Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lypsyukko - 30.09.19 - klo:20:14

Otsikko: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: lypsyukko - 30.09.19 - klo:20:14
Voi helevata voiko yksinkertainen asia tosiaan olla noin vaikea. Siis sen etupellin alustan putsaaminen. Ittelle tämä on uusi tuttavuus tuossa hommassa. Syys sadon sillä kaadoin, mutta mun pinta-alat on pienet, mutta kaadettu siis on. Ja nyt ajattelin putsailla ja rasvailla talvisäilöön. Edellinen on tietysti ollut kait painepesurin tai pesurikauppiaan ystävä, koska mursainsormet on joksenkin kolmen kappaleen klimpeissä ja nekään ei kaikki ihan silloin samalla linjalla. Mutta eipä tuo onneksi vaikuttanut työskentelyyn tai mitenkään erityisesti tärissyt. Itse tottunut murskaajan putsaamaan pelkästään paineilmalla ja öljyämään peräöljyillä. En tiedä onko nämä kalustosuojat sitten parempia ? Mutta …

Tuota etupellin alustaa oli tuskin putsattu ikinä. Molemmissa päissä moskaa oli niin paljon kuin sinne mahtui. Yllättäen siellä silti oli vielä kirkas maali ja ei ruostevikoja. Mutta empä ihmettele miksi sitä ei ollut avattu. Toisen pään pultit kulmavaihteen nivelristikon suojan takana. Ja vaikka ne oliskin saanut auki, niin se keltainen suoja olis estänyt sen pellin irrottamisen. Siispä se suoja pois. No nivel oli lukittuna pultilla. Tilaa ehkä gynekologille , mutta ei mun kourille. No kaikki aikanaan … irti siis on, mutta onko nuoremmissa vielä noin järjettömästi suunniteltu tuo. Toki tuossa sentäs saa auki kun tekee töitä. 80-luvun lopun nostolaite murskaajassa sinne ei päässyt mistään. No nyt se kouru on jo lähes kadonnut. Sivusta vedettävässä lyhytaisaisessa 280 tuon pellin irroitus vei korkeintaan minuutin. Siinä ed. omistaja oli tehnyt pulteista hitsattujen ketjunlenkkien avulla siipiruuveja. Oli todella mahtava avata vaikka vasaralla tai ruuvimeisselin varrella. Todellista arjen insinööri näytettä, tykkäsin. Elhon insinöörien en niinkään. Vähän sama kuin elhon "insinöörin " sanoma " jos laakeriin voi laittaa nipan , niin me laitamme". Käyttäjän kannalta vielä ratkaisevaa laakerin rasvattavuuden kannalta on sekin, että saako siihen nippaan mahtumaan rässin suuttimen. Tämä ei onnistu, jos nippa nojaa tukevasti runkoon. No nyt ei ollut kyse siitä :) Käytettävyydestä kylläkin tai huollon helppoudesta ;)
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: Oksa - 01.10.19 - klo:08:03
ittiä nyppinny aina tuo suomikoneitten huono suunnittelu huollon ja puhistuksen kannalta. ;  on nipat vasten runkoa, laakeri runkoa päin asennettu, suojapellit irtomuttereilla kiinni kotelossa, kulmavaihe kiinni rungossa siten että ööliroppu kohti runkoa, pyörät kiinni ohuilla pulteilla ja mutteri taas kotelossa irtonaisena...    jne...             tykänny nuista jf koneista kun on monta kohtaa tehty ihan vain huollon helppoudella..   ja muutama muukin merkki on helppoja huoltaa ja putsata.
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: /c - 01.10.19 - klo:09:53
JF:t on Tanskalaisia Junkkareita laadultaan. :-X
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: lypsyukko - 01.10.19 - klo:10:06
JF:t on Tanskalaisia Junkkareita laadultaan. :-X

ja toimivuudeltaan tai paremminkin työjäljeltään.
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: Make - 01.10.19 - klo:15:28
JF:t on Tanskalaisia Junkkareita laadultaan. :-X
Taitavat nykyään Jallu Faaraot tulla Puolasta.
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: lypsyukko - 01.10.19 - klo:16:15
Olipas pikinen työmaa kaikkineen ja homma jatkuu. Osaan nippoihin minä en saa menemään edes rasvaa, vaikka joskus on näköjään mennyt. Niinpä nippoja uusiksi. Kaiken kaikkiaan olovana ihan pirun työläs putsattava. Ens vuonna taidan vastoin periaatteitani pestä :(
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: -SS- - 02.10.19 - klo:09:56
Olipas pikinen työmaa kaikkineen ja homma jatkuu. Osaan nippoihin minä en saa menemään edes rasvaa, vaikka joskus on näköjään mennyt. Niinpä nippoja uusiksi. Kaiken kaikkiaan olovana ihan pirun työläs putsattava. Ens vuonna taidan vastoin periaatteitani pestä :(

Yksi amerikkalainen tubettaja esitti, että kun pienellä butaanipolttimella lämmittää nipan, saa siihen lähtemään uutta vaseliinia.
-SS-
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: sorkkis - 02.10.19 - klo:10:04
Olipas pikinen työmaa kaikkineen ja homma jatkuu. Osaan nippoihin minä en saa menemään edes rasvaa, vaikka joskus on näköjään mennyt. Niinpä nippoja uusiksi. Kaiken kaikkiaan olovana ihan pirun työläs putsattava. Ens vuonna taidan vastoin periaatteitani pestä :(

Yksi amerikkalainen tubettaja esitti, että kun pienellä butaanipolttimella lämmittää nipan, saa siihen lähtemään uutta vaseliinia.
-SS-
Voi sen lämmittää millä hyvänsä . Joskus tuo auttaa mutta ruoste on semmonen perkele laakerissa ja akselissa ettei aina onnistu .
Otsikko: Vs: Elho 320 C HB 10.9 "Putsaamista"
Kirjoitti: lypsyukko - 02.10.19 - klo:12:31
Olipas pikinen työmaa kaikkineen ja homma jatkuu. Osaan nippoihin minä en saa menemään edes rasvaa, vaikka joskus on näköjään mennyt. Niinpä nippoja uusiksi. Kaiken kaikkiaan olovana ihan pirun työläs putsattava. Ens vuonna taidan vastoin periaatteitani pestä :(

Yksi amerikkalainen tubettaja esitti, että kun pienellä butaanipolttimella lämmittää nipan, saa siihen lähtemään uutta vaseliinia.
-SS-
Voi sen lämmittää millä hyvänsä . Joskus tuo auttaa mutta ruoste on semmonen perkele laakerissa ja akselissa ettei aina onnistu .

No noita vaihtamiani iliman lasia ihimettelin, että jenkaosa tosi lyhyt ja se kulaa jumittaa siellä jenkaosassa. Miten se siellä tyvessä on vai olikohan niitä kuulia sitten kaksi. En tutkaillut , mutta toisesta nipasta lähti se kuula sitten poiskin kun ruuvasin irti. kait sillä sitten olis mennyt. Paiskasin kumminkin metallinkeräys sankoon. Yhteen laakeriin tuollainen ainakin vielä jäi,mutta siihen meni vähän vaseliiniakin , joten jätin.