Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: taneli - 28.08.19 - klo:21:47
-
Taas meni vaihtoon Sampo 2045 puintikelan remmi. Tuntuu, että noita on nyt mennyt useampi vuodessa. Puintimäärät nyt ei ole niin suuria, että ei ole normaalia kulumista.
Ihmettelenkin, mikä noita remmejä niin paljon syö. Nyt oli meni kovassa ruiskasvustossa, mutta ei vielä käynyt moottorin tehot pieneksi. Ymmärtääkseni sama remmi on myös suuremmissa (ainakin 2000-sarjan) Sampoissa.
Hajoaako remmi, jos oli liian kireällä?
Hihnapyörän poskissa on tietty pientä pintaruostetta. Voisiko se syödä remmin nopeasti?
-
Kelan variaattoripyörät kuluneet väljiksi. Löysääpäs hihna tai ota kokonaan pois, sitten kokeilet hihnapyörän lautasten välykset toisiinsa ja napakappaleeseen verrattuna. Väljää ei sais olla oikeastaan yhtään.
-
myös säätö pitää olla oikein, jos ei takanippaa ole rasvattu niin pyörien keskiöt kuluu onko hiertänyt rautaa siitä tietää
-
onko tyyppivika vai mikä? ite koskaan vaihtannu moista vaarissa ja rasvaan kyl laakerit aina muistaissain. nuo sanpon peltipyörät on vaan niiiiin naurettavii. kaveri haki jus miulta joutilaan hihnapyörän vaarista omaan sanpoon. nyt pelaa..
-
Kelan variaattoripyörät kuluneet väljiksi. Löysääpäs hihna tai ota kokonaan pois, sitten kokeilet hihnapyörän lautasten välykset toisiinsa ja napakappaleeseen verrattuna. Väljää ei sais olla oikeastaan yhtään.
Tarkoitatko pyörimissuuntaan löysää? Sitä oli kyllä reilusti, muuten napakka.
-
onko tyyppivika vai mikä? ite koskaan vaihtannu moista vaarissa ja rasvaan kyl laakerit aina muistaissain. nuo sanpon peltipyörät on vaan niiiiin naurettavii. kaveri haki jus miulta joutilaan hihnapyörän vaarista omaan sanpoon. nyt pelaa..
Nyt ei kyllä "peltipyörien" huonoudesta liene ollut kysymys.
-SS-
-
onko tyyppivika vai mikä? ite koskaan vaihtannu moista vaarissa ja rasvaan kyl laakerit aina muistaissain. nuo sanpon peltipyörät on vaan niiiiin naurettavii. kaveri haki jus miulta joutilaan hihnapyörän vaarista omaan sanpoon. nyt pelaa..
Nyt ei kyllä "peltipyörien" huonoudesta liene ollut kysymys.
-SS-
Ei sen siivan tarvii ku pikkusen vipattaa jo alkaa hihna väärin kulumaan .
-
ahaa, onko noissa vielä se peltisiiva? 500 sanpon moista laitellu.. ne ei hirmusti kestä kiristystä kun alkaa vippaamaan. ite en nuita suostunna käyttään..
-
Ei oo peltiä kelavariaattorin pyörät. Ei ollu viissatasessakaan...
Höperö.
-
Ei oo peltiä kelavariaattorin pyörät. Ei ollu viissatasessakaan...
Ei ollut kolmekymppisessäkään...
Oksa on kuunnellut liikaa hevosmiesten tietotoimistoa.
-
Ei oo peltiä kelavariaattorin pyörät. Ei ollu viissatasessakaan...
Ei ollut kolmekymppisessäkään...
Oksa on kuunnellut liikaa hevosmiesten tietotoimistoa.
Niin, joka asiaan kyllä häneltä löytyy tietoa , kuten tähän variaattorin remmiinkin.
-
Onpa ne muuta ku pelliä. Ajovariaattorissa myös. Ja hymynaama.
-
Siitä variaattorin limpusta on mennyt väljäksi ne pronssiholkit,
Eli variaattorin puoliskot kulkee vinossa, ulkopuolelta
Avoimempaan ja selkäpuolelta kiristää, tämä sitten
Tuhoaa remmin aika äkkiä. Se pronssiholkki sikäli erikoinen,
Et O-rengas tiivistys ulkoreunalla.
Ne kolme pienempää pronssiholkkia , joilla variaattorin limput
Akselilla yhteydessä, kaiketi tarkoituksella väljät sovitteeltaan,
Parin millin klappi, kun variaattorin puoliskoja kiertää edestakaisin
Ilman remmiä.
Niiden isojen pronssiholkkien vaihtoväli lienee 1000h paikkeilla
Vähä niinkun rakennekukkanen ko variaattorin rakenne.
-
Otin tuon ylemmän variaattorin pään, eli olkikelan akselilla olevan irti. Olkikelan akselilla ei ollut väljää ja akseli on muutenkin ehjä.
Ulommassa variaattorin puoliskossa taas kiilaura on pari senttiä väljä, joten puoliskot pääsevät liikkumaan pyörimissuunnassa toisiinsa nähden. Liikettä voit tulla puoliskojen välillä ainakin 5 senttiä hihnan kohdalla. Kyllähän tuo ihan järkeen käy, että se voi remmiä syödä.
Muuten puoliskot kulkee suorassa, eikä mitenkään vinossa.
Eikä sieltä muuten mitään pronssiholkkeja vastaan tullut.
-
2055 ollut meillä uudesta lähtien 1997. Tunteja n. 2400. Aluperäinen puintikelan remmi edelleen paikoillaan. Vararemmi tuli hankittua silloin joskus, kun edellinen puimuri MF 530 söi niitä runsaasti. Näkyy olevan vieläkin tallella. Juuri katselin rasvatessani, että pitäisiköhän se ennakoivasti vaihtaa tämän kauden jälkeen. Pitää mitata kuluma.
-
Otin tuon ylemmän variaattorin pään, eli olkikelan akselilla olevan irti. Olkikelan akselilla ei ollut väljää ja akseli on muutenkin ehjä.
Ulommassa variaattorin puoliskossa taas kiilaura on pari senttiä väljä, joten puoliskot pääsevät liikkumaan pyörimissuunnassa toisiinsa nähden. Liikettä voit tulla puoliskojen välillä ainakin 5 senttiä hihnan kohdalla. Kyllähän tuo ihan järkeen käy, että se voi remmiä syödä.
Muuten puoliskot kulkee suorassa, eikä mitenkään vinossa.
Eikä sieltä muuten mitään pronssiholkkeja vastaan tullut.
tere 500 sampon varaattrin pyörät ja hihna käypi noihin 2000 sarjasiin keskiö jos väljä nin sorvarilla olen käyttänyt 500 keskiön teettämässä käypäseksi hihnapituus 1930mm sama myös 500 mallissa meillä löytyy purkuosina variaattorin osia ja keskiöitä ks nettikone..
-
Näemmä 2000 srj. Eri versioita variaattorin rakenteessa,
Se vanhempi versio kaiketi kestävämpi ( sama kun 600 srj)
Teräsvalua läpeensä variaattorin rakenne.
Jos kiilaura väljä, limput kiertyy keskenään, niin purkuosana
Variaattorin limppu, muuten 600 limppu järeämpi kun 680,
Käy kyllä tilalle, jos akselille passaa.
Aikanaan omasta 680 meni kans kiilaura sököksi, kiertyi muuten
Melkein 360 ’ , valuvika , höttöö kiilaura kohdalla, laadunvalvonta
Pettänyt Porissa
Uudemmissa 2000 srj eri rakenne variaattorin limpuissa,
Eli pronssilaakerit liukupinnoissa ja limput yhdessä kolmella
(Muistaakseni) akselilla. Ei siis kiilauraa muualla kun akselilla
Ja akseli vahvempi, oliko 50 mm.
-
Katselin Sampon varaosakirjoja ja pykälää uudemmissa (2003-2006) on kolmea malli HD, MD ja TS. TS-malli on ihan erilainen. Siinä lienee sitten niitä pronssiheloja.
MD on sama, kuin vanhemmissa 1996-2002 -vuosimalleissa.
HD-malli on näköjään tehty siten, että on otettu vanhemman mallin lautanen, (se joka liukuu toisen lautasen navan päällä) koneistettu siitä keskiosa pois ja siihen pultataan sitten koneistettu napa tilalle (joka sitten lienee vähän lujempaa materiaalia?). HD-mallin lautasessa on vielä valussa oleva osanumero, joka on sama kuin MD-mallin osanumero.
-
Sampot kootaan niistä osista mitä tehtaalla kulloinkin sattuu laatikossa olemaan.Samassa vuosimallissakin on kuulemma monentyyppistä osaa samassa kohteessa.Näin kertoi vuosia varaosapäällikkönä toimiv henkilö.On kuulemma joskus haasteellista löytää sopiva osa.
-
Kaikki suosii suomalaista ,ostaa ulkolaista ;D
-
Sampot kootaan niistä osista mitä tehtaalla kulloinkin sattuu laatikossa olemaan.Samassa vuosimallissakin on kuulemma monentyyppistä osaa samassa kohteessa.Näin kertoi vuosia varaosapäällikkönä toimiv henkilö.On kuulemma joskus haasteellista löytää sopiva osa.
Taattua kotimaista laatua.🙂
-
vielä nykyäänkin sama homma toiminnassa kuin muinoin, kun oli pikkasen pulaa tuotteista... eikös tuolla virmassa ole hallissa taulu jossa on kaikki työstetyt osat? jostain muistan lukeneeni.. tuo koneitten kasaamkinen aina pikkukerrallaan osista mitä tsuppari jaksoi kantaa viikonlopuks, on kiva malli. runkonumero on ainoa mahollinen saaha oikeat osat. ja silti myyvät monasti ei-oota.