Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Rakkine - 04.10.19 - klo:22:25

Otsikko: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Rakkine - 04.10.19 - klo:22:25
Tuli postista tuo Finnish Agron, eli Claasien nykyisen jälleenmyyjän mainoslehti. Näköjään Claasin varaosia saa enää vain 14:sta myyntipaikasta,  kun niitä keskon ollessa claasien jälleenmyyjänä, sai jokaisesta k-maataloudesta. Tämä on suuri heikennys, oma  puimurin
varaosien hakumatka kasvaa noin 50 km suuntaansa.  Ja lehdessä olevaa karttaa kun katsoo, niin monilla tulee vielä pitempi hakumatka, sillä Suomessa on sen jälkeen laajoja alueita, missä varaosamyyntiä ei ole lainkaan  edes 200-300 km säteellä, siis ihan Oulun korkeuden alapuolellakin.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 05.10.19 - klo:07:53
ja tuo on kiva siinä suhteessa kuin paljon claasia on myyty suomessakin.    kohta on halpoja hyviuä koneita vaihtorivistöissä taas.   ja kun tuo nettimyynti on lisääntynyt niin epäilen että ei ainakaan hinnat ole laskenut.   jukolla hinnat oikein pompsahtivat ylöspäin kun nettimyynti alkoi..   sitä enne hankkijan tiskiltä sai osan aika nopsaan ja halvemmalla.                    tällä hetkellä kyllä hirvittäis uutta työkonetta ostella kun tietää kuin tuo markkina myllertää edustuksissa.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.10.19 - klo:08:00
Claasin varaosamyynti ei ole kannattavaa, niitä kun ei juurikaan tarvita.Toisin kuin  sampoon.No puimat vaihtuu hiljakseen tummemman vihreisiin.Täällä päin sampomiehet ovat niihin siirtyneet hyvin paljon.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 05.10.19 - klo:08:18
tuokin totta.   vaarin osat nykyään yhessä paikassa ja aikas nopsaan tuloovat ..    mut hinnat monopolitasoa..
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: ja101 - 05.10.19 - klo:09:05
Onko tuo nyt oikeasti ongelma? Oliko muka keskon aikana hyllyssä mitään erikoisempaa? Epäilen että ei. Nyt olisikin parempi jos oikeasti noihin jäljellejääviin tulisi kunnon kattavuus ettei heti tarvitse turvautua maahantuojaan tai euroopan varastoon.  Se kun lähes aina tarkoittaa vähintään päivän odotusta. Perus kulutusosat nyt jokainen valveutunut viljelijä on ottanut omaan hyllyyn ettei meno lopu jonkin hihnan katkeamiseen..

Traktoripuolella sama juttu. Mitä apua sellaisesta myyntipisteestä on jos silti osaa aina tilataan? Parempi se, että vähemmän myyntipisteitä joissa sitten oikeasti on tavaraa. Kiiretilanteessa sitä ajaa vaikka satakilometriä hakemaan osaa eikä se tuota ongelmia.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Pasi - 05.10.19 - klo:09:27
   jukolla hinnat oikein pompsahtivat ylöspäin kun nettimyynti alkoi..   sitä enne hankkijan tiskiltä sai osan aika nopsaan ja halvemmalla.                 

Tarkoitat vissiin että silloin kun Jukon valmistus lopetettiin ja varaosia alkoi valmistamaan ja myymään ihan uusi putiikki.

Ja kyllä sekin maksaa jos varaosia myydään lähes joka paikassa. Claasista ei kokemusta mutta keltaiseen ulkomaan puimuriin ei oikeastaan varaosia tarvitse ellei ratin ja penkin välissä joku tunaroi. Hihnankin katkeaminen on erittäin harvinaista jos ne on tarkistanut ennen puintikauden alkua. Tähän mennessä päälle tuhat tuntia yhtä hihnaa lukuunottamatta alkuperiäisillä ja taitavat kestää vielä pitkään...
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 05.10.19 - klo:11:58
joko jukon valmistus on lopetettu?   onpa menny ohi tuo..     noooo, ilmankos tarjuaavat nuita sit joka paikassa..
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 05.10.19 - klo:12:34
joko jukon valmistus on lopetettu?   onpa menny ohi tuo..     noooo, ilmankos tarjuaavat nuita sit joka paikassa..

Eihän siitä ole vasta kuin kymmenen vuotta kun laittoivat tehtaan kiinni.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Kennedy - 05.10.19 - klo:12:59
Tuli postista tuo Finnish Agron, eli Claasien nykyisen jälleenmyyjän mainoslehti. Näköjään Claasin varaosia saa enää vain 14:sta myyntipaikasta,  kun niitä keskon ollessa claasien jälleenmyyjänä, sai jokaisesta k-maataloudesta. Tämä on suuri heikennys, oma  puimurin
varaosien hakumatka kasvaa noin 50 km suuntaansa.  Ja lehdessä olevaa karttaa kun katsoo, niin monilla tulee vielä pitempi hakumatka, sillä Suomessa on sen jälkeen laajoja alueita, missä varaosamyyntiä ei ole lainkaan  edes 200-300 km säteellä, siis ihan Oulun korkeuden alapuolellakin.

Omakohtainen kokemus niistä KooMaatalouden varaosapalveluista Claasin puimurin kanssa ei kovin häävejä olleet. Eihän siellä tiedetty ei mitään! Tavara liikkuu tehtailta, ja en ymmärrä miksi pelkästä turhastakin hyllyvarastoinnista pitäis maksaa meidän asiakkaiden ekstraa? Samoin siitä että ukkoja joka kylässä ja maksettavia seiniä. Ei ollut naapurille Sampon 2000-sarjaankaan osia, ei edes seuraavaksi päiväksi. Kolmantena päivänä kyllä rikkoutumisesta.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Kennedy - 05.10.19 - klo:13:04
Onko tuo nyt oikeasti ongelma? Oliko muka keskon aikana hyllyssä mitään erikoisempaa? Epäilen että ei. Nyt olisikin parempi jos oikeasti noihin jäljellejääviin tulisi kunnon kattavuus ettei heti tarvitse turvautua maahantuojaan tai euroopan varastoon.  Se kun lähes aina tarkoittaa vähintään päivän odotusta. Perus kulutusosat nyt jokainen valveutunut viljelijä on ottanut omaan hyllyyn ettei meno lopu jonkin hihnan katkeamiseen..

Traktoripuolella sama juttu. Mitä apua sellaisesta myyntipisteestä on jos silti osaa aina tilataan? Parempi se, että vähemmän myyntipisteitä joissa sitten oikeasti on tavaraa. Kiiretilanteessa sitä ajaa vaikka satakilometriä hakemaan osaa eikä se tuota ongelmia.

Ja paikalla olis sentään ammattimyyjä? Ei mikään kesäharjoittelija. Kun joku sitä KooMaataloutta vielä itkee, niin 2006 vuonna tilasin erään kotimaisen valmistajan osan. Hintakin oli tiedossa, ja silloin oli vielä ammattimyyjäkin. Osia ei vaan ole vieläkään tullut...Meni koko KooMaatalouskin siinä välissä.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: mustaviiksi - 05.10.19 - klo:15:19
No katotaan mikä on edustus kartta vuoden vaihteessa. Kuhnia myy tällä hetkellä kait kaksi jälleenmyyjää.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.10.19 - klo:15:26
Ei keskon K maatalouskaupoissa mitään varaosia ole ollut varastossa, ehkä lakokynsiä ja rasvanippoja, kaikki ne osaat keskon K maatalouden koneisiin on tulleet keskusvarastolta kun on tarve ollut.Ja ne maatalouskaupan varaosamyyjät kun ei edes osanneet lukea niitä varaosakirjoja vaikkaoli jo hyvinkin säköisessä muodossa.Mut eihän ammattikoulussa kai opetetakaan tekniikan englantia joka olis hyvinkin tarpeen varaosien kanssa hommatessa saksasta puhumattakaan.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: -SS- - 05.10.19 - klo:19:44
Agrodoctor.EU myy hihnoja ja laakereita sekä muita Claas osia. Ovat huomattavasti edullisempia kuin Suomessa, Claas hologrammit päällä, hihnat Continentaalia ja muita tunnettuja merkkejä, laakerit mm. INA. Toimitusaika noin 3 arkipäivää, josta kaksi meni edestakaiseen matkaan Postin keskusvarastoon ja takaksin, kun valtakirja luovutuksesta pihalle ei vaan tuntunut menevät lävitse. Mistään ei saanut korjaamokirjaa Claas puimakoneeseen, piti sekin Puolasta tilata.

Ei Claas ihan hihnanvaihdotta tuhatta tuntia mene. Silppurinkin hihnasta oli paloja pois kuin olisi rotta syönyt. Sitten kun vehnäkuorma on puoliksi ruhmenia, pitää puhaltimen variaattorinhihna vaihtaa.

Halikon Kumipalvelusta saa Sampoon hakemalla kaikki hihnat, mutta Claasiin vain noin puolet valikoimasta.

-SS-
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.10.19 - klo:20:26
Claasiin ei kummosesti ole muita osia tarvinnut kuin hihnoja kuluneiden tilalle, terän osat löytyy greneltä ja laakerit sitten laakeriliikkeestä.Eihän puimakoneessa varsinaisesti kummosia osia ole joita ei löytyisi.Kokemukseni Keskon varaosakauppaan perustuu lähinnä aikaan kun niillä oli MF edustuksessa, onneksi Hankkijalla oli yleensä osa kuin osa heti heittää tiskille.kesko ei ole koskaan jälkimarkkinoista perustanut ja edustukset vaihtuu yhtenään.Osoittaa vain sen että katetta pitäs tulla asiakas on sivuseikka kunhan siltä vain saadaan edes kerran iso tukku rahaa sisään.Nii no minä en enää koneliikkeiden harmina ole.Se aika on ohi.Kokemusta kyllä löytyy eri firmojen toiminnoista melkosen paljon.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: teek - 05.10.19 - klo:21:14
Rehellisesti sanottuna ei hyvältä näytä, vieläkään. Claas koneena kiinnostaisi ainakin puimuri, mutta hankalaa on, itselläkin lähin virallinen liike sitten 140 km. Huoltoyrittäjältä kuultuna ei ole selvää mikään vielä miten osat tulevat heille. Voi voi, toivottavasti kuiten tulee joku selvyys jotta claasin ja muiden ko liikkeen koneiden kanssa on Suomessa järkeä toimia
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: iskra - 05.10.19 - klo:21:18
Ennen paikallisesta Laborista sai melkein kaikki osat heti hyllystä..Ei mikään pelaa niinkuin ennen..
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: mustaviiksi - 05.10.19 - klo:21:54
Nopeemin se osa jostain saksasta tulee kiitona, kuin poikki suomen kulkee.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 06.10.19 - klo:08:22
just.   miä en oo tarvinna hetkeen osia ni en ihan kartalla, näköjään.   ennen sai kun käveli kyselemään, kuluosat mukaan ja harvemmat seuraavaks päiväks.    khyllä jaska osas hommansa.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: traktorikuski - 06.10.19 - klo:08:28
...No puimat vaihtuu hiljakseen tummemman vihreisiin.Täällä päin sampomiehet ovat niihin siirtyneet hyvin paljon.

Mihinkäs seuraavaksi vaihtavat? Eikös jonnikankin ole jo pitkään ollut tarkoitus vaihtaa eri katon alle, vai muuttaako vain traktorit?
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: ja101 - 06.10.19 - klo:08:57
Nopeemin se osa jostain saksasta tulee kiitona, kuin poikki suomen kulkee.
Tämäkin totta. Suomen posti ja muutkin kuljetusfirmat ovat lähinnä vitsi.

Varaosa homma nyt on lopunperin yksinkertainen juttu, jos siitä halutaan sellainen tehdä. Vaatii tietysti ostajaltakin jotakin tietotekniikan ja sen koneen tuntemista.

Varaosakataloogi nettiin josta ostaja katsoo varaosanumeron. Sitten nettikauppa, sähköposti tai puhelintilaus jostakin ja paketti matkaan. Tavaran toimitukseen pitää sitten satsata ettei se jää maleksimaan matkalle vaan tulee pikavauhtia. Ei ero muuten nykyisestä systeemistä kuin että se paikallinen myyntipää jää pois.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: iskra - 06.10.19 - klo:09:12
Nopeemin se osa jostain saksasta tulee kiitona, kuin poikki suomen kulkee.

  Aikoinaan Meforilla oli tuo systeemi, tilausta seuraavana päivänä oli ventin osat kotona, tosin niitäkin harvoin tarvitsinoihin vanhempiin, Nyt näissää uudemmissa on vähän väliä jotain anturihäikkää, alkavat piipittämään tämän tästä käyntiin laitettaessa.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 06.10.19 - klo:11:10
ja kiva ku niihin ei ite paljon pysty vaikuttamaan.  net vaatii jonkin ohjelman kuittauksen ja sit jotain muuta pientä.    ja hommat seisoo yleensä tuon takia.                      mistä lie nykyään löytyisi merkki jossa nuita hiton vinkuintian sötöksiä ei olis?   ite tykkäisin tehä työn vaikka jotain vipua pitäiski manuaalisesti siirtää .
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Kennedy - 06.10.19 - klo:12:19
Rehellisesti sanottuna ei hyvältä näytä, vieläkään. Claas koneena kiinnostaisi ainakin puimuri, mutta hankalaa on, itselläkin lähin virallinen liike sitten 140 km. Huoltoyrittäjältä kuultuna ei ole selvää mikään vielä miten osat tulevat heille. Voi voi, toivottavasti kuiten tulee joku selvyys jotta claasin ja muiden ko liikkeen koneiden kanssa on Suomessa järkeä toimia

Tavarat on tulleet suoraan nykyisestä varaosapisteestä mitä nyt vähän tarvinnut postin mukana.

Ekat hihnat on menny n.1000 h paikalla. Silppurin hihna. Sampollakin olevinaan varaosapisteitä, ohjauksen osia meni kuitenkin 2 päivää naapurilla odotellessa. Luulen että kaikki menee päinvastoin paremmin kuin Keskolla. Y-Agrollakin varaosahuolto Deutziin toimi hyvin.  Minun puolesta Kesko saikin mennä. Kuvitelmat huonosta jälkimarkkinasta taitavat olla kotimaisen puimakoneuskovaisten suusta? Puimureita on kolme, JD,Claas ja NH. Jäljelle jäävä on puimakone.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Kennedy - 06.10.19 - klo:12:25
...No puimat vaihtuu hiljakseen tummemman vihreisiin.Täällä päin sampomiehet ovat niihin siirtyneet hyvin paljon.

Mihinkäs seuraavaksi vaihtavat? Eikös jonnikankin ole jo pitkään ollut tarkoitus vaihtaa eri katon alle, vai muuttaako vain traktorit?

Eivät lähde minnekään. Myyjä soitti ja kertoi menevänsä uusien mallien esittelyyn.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Cultor - 06.10.19 - klo:13:11
Agrodoctor.EU myy hihnoja ja laakereita sekä muita Claas osia. Ovat huomattavasti edullisempia kuin Suomessa, Claas hologrammit päällä, hihnat Continentaalia ja muita tunnettuja merkkejä, laakerit mm. INA. Toimitusaika noin 3 arkipäivää, josta kaksi meni edestakaiseen matkaan Postin keskusvarastoon ja takaksin, kun valtakirja luovutuksesta pihalle ei vaan tuntunut menevät lävitse. Mistään ei saanut korjaamokirjaa Claas puimakoneeseen, piti sekin Puolasta tilata.

Ei Claas ihan hihnanvaihdotta tuhatta tuntia mene. Silppurinkin hihnasta oli paloja pois kuin olisi rotta syönyt. Sitten kun vehnäkuorma on puoliksi ruhmenia, pitää puhaltimen variaattorinhihna vaihtaa.

Halikon Kumipalvelusta saa Sampoon hakemalla kaikki hihnat, mutta Claasiin vain noin puolet valikoimasta.

-SS-

Keltainen porilainen olisi hyvinkin mennyt hihnanvaihdotta tuhat tuntia, jos puimurikuski ei olisi möhlinyt silppurinhihnan päällelaitossa joitakin vuosia sitten.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: -SS- - 06.10.19 - klo:14:12
(http://www.viistonninen.com/muut/koe/Claas_hihnat.jpg)

Dominatorin hihnakerroksien sisin hihna, kuvassa nro 20, on kovalla rasituksella. Sitä kuormittaa seulojen ja viettopinnan käyttö ja seuloilta valuvan viljan siirron vaatima teho.

Hihna kiertyy kaksi kertaa puoli kierrosta, ja kihnaa toistansa vasten risteävässä kohdassa. Vilja- ja rajaiselevaattorin hihnapyörien välinen pieni selkäpuolta tiukasti taittava kiristyspyörä on ehkä kriittisin kuormitustekijä. Kiilahina tahtoo murtuilla tuon tiukan taitoksen takia sisäreunastaan. Ja melko tiukka pitää olla, jotta ei luista, mitään varokytkintä tai varoitusta ei perusvarusteisessa Dominatorissa ole, siksi seulankäytön poikkiakselin melko kaukana hihnapyörästä olevan laakerin  kuormitus on suuri, se laakeri menee systeemissä ensimmäisenä.  Saisi olla järeämpi ja rasvattavissa.

-SS-
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: ijasja2 - 06.10.19 - klo:16:46
Onko tuo nyt oikeasti ongelma? Oliko muka keskon aikana hyllyssä mitään erikoisempaa? Epäilen että ei. Nyt olisikin parempi jos oikeasti noihin jäljellejääviin tulisi kunnon kattavuus ettei heti tarvitse turvautua maahantuojaan tai euroopan varastoon.  Se kun lähes aina tarkoittaa vähintään päivän odotusta. Perus kulutusosat nyt jokainen valveutunut viljelijä on ottanut omaan hyllyyn ettei meno lopu jonkin hihnan katkeamiseen..

Ei oo tullut mieleenkään jemmata puimuriin hihnoja :o Tälle vuodelle vaihdoin silppurin hihnan joka ollut lähes uudesta saakka jemmassa kun vanha otti kipeää oman mokan seuraksena lähes uutena kun silppurin otin pois päältä mutten kiristänyt hihnaa uudelleen hihnapyörälle. Puhaltimen hihna vaihdettu aiemmin, oli kai jotain valmistusvirhettä, murtumia joten päätin vaihtaa ettei hajoa kesken puintikauden. Muuten remmit alkuperäisiä, 1500 pyörähti puimurin mittariin ja kymmenes puintikausi.  Noin 1/3 puintiunneista oljet pitkänä, vähän reilustikin.

Terälappuja, sormia, lakopiikkejä. Siinäpä varaosat, toki pakissa myös ketjun jatkoja ym. mutta mitään noista em. ei tarvinut pl. yksi lakopiikki vääntyi. Tuuriakin ettei edes terälappuakaan, mutta muuten puimurin kulutusosia on vaikea jemmata kun ei tiedä mitä ne oikeen ois?  Tuo silppurin remmikin maksoi yli 500€, ettei noita vähän pidempiä remmejä viitsi kovin jemmailakaan. Hommataan sitten, jos/kun joskus hajoaa. 


Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: SamiT - 06.10.19 - klo:18:34
(http://www.viistonninen.com/muut/koe/Claas_hihnat.jpg)

Dominatorin hihnakerroksien sisin hihna, kuvassa nro 20, on kovalla rasituksella. Sitä kuormittaa seulojen ja viettopinnan käyttö ja seuloilta valuvan viljan siirron vaatima teho.

Hihna kiertyy kaksi kertaa puoli kierrosta, ja kihnaa toistansa vasten risteävässä kohdassa. Vilja- ja rajaiselevaattorin hihnapyörien välinen pieni selkäpuolta tiukasti taittava kiristyspyörä on ehkä kriittisin kuormitustekijä. Kiilahina tahtoo murtuilla tuon tiukan taitoksen takia sisäreunastaan. Ja melko tiukka pitää olla, jotta ei luista, mitään varokytkintä tai varoitusta ei perusvarusteisessa Dominatorissa ole, siksi seulankäytön poikkiakselin melko kaukana hihnapyörästä olevan laakerin  kuormitus on suuri, se laakeri menee systeemissä ensimmäisenä.  Saisi olla järeämpi ja rasvattavissa.

-SS-

Onhan hihnaviidakko, ja vielä kehtaavat jotkut väittää Sampoa ainoaksi hihnah*lvetiksi!
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: farmeri - 06.10.19 - klo:22:43
Lieneeköhän oletus että paikallinen Claassin sopimushuoltaja tilaa omaan piikkinsä kaikki mahdolliset remmit ja kilkkeet ennen puintikautta? Saa kyllä nähdä mitä tuo Finish agro machineryn varaosapuoli pelaa, ainakin Lantmännenilta ja myös keskolta aikakaan ei saa/saanut mitään tiskiltä vaan kaikki ylihuomiseksi tai pahimmillaan "joskus ensi viikolla".
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: -SS- - 07.10.19 - klo:07:19
Onhan hihnaviidakko, ja vielä kehtaavat jotkut väittää Sampoa ainoaksi hihnah*lvetiksi!

Joo tuo on tyypillinen uudempi Dominator 48-58 hihnakartta, eli siinä on vielä pöyhinhankojen ja syylärin rummun hihna lisäksi, omaani verrattuna.

Moottorin päässä on kuin 20 litran öljytynnyrin kokoinen rautarumpu, jossa on tusinan verran uria vieri vieressä, siitä sitten hihnoja lähtee eteen ja alas ja ylöskin (hydrauliikka) . Mielenkiintoinen yksityiskohta on hihnojen vaihtaminen. Moottorilta eteen ja alas lähtee hihnoja/tuplahihnoja, joissa on tiukka suojakouru. Se suojakouru on sillä tavalla kiinni, että sinne peltien väliin pitää ahtautua polvilleen, työkalupakin tason päälle, maassa ei pysty seisomaan kun on alapellit ja kotelot, sitten avaat kourun läpi menevän pultin, niin sieltä kourun väistä putoaa se holkki, jonka sovittaminen sinne väliin onkin kasatessa aika tympivää. Läpipultit ovat siis hihnan takana, ja holkki estää kourun lytistymisen kasaan.

Ja koko homma tehdään kyyristelleen yhden polven varassa ,kädet ylhäällä, koska ei käsiä saa alaskaan hydrauliikkaputkinipun takia. Avaimet hampaissa.

Semmoinen ihan sampomainen ratkaisu, mutta ei ole, kun väri on vihreä.

-SS-
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: lypsyukko - 07.10.19 - klo:08:15
Mahtavaa, että täällä saa jostain asiasta sitä puolueetontakin tietoa. Eikä aina olla merkkiuskovaisena saarnaamassa ja kaunistelemassa, että kun minäkin sorruin , niin toivottavasti muutkin. Lopuksi tosin nämä merkkiuskovaiset alkavat uskoa jopa omiin saarnoihinsa ja menevät samaan kuoppaa kerta toisensa jälkeen, kuin ne kuuluisat päättömät kanat.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: sorkkis - 07.10.19 - klo:08:28
Mahtavaa, että täällä saa jostain asiasta sitä puolueetontakin tietoa. Eikä aina olla merkkiuskovaisena saarnaamassa ja kaunistelemassa, että kun minäkin sorruin , niin toivottavasti muutkin. Lopuksi tosin nämä merkkiuskovaiset alkavat uskoa jopa omiin saarnoihinsa ja menevät samaan kuoppaa kerta toisensa jälkeen, kuin ne kuuluisat päättömät kanat.
Massikka ajat on ohi .
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Viljelijä evp - 07.10.19 - klo:09:21
Onhan hihnaviidakko, ja vielä kehtaavat jotkut väittää Sampoa ainoaksi hihnah*lvetiksi!

Joo tuo on tyypillinen uudempi Dominator 48-58 hihnakartta, eli siinä on vielä pöyhinhankojen ja syylärin rummun hihna lisäksi, omaani verrattuna.

Moottorin päässä on kuin 20 litran öljytynnyrin kokoinen rautarumpu, jossa on tusinan verran uria vieri vieressä, siitä sitten hihnoja lähtee eteen ja alas ja ylöskin (hydrauliikka) . Mielenkiintoinen yksityiskohta on hihnojen vaihtaminen. Moottorilta eteen ja alas lähtee hihnoja/tuplahihnoja, joissa on tiukka suojakouru. Se suojakouru on sillä tavalla kiinni, että sinne peltien väliin pitää ahtautua polvilleen, työkalupakin tason päälle, maassa ei pysty seisomaan kun on alapellit ja kotelot, sitten avaat kourun läpi menevän pultin, niin sieltä kourun väistä putoaa se holkki, jonka sovittaminen sinne väliin onkin kasatessa aika tympivää. Läpipultit ovat siis hihnan takana, ja holkki estää kourun lytistymisen kasaan.

Ja koko homma tehdään kyyristelleen yhden polven varassa ,kädet ylhäällä, koska ei käsiä saa alaskaan hydrauliikkaputkinipun takia. Avaimet hampaissa.

Semmoinen ihan sampomainen ratkaisu, mutta ei ole, kun väri on vihreä.

-SS-
Tosi on, remmien uusinta on joihinkin kohtiin haasteellista, kun joutuu purkamaan.Mutta eihän se claasissa ole kovin jokapäiväistä että remmejä menee kestävät kyllä kun huolehtii kireydestä ettei luista se syö remmiä.Itellä oli tapana puintikauden lopussa tarkastella remmit läpikotaisin ja
hankkia varolle uusia ja vaihtaajos näytti epäilyttävältä.Samoin jos laakerissa tuntui ylimääräistä lämpöä sekin sitten uusintaan.Hyvin vähän sitten niitä huoltoja puintikauden aikana tarvitsi tehdä-Ainahan joskus jotain arvaamatontakin tulee, mutta se on sitten kestettävä.
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 08.10.19 - klo:19:04
usein kuunnellu kuin joillain menee hihnoja kuin leipää ja jotkut ajaa vuosikymmeniä samoilla hihnoilla.   merkistä riippumatta.   lie tuolla koneen käytölläkin jotain vaikutusta?
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: lypsyukko - 08.10.19 - klo:19:23
usein kuunnellu kuin joillain menee hihnoja kuin leipää ja jotkut ajaa vuosikymmeniä samoilla hihnoilla.   merkistä riippumatta.   lie tuolla koneen käytölläkin jotain vaikutusta?

No perhana syksyllä 2018 puinnit keskeytti puimurin tuulettajan hihnan katkeaminen (siis moottorista). Olishan tuo pitänyt lämpömittarista tajuta katsoa, mutta hajua mä vasta ihmettelin ,kun kone keitti. Hihnallakin oli ikää vasta 36 vuotta, eli miksi jo nyt. No ei kait tuota nyt enää meikeläisen tartte ikinä vaihtaa, vaikka laatu oliskin huonontunut (IKH).
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 08.10.19 - klo:19:28
ite vaihoin suotta uuten hihnan vaarin puhaltimelle ku ei etes nyt tartte koko värkkiä.   ja se aikasempi sentäs pyöri 40 vuotta..    hätäillen ei tuu ku ........     uutesa niiin nätit hihnat et nuilla ajaa viälä mutkasen tien näkymättömiin..
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Make - 10.10.19 - klo:19:35
Eikös Finish Agron huoltomiehille pitänyt tulla jonkinmoista varaosavarastoa?
Otsikko: Vs: Claasin varaosamyynti
Kirjoitti: Oksa - 10.10.19 - klo:19:48
juuu, mut eivät kertonna mihin.   ainakin täälläpäin sanpo kuskit hakee varaosat hankkijan tiskiltä..    aika huono saatavuus muutenkin.