Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Waltteri - 13.08.19 - klo:20:52

Otsikko: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Waltteri - 13.08.19 - klo:20:52
Onkos tietoa kuinkas paljon 180blc Volvon käännön kotelossa pitäisi olla rasvaa ja mistä sinne vesi pääsee?? Huomasin tuossa että kotelossa ei ollut kuin vettä. Imasin  veden sieltä pois ja laitoin 20 kg rasvaa tilalle mutta nyt sitä näkyy työntyvän jo osa pois kääntökehän välistä? Ilmeisesti yli täyttö.  Mutta lähinnä tuo veden pääsy ihmetyttää... mistä välistä se tunkeutuu?
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Mr. M - 14.08.19 - klo:15:01
Eiköhän se vuoda läpiviennin juuresta. Ylävaunun pohjaa voi välillä puhistella, että veden poistoreiät pysyy auki. En tosin tiedä Volvosta tarkemmin.

Ei luulis kotelosta rasvan pääsevän käännön ulkopuolelle. Vai pumppasitko 20kg käännönlaakerille?
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: AP120 - 14.08.19 - klo:17:18
Muutama rässinpainallus 500h välein.
20kg jos pumppaa, tulee kyl paljon rasvaa ulos. Ja pahimmassa tapauksessa tiiviste pullahtaa pois.

Näin ainakin hitachissa.
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Waltteri - 14.08.19 - klo:20:47
Siis laitoin rasvaa käännön koteloon, en todellakaan laakeriin 😁
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Mr. M - 14.08.19 - klo:21:22
Niin, kai hammaskehälle riittää kun siinä on rasvaa. Ei koko koteloa tarvitse täyttää.

Itellä oli aikoinaan vähän samanlainen vesivahinko FH:ssa ja talvella veden jäätyessä ei kääntö meinannut toimia. Jää voi myös rikkoa kääntömoottorin alastefan. Sittemmin olen imaissut vedet pois ennen talvea ja muutenkin pyrin parkkeeraaman sopivasti kallelleen, ettei vesi seiso ylävaunun pohjalla.
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Oksa - 15.08.19 - klo:08:07
ahaa, siksi siis nuo vanhemmat kaivurit on työmailla yleensä jonnekin päin kallellaan..  ite moista monasti ihmetelly..   eikö siihen saa johonkin vesireikää?  kun vesi kuitenkin jossain vaiheessa sisään pyrkii..   vaseliini ei ihan joka paikasta valu.
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Waltteri - 15.08.19 - klo:14:12
Mulla on vaan muistikuva että Volvossa kotelo on täytetty rasvalla? Mutta eikös monissa muissa merkeissä käsketä vaan luukun kautta joskus sivelemään rasvaa hamnaskehälle?
Kun eikait tuolla suurta merkitystä ole kunhan jotain liukasta on välissä kun kierrosnopeus rattaissa on aika mitätön?
Otsikko: Vs: Kaivurin käännön rasva
Kirjoitti: Varjo79 - 15.08.19 - klo:14:59
Joo noin niin sellainen 11kg kait suunnilleen menee rasvaa sinne.
Otitko vanhat rasvat pois vai vaan veden?
Käännön laakeri/tiivisteet vialliset jos rasva tunkee välistä.
Pitäis pysyä kääntökehän (hammaspyörien)rasva omallapuolellaan muuten.
Joo läpiviennistä menee vettä jos ylävaunun pohjalevyn päälinen lainehtii kaikesta moskasta. Tietty myös tarkastus/rasvaus luukun tiivisteet tulisi olla ehjät.
Kyllähän sinne tietty kondensivettäkin kertyy vähän.
Ja rikkoo tosiaan jäätyessään käännön vaihteen tiivisteet ja öljyt mäkeen sitte.
Talvella tehtiin tommonen remontti koko kääntö vaihde pois ja rasvojen vaihto. Ja tietty ne tiivisteet vaihdettiin kans.
Painepesurilla kans saasitä vettä meneen sinne.