Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ili - 14.06.19 - klo:18:05
-
Elikkä otsikon mukainen kone tuli talliin, varustettuna kaksoiskytkimellä. Vuotaa öljyä reippaan puoleisesti ja vuotoja paikallistaessa havaitsin melko ison reiän moottorin pohjassa. Reikä on kooltaan melkein sormen mentävä ja on muodoltaan neliö. Reikä on juuri ennenkuin moottori liittyy kytkin ja vaihteistolohkoon. Osaako joku kertoa, onko kyseinen reikä tarkoituksella aikanaan tehty ja miksi?
-
No minä en tästäkään mitään tiedä, mutta molemmissa 2000-luvun traktoreissani falskas aikoinaan kytkinkopasta öljyä. Tai toisessa kait puhutaan vetolevy kotelosta. Toisen öljyn alkuperä oli moottori ja toisessa öljy tuli taas perästä. Molemmat on katkaistu ja stefat vaihdettu. Vuodot oli molemmissa lähinnä kosmeettisia, mutta arvelin että ne ei ajan saatossa kyllä paranekkaan. Lisäksi ajattelin, että tuo moottorin takapään Stefan vuoto kuluttaa kytkimen. Tosin ei se kytkimelle asti mennyt mutta kytkin olikin vaihtokunnossa. Tai ei enää kannattanut koota samalla kytkimellä. Mutta jos dekstan reikä on moottorissa, niin mun jorinat ei liittynyt edes aiheeseen, tosin melko läheltähän ne oli jos väliseinän toiselta puolelta :)
-
Kyllä se reikä on nimenomaan moottorin puolella, mutta lähestulkoon kytkimen ja laatikon tiivistepinta laipassa kiinni. Epäilys että olisi juorureikä, mutta vaikuttaa kohtalaisen suurelta?
-
Juorureijältä tuo vaikuttaisi . Melko varmaan moottorista mennyt kampiakselin stefa sököks
-
Kiitos vinkistä Sorkkis!
-
Kiitos vinkistä Sorkkis!
Eipä kestä .
Jos se on tosiaankin kytkinkopassa se reikä on diagnoosi oikea .
-
Mikä on juorureikä? Tuli akkojen suu mieleen, mutta ei kait liity tähän.
-
kato, aikasemmin ei tienny öölivuodoista muuten ku oli lätäkkö oikeassa paikassa koneen alla. siitä sit paikallistettiin mikä vuotaa. nuo olis nykyäänki hyä olla...
-
Niin, se reikä on ymmärtääkseni kuitenkin moottorin puolella. Laippaliitos moottori - kytkin+laatikko, ja nimenomaan moottorin puolella.
-
Mikä on juorureikä? Tuli akkojen suu mieleen, mutta ei kait liity tähän.
Kytkinkopassa alapuolella vanhemmissa traktoreissa , yleensä moottorista kampiakselin stefa menny kun vuotaa .
-
Niin, se reikä on ymmärtääkseni kuitenkin moottorin puolella. Laippaliitos moottori - kytkin+laatikko, ja nimenomaan moottorin puolella.
Hmm , meni vaikeaks kun ei näe paikkaa , tarkasta ettei öljypohjassa ole reikää .
-
Ja täältä näkee kuvan: https://uppaa.fi/image/X0E
-
Ja täältä näkee kuvan: https://uppaa.fi/image/X0E
Vähän isompana kiitos , ei vaikuttanut juorureiältä
-
Tuosta näkee ehkä paremmin kohdan. https://uppaa.fi/image/X0C
-
Tuosta näkee ehkä paremmin kohdan. https://uppaa.fi/image/X0C
Näyttäis juorureiältä josta pääsee vesi myös pois . Tarkasta moottori öljy usein .
-
Koneen perässä on kytkinkotelon tai vauhtipyörän syvennystä, joka on kuiva tila. Alunperin kuvan reikää ei ole ainakaan tuollaisena ole. Jotain vuotoa ollut kun noin väkisellä reikä on tehty.
-
Koneen perässä on kytkinkotelon tai vauhtipyörän syvennystä, joka on kuiva tila. Alunperin kuvan reikää ei ole ainakaan tuollaisena ole. Jotain vuotoa ollut kun noin väkisellä reikä on tehty.
On voinu lohkeakkin tai muuta . Ei tehdastekoiselta näytä .
-
Löytyisikö joltakulta kuvaa, miltä alkuperäinen juorureikä näyttää?
Ja toisena kysymyksenä vielä, että mitä laatua jäähdytysnestettä kannattaa koneeseen laittaa. Käykö IKH:n perus Viima jäähdytinneste (monoetyleeniglykoli)?
-
Löytyisikö joltakulta kuvaa, miltä alkuperäinen juorureikä näyttää?
Ja toisena kysymyksenä vielä, että mitä laatua jäähdytysnestettä kannattaa koneeseen laittaa. Käykö IKH:n perus Viima jäähdytinneste (monoetyleeniglykoli)?
Perusvihreä käy
-
Katsoin, ei ainakaan koneen puolella ollut lainkaan reikää. Eipä tuo siinä haittaa tee, anna olla, jos koneessa pysyy öljy.
-
joku voinut jopa ajaa sen kivelle. ite nähny 135sen jossa reikä aikas iso kun karautettu kiveen... mut kyl siinä oli sit muutakin jälkee.. öölit sentäs pysy.