Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Juba - 25.08.19 - klo:19:42
-
Onko kukaan muokannut ylö rehukärrystä viljakärryn? Tarkoitus olisi kuivaa viljaa varastoida siinä ja tarpeen mukaan imettää myllyllä tai jos pohjakuljettimella voisi purkaa....
Ne isot raot peräpurkajan alapäässä pitäisi jotenkin tukkia niin että pohjakuljetinta voi silti käyttää. Löytyykö ratkaisua vai liekö tuhoon tuomittu idea?
-
Onko kukaan muokannut ylö rehukärrystä viljakärryn? Tarkoitus olisi kuivaa viljaa varastoida siinä ja tarpeen mukaan imettää myllyllä tai jos pohjakuljettimella voisi purkaa....
Ne isot raot peräpurkajan alapäässä pitäisi jotenkin tukkia niin että pohjakuljetinta voi silti käyttää. Löytyykö ratkaisua vai liekö tuhoon tuomittu idea?
Hyväähän tuosta ei saa,mutta sitä yhtä kuormaa kyllä voi säilyttää. Etupäähän olen leikannut suursäkin koko etu laidan kokoiseksi. Siis nostanut ylös saakka. Vähempikin voi riittää, mutta tuon kokoinen se säkki on. Sama takapäähän. Laudalla korotusta 30-40 centtiä, joten pirun vaikea kulkea tuolla :) Kun purat laita pressu etupään alle maahan , jos siellä on suuri säkki, niin sitten voi olla turhaakin. Mutta jos pieni soiro jotain tilkettä, niin sieltä rävähtää kuivaa viljaa kuutio mäkeen, no ehkä liiottelin. Sitten ne suursäkin kankaat jää takapäässä kiinni rattisin, joten silloin toivoo, että olisi tullut tehtyä pienemmän kankaat. Aika pirullinen pitää se kangas suorana ja viljaa saattaa olla paljonkin päällä. Olen joskus purkinut ek:n lumikauhaan. perälauta kannattaa kait vetää kiinni jollain taljalla ja raottaa vain vähän. Muuten jää kauha pieneksi :) Mutta imumyllyllä purku onnistuu just niin hyvin kuin kärrystä imeminen yleensäkin.
-
Haaveilin että jos saisi kuormaa purettua sieltä peräpurkajan ja pohjakuljettimen välistä,että jos joku kumiläppäsysteemi tai jotain keksisi sinne.
Alimmat rehulaidat jos jättää paikoilleen ja raot vaan jollain soirolla tukkisi ja etureuna vanerilla umpeen...
Ei muuten mutta ku on hallissa tilaa viemässä tuollanen ja jos tulee se viljavuori nyt niin voisi osan varastoida ylössä🤔
-
Haaveilin että jos saisi kuormaa purettua sieltä peräpurkajan ja pohjakuljettimen välistä,että jos joku kumiläppäsysteemi tai jotain keksisi sinne.
Alimmat rehulaidat jos jättää paikoilleen ja raot vaan jollain soirolla tukkisi ja etureuna vanerilla umpeen...
Ei muuten mutta ku on hallissa tilaa viemässä tuollanen ja jos tulee se viljavuori nyt niin voisi osan varastoida ylössä🤔
No voihan sen toki noinkin tehdä. Mulla on kahteen kärryyn ne originaalit viljalaidat ja luulin että kyse oli niiden parantelusta. mulla on ollut joskus hienoista lastu pöly kuiviketta ja sinne purkuperän väliin oon laittanut muovia. Mutta se ei paina mitään. Melkein sanoisin, että vilja vaatii sen suursäkki kankaan sinne. Jos ja kun imee suurimmat määrät myllyllä, niin kait ne loput sieltä välistä tulee lattialle, kunhan sen suursäkin saa revittyä pois. Mutta kestääkö ne rehulaidat ? Lyhyet pystytolpat ja päälly raudat niihin. Tai sitten vaan sidontaliina virityksiä yms.
-
Jos peräpurkajan ketjut on pois, pulttaa siihen perälautaan jonkun parrun ja siihen kiinni lautaa ym., joka tulee vähän matkaa tasaiselle osalle ja pohjaketjujen päälle jää parin tuuman rako. Niin pysyyhän siellä vilja ja pohjapurkaimella saa purettua.
-
Haaveilin että jos saisi kuormaa purettua sieltä peräpurkajan ja pohjakuljettimen välistä,että jos joku kumiläppäsysteemi tai jotain keksisi sinne.
Alimmat rehulaidat jos jättää paikoilleen ja raot vaan jollain soirolla tukkisi ja etureuna vanerilla umpeen...
Ei muuten mutta ku on hallissa tilaa viemässä tuollanen ja jos tulee se viljavuori nyt niin voisi osan varastoida ylössä🤔
Hallissa oleva viljavuori on otollinen paikka salmonellalle . Elukat ,linnut käy syömässä ja paskoo samalla .
-
Muistaakseni jf yleisvauuun sai pressun kappaleita joka oli pultattuna poikkiripoihin ja oli reilusti päällekkäin. Ja ihan umpi pysty perälauta. Eikö semmosia ollut saatavana ylöön?
Mulla näitä belarus vaunuja poltto puun ajoon. Ja ihan umpi perälaidalla. Kätevää purkaa osakuormia katoksien sisään kun ei tarvii kippitilaa.
-
Tuossa kotipaikan Junccari 7500:ssa on lantavarustuksessa hydr. suljettava perälauta,
toimisi hyvin viljakärrinäkin. Porttiviritys on varmaankin omatekele.. Löytyi pari vuotta sitten nettikoneesta.
-
Muistaakseni jf yleisvauuun sai pressun kappaleita joka oli pultattuna poikkiripoihin ja oli reilusti päällekkäin. Ja ihan umpi pysty perälauta. Eikö semmosia ollut saatavana ylöön?
Mulla näitä belarus vaunuja poltto puun ajoon. Ja ihan umpi perälaidalla. Kätevää purkaa osakuormia katoksien sisään kun ei tarvii kippitilaa.
Itävehkeissä on tukevammat pohjakuljettimet kuin näissä suomivehkeissä.
-
Muistaakseni jf yleisvauuun sai pressun kappaleita joka oli pultattuna poikkiripoihin ja oli reilusti päällekkäin. Ja ihan umpi pysty perälauta. Eikö semmosia ollut saatavana ylöön?
Mulla näitä belarus vaunuja poltto puun ajoon. Ja ihan umpi perälaidalla. Kätevää purkaa osakuormia katoksien sisään kun ei tarvii kippitilaa.
Itävehkeissä on tukevammat pohjakuljettimet kuin näissä suomivehkeissä.
Nyt en olisi samaa mieltä. Ehkä se ewartti on pikkasen helppohoitoisempi kuin ryssä lenkkiketju. Voi olla että ryssäläisissä on kapula muutakin kuin lattarautaa, mutta se lattakin kestää sen mihin se on tarkoitettu. Maa ja kivi kärryt sitten erikseen. Itte en ole ryssäläistä omistanut, mutta isot pojat on kertoneet noista ketjusulkeisista. Omasta kone hallista löytyy kahdet 6500 ylöt ja yksi 7500. Tosin toiset 6500 on pahasti puhki jo pohjasta. Ollut pääasiallisena paskakärrynä varustettuna Hyde perälaudalla ehkä 15v. Nyt on toinen valjastettu siihen käyttöön. Mutta jos jollakin on sopuhintaiset tuollaiset järkevän matkan päässä miljoona kaupalta, niin saa nykäistä hihasta. Ja se järkevä hinta ei oo montaa tonnia :)
-
Puuhastelua tuollanen yleisperävaunun virittely viljakärryksi.Eihän siihen mahdu yhtikäs mitään.
-
Puuhastelua tuollanen yleisperävaunun virittely viljakärryksi.Eihän siihen mahdu yhtikäs mitään.
No jos aloittajan tyylillä tekee, niin meneehän siihen varmaan joku 12-13m3 (en muista rehulaitojen tilavuutta) . Vakio viljalaidat taitaa olla nafti 8m3 ja siihen vähän korotusta … muistaakseni ittellä siten 10M3. lähes joka talvi yksi kärry on jäänyt tuohon käyttöön. Yleensä siemeneksi tarkoitettua tavaraa.
-
Puuhastelua tuollanen yleisperävaunun virittely viljakärryksi.Eihän siihen mahdu yhtikäs mitään.
Naulankantaan👍 Puuhastelua tämä nimenomaan onkin.
-
12,8m3 mahtuu viljaa ylön kyytiin👍 Muuten on tilkitty raot mutta etulaita vaan puuttuu vielä niin on valmis.
-
kuinka tuit laidat? onko välillä monella ketjulla ? ite huomasin aikoinani että ei kestä vakiolaita viljaa kuten rehua. aikaa myöten alkaa pullistella varastossa..
-
Pötikän europrofi noukkarista kans värkätty viljakärry. Etulaita vaneria ,alapää tulee pohjan päälle jonkun matkaa . Vilja ei karkaa alta . Takaporttiin alaosaan tehty semmoinen hylly,alaosaan . Pohja jatkuu 30cm takalsidan raon jälkeen . Kumilattahihnalla kierretty takaportti sivuilta jotta tiivis . Teli siirretty metrillä taaksepäin.
-
kuinka tuit laidat? onko välillä monella ketjulla ? ite huomasin aikoinani että ei kestä vakiolaita viljaa kuten rehua. aikaa myöten alkaa pullistella varastossa..
Kolmesta kohti pystytolpat ja kaksi poikkiputkea lavan yli. Etureuna 15mm vaneri. Laittasin kuvan mutta en osaa liittää tänne😬
-
se ketjuviritys kantsii miettiä kuiteski laidan puolenvälin kohille. pullistelee aika lailla muuten kun vilja painaa jotain. monessa viljakärrissä nähny nuin. ei laijat levähä.
-
se ketjuviritys kantsii miettiä kuiteski laidan puolenvälin kohille. pullistelee aika lailla muuten kun vilja painaa jotain. monessa viljakärrissä nähny nuin. ei laijat levähä.
Eihän ketju kiristä ennen pullistumistumista, jos ei ole vantilla kiristetty. Ja tuskin kukaan nyt viljakärryn laitoja vantilla kiristää. Jos tuo tolppa / poikkiputki ei kestä, niin tuskin pelkällä ketjuvirityksellä ainakaan parempaan tulokseen olisi päässyt. Mutta kait tästä vielä tarinaa kuullaan … oliko kerta kokeilu vai jokavuotinen varasto :)
-
ite varastoin 75 jfssä kauraa aikanaan. ja siinä oli laidat sen verta löysää et tarvi ketjut väliin.. mut ei kait sitä kukaan kiellä kokeilemasta miten vaan. pelkällä aiv-muovillakii pärjää...