin tuli sitten keskiakseli.Maavaran kustannuksella.
Eikös MF käyttäny aikoinaan Landinin akseleita ja MF omisti siihenaikaan Landinin.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: metsajussi - 12.10.19 - klo:22:54
Eiköös noita akseleita ole samanmerkkisiä Dana ja ZF useimmissa traktoreissa.Ei ole omaa merkkiä .Belarutseissa lienee omat persoonalliset etupäänsä.Etupään kardaani kait vaihtui jossain vaiheessa keskiakseliksi noissa verkusonneissa.Tais olla juurikin tuo -98 vuosi.300 sarjassa oli sivukardaani ja sitten 4000 malleihin tuli sitten keskiakseli.Maavaran kustannuksella.
Eikös MF käyttäny aikoinaan Landinin akseleita ja MF omisti siihenaikaan Landinin.

Ainakin  mun muinaisessa 3070:ssä on Landini.
Monessa on tainnut olla ongelmana se, että kun akselin keinun voitelu on unohdettu, se on kuluttanut puslansa pilalle ja nivelettömän keskikardaanin uraholkki on linjaukseen syntyneen virheen seurauksena kuluttanut etuperään menevän akselintumpin (urat) piloille.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Oksa - 13.10.19 - klo:10:51
valtun vika!    miä tiiä monta jossa sama vaiva.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: ht - 13.10.19 - klo:13:21
valtun vika!    miä tiiä monta jossa sama vaiva.

Missäs Valmetissa on niveletön kardaani?
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Oksa - 13.10.19 - klo:18:49
muistelen että ainakii 604 oli tuolleen kun oli etuaksewliin kytketty niillä valumöntin puolikkailla jokka poiki aina ku joutu tiukemmalle.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: ht - 13.10.19 - klo:20:03
Eikös 604 ole ristikot kardaanissa.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: icefarmer - 13.10.19 - klo:21:22
muistelen että ainakii 604 oli tuolleen kun oli etuaksewliin kytketty niillä valumöntin puolikkailla jokka poiki aina ku joutu tiukemmalle.
minä taas muistelen jotta noita valumönttejä lykkyytettiin metässä aikanaan mekaanisella vedolla varustetulla kärryillä siihen malliin että zetorista ja monesta muusta ois kyllä aisa pilikistäny tuulettajan siipien välistä ;) :D ;D 8)
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: SamiT - 14.10.19 - klo:07:49
Niveletön keskikardaani etuakselille löytyy Valmetilla 702-903 malleista. Kuusiuraisella holkilla kytketty päistä ja holkissa rasvanipat. Jos etuakselin kallistuslaakerit rasvaamattomat ja holkit myös niin kuluvat kaikki pilalle vuosikymmenten vieriessä. 602-604 nelivetojen etuakseli Carraro ja siinä ongelmana olkalaakerien kulumisen jälkeen hajoavat laakeripesät akseliputkista. Carrarossa ja vanhemmissa ZF:ssä tyypillinen ongelma etukuormaajakäytössä.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: SDF - 14.10.19 - klo:23:32
Eiköös noita akseleita ole samanmerkkisiä Dana ja ZF useimmissa traktoreissa.Ei ole omaa merkkiä .Belarutseissa lienee omat persoonalliset etupäänsä.Etupään kardaani kait vaihtui jossain vaiheessa keskiakseliksi noissa verkusonneissa.Tais olla juurikin tuo -98 vuosi.300 sarjassa oli sivukardaani ja sitten 4000 malleihin tuli sitten keskiakseli.Maavaran kustannuksella.
Eikös MF käyttäny aikoinaan Landinin akseleita ja MF omisti siihenaikaan Landinin.

Ainakin  mun muinaisessa 3070:ssä on Landini.
Monessa on tainnut olla ongelmana se, että kun akselin keinun voitelu on unohdettu, se on kuluttanut puslansa pilalle ja nivelettömän keskikardaanin uraholkki on linjaukseen syntyneen virheen seurauksena kuluttanut etuperään menevän akselintumpin (urat) piloille.
MF valmisti Italiassa traktoreita ja akseleita, olihan siellä pitkät perinteet nelivedoista. MF myi rahapulassaan Italian toiminnot pois ja voimansiirtotehdas meni GKN:lle. Nimi oli Comaxle, tehdas kun sijaitsi paikkakunnalla Como. 90-luvun puolella omistajaksi tuli Dana. Jossain siinä 90-luvun puolenvälin paikkeilla akseleiden tekniikka päivittyi tai yhdenmukaistui, koska Dana osti myös Sigen. Comolaisia akseleita on sittemmin ilmestynyt aika monen traktorin keulalle, mutta toki se ei ole Danan ainoa tehdas Italiassa.
Otsikko: Vs: Ämmä-ähvä
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 26.10.19 - klo:10:29
..ok asia ymmärretty jällleen..hankkijan lippis vaan puuttuu...stiga traktorin takaa ohjaavia niveliä tulisi inventoida. koska ne tulee rekka veturin ilmajoustenyjijäämä vara osista...pallo niveliä on montaa sorttia.. tiedä sitten missä kyseiset golf pelaajien   ruohon leikkuukoneet kootaan....on vihreää on keltaista   parta konetta   liikekennalla..