Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: josef - 30.03.19 - klo:16:25
-
Valtra. Miten on mahdollista että keulapumppu pumppaa kaiken öölin taakse ja rupiaa kauheesti rääkymään sen jälkeen öljyn puutteessa. Kone kävi n. 10min. tyhjäkäyntiä nokkapumppun sähkökatk. päällä kun tämä tapahtui, mittatikku takana kastui koko matkalta ja edessä säiliö tyhjä?
-
Valtra. Miten on mahdollista että keulapumppu pumppaa kaiken öölin taakse ja rupiaa kauheesti rääkymään sen jälkeen öljyn puutteessa. Kone kävi n. 10min. tyhjäkäyntiä nokkapumppun sähkökatk. päällä kun tämä tapahtui, mittatikku takana kastui koko matkalta ja edessä säiliö tyhjä?
Valtrassa oli joku systeemi jossa palaavan öljyn piti kai ensin pitää keulasäiliö täynnä ja loput sitten taakse.
Aiheesta on tällä foorumilla joskus asian paremmin tunteva selittänyt systeemin, minä en sitä sen kummemmin tunne.
Mutta selvästi öljy palaa nyt väärään paikkaan, joko jonkun oman asennusvirityksen seurauksena tai sitten joku venttiili toimii väärin / on väärässä asennossa.
Tietäjät, kertokaa paremmin :-)
-
Keulasäiliö on tavallaan osa työhydrauliikan paluulinjaa, josta öljy johdetaan edelleen vaihteiston voiteluun. Tämän vuoksi kaikki paluuöljy pitää kierrättää aina keulasäiliön kautta. Keulasäiliössä/letkulinjoissa on voitelupaluun aiheuttama 1,5 bar vastapaine.
Onko sinulla jokin paluu kytketty nyt vapaaseen paluuseen, suoraan vaihteistoon?
-
Ainakin hydr. esiohjaus kahvat pitää olla vapaassa paluussa.
-
Sieltä tuleva paluutilavuusvirta on niin pieni ettei sillä ole merkitystä keulasäiliön täyttymiseen.
Jokin muu nyt on vialla.
Koneen oman hammaspyöräpumpun paluu pitää mennä keulasäiliöön myös. Tuleeko jokin muu paluu nyt vahingossa suoraan vaihteiston paluuseen?
-
Kuormaajan paluu on tilapäisesti suoraan täyttökorkkiin, koska haetaan syytä siihen mikä aiheuttaa tuoton putoamisen, paine säilyy. Ilmeisesti nokkapummppu kytkeytyy toisinaan itsestään pois päältä, vian aiheuttajaa ei ole löydetty. Aloitus viestin tilanne ei ole toistunut.
-
Sen tarkemmin ko rakennetta nähneenä, olisko mahdollisesti
Sarjakytkentänipan O- rengas kyrvähtänyt venttiilipöydässä,
Tai imupuolen vuoto keulapumpussa.
-
Kuten kerroin, kaikki paluutulavuusvirta pitää mennä ensin keulasäiliöön. Sieltä se virtaa vaihteiston voitelupaluuseen.
Kun keulapumppu on kytketty päälle ohjaamosta, tulee keulapumpou kaveriksi siinä vaiheessa kun hammaspyöräpumpun tuotto ei enää riitä. Ts. paine-ero Danfossin pumpoupääsyssä laskee alle 14 bar.
Nyt jos nokkapummppu ei aina ole mukana voi syynä olla tuo sähköohjaus, tai pumpun ohjauksen patruunaventtiilin kela.
Kytke nyt kuitenkin ensin kaikki paluut menemään keulasäiliön kautta. Se on järjestelmän toiminnan elinehto.
Kuormaajan paluu on tilapäisesti suoraan täyttökorkkiin, koska haetaan syytä siihen mikä aiheuttaa tuoton putoamisen, paine säilyy. Ilmeisesti nokkapummppu kytkeytyy toisinaan itsestään pois päältä, vian aiheuttajaa ei ole löydetty. Aloitus viestin tilanne ei ole toistunut.
-
Pystyykö paluupuolen painesuodattimet läpäisemään kaiken öljyn mitä pumput tuottaa. Tokihan kierrokset on alhaiset eikä kaikki öljy palaa yhtä aikaa.
-
Paluusuodattimia summautuvan hyd. koneessa kaksi kpl rinnan kytkettynä. Ne on itseasiassa samoja suodattimia joita on painepuolella. Niiden läpäisy on yht. 180 l/min.
-
Olisko rele vika, mikä aiheuttaa nokkapumpun putoamisen pois pelistä? Katkaisijalta loppui virta kun vika tuli päälle, virta tulee releeltä.